Svindlere snød annoncører med falske hjemmesider - nu er de afsløret

Med robotter snød bedragere en lang række annoncører for mere end 3,1 millioner kroner om dagen ved brug af falske hjemmesider uden ‘ægte’ trafik.  

Den danske IT-virksomhed Adform har afsløret omfattende og sofistikeret annoncesvindel, hvor falske hjemmesider og virus-inficerede computere bliver brugt til at snyde onlinemedier og annoncører for flere millioner kroner om dagen, skriver The Wall Street Journal.

Adform har døbt svindelnummeret “Hyphbot” og estimerer i en rapport, at svindlen har stået på i hvert fald siden august i år.

Svindlerne har anskaffet sig over 34.000 forskellige domænenavne og oprettet mere end en million forskellige www-adresser, hvor falske hjemmesider skal få annoncører til at tro, at de har købt reklameplads hos store mediehuse som for eksempel The Economist, The Financial Times, The Wall Street Journal og CNN.

Trafikken til hjemmesiderne bliver skabt af robotter, som automatisk åbner de mange falske sider, hvor annoncørernes reklamer er placeret. Dermed tror annoncørerne, at deres reklamer bliver set af mange mennesker. Metoden er i branchen kendt som “domain spoofing”.

Falsk trafik er et alvorligt problem for annoncører, fordi de dermed betaler for, at deres annoncer bliver 'vist' til computere i stedet for mennesker. 

To dage efter Adform var gået i gang med at undersøge svindlen, tog de kontakt til størstedelen af de virksomheder, der var blevet snydt. Siden da har der været markant mindre robotgenereret trafik, selvom Hyphbot formodes fortsat at være aktiv, skriver Wall Street Journal.

Svindlen kan forhindres

Adform forklarer, at en stor del af svindlen kunne være undgået, hvis mediehusene og annoncebureauerne havde tilsluttet sig initiativet Ads.txt, der har til formål at sikre, at online-annoncer kun købes og sælges via anerkendte kanaler.

“Vi opfordrer alle aktører til omgående at indføre Ads.txt som standard. Det er en af de bedste muligheder, vi har for at rydde op i det her,” fortæller Jon Slade, chef for kommerciel handel på avisen The Financial Times.  

Han var ikke overrasket over at høre om svindelnummeret. Kort tid før afsløringen af Hyphbot havde The Financial Times lavet deres egen undersøgelse og fundet 25 fup-mediebureauer, der tilbød reklameplads på The Financial Times' hjemmeside.

Præcis hvor mange penge, svindlerne har kradset ind, er vanskeligt at sige. Men Adform beskriver Hyphbot som “sandsynligvis det største bot-netværk”, der har ramt den digitale marketingindustri, og virksomheden vurderer, at bagmændene har bedraget annoncørerne for mindst $500.000 (3.165.000 kr., red.) om dagen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu