Du er, hvad du læser…

Hvilken avis har de mest bekymrede læsere, når det handler om skatten og terrorangreb i Danmark?
Thomas Hedin

Det kommer nok ikke som en overraskelse, at befolkningens holdninger afspejles i og præges af de medier, de læser – dette gælder både i forhold til fysiske og internetbaserede medier.

Det skriver adm. direktør for analyseinstituttet Voxmeter, Christian Stjer, i et indlæg på instituttets hjemmeside.

Han giver eksempler på, hvad brugere af medier – det være sig både aviser, tv-stationer, sociale medier, magasiner mv. – mener, når man spørger ind til specifikke emner.

Det første eksempel er, hvor ”bekymret” læseren er for skattetrykkets indvirkning på privatøkonomien. Her er det for nogen måske ikke så overraskende, at det især er læsere af Dagbladet Børsen, der tager den bekymrede mine på. Netop skattetrykket er højaktuelt i forbindelse med regeringens 2025-plan, som er til forhandling mellem partierne på Christiansborg i løbet af efteråret.

Over en tredjedel af Børsens læsere svarer, at de er ”bekymret for skattetrykket”. På anden- og tredjepladsen finder vi målgrupper, man som udgangspunkt ville antage, ikke har så meget til fælles med Børsens læsere, nemlig Ekstra Bladet og BT.

Og der er langt ned til de mindst bekymrede. Det er Politikens og Informations læsere, hvor henholdsvis kun 7,2 pct. og 2,9 pct. skænker skattetrykket en foruroligende tanke.

Voxmeter har også spurgt et repræsentativt udsnit af danskere, hvorvidt de frygter, at et terrorangreb er forestående, samt deres forbrug af onlinemedier. I eksemplet er antallet af medier udvidet til også at omfatte nichemedier og sociale medier, som for eksempel Facebook og Twitter. Her er det især læserne af MX.dk og Den Korte Avis, hvor henholdsvis 42,9 pct. og 40,2 pct. er endda stærkt bekymret for et terrorangreb.

I den anden ende af spektret finder vi læsere af faghjemmesider inden for kommunikation og journalistik. Tilsyneladende er journalister ikke så bekymret for et muligt nyt terrorangreb i Danmark.

Data er trukket fra Voxmeters panel, CEM Danskerne, der består af mere end 100.000 danskere. Panelet monitorer danskernes forbrug, holdninger og adfærd.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu