Twitter undskylder for at tillade målrettede hadefulde reklamer

I en officiel udmelding beklager Twitter, at det har været muligt at målrette reklamer med hadefulde ytringer om bestemte befolkningsgrupper. Det går nemlig stik imod de regler, Twitter selv har vedtaget.

Undskyld.

Så simpel lyder beskeden fra Twitter i en officiel udmelding, efter at den britiske tv- og radiostation BBC har afsløret, at det er muligt at målrette reklamer på det sociale medies platform mod særlige grupper af nynazister, homofober og andre hadgrupper. Det burde ikke være muligt, og Twitter anerkender, at de har begået fejl.

Muligheden for at målrette reklamer meget specifikt på Twitter gælder ikke kun for hadefulde grupper, men er et værktøj, som enhver annoncør kan benytte på baggrund af de data, Twitter indsamler om deres brugere. Ud fra de data skaber Twitter nogle generelle profiler, der er baseret på brugernes tweets, likes, retweets og ord, de søger efter.

Som annoncør kan man altså blot skrive ord som nynazist eller homofob, og så har man de perfekte modtagere, hvis man ønsker at avle had mod specifikke grupper.

Det kunne man i hvert fald. Det var hele tiden meningen, at Twitter ville afvise søgeord som nynazist og homofob, men BBC’s afsløring, hvor mediet selv testede det, viste, at reglerne ikke blev håndhævet. Og det vil Twitter nu sørge for. Værktøjet bliver altså ikke fjernet, men det skulle nu være forbeholdt annoncører uden hadefulde hensigter.

Sådan gjorde BBC

BBC’s undersøgende arbejde tog afsæt i nogle bekymrede ytringer fra forskellige antihadsorganisationer, der mente, at Twitters platform blev brugt til at sprede intolerance. Og deres bekymring viste sig altså at være velbegrundet.

Ifølge Twitter bliver alle reklamer gennemgået, før de bliver lagt ud på platformen, og reklamer med hadefulde søgeord burde efter reglerne blive sorteret fra. Det var netop den proces, BBC valgte at teste.

Fra en anonym profil lavede de først en simpel reklame uden hadefulde ytringer rettet mod tre særlige grupper. Den blev vurderet af Twitter og kort efter godkendt. Så langt så godt. Herefter fandt BBC’s journalister ud af, at det gik lige så nemt, hvis reklamen blev skabt på baggrund af ordene islamophobes, islamophobia og islamophobic (islamofober, islamofobi og islamofobisk, red.) samt hashtagget #islamophobic.

Ifølge Twitters værktøj kunne BBC’s reklame nå ud til mellem 92.900 og 114.000 twitterbrugere med de søgeord. De undersøgte også, hvor mange man potentielt kunne nå ud til med søgeordet neo-Nazi (nynazist, red.), og her var resultatet 67.000-81.000 twitterbrugere.

Ramte også sårbare grupper

Det er ikke kun antihadsorganisationer, der har beklaget sig. Også repræsentanter fra sårbare grupper har anklaget Twitter for at tillade uhensigtsmæssige reklamer rettet mod syge eller skrøbelige personer.

“Jeg har talt om min spiseforstyrrelse på sociale medier i et par år nu og har mange gange oplevet reklamer rettet mod mig med tilbud på kosttilskud, vægttabsprodukter og spinalkirurgi,” siger Daniel Magson, formand for organisationen Anorexia and Bulimia Care, til BBC.

BBC undersøgte derfor også, hvor let det er at henvende sig til sårbare grupper som eksempelvis personer, der lider af anoreksi. Og minsandten om ikke det var lige så gnidningsfrit.

De ændrede søgeordene i reklamen til anorexic, bulimic, anorexia og bulimia og satte målgruppen til 13-24-årige. Det kastede et omfang af 20.000 potentielle twitterbrugere af sig, og 225 personer nåede at se reklamen, før BBC selv fjernede den.

Forrige artikel Forud for amerikansk præsidentvalg: Facebook vil deepfake-videoer til livs Forud for amerikansk præsidentvalg: Facebook vil deepfake-videoer til livs Næste artikel Demokratikommissionen: Google og Facebook skal betale mere skat i Danmark Demokratikommissionen: Google og Facebook skal betale mere skat i Danmark

Redaktionen holder sommerpause

TjekDets redaktion holder ferie frem til den 3. august, hvor vi vender stærkt tilbage. Du kan stadig tippe os om påstande i den offentlige debat, som du mener fortjener et faktatjek. Du kan skrive til os på tip@tjekdet.dk eller udfylde vores tipformular.

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Adskillige virksomheder får deres navn misbrugt af svindlere, der gennem falske konkurrencer og tilbud forsøger at udnytte underholdningsbranchens genåbning efter coronanedlukningen. Legoland i Billund er seneste offer for fupmagernes forsøg på at snyde godtroende danskere.

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

En spøjs artikel om en ældre mand, der angiveligt har fået en fyreseddel fra den amerikanske supermarkedskæde Walmart blot to timer, efter han var ansat, spreder sig på sociale medier. Han fyrede angiveligt en grov joke af om en kunde, men historien er med al sandsynlighed ren fiktion. 

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

I en facebookkonkurrence, som filmgiganten Disney tilsyneladende står bag, udloves 200 gratis konti til den kommende streamingtjeneste Disney+. Men opslaget er det rene fup, der intet har med Disney at gøre, og svindlerne bag er blot ude efter godtroende danskeres penge.

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Rejsebegrænsningerne mellem Danmark og Sverige debatteres heftigt for tiden, og adskillige både danske og svenske politikere påstår, at smittetrykket for covid-19 er lavere i Skåne end i Region Hovedstaden. Men det er der ikke noget, der tyder på, vurderer flere forskere.