TV 2-artikel overdriver sociale ydelser til bortrejst indvandrerfamilie

En artikel på TV 2’s hjemmeside fik stor opmærksomhed, da den i overskriften afslørede, at en indvandrerfamilie fik udbetalt 327.656 kroner, efter de havde forladt Danmark. Historien er sand så langt, at familien fik udbetalt sociale ydelser, selv om de ikke længere var i landet, men beløbet var slet ikke i den størrelsesorden.

Bemærk: Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

En afrikansk indvandrerfamilie, der tidligere var bosat i Odense, “fik 327.656 kroner i sociale ydelser, selv om de var rejst fra Danmark,” lyder overskriften i en artikel på TV2.dk fra den 12. februar i år. Den nyhed fik adskillige danske Facebookbrugere til tasterne, der var forargede over, at det vitterlig var lykkedes familien at indkassere de mange penge, når de nu ikke længere var i landet.

Men overskriften er misvisende. De mange penge fik familien, mens de rent faktisk opholdt sig i Danmark, viser et faktatjek fra DR-programmet Detektor

Artiklen er i skrivende stund blevet delt over 400 gange på Facebook, 2.000 Facebookbrugere har klikket på “den vrede knap” i TV 2’s opslag, mens 500 har skrevet en kommentar. Også det danske nyhedsbureau Ritzau tog sagen op, hvorfor TV 2’s artikel er spredt på andre mediers hjemmesider.

Og forargelsen nåede også frem til Christiansborg, hvor både Dansk Folkeparti og tidligere minister Eva Kjer Hansen (V) udtrykte deres utilfredshed på Facebook.

Men familien har ikke fået et så stort beløb udbetalt efter at have forladt Danmark. Der gik dog et stykke tid, før Odense Kommune opdagede, at forældrene og børnene ikke længere befandt sig på dansk grund. Derfor fik familien rigtig nok uberettiget penge med på rejsen. Det drejer sig om 91.795 kroner, oplyser Odense Kommune til Detektor.

Artiklen korrigerer sig selv, men løbet er kørt

Overskriften efterlader altså det indtryk, at familien fik udbetalt et langt højere beløb, efter de var bortrejst. Men retfærdigvis skal det siges, at det længere nede i TV2s artikel antydes, at de 327.656 kroner rent faktisk blev udbetalt før udrejsen.

“Familien modtog på tidspunktet for udrejsen integrationsydelse (12.211 kroner om måneden), økonomisk fripladsordning til flere af børnene (3.710 kroner om måneden), børne- og ungeydelse (16.776 kroner i kvartalet), børnetilskud (9.722 kroner i kvartalet) og endelig boligstøtte (2.551 kroner om måneden),” skriver TV 2 i artiklens femte afsnit.

Men løbet er kørt. Læser man kommentarerne på TV2 Facebookside, forstår brugerne artiklen sådan, at de næsten 327.000 kroner er blevet udbetalt efter udrejsen. Og sådan forstår Ritzaus udgave af historien også sagen. Her lyder overskriften nemlig, at familien “fik fik 327.000 kroner i socialhjælp, efter de var rejst”. 

TV2: Overskriften rammer ikke plet

Overfor Detektor erkender TV 2’s nyhedschef Jacob Kwon, at artiklens overskrift burde have været formuleret på en anden måde.

"Vi erkender dog, at overskriften er blevet strammet, idet den kan forstås således, at alle pengene er blevet udbetalt, efter at familien var rejst fra Danmark. Dette er ikke tilfældet, da nogle af pengene blev udbetalt inden de rejste.”

Se hele faktatjekket på DR’s hjemmeside her.

LÆS OGSÅ: Vi gør status: Så mange flygtninge og indvandrere kom til Danmark i 2017

LÆS OGSÅ: Vi gør status: Så mange asylansøgere blev afvist og udvist sidste år

LÆS OGSÅ: Ovenpå heftig debat: Det kan slet ikke dokumenteres, at indvandrere og efterkommere snyder mere med SU

LÆS OGSÅ: Hvad koster integration af flygtninge og indvandrere årligt?

LÆS OGSÅ: Hvor mange muslimer er der i Danmark?

Forrige artikel Nej, skattetrykket er 'faktisk' ikke steget under VLAK-regeringen Nej, skattetrykket er 'faktisk' ikke steget under VLAK-regeringen Næste artikel Svenske og norske lønninger er langt foran de danske Svenske og norske lønninger er langt foran de danske
Fik du læst? Hvor mange børn får egentlig ministerpension?

Fik du læst? Hvor mange børn får egentlig ministerpension?

Over sommeren kan du læse eller genlæse de mest læste artikler på tjekdet.dk. Vores artikel om pension til ministres børn er over et år gammel. Borgerlige ministre måtte forlade deres poster ved folketingsvalget forleden. Og et borgerforslag mod pension til ministerbørn prægede dagsordenen i foråret. To begivenheder der måske har været med til at give artiklen nyt liv i år.

Fik du læst? Her er verdens rigeste lande

Fik du læst? Her er verdens rigeste lande

Over sommeren kan du læse eller genlæse de mest læste artikler på tjekdet.dk. Artiklen med suverænt flest læsere i år ser på, hvilket land, der er det rigeste i verden. Det er slet ikke så nemt at afgøre, viste vores faktatjek. 

Direktørsvindel rammer hårdest i sommerferien

Direktørsvindel rammer hårdest i sommerferien

Det er sommer, og direktionsgangen er højst sandsynligt ferietom. Dermed er højsæsonen for direktørsvindel indledt, hvor 'ikke-ferieramte' medarbejdere får en fupmail, der hævdes at komme fra direktøren.

LEGO-ejer misbruges i bitcoin-svindelnummer

LEGO-ejer misbruges i bitcoin-svindelnummer

For tiden tjener LEGO-ejer Kjeld Kirk Kristiansen bunkevis af penge på at investere i bitcoin, og du kan gøre det samme, lover artikel. Men der er tale om rendyrket snyd. 

Nej, din smartphone giver dig ikke horn i nakken

Nej, din smartphone giver dig ikke horn i nakken

Flere danske og udenlandske medier har de seneste uger berettet om et australsk studie, der beskylder smartphones for at give dig horn i nakken. Men den konklusion er helt gal, siger to forskere, der også er betænkelige ved, at studiets hovedforfatter forhandler puder, som skulle afhjælpe nakkesmerter.