Èt europæisk land ville blive rigere uden sin hovedstad

Hvad ville der ske med bruttonationalproduktet, hvis et land pludselig måtte give afkald på sin hovedstad? Det har en tysk tænketank undersøgt, og mens de fleste europæiske lande ville opleve fald i velfærden, er der ét europæisk land, der ville blive rigere.

Berlins tidligere borgmester Klaus Wowereit vakte opsigt, da han kaldte den tyske pulserende hovedstad for ”fattig, men sexet”. Og netop byens dårlige økonomi gør den til den eneste hovedstad i Europa, der frem for at fungere som vækstmotor for hele landet, i stedet lægger nationaløkonomien til last. Det viser en ny analyse fra den tysk borgerlige-liberale tænketank Cologne Institute for Economic Research.

Tænketanken har undersøgt, hvordan udvalgte europæiske landes BNP vil blive påvirket, hvis man trækker hovedstæderne ud af ligningen. Skulle politikerne på Christiansborg beslutte sig for at nedlægge København, ville Danmark - matematisk set - blive 13,3 pct.point fattigere pr. indbygger.

Mens et flertal af briterne ved folkeafstemningen i juni stemte for at melde Storbritannien ud af EU, så hovedstaden Londons indbyggere anderledes på sagen. Her var der flertal for at blive i EU. Og skulle det hele ende med, at Londons indbyggere får løsrevet sig fra resten af landet og forblive en del af den europæiske union, ville den samlede britiske økonomi blive svækket med 11 pct.point pr. indbygger.

LÆS OGSÅ: Talenter vil hellere til Stockholm end København

Det franske BNP ville tage et dyk med 15 pct.point pr. indbygger, hvis Paris forsvandt ud i den blå luft. Her har mange af landets største virksomheder - som for eksempel olieselskabet Total, bilproducenterne Renault og Peugeot – deres hovedkvarterer.

Helt galt ville det gå i Grækenland. Hvis Athen ophørte med at eksistere, ville det græske BNP blive presset markant mere, end det allerede er i forvejen, konkluderer Cologne Institute for Economic Research.

LÆS OGSÅ: Københavns digitale vækstmiljø er i den europæiske superliga

Selv om mange af de danske industrivirksomheder er godt fordelt rundt om i landet, er der flest af de helt store vækstmotorer i Københavns byområde. Det gælder blandt andet Danmarks største koncern målt i omsætning, rederiet A.P. Møller-Mærsk. Også bryggerigiganten Carlsberg har hjemme i København. Det samme har de største danske medicinalvirksomheder Novo, Lundbeck og LEO Pharma. Uden hovedstadsområdet ville det danske BNP blive svækket med 13 pct.point.

Men anderledes ville det altså gå i Tyskland, hvor økonomien faktisk ville blive styrket, hvis indbyggerne kunne slippe af med det relativt fattige – men sexede - Berlin. Den gennemsnitlige tysker ville blive 0,2 pct.point rigere.

Det moderne Berlin har dog en ganske god undskyldning for sit negative bidrag til det tyske BNP. Da muren faldt i 1989 blev de to dele af byen genforenet – den forholdsvis velstillede vestlige del blev lagt sammen med den fattigere østlige del af byen, der siden 1945 ellers havde fungeret som Østtysklands hovedstad. Ledigheden i Berlin ligger over landsgennemsnittet, og byen, der samtidig er en selvstændig delstat, har længe været på national understøttelse og fået tilført flere statslige midler end nogen af landets øvrige 15 forbundslande.

LÆS OGSÅ: Berlin svækker København som global turistdestination

Selv om byen efterhånden har fået skabt et succesfuldt tech-startup-miljø – og lige nu tiltrækker tech-iværksættere fra hele verden – samt har markeret sig som en stor turistmagnet og har slået flere europæiske vækstrekorder i turisme, er det stadig den finansielle sektors foretrukne by, Frankfurt am Main, der fører an som landets byvækstmotor. Her har mange af de tyske industrigiganter og banker deres hovedkvarterer.

For en ordens skyld må vi hellere slå fast. Det hele er naturligvis en forsimplet matematisk betragtning.

LÆS OGSÅ:

København er blevet et globalt grønt finanscentrum

Big data skal gøre København til grøn vækstmetropol

København kan blive crowdsourcingens hovedstad

København skal være international talentmagnet

Turismens fyrtårne: København som global luftfartshub

Logo_MMdata
 

 

Forrige artikel Kun én dansk virksomhed blandt verdens største Kun én dansk virksomhed blandt verdens største Næste artikel Her er asylansøgerne som EU-landene ikke vil tage Her er asylansøgerne som EU-landene ikke vil tage