Svindelkonkurrence vil have dig til at tælle krus fra McDonald's

Hvor mange krus er der på billedet? Det er spørgsmålet i en konkurrence på Facebook, du skal svare på, hvis du vil vinde gratis måltid på McDonald's. Men burgerkæden advarer danskerne mod at deltage i konkurrencen.

McDonald’s er lige nu igen ramt af falske konkurrencer. Og opskriften er simpel: Svindlerne opretter facebooksider på stribe, der bærer navnene på flere af burgerkædens restauranter i byer landet over. Herefter deler fupmagerne et opslag med et billede af en hel masse krus, hvor du skal regne ud, hvor mange der er på billedet.

Men deltager du i festligheden, kan du i sidste ende i stedet komme til at tælle knapper på bunden af din bankkonto.

Det er blandt andet McDonald’s Herning og McDonald’s Aabenraa, der hævdes at have gang i en konkurrence, hvor konceptet i øvrigt er præcis det samme. Men det hele er altså fup, da vi spørger burgerkæden, om de står bag.

"Nej," lyder det klare svar fra Pia Tobberup, der er pressechef hos Food Folk Danmark, som står bag McDonald's-restauranterne i Danmark. 

Hun opfordrer samtidig kunderne til at tage kontakt til kæden, hvis de falder over en sådan falsk konkurrence.

"Vi anbefaler, at man gør os opmærksomme på det, hvis man støder på en falsk annonce. Så snart vi bliver opmærksomme på en falsk annonce, beder vi Facebook om at lukke den ned, ligesom vi anmelder den til Mit Digitale Selvforsvar. Desuden gør vi opmærksom på, at den falske konkurrence i omløb på restaurantens rigtige facebookside," oplyser Pia Tobberup. 

Artiklen fortsætter under billedet

Samme konkurrencen er slået op på adskillige facebooksider, der har samme navne som McDonald's restauranter i byer rundt om i landet. Der findes dog ikke en McDonald's i Aabenraa. Det er der til gengæld i nabobyen Rødekro.

Gratis menuer koster porto

”Vi skyder det kommende efterår i gang med en lille konkurrence, hvor 10 heldige deltagere har chancen for at vinde hele fire valgfri menuer inkl. fire valgfri dips!😍🍔👌🏼,” hedder det først ordret i opslaget, der er ledsaget af et billede af et bjerg af krus.

Og betingelserne for at trække et lod i kampen om måltiderne lyder umiddelbart ret enkle og ufarlige:

”Det eneste du skal gøre er at: Regne ud hvor mange kopper det er vist på billedet og skrive det rigtige svar som kommentar🤔 Like opslaget✔️. Vinderne bliver fundet på torsdag, og vil blive kontaktet på messenger! 😀,” fremgår det af opslaget.

Og det er især den sidste sætning, som kan gå hen og blive en dyr omgang. Andre lignende fupkonkurrencer bruger nemlig samme trick, hvor facebookbrugere, der har reageret på opslaget, bliver kontaktet på chatfunktionen Facebook Messenger og lige bedt om at betale et par kroner til at dække portoen for at få gavekortet tilsendt. Og det er her, at svindlerne forlanger at få dine kontooplysninger.

Fiskede efter flere af vinders kreditkort

Det er i hvert fald, hvad andre danskere har oplevet, når de for eksempel har deltaget i lignende konkurrencer for biografbilletter. Også her var konkurrencerne slået op på kopier af rigtige biografers facebooksider, ligesom 'vinderne' ville blive kontaktet via Facebook Messenger.

“Jeg så et opslag på Facebook fra Nordisk Film, hvor tre af mine venner havde kommenteret for at vinde gratis biografbilletter. Og det havde jeg da også lyst til,” fortæller en TjekDet-læser, efter at hun havde deltaget i svindelkonkurrence, der også kontaktede de angivelige vindere på Facebook Messenger.

“Det var den sædvanlige måde at tilmelde sig, hvor jeg bare skulle skrive ‘tillykke’ i kommentarfeltet, og så var jeg med i konkurrencen. Det lød meget plausibelt, og jeg tænkte slet ikke over, at der kunne være noget snyd involveret.“

Egentlig glemte hun efterfølgende alt om konkurrencen – indtil hun et par dage efter blev kontaktet på Messenger.

“I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter - og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo, der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud.”

Ifølge læseren er det her det går helt galt. Hendes kort virker angiveligt ikke.

“Jeg indtastede mine kortoplysninger, men fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke”.

Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som vores læser og hendes kæreste indtastede.

“Jeg skrev så tilbage i beskeden på Messenger, at betalingen ikke fungerede, og om jeg kunne betale på en anden måde. Da der ikke var kommet noget svar dagen efter, opdagede jeg, at både opslaget og facebooksiden var væk, hvorefter jeg så kontaktede min bank og fik spærret mit og min kærestes kort.”

Ifølge læseren var der heldigvis ikke hævet nogle penge endnu.

Usædvanlig få følger facebooksiderne

Det er nemt at falde i fælden. Men der er nogle advarselstegn. Lad os kigge på svindlernes udgave af McDonald’s Aabenraas facebookside.

Den falske side har mistænkeligt få følgere, nemlig kun 63 personer.

Opslaget med den falske konkurrence er det eneste opslag på den falske side, hvilket igen er typisk for falske facebooksider. De oprettes hurtigt og lukkes næsten lige så hurtigt - enten af svindlerne eller af Facebook. Derfor bruger fupmagerne ikke tid på at pynte deres falske side med flere opslag eller billeder.

Og kigger man nøje efter, oplyser Facebook faktisk, at siden er oprettet den 2. september. Netop den oplysning er altid værd at holde øje med. Mange af de virksomheder, der misbruges i konkurrencer, har ofte eksisteret i mange år, og derfor deres facebookside have flere år på bagen. 

Et fjerde tip er at kigge efter Facebooks blå verificeringsbadge, hvor Facebook bekræfter, at facebooksiden rent faktisk tilhører den person eller virksomhed, som den giver sig ud for.

Artiklen fortsætter under billedet

Det lille blå V-tegn ved siden af en virksomhedsnavn på en facebookside betyder, at siden er ægte og tilhører den navngivne virksomhed.

Verificeringsbadget er et lille blåt flueben ud for virksomhedens navn, og det kan man altid kigge efter, hvis man er i tvivl om en virksomheds side er reel eller ej.
Facebook tildeler berettigede brands, medieorganisationer og offentlige personer det blå verificeringsbadge, og berettigelsen er baseret på en række faktorer. For eksempel kræves det, at facebooksiden udfylder alle felter, som en side kan indeholde, og at Facebooks retningslinjer overholdes.

Det skal dog understreges, at ikke alle facebooksider med tiden får det blå v-tegn - på trods af at de er 'ægte' og opfylder facebooks regler. 

Vind et fjernsyn!

Men selv om det ikke skorter på svindelkonkurrencer på Facebook, der er ude på at lænse din bankkonto, så findes der også masser af rigtige konkurrencer, hvor der faktisk er en præmie på højkant. Og her behøver man ikke frygte at få fravristet dine kortoplysninger – selvom det dog ikke altid er helt “gratis.”

Du er sikkert stødt på den type af konkurrencer på Facebook, hvor en virksomhed - for eksempel Føtex, Elgiganten eller den lokale bilforhandler - udlodder et fjernsyn, en bil eller et års forbrug af kakaomælk. Det eneste, du skal gøre for at være med i lodtrækningen, er at ‘like’ virksomhedens side, dele opslaget om konkurrencen på din tidslinje og/eller tagge dine venner i opslagets kommentarfelt.

Og medmindre konkurrencen altså er rendyrket fup - ligesom i tilfældet med Nordisk Film - risikerer du ikke noget ved at medvirke i den type konkurrencer. Her handler det nemlig om eksponering for virksomhederne.

Det fortalte Anette Høyrup, der er seniorjurist ved Forbrugerrådet Tænk, sidste gang vi skrev om, hvorfor man bliver bedt om at dele, like og kommentere.
“Det er ren markedsføring for de her virksomheder. Det handler om at gøre opmærksom på sit brand på Facebook. Og virksomhederne kommer ud til flest brugere ved at få så mange likes, delinger og kommentarer som muligt på deres konkurrencer,” sagde hun.

Har du allerede meldt dig på banen som deltager i den falske konkurrence, kan du måske nå at tage flugten, hvis du sletter din kommentar og delingen af opslaget.

Vil du også advares mod fup og spam på Facebook? Så følg vores facebookside Viralspiralen.

App agerer værn mod fup på nettet

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler.

Forrige artikel Provokerende og bekymrende: Jes Dorph og Sundhedsstyrelsen afviser falsk reklame  Provokerende og bekymrende: Jes Dorph og Sundhedsstyrelsen afviser falsk reklame Næste artikel Coolshop misbruges i falsk konkurrence: “Enormt tidskrævende” Coolshop misbruges i falsk konkurrence: “Enormt tidskrævende”
Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

I et facebookopslag udlodder oplevelsesvirksomheden Smartbox angiveligt gratis biografture til heldige vindere. Men opslaget er det rene fup. Svindlere står bag facebooksiden, der udgiver sig for at være Smartbox, men intet har med virksomheden at gøre. 

Det er altså stadig tilladt at klappe på Oxford University

Det er altså stadig tilladt at klappe på Oxford University

Det britiske Oxford University forbyder de studerende at klappe for ikke at genere studerende, der bruger høreapparat eller har en angstlidelse, beretter flere medier. Men det er forkert. Det anerkendte universitet tillader fortsat klapsalver. 

Får danske svin mindre antibiotika end svin i andre lande?

Får danske svin mindre antibiotika end svin i andre lande?

Danske grise får mindre antibiotika end grise i andre europæiske lande, hævder Landbrug & Fødevarer og henviser til en opgørelse over antibiotikaforbrug på dyr i Europa. Men man kan slet ikke drage den konklusion på baggrund af opgørelsen, siger forskere.

Hjælper det at hoste under et hjerteanfald?

Hjælper det at hoste under et hjerteanfald?

Bliver du ramt af et hjerteanfald og er alene, så skal du hoste kraftigt. Det kan redde dit liv, fremgår det af et kædebrev, der i øjeblikket deles på Facebook. Men eksperter advarer mod at tage påstanden for gode varer. Det kan faktisk forværre situationen.

Nej, gin og tonic er ikke en mirakelkur mod forkølelse

Nej, gin og tonic er ikke en mirakelkur mod forkølelse

Hvis du døjer med lidt vintersnue, er det bare i gang med at drikke gin og tonic. Det påstår en populær artikel, som har tusindvis af interaktioner på Facebook. Men påstanden er noget sludder, fastslår forskere. 

Mennesket er det bedste værn mod bots og lumske algoritmer

Mennesket er det bedste værn mod bots og lumske algoritmer

BLOGINDLÆG: Kampen mod falske nyheder – og deres negative indvirkning på samfundsdebatten og demokratiet – handler til syvende og sidst om dig og mig, og hvordan vi reagerer på de historier og påstande, der konstant dukker op i vores feeds og kalder på vores opmærksomhed.

Vi søger universitetspraktikanter til faktatjek

Vi søger universitetspraktikanter til faktatjek

Mandag Morgens faktatjekmedie TjekDet søger universitetspraktikanter, der vil være en del af redaktionen i første halvår 2020, og være med til at udfordre falske nyheder og påstande i den offentlige debat.

Vaccineskeptikere vildleder om dansk HPV-forskning: “Deres studie viser det modsatte”

Vaccineskeptikere vildleder om dansk HPV-forskning: “Deres studie viser det modsatte”

En gruppe danske forskere konkluderer, HPV-vaccinen virker. Men en kritisk artikel på en vaccineskeptisk hjemmeside hævder, at studiet benytter sig af en helt forkert metode, og at studiet faktisk dokumenterer, at vaccinen slet ikke virker. Kritikken er dog helt forfejlet, og vaccinen er ret effektiv, slår både forskere og myndigheder fast. 

To glas vin om dagen holder ikke kiloene fra bagen

To glas vin om dagen holder ikke kiloene fra bagen

Drik to glas vin om dagen og tab dig. Sådan lyder slankerådet i en artikel på netmediet Dagens.dk. Ifølge netmediet skulle det endda være videnskabeligt bevist. Men to forskere, TjekDet har talt med, kan ikke genkende deres forskningsresultater i det berusende slankeråd.    

Hvordan informationspåvirkning undergraver det liberale demokrati

Hvordan informationspåvirkning undergraver det liberale demokrati

BLOGINDLÆG: Debatten om, hvordan man skal håndtere informationspåvirkning, der undergraver og udnytter demokratiske processer, har kørt i over tre år nu. Men i forsøget på at værne om vores offentlige debat og demokratiet er det vigtigt at forstå, hvad der undergraves og hvordan.

Nej, Smartbox udlover ikke gratis biografbilletter

Nej, Smartbox udlover ikke gratis biografbilletter

Danske virksomheder har i den seneste tid oplevet et bombardement af falske konkurrencer. Denne gang er det endnu en biografkonkurrence, som tilsyneladende udloves af Smartbox på Facebook. Men ingen gratis popcorn denne gang; opslaget er løgn og latin.