Her er danske skoleelevers (mis-)forbrug af IT

De danske grundskoleelever er verdensmestre, når det kommer til brugen af computere i skoletiden. De bruger dem i høj grad i undervisningen, men der bliver bestemt også lavet nogle afstikkere af mere privat karakter.

Danmark er et af de lande i verden, hvor eleverne bruger deres og skolernes computere allermest - både derhjemme og i undervisningen. Helt anderledes ser det i Sydkorea og Japan, hvor computeren sjældent bruges i skolen. Det viser rapporten Students, Computers and Learning: Making the Connection, som OECD har lavet.

Rapporten beskriver sammenhængen mellem elevers brug af IT-udstyr og sammenligner det med elevernes generelle faglige niveau baseret på PISA-tests. Ved hjælp af en række interaktive grafikker giver vi dig herunder et dybdegående indblik rapportens tal og konklusioner, og vi viser, hvor Danmark står i forhold de andre OECD-lande.

Hvis vi ser på antallet af computere i hjemmet, er Danmark det land i verden, hvor flest elever har tre eller flere computere derhjemme. Det gælder for næsten tre ud af fire elever. Generelt er der stor forskel på udbredelsen af computere i hjemmene. I Mexico har halvdelen af eleverne slet ikke adgang til en computer, og i Sydkorea har 65 pct. af eleverne kun adgang til én computer derhjemme. Til sammenligning har hele 75 pct. af de danske 15-årige adgang til tre eller flere computere.

Note: Tablets tæller med som computer i OECD’s undersøgelse. Det gør smartphones til gengæld ikke.

LÆS OGSÅ: Danmark er i superligaen på internetforbindelser, men…

Ser vi på hvilken type computer eleverne har adgang til, er danske elever milevidt foran alle andre, når det gælder brug af tablet i undervisningen. I Danmark bruger godt 22 pct. af eleverne en tablet i skoletiden, hvilket er mere end dobbelt så meget som nummer to i undersøgelsen, Australien, hvor knap 10 pct. er med på tablet-bølgen.

Når vi ser på bærbare computere ligger Australien, Danmark og Norge i en klar top 3, mens de hollandske elever klart foretrækker de stationære computere.

LÆS OGSÅ: Datalogi skal på skoleskemaet i folkeskolen

Ét er hvor meget de bruger computeren - noget andet er, hvad de bruger computeren til. De fleste børn har adgang til internettet, og også her er de danske elever blandt de flittigste brugere - både i skoletiden og derhjemme.




Hvad de foretager sig på internettet kan ses nedenunder. Måske ikke overraskende, er det de danske elever flittigst på chatten i skoletiden.

OECD har også undersøgt, hvordan - og til hvilke formål - eleverne bruger internettet i skoletiden. Og her står det klart, at eleverne især bruger nettet til at finde frem til oversigter over lektier.

LÆS OGSÅ: Spil dig rask foran computeren med computerspilterapi

De danske elever ligger i top fem på næsten alle parametre for anvendelse af internettet i skoletiden, som OECD har defineret. Danmark indtager førstepladsen, når det handler om at bruge internettet til at chatte i skoletiden. Her svarer 56 pct. af eleverne, at de går på internettet i skolen for at onlinechatte.

LÆS OGSÅ: Danske elever udskifter bøger med 3D-printere

Derhjemme er de danske unge mere tilbageholdende sammenlignet med andre OECD-lande. Her er det de estiske unge, som bruger onlinechat mest.

LÆS OGSÅ: I skyggen af skolereformen: It ind i alle folkeskolens fag

Selv om eleverne i Danmark - ifølge OECD - er de bedste til at bruge computere, bærbare eller tablets i skolen, er de faktisk bedre til at løse matematikopgaver med papir og blyant end computer. Det er bemærkelsesværdigt, at Japan og Sydkorea er de lande i verden, hvor computere er mindst integreret i skolen, men samtidig den gruppe, som opnår højeste score i PISA-testene, når det handler om at løse matematikopgaver elektronisk.




LÆS OGSÅ: Folkeskolen svigter børns it-kreativitet

Forrige artikel Her er 188 landes velfærd og udvikling Her er 188 landes velfærd og udvikling Næste artikel Brexit-målinger peger i øst og vest