Venstre og udlændinge dominerede valgkampen på Facebook

I det, der er blevet kaldt den første facebookvalgkamp i Danmarkshistorien, opnåede særligt de store partier megen omtale, men også de mere kontroversielle holdninger var til debat, viser en opgørelse, som Facebook selv har lavet.

Mere end 70 procent af danskerne er på Facebook, og derfor er de partier, der gerne vil i Folketinget, naturligvis også tilstede på det sociale medie. Og i kampen om vælgernes opmærksomhed vandt de største partier, mens også den nye dreng i klassen fik folk til tasterne på Facebook.

Det viser en optælling over omtale af de opstillingsberettigede partier under valgkampen, som Facebook havde taget med på årets Folkemøde.

Hvis man kigger på de emner, der har skabt flest samtaler og reaktioner på Facebook, bliver man måske overrasket. For troede man, at valgets tale var klima, så er talen gået på andre emner på Facebook. Det vender vi tilbage til.

Optællingen viser, at særligt de tre største partier i Folketinget, Socialdemokratiet, Venstre og Dansk Folkeparti, er dem, danskerne har talt mest om under valgkampen.

Men dernæst kommer et af de nye partier.

Partiet Stram Kurs har med partileder Rasmus Paludan i spidsen opnået fjerdemest omtale på Facebook under valgkampen. Det betyder ikke nødvendigvis, at deres egne opslag er blevet delt meget, det betyder derimod, at partiet er blevet diskuteret meget på platformen under valgkampen. Det forklarer Peter Münster, der er kommunikationschef for Facebook i Norden, til TjekDet.

Han understreger, at man ikke kan sætte lighedstegn mellem opmærksomheden på Facebook og antallet afstemmer.

Artiklen fortsætter under faktaboksen

Partiernes omtale på Facebook under valgkampen

  1. Venstre
  2. Socialdemokratiet
  3. Dansk Folkeparti
  4. Stram Kurs
  5. Enhedslisten
  6. Nye Borgerlige
  7. Alternativet
  8. Konservative
  9. Liberal Alliance
  10. De Radikale
  11. Socialistisk Folkeparti
  12. Kristendemokraterne
  13. Partiet Klaus Riskær Pedersen

OBS: Opgørelsen bygger udelukkende på opslag, der er tilgængelige for alle på Facebook. Indhold, som facebookbrugerne kun har delt med venner, indgår ikke. 
Kilde: Facebook.

"Man kan ikke sige, at bare fordi Venstre ligger på en førsteplads, så burde de have vundet valget, for vi har ikke kigget på, hvad folk har sagt om partierne. Vi kan bare se, at der er mange på Facebook, der har talt om Venstre," siger Peter Münster og bemærker:

"Der vil være en væsentlig mængde af samtaler på Facebook, der ikke er med i optællingen. Det enkelte indlæg skal være postet offentligt, førend det er med i vores optælling."

Klimavalg?

Klima blev igen og igen fremhævet som et af de emner, der optog de danske vælgere mest. Og mange af partierne var da også enige om, at der skulle gøres noget for klimaet. Og måske netop derfor har der ikke været meget at diskutere på klimaområdet på Facebook. I hvert fald er klima henvist til en beskeden syvendeplads over de emner, som skabte mest omtale blandt danske facebookbrugere.

Artiklen fortsætter under faktaboksen

Top-10: Emner med højste interaktioner på Facebook

  1. Udlændinge og integration
  2. EU
  3. Skole og uddannelse
  4. Sundhed
  5. Beskæftigelse
  6. Ældre
  7. Klima
  8. Forsvar
  9. Trafik
  10. Skat

OBS: Opgørelsen bygger udelukkende på opslag, der er tilgængelige for alle på Facebook. Indhold som facebookbrugerne kun har delt med venner indgår ikke. 
Kilde: Facebook)

I stedet var det en gammel traver, navnlig emnet udlændinge og integration, der skabte mest interaktion på Facebook under valgkampen.

Peter Münster forklarer, at indlæg er blevet talt med, når de har handlet om valget og der er talt om et specifikt emne i den forbindelse.

Artiklen fortsætter under billedet

Peter Münster, kommunikationschef for Facebook i Norden.

Det er også værd at bemærke, at EU indtager en andenplads over de emner, der skabte mest omtale og interaktion. Og faktisk toppede antallet af danske valg-relaterede opslag og interaktioner på Facebook lige omkring valgdagen for valget til Europa-Parlamentet den 26. maj 2019, viser optællingen. Og det emne, som skabte mest interaktion i forbindelse med europaparlamentsvalget, var klima og energi:

"Når vi kigger på de tal, er der – alt andet lige – noget, der tyder på, at EU-valget var et klimavalg. Men hvis du kigger på valgkampen som helhed fra den 7. maj til den 5. juni, så er klima på en syvendeplads, og det er udlændinge og integration, der skaber flest interaktioner," siger Peter Münster.

Facebook fortæller, at langt den største andel af aktiviteten omkring valgets emner er kommet fra "almindelige mennesker," og altså ikke fra for eksempel politikere.

Om optællingen

Data er trukket af Facebook på valgaftenen for perioden 7. maj til 5. juni. Data baserer sig udelukkende på den del af samtalerne, der foregår i Facebooks "offentlige" rum, altså opslag med privatlivsindstillingen ”offentlig”. Det gælder ikke samtaler i lukkede facebook-grupper, ikke beskeder, der er sendt til enkeltpersoner eller grupper på Messenger, og heller ikke over delinger, som ikke er gjort offentlige.

Interaktionerne på Facebook er kun på optalt på antallet af interaktioner - altså volumen - man kan ikke sige, om danskerne nødvendigvis så også er kritiske eller positive over for emnerne eller partierne, der har opnået stor interaktion.

Forrige artikel En falsk video med Mark Zuckerburg sætter Facebook i et dilemma En falsk video med Mark Zuckerburg sætter Facebook i et dilemma Næste artikel Forsker: Alternative medier forholdt sig i ro under valgkampen Forsker: Alternative medier forholdt sig i ro under valgkampen

Redaktionen holder sommerpause

TjekDets redaktion holder ferie frem til den 3. august, hvor vi vender stærkt tilbage. Du kan stadig tippe os om påstande i den offentlige debat, som du mener fortjener et faktatjek. Du kan skrive til os på tip@tjekdet.dk eller udfylde vores tipformular.

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Adskillige virksomheder får deres navn misbrugt af svindlere, der gennem falske konkurrencer og tilbud forsøger at udnytte underholdningsbranchens genåbning efter coronanedlukningen. Legoland i Billund er seneste offer for fupmagernes forsøg på at snyde godtroende danskere.

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

En spøjs artikel om en ældre mand, der angiveligt har fået en fyreseddel fra den amerikanske supermarkedskæde Walmart blot to timer, efter han var ansat, spreder sig på sociale medier. Han fyrede angiveligt en grov joke af om en kunde, men historien er med al sandsynlighed ren fiktion. 

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

I en facebookkonkurrence, som filmgiganten Disney tilsyneladende står bag, udloves 200 gratis konti til den kommende streamingtjeneste Disney+. Men opslaget er det rene fup, der intet har med Disney at gøre, og svindlerne bag er blot ude efter godtroende danskeres penge.

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Rejsebegrænsningerne mellem Danmark og Sverige debatteres heftigt for tiden, og adskillige både danske og svenske politikere påstår, at smittetrykket for covid-19 er lavere i Skåne end i Region Hovedstaden. Men det er der ikke noget, der tyder på, vurderer flere forskere.