Tusindvis af facebookbrugere deler forkert grafik om politikeres pension

Tidligere folketingspolitikere får udbetalt omkring 23 gange mere i pension end en almindelig folkepensionist, hævder facebookopslag, der er delt adskillige tusinde gange. Men opslagene videredeler en forkert DR-grafik.

Bemærk: Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

I øjeblikket løber en grafik rundt på Facebook, der udpensler forskellen på folkepensionen og politikernes folketingspension.

Ifølge grafikken, der har Danmarks Radios logo i nederste hjørne, får en folketingspolitiker med 11 års anciennitet hele 214.815 kroner udbetalt i pension om måneden. Folkepensionisten må tage til takke med sølle 110.388 kroner om året.

Dermed kan den pensionerede folketingspolitiker, blot fordi hun har siddet i Folketinget i 11 år, se 23 gange flere penge tikke ind på kontoen, end folkepensionisten kan.

I alt er facebookopslagene med den opsigtsvækkende grafik delt op mod 10.000 gange, og i teksten til et af opslagene lyder det forarget: “Janteloven har aldrig sagt mig ret meget, meeen dette er sgu ikke okay.”

Men det passer slet ikke, at politikerne er så forgyldte, som opslaget hævder. Grafikken, der rigtignok stammer fra DR, er nemlig forkert. For i den oprindelige grafik havde DR ved en fejl skrevet "om måneden" i stedet for "om året," oplyser DR's nyhedschef Thomas Falbe.

Fejl med år på bagen

Grafikken med sammenligningen af folkepensionisten og den pensionerede politiker går helt tilbage til 20. april 2016, hvor DR publicerer den i en artikel på dr.dk. Og tallene i DR’s grafik og i grafikken i facebookopslaget er sådan set de sammen.

Men på ét punkt er grafikken i artiklen helt anderledes fra den, der lige nu cirkulerer for Facebook. For i DR’s artikel står, at den tidligere folketingspolitiker får udbetalt 214.815 kroner om året af staten – og altså ikke om måneden, som i grafikken i facebookopslaget.

Af den forkerte udgave får man altså det indtryk, at politikere får udbetalt langt mere i folketingpension, end det reelt er tilfældet.

DR lavede en fejl i grafikken (til venstre), da den blev lagt på nettet for tre år siden. Her fremgik det, at staten beriger tidligere folketingspolitikere med 214.815 kroner om måneden. Fejlen blev rettet en time efter den første version af grafikken var udgivet. Grafikken til højre herover er den version, der har ligget på DR's hjemmesiden siden 2016. Her fortælles den rigtige historie, nemlig at det oplyste beløb udbetales om året.

Og slår man op i de officielle satser for folketingspensioner, står det særligt klart, at det vidt delte facebookopslag indeholder en forkert grafik. På Folketingets hjemmeside kan man nemlig se, at egenpensionen for tidligere medlemmer af Folketinget igennem 11 år er nu på 18.857,80 kroner om måneden - altså 226.293,6 kroner årligt. Beløbet er dermed lidt højere, end da DR skrev artiklen i foråret 2016.

Men der er altså unægtelig et stykke vej op til de 214.816 kroner om måneden, som opslaget hævder.

Danmarks Radios nyhedschef, Thomas Falbe, forklarer, at DR lavede en fejl i den oprindelige grafik, men var hurtig til at rette den. 

"Det viser sig, at vi har lavet en fejl i den første artikel. Grafikken bliver rettet inden for en time den pågældende dag, men den har altså floreret kortvarigt, indtil vi får det rettet," siger han til TjekDet.

I knap en times tid i løbet af den 20. april 2016 bliver DR's læsere altså præsenteret for helt forkert information. Det første facebookopslag, vi har kunnet finde, der indeholder den forkerte information, bliver dog først delt den 23. april 2016. Og på det tidspunkt havde DR's grafik været rettet i tre dage.

Forrige artikel Hvor mange pensionsmodne lønmodtagere har egentlig nedslidende jobs? Hvor mange pensionsmodne lønmodtagere har egentlig nedslidende jobs? Næste artikel Hemmeligt dokument, der ikke er hemmeligt, binder ikke EU til migrationsaftale Hemmeligt dokument, der ikke er hemmeligt, binder ikke EU til migrationsaftale
Det forkorter næppe dit liv at dele seng med en snorker

Det forkorter næppe dit liv at dele seng med en snorker

Hvis din kæreste eller ægtefælle snorker, lever du kortere. Sådan kan man læse i en artikel fra Se og Hør, der er kommenteret adskillige tusinde gange på sociale medier. Men intet tyder på, at din partners snorken koster år af dit liv, lyder det fra forskere.  

Nej, gluten ødelægger ikke raske menneskers tarme

Nej, gluten ødelægger ikke raske menneskers tarme

Gluten er skadeligt for alle menneskers tarmsystem. Sådan lyder det i en artikel, der florerer på Facebook, og som lægger et amerikansk studie til grund. Men gluten er ikke skadeligt for raske mennesker, lyder det fra flere forskere.  

Forestiller dette billede virkelig Australien i brand set fra rummet?

Forestiller dette billede virkelig Australien i brand set fra rummet?

Et satellitfoto, der viser Australien i omfattende flammer, florerer i stor stil på sociale medier. Folk fra nær og fjern bruger det skræmmende foto til at vise sympati for australierne og understrege naturbrandenes omfang. Men billedet er ikke en retvisende fremstilling af omfanget af de mange brande. 

Advarslen mod facebook-hackeren fra Skåne er det rene vås

Advarslen mod facebook-hackeren fra Skåne er det rene vås

Godkender du en anmodning om Facebook-venskab med Magnus fra Skåne, lænser han din bankkonto for penge. Sådan slår facebookbrugere i øjeblikket alarm på stribe. Men advarslen har intet på sig, og den har i øvrigt flere år på bagen.

Vi søger universitetspraktikant til faktatjek

Vi søger universitetspraktikant til faktatjek

Mandag Morgens faktatjekmedie TjekDet søger universitetspraktikant, der vil være en del af redaktionen i første halvår 2020, og være med til at udfordre falske nyheder og påstande i den offentlige debat.

Ny bølge af falske Ray-Ban-annoncer skyller ind over danskerne

Ny bølge af falske Ray-Ban-annoncer skyller ind over danskerne

Helt uden at være klar over det deler adskillige danskere på sociale medier lige nu reklamer for absurd billige Ray-Ban-solbriller. Og der skulle angiveligt være tale om den ægte vare. Men det hele er fup. De digitale spor fører os blandt andet til Kina.

PostNord advarer: Falske pakkebeskeder hitter i juletiden

PostNord advarer: Falske pakkebeskeder hitter i juletiden

Flere danskere modtager i øjeblikket sms'er og mails om, at de har en pakke liggende hos Postnord. Den kan de få udleveret, hvis bare de lige betaler 20 kroner. Men henvendelserne er fra svindlere, der forsøger at malke din bankkonto.