Twitter undskylder for at tillade målrettede hadefulde reklamer

I en officiel udmelding beklager Twitter, at det har været muligt at målrette reklamer med hadefulde ytringer om bestemte befolkningsgrupper. Det går nemlig stik imod de regler, Twitter selv har vedtaget.

Undskyld.

Så simpel lyder beskeden fra Twitter i en officiel udmelding, efter at den britiske tv- og radiostation BBC har afsløret, at det er muligt at målrette reklamer på det sociale medies platform mod særlige grupper af nynazister, homofober og andre hadgrupper. Det burde ikke være muligt, og Twitter anerkender, at de har begået fejl.

Muligheden for at målrette reklamer meget specifikt på Twitter gælder ikke kun for hadefulde grupper, men er et værktøj, som enhver annoncør kan benytte på baggrund af de data, Twitter indsamler om deres brugere. Ud fra de data skaber Twitter nogle generelle profiler, der er baseret på brugernes tweets, likes, retweets og ord, de søger efter.

Som annoncør kan man altså blot skrive ord som nynazist eller homofob, og så har man de perfekte modtagere, hvis man ønsker at avle had mod specifikke grupper.

Det kunne man i hvert fald. Det var hele tiden meningen, at Twitter ville afvise søgeord som nynazist og homofob, men BBC’s afsløring, hvor mediet selv testede det, viste, at reglerne ikke blev håndhævet. Og det vil Twitter nu sørge for. Værktøjet bliver altså ikke fjernet, men det skulle nu være forbeholdt annoncører uden hadefulde hensigter.

Sådan gjorde BBC

BBC’s undersøgende arbejde tog afsæt i nogle bekymrede ytringer fra forskellige antihadsorganisationer, der mente, at Twitters platform blev brugt til at sprede intolerance. Og deres bekymring viste sig altså at være velbegrundet.

Ifølge Twitter bliver alle reklamer gennemgået, før de bliver lagt ud på platformen, og reklamer med hadefulde søgeord burde efter reglerne blive sorteret fra. Det var netop den proces, BBC valgte at teste.

Fra en anonym profil lavede de først en simpel reklame uden hadefulde ytringer rettet mod tre særlige grupper. Den blev vurderet af Twitter og kort efter godkendt. Så langt så godt. Herefter fandt BBC’s journalister ud af, at det gik lige så nemt, hvis reklamen blev skabt på baggrund af ordene islamophobes, islamophobia og islamophobic (islamofober, islamofobi og islamofobisk, red.) samt hashtagget #islamophobic.

Ifølge Twitters værktøj kunne BBC’s reklame nå ud til mellem 92.900 og 114.000 twitterbrugere med de søgeord. De undersøgte også, hvor mange man potentielt kunne nå ud til med søgeordet neo-Nazi (nynazist, red.), og her var resultatet 67.000-81.000 twitterbrugere.

Ramte også sårbare grupper

Det er ikke kun antihadsorganisationer, der har beklaget sig. Også repræsentanter fra sårbare grupper har anklaget Twitter for at tillade uhensigtsmæssige reklamer rettet mod syge eller skrøbelige personer.

“Jeg har talt om min spiseforstyrrelse på sociale medier i et par år nu og har mange gange oplevet reklamer rettet mod mig med tilbud på kosttilskud, vægttabsprodukter og spinalkirurgi,” siger Daniel Magson, formand for organisationen Anorexia and Bulimia Care, til BBC.

BBC undersøgte derfor også, hvor let det er at henvende sig til sårbare grupper som eksempelvis personer, der lider af anoreksi. Og minsandten om ikke det var lige så gnidningsfrit.

De ændrede søgeordene i reklamen til anorexic, bulimic, anorexia og bulimia og satte målgruppen til 13-24-årige. Det kastede et omfang af 20.000 potentielle twitterbrugere af sig, og 225 personer nåede at se reklamen, før BBC selv fjernede den.

Forrige artikel Forud for amerikansk præsidentvalg: Facebook vil deepfake-videoer til livs Forud for amerikansk præsidentvalg: Facebook vil deepfake-videoer til livs Næste artikel Demokratikommissionen: Google og Facebook skal betale mere skat i Danmark Demokratikommissionen: Google og Facebook skal betale mere skat i Danmark
Udpeger Einstein i mystisk brev kærligheden som universets største kraft?

Udpeger Einstein i mystisk brev kærligheden som universets største kraft?

Verdens største kraft er kærligheden, slår Albert Einstein fast i et brev til sin datter. Budskabet har rejst i flere år og har spredt sig til flere kontinenter, men er det virkelig den verdenskendte fysiker, der står bag? Nej, viser vores jagt på historien bag teksten. Læs her, hvordan vi gjorde.

Bill Gates har ikke købt milliarddyr superyacht

Bill Gates har ikke købt milliarddyr superyacht

Microsoft-stifteren har købt en brintdrevet yacht til flere milliarder, beretter flere medier. Men det passer slet ikke, fastslår firmaet, der har lavet konceptet til det overdådige fartøj. 

Nej, hverken vitaminer, hybenpulver eller olier kan bekæmpe KOL

Nej, hverken vitaminer, hybenpulver eller olier kan bekæmpe KOL

Lungesygdommen KOL kan afhjælpes med vitaminer, hybenpulver og olier, påstår viral artikel, der lægger flere videnskabelige kilder til grund. Men artiklen overfortolker forskningen, og der findes ikke bevis for, at netop de midler afhjælper lungesygdommen. Faktisk kan den ikke kureres.

Debat om coronavirus er inficeret med løgne

Debat om coronavirus er inficeret med løgne

Coronavirus er dødelig og spredes lige nu til flere verdensdele. Men det er ikke kun virussen, der spreder sig. Det samme gør et væld af urigtige historier om den. Viser et billede for eksempel, at kinesere falder døde om på gaden?  

Nej, en kort lunte er ikke et tegn på høj intelligens

Nej, en kort lunte er ikke et tegn på høj intelligens

Et stort temperament hos kvinder er tegn på intelligens, beretter flere alternative netmedier og henviser til et australsk-amerikansk studie. Men det viser studiet, som medierne henviser til, slet ikke, og der er heller ikke anden forskning, der bakker påstanden op. 

Demokratikommissionen: Google og Facebook skal betale mere skat i Danmark

Demokratikommissionen: Google og Facebook skal betale mere skat i Danmark

Store udenlandske tech-giganter som Google, Facebook og Youtube sidder på over 60 procent af annonceomsætningen på internettet i Danmark. Det udfordrer de danske medier og kan true demokratiet. Nu vil Demokratikommissionen have disse virksomheder til at betale mere til danskernes samfundskasse.

Når løgne og fake news bliver til det normale

Når løgne og fake news bliver til det normale

KOMMENTAR: Kan vi finde en mental vaccine mod fake news ved at lære at afkode manipulationens teknikker på nettet? Der er i hvert fald brug for en national plan for digital dannelse i Danmark.

Det forkorter næppe dit liv at dele seng med en snorker

Det forkorter næppe dit liv at dele seng med en snorker

Hvis din kæreste eller ægtefælle snorker, lever du kortere. Sådan kan man læse i en artikel fra Se og Hør, der er kommenteret adskillige tusinde gange på sociale medier. Men intet tyder på, at din partners snorken koster år af dit liv, lyder det fra forskere.  

Nej, gluten ødelægger ikke raske menneskers tarme

Nej, gluten ødelægger ikke raske menneskers tarme

Gluten er skadeligt for alle menneskers tarmsystem. Sådan lyder det i en artikel, der florerer på Facebook, og som lægger et amerikansk studie til grund. Men gluten er ikke skadeligt for raske mennesker, lyder det fra flere forskere.