Svindlere snød annoncører med falske hjemmesider - nu er de afsløret

Med robotter snød bedragere en lang række annoncører for mere end 3,1 millioner kroner om dagen ved brug af falske hjemmesider uden ‘ægte’ trafik.  

Den danske IT-virksomhed Adform har afsløret omfattende og sofistikeret annoncesvindel, hvor falske hjemmesider og virus-inficerede computere bliver brugt til at snyde onlinemedier og annoncører for flere millioner kroner om dagen, skriver The Wall Street Journal.

Adform har døbt svindelnummeret “Hyphbot” og estimerer i en rapport, at svindlen har stået på i hvert fald siden august i år.

Svindlerne har anskaffet sig over 34.000 forskellige domænenavne og oprettet mere end en million forskellige www-adresser, hvor falske hjemmesider skal få annoncører til at tro, at de har købt reklameplads hos store mediehuse som for eksempel The Economist, The Financial Times, The Wall Street Journal og CNN.

Trafikken til hjemmesiderne bliver skabt af robotter, som automatisk åbner de mange falske sider, hvor annoncørernes reklamer er placeret. Dermed tror annoncørerne, at deres reklamer bliver set af mange mennesker. Metoden er i branchen kendt som “domain spoofing”.

Falsk trafik er et alvorligt problem for annoncører, fordi de dermed betaler for, at deres annoncer bliver 'vist' til computere i stedet for mennesker. 

To dage efter Adform var gået i gang med at undersøge svindlen, tog de kontakt til størstedelen af de virksomheder, der var blevet snydt. Siden da har der været markant mindre robotgenereret trafik, selvom Hyphbot formodes fortsat at være aktiv, skriver Wall Street Journal.

Svindlen kan forhindres

Adform forklarer, at en stor del af svindlen kunne være undgået, hvis mediehusene og annoncebureauerne havde tilsluttet sig initiativet Ads.txt, der har til formål at sikre, at online-annoncer kun købes og sælges via anerkendte kanaler.

“Vi opfordrer alle aktører til omgående at indføre Ads.txt som standard. Det er en af de bedste muligheder, vi har for at rydde op i det her,” fortæller Jon Slade, chef for kommerciel handel på avisen The Financial Times.  

Han var ikke overrasket over at høre om svindelnummeret. Kort tid før afsløringen af Hyphbot havde The Financial Times lavet deres egen undersøgelse og fundet 25 fup-mediebureauer, der tilbød reklameplads på The Financial Times' hjemmeside.

Præcis hvor mange penge, svindlerne har kradset ind, er vanskeligt at sige. Men Adform beskriver Hyphbot som “sandsynligvis det største bot-netværk”, der har ramt den digitale marketingindustri, og virksomheden vurderer, at bagmændene har bedraget annoncørerne for mindst $500.000 (3.165.000 kr., red.) om dagen.

Forrige artikel Oxford-professor afvæbner truslen fra falske nyheder Oxford-professor afvæbner truslen fra falske nyheder Næste artikel EU afsætter op mod 40 mio. kr. mod russisk propaganda EU afsætter op mod 40 mio. kr. mod russisk propaganda
Facebook renser ud i gruppernes medlemstal

Facebook renser ud i gruppernes medlemstal

Facebook har ændret, hvordan man bliver medlem af en gruppe på det sociale medie. En af konsekvenserne er, at gruppeadministratorer vil opleve, at deres medlemstal falder.

Er enigheden blandt verdens klimaforskere en stor løgn?

Er enigheden blandt verdens klimaforskere en stor løgn?

Når medier og klimaforskere fortæller befolkningen, at 97 procent af alle klimaforskere er enige om, at klimaforandringerne er menneskeskabte, er det en løgnehistorie, skriver geolog og byrådsmedlem Jens Morten Hansen i et debatindlæg. Flere klimaforskere fra både ind- og udland er enige i kritikken af 97 procents-påstanden, men samtidig understreger de, at der i forskningsmiljøet er bred enighed om menneskets rolle i klimaforandringerne.

Video lover dig “sandheden om Brexit” - men den kender vi ikke endnu

Video lover dig “sandheden om Brexit” - men den kender vi ikke endnu

Historiske lønforhøjelser, den laveste arbejdsløshed i 40 år og et boom i udenlandske investeringer. Det er sandheden om Brexit, lyder budskabet i en viral video. Men det er “absurd” at tale om konsekvenserne af Brexit, før skilsmissen overhovedet er en realitet, siger to økonomiprofessorer. 

De har fået nok af fup! Her er Italiens initiativer mod desinformation

De har fået nok af fup! Her er Italiens initiativer mod desinformation

Fake news og desinformation er et betændt emne i Italien. Der er langt fra enighed om problemets størrelse, ej heller løsningsmodellerne. Myndighederne har indført initiativer mod desinformation, der spænder fra uddannelse af elever til en ”rød-knap-tjeneste”, der giver borgere adgang til at indberette falske nyheder til en online-politi-enhed.

Sådan har techgiganterne håndteret fake news

Sådan har techgiganterne håndteret fake news

Fire store techvirksomheder har aflagt rapport til EU om deres indsats mod desinformation. Fint, men der skal mere til, lyder svaret fra EU-Kommissionen, der mandag fik besøg af Facebook.

Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale

Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale

Med næsten 16 millioner kroner i ryggen skal et nyt dansk forskningscenter undersøge årsagerne til og konsekvenserne af hadefulde ytringer på internettet. I sidste ende er målet at præsentere strategier, der kan dæmme op for fjendtlige politiske debatter.

Falske facebooksider med VM-håndboldhelte snyder 100.000 danskere

Falske facebooksider med VM-håndboldhelte snyder 100.000 danskere

Ukendte bagmænd har oprettet falske facebooksider, hvor de misbruger navnene på flere af de nykårede danske verdensmeste i håndbold. Til sammen har siderne allerede nu langt over 100.000 følgere. I sidste ende kan de falske sider bruges til at lokke penge ud af dig.

Forskning: Højt betalte job tiltrækker løgnere og svindlere

Forskning: Højt betalte job tiltrækker løgnere og svindlere

Ifølge nyt studie er Britta Nielsens formodede svindel for millioner i Socialstyrelsen en statistisk undtagelse, og forskernes nye fund kan være med til at forklare svindelnumrene blandt mandlige topfolk i finansverdenen. Høj løn og løgnagtighed følges ad. Og så er mænd – statistisk set – større løgnere end kvinder.

Facebook skærper krav til politiske annoncer

Facebook skærper krav til politiske annoncer

Facebook vil gøre op med påvirkningskampagner. Derfor skal nye regler gøre det mere besværligt at indrykke politiske annoncer på det sociale medie. Reglerne vil også gælde i forbindelse med europaparlamentsvalg den 26. maj og folketingsvalget, der skal finde sted senest den 17. juni i år.