Venstre og udlændinge dominerede valgkampen på Facebook

I det, der er blevet kaldt den første facebookvalgkamp i Danmarkshistorien, opnåede særligt de store partier megen omtale, men også de mere kontroversielle holdninger var til debat, viser en opgørelse, som Facebook selv har lavet.

Mere end 70 procent af danskerne er på Facebook, og derfor er de partier, der gerne vil i Folketinget, naturligvis også tilstede på det sociale medie. Og i kampen om vælgernes opmærksomhed vandt de største partier, mens også den nye dreng i klassen fik folk til tasterne på Facebook.

Det viser en optælling over omtale af de opstillingsberettigede partier under valgkampen, som Facebook havde taget med på årets Folkemøde.

Hvis man kigger på de emner, der har skabt flest samtaler og reaktioner på Facebook, bliver man måske overrasket. For troede man, at valgets tale var klima, så er talen gået på andre emner på Facebook. Det vender vi tilbage til.

Optællingen viser, at særligt de tre største partier i Folketinget, Socialdemokratiet, Venstre og Dansk Folkeparti, er dem, danskerne har talt mest om under valgkampen.

Men dernæst kommer et af de nye partier.

Partiet Stram Kurs har med partileder Rasmus Paludan i spidsen opnået fjerdemest omtale på Facebook under valgkampen. Det betyder ikke nødvendigvis, at deres egne opslag er blevet delt meget, det betyder derimod, at partiet er blevet diskuteret meget på platformen under valgkampen. Det forklarer Peter Münster, der er kommunikationschef for Facebook i Norden, til TjekDet.

Han understreger, at man ikke kan sætte lighedstegn mellem opmærksomheden på Facebook og antallet afstemmer.

Artiklen fortsætter under faktaboksen

Partiernes omtale på Facebook under valgkampen

  1. Venstre
  2. Socialdemokratiet
  3. Dansk Folkeparti
  4. Stram Kurs
  5. Enhedslisten
  6. Nye Borgerlige
  7. Alternativet
  8. Konservative
  9. Liberal Alliance
  10. De Radikale
  11. Socialistisk Folkeparti
  12. Kristendemokraterne
  13. Partiet Klaus Riskær Pedersen

OBS: Opgørelsen bygger udelukkende på opslag, der er tilgængelige for alle på Facebook. Indhold, som facebookbrugerne kun har delt med venner, indgår ikke. 
Kilde: Facebook.

"Man kan ikke sige, at bare fordi Venstre ligger på en førsteplads, så burde de have vundet valget, for vi har ikke kigget på, hvad folk har sagt om partierne. Vi kan bare se, at der er mange på Facebook, der har talt om Venstre," siger Peter Münster og bemærker:

"Der vil være en væsentlig mængde af samtaler på Facebook, der ikke er med i optællingen. Det enkelte indlæg skal være postet offentligt, førend det er med i vores optælling."

Klimavalg?

Klima blev igen og igen fremhævet som et af de emner, der optog de danske vælgere mest. Og mange af partierne var da også enige om, at der skulle gøres noget for klimaet. Og måske netop derfor har der ikke været meget at diskutere på klimaområdet på Facebook. I hvert fald er klima henvist til en beskeden syvendeplads over de emner, som skabte mest omtale blandt danske facebookbrugere.

Artiklen fortsætter under faktaboksen

Top-10: Emner med højste interaktioner på Facebook

  1. Udlændinge og integration
  2. EU
  3. Skole og uddannelse
  4. Sundhed
  5. Beskæftigelse
  6. Ældre
  7. Klima
  8. Forsvar
  9. Trafik
  10. Skat

OBS: Opgørelsen bygger udelukkende på opslag, der er tilgængelige for alle på Facebook. Indhold som facebookbrugerne kun har delt med venner indgår ikke. 
Kilde: Facebook)

I stedet var det en gammel traver, navnlig emnet udlændinge og integration, der skabte mest interaktion på Facebook under valgkampen.

Peter Münster forklarer, at indlæg er blevet talt med, når de har handlet om valget og der er talt om et specifikt emne i den forbindelse.

Artiklen fortsætter under billedet

Peter Münster, kommunikationschef for Facebook i Norden.

Det er også værd at bemærke, at EU indtager en andenplads over de emner, der skabte mest omtale og interaktion. Og faktisk toppede antallet af danske valg-relaterede opslag og interaktioner på Facebook lige omkring valgdagen for valget til Europa-Parlamentet den 26. maj 2019, viser optællingen. Og det emne, som skabte mest interaktion i forbindelse med europaparlamentsvalget, var klima og energi:

"Når vi kigger på de tal, er der – alt andet lige – noget, der tyder på, at EU-valget var et klimavalg. Men hvis du kigger på valgkampen som helhed fra den 7. maj til den 5. juni, så er klima på en syvendeplads, og det er udlændinge og integration, der skaber flest interaktioner," siger Peter Münster.

Facebook fortæller, at langt den største andel af aktiviteten omkring valgets emner er kommet fra "almindelige mennesker," og altså ikke fra for eksempel politikere.

Om optællingen

Data er trukket af Facebook på valgaftenen for perioden 7. maj til 5. juni. Data baserer sig udelukkende på den del af samtalerne, der foregår i Facebooks "offentlige" rum, altså opslag med privatlivsindstillingen ”offentlig”. Det gælder ikke samtaler i lukkede facebook-grupper, ikke beskeder, der er sendt til enkeltpersoner eller grupper på Messenger, og heller ikke over delinger, som ikke er gjort offentlige.

Interaktionerne på Facebook er kun på optalt på antallet af interaktioner - altså volumen - man kan ikke sige, om danskerne nødvendigvis så også er kritiske eller positive over for emnerne eller partierne, der har opnået stor interaktion.

Forrige artikel En falsk video med Mark Zuckerburg sætter Facebook i et dilemma En falsk video med Mark Zuckerburg sætter Facebook i et dilemma Næste artikel Forsker: Alternative medier forholdt sig i ro under valgkampen Forsker: Alternative medier forholdt sig i ro under valgkampen
Hverken IKEA eller Føtex dropper julen

Hverken IKEA eller Føtex dropper julen

Både IKEA og Føtex er under anklage for at 'gå på knæ for muslimer'. Det skyldes, at IKEA kalder en kollektion for 'Vinterfest', og Føtex falder en bolle for 'vinterbolle' i stedet for noget med jul. Men navnene er slet ikke lavet af religiøse hensyn, siger både Føtex og IKEA.  

Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

I et facebookopslag udlodder oplevelsesvirksomheden Smartbox angiveligt gratis biografture til heldige vindere. Men opslaget er det rene fup. Svindlere står bag facebooksiden, der udgiver sig for at være Smartbox, men intet har med virksomheden at gøre. 

Det er altså stadig tilladt at klappe på Oxford University

Det er altså stadig tilladt at klappe på Oxford University

Det britiske Oxford University forbyder de studerende at klappe for ikke at genere studerende, der bruger høreapparat eller har en angstlidelse, beretter flere medier. Men det er forkert. Det anerkendte universitet tillader fortsat klapsalver. 

Får danske svin mindre antibiotika end svin i andre lande?

Får danske svin mindre antibiotika end svin i andre lande?

Danske grise får mindre antibiotika end grise i andre europæiske lande, hævder Landbrug & Fødevarer og henviser til en opgørelse over antibiotikaforbrug på dyr i Europa. Men man kan slet ikke drage den konklusion på baggrund af opgørelsen, siger forskere.

Hjælper det at hoste under et hjerteanfald?

Hjælper det at hoste under et hjerteanfald?

Bliver du ramt af et hjerteanfald og er alene, så skal du hoste kraftigt. Det kan redde dit liv, fremgår det af et kædebrev, der i øjeblikket deles på Facebook. Men eksperter advarer mod at tage påstanden for gode varer. Det kan faktisk forværre situationen.

Nej, gin og tonic er ikke en mirakelkur mod forkølelse

Nej, gin og tonic er ikke en mirakelkur mod forkølelse

Hvis du døjer med lidt vintersnue, er det bare i gang med at drikke gin og tonic. Det påstår en populær artikel, som har tusindvis af interaktioner på Facebook. Men påstanden er noget sludder, fastslår forskere. 

Mennesket er det bedste værn mod bots og lumske algoritmer

Mennesket er det bedste værn mod bots og lumske algoritmer

BLOGINDLÆG: Kampen mod falske nyheder – og deres negative indvirkning på samfundsdebatten og demokratiet – handler til syvende og sidst om dig og mig, og hvordan vi reagerer på de historier og påstande, der konstant dukker op i vores feeds og kalder på vores opmærksomhed.

Vi søger universitetspraktikanter til faktatjek

Vi søger universitetspraktikanter til faktatjek

Mandag Morgens faktatjekmedie TjekDet søger universitetspraktikanter, der vil være en del af redaktionen i første halvår 2020, og være med til at udfordre falske nyheder og påstande i den offentlige debat.

Vaccineskeptikere vildleder om dansk HPV-forskning: “Deres studie viser det modsatte”

Vaccineskeptikere vildleder om dansk HPV-forskning: “Deres studie viser det modsatte”

En gruppe danske forskere konkluderer, HPV-vaccinen virker. Men en kritisk artikel på en vaccineskeptisk hjemmeside hævder, at studiet benytter sig af en helt forkert metode, og at studiet faktisk dokumenterer, at vaccinen slet ikke virker. Kritikken er dog helt forfejlet, og vaccinen er ret effektiv, slår både forskere og myndigheder fast. 

To glas vin om dagen holder ikke kiloene fra bagen

To glas vin om dagen holder ikke kiloene fra bagen

Drik to glas vin om dagen og tab dig. Sådan lyder slankerådet i en artikel på netmediet Dagens.dk. Ifølge netmediet skulle det endda være videnskabeligt bevist. Men to forskere, TjekDet har talt med, kan ikke genkende deres forskningsresultater i det berusende slankeråd.    

Hvordan informationspåvirkning undergraver det liberale demokrati

Hvordan informationspåvirkning undergraver det liberale demokrati

BLOGINDLÆG: Debatten om, hvordan man skal håndtere informationspåvirkning, der undergraver og udnytter demokratiske processer, har kørt i over tre år nu. Men i forsøget på at værne om vores offentlige debat og demokratiet er det vigtigt at forstå, hvad der undergraves og hvordan.