tdspiralpng


Lad dig ikke blive bundet en historie på ærmet!

Bare fordi du læste det i en god vens statusopdatering på Facebook, på en blog eller i en email, er det slet ikke sikkert, det er rigtigt. Vi gør op med de virale rundhyl på nettet. I Viralspiralen skriver vi løbende om rygter og falske historier der cirkulerer på internettet.


 


10. juli 2017


 

Nej, Jayden K. Smith er ikke hacker

message

Adskillige Facebookbrugere har set og delt en tekst, der advarer mod venneanmodninger fra en bruger med navnet Jayden K Smith. Ifølge advarslen er han en hacker, der kan angribe din computer, hvis du accepterer venneanmodningen. Men opslaget er det seneste skud på stammen af advarsler, der ikke har noget på sig, og som typisk har det kedelige formål at skræmme andre fra vid og sans. Det er ikke kun danske Facebookbrugere, der er faldet over advarslen. Den cirkulerer også på andre sprog – blandt andet engelsk. Selv om du skulle modtage sådan en anmodning om venskab, så kan selv den dygtigste hacker ikke overtage din computer, bare fordi du accepterer en venneanmodning på Facebook. Det kræver, at du for eksempel lokkes til at gemme en fil på din computer. Først på det tidspunkt kan det gå rigtig galt. Derfor er det som udgangspunkt altid en god ide at ignorere venneanmodninger eller henvendelser fra brugere, du overhovedet ikke ved, hvem er. Her kan du i øvrigt læse mere om, hvorfor sådanne advarsler ofte opfordrer dig til at kopiere teksten ind på din egen væg i stedet for bare at klikke på Facebooks deleknap. Tidligere har også cirkuleret en falsk advarsel mod venneanmodninger fra “Christopher Davies og Jessica Davies”, hvor man ifølge dét opslag også risikerede at blive hacket.

 


23. juni 2017


 

Skal du venligst bruge deodorant i Londons metro?

deodo

Det har været nogle varme dage i London. I den forbindelse har selskabet bag Londons undergrundsbane bedt passagererne om at bruge deodorant. “Brug venligst deodorant, du kan måske ikke lugte dig selv, men det kan vi andre, og du lugter rædselsfuldt,” fremgår det af et skilt, der i øjeblikket nyder stor viral opmærksomhed på de sociale medier. Men skiltet er en fotomanipulation. Togselskabet har rigtig nok placeret nogle skilte på stationerne, men de opfordrer ‘kun’ passagerne til at drikke rigeligt med vand, oplyser selskabet til faktatjeksitet snopes.com. Det falske skilt nøjes i øvrigt ikke med at oplyse passagerne om, at de lugter. “Det er sommer i London, hvilket betyder, at undergrundsbanen lugter som om, at nogen har lagt et stykke skinke bag en radiator for 16 år siden,” hævder det manipulerede skilt.

 

 


21. juni 2017


 

Blev Lady Diana myrdet af agent?

Den 19. juni 2017 skrev netmediet YourNewsWire, at en tidligere agent hos den britiske efterretningstjeneste, MI5, have indrømmet, at han havde myrdet Prinsesse Diana i 1997.

Agenten, der ifølge artiklen hedder John Hopkins, skulle have fremsat den sensationelle indrømmelse efter at have fået vide, at han kun havde få uger tilbage at leve i.

Men historien har intet på sig, slår det amerikanske faktatjeksite snopes.com fast.

YourNewsWire er flere gange blevet afsløret i at skrive falske nyheder. Den aktuelle artikel mangler da også konkrete detaljer om, hvordan mordet foregik – detaljer, som man under normale omstændigheder ville fremhæve i en nyhed.

 


13. juni 2017


 

Har advarsel om udenlandsk voicemail-fup hold i virkeligheden?

“Blev i går ringet op af et Engelsk nummer +44 7713 068248, jeg tog den selvfølgelig ikke!! klokken var ca 15 da de ringede, klokken 17:35 fik jeg så en besked på min voicemail, den ville jeg så aflytte, men den meldte optaget så jeg prøvede igen. Det viser sig så at ovenstående nummer har oprettet en falsk voicemail, så når man ringer til den bliver der trukket penge. Har været i kontakt med TDC og de kan se der er trukket penge i går kl 17:35. Ny metode de banditter bruger er altså at oprette en falsk voicemail. DEL gerne så andre ikke bliver snydt!!!”

Kilde: Opslag på Facebook.

Flere Facebookbrugere deler i øjeblikket et opslag med en advarsel mod et angiveligt britisk telefonnummer, der ifølge opslaget kan koste dyrt på telefonregningen at ringe til.

Ophavsmanden til advarslen hævder, at han eller hun har været i kontakt med TDC om telefonnummeret. Men teleselskabet oplyser imidlertid, at man ikke har hørt om sagen.

Umiddelbart kan beskrivelsen være korrekt, selv om en række forhold i beskrivelsen ikke er helt logiske. Og TDC opfordrer til, at man hverken besvarer eller ringer tilbage til udenlandske numre, som man ikke kender.

”Ens egen voicemail kan aldrig være optaget. Det, vi forestiller os kan være sket, er, at han/hun har fået en falsk SMS, der skal forestille at være fra hans voicemail. Den har han/hun så trykket på og ringet til et udenlandsk nummer. Denne SMS er altså oprettet af nogle andre – netop for at narre dem til at ringe til det udenlandske nummer,” oplyser TDC til TjekDet.

Svindel med opkald fra udenlandske numre fungerer som regel på den måde, at en person i udlandet opretter et servicenummer. Det koster mere end almindelig takst at ringe til et servicenummer. Hvis man ringer tilbage til et af disse numre, betaler man altså overpris for opkaldet.

 

Sagde Snowden, at Osama Bin-Laden lever?

osama-304048_960_720

I stedet for at dræbe Osama Bin Laden, har den amerikanske efteretningstjeneste installeret den tidligere leder af al-Qaida på Bahamas, hvor han i dag lever livet, betalt af de amerikanske skatteydere. Angiveligt tilbringer han tiden sammen med fem af sine koner og mange børn. Sådan lyder påstanden i en artikel fra hjemmesiden AntiNews.in, hvor der også henvises til den russiske avis Moscow Tribune, der angiveligt citerer den amerikanske tidligere efterretningsmand og nuværende afhopper og whistleblower Edward Snowden for påstanden. Det amerikanske faktatjeksite politifact.com har forgæves ledt efter et sådan citat fra Edward Snowden. Til gengæld fastslår netmediet, at det ikke er første gang, “nyheden” om Osama Bin Ladens ophold i Caribien dukker op. Den dukkede op første gang hos WorldNewsDailyReport.com i 2015. Hjemmesiden, der umiddelbart ligner et almindeligt nyhedsmedie, oplyser i sin kolofon, at alt indhold på sitet er opdigtet. De amerikanske myndigheder oplyste i maj 2011, at Osama Bin Laden var blevet dræbt af elitetropper.

 


12. juni 2017


 

Nets advarer mod svindel-mail

NETS

Eksempel på svindel-mail. Kilde: Nets.

Den nordiske udbyder af betalings-, kort- og informationsservices, Nets, der i Danmark blandt andet står for driften af NemID, advarer mod en mail, som kan være et forsøg på at få modtageren til at oplyse for eksempel sine NemID-koder eller kreditkortoplysninger, skriver Ekstra Bladet. I mailen fremgår det, at modtagerens NemID er blevet spærret, og at modtageren ved at klikke på et link kan opdatere sin konto. Men Nets oplyser, at selskabet ikke står bag mailen. Det er langt fra første gang, at sådanne mails misbruger Nets’ navn. Og det er langt fra første gang, at kriminelle forsøger sig med såkaldt phishing – det vil sige lokke modtagere til at udlevere personlige oplysninger, som kan misbruge til ikke mindst økonomisk kriminalitet. Nets giver i øvrigt på sin hjemmeside en række råd til, hvordan bør forholde sig over for mails, der umiddelbart kan se mistænkelige ud. I det hele taget bør man altid være på vagt over for henvendelser, hvor man blive bedt om at indtaste for eksempel kreditkortoplysninger, adgangskoder, NetID-oplysninger osv. Det ville de de egentlige tjenester ikke bede brugerne om at gøre via emails.

 


8. juni 2017


 

Arrangerede CNN muslimsk demonstration?

I kølvandet på terrorangrebet i London i weekenden samledes en mindre gruppe af mennesker af muslimsk overbevisning foran en politistation i den britiske hovedstad for at demonstrere mod terrorangrebet. Flere selverklærede højreorienterede medier beskylder den den amerikanske tv-station CNN for at have arrangeret demonstrationen. På en video på YouTube ser man flere pressefolk, der har taget opstilling ved en politiafspærring. På et tidspunkt får angivelige demonstranter lov til at forcere afspærringen, og de tager derefter opstilling med skilte i hånden foran journalisterne og fotograferne. Herefter beder CNNs udsendte de fremmødte om at stille sig på en bestemt måde. Det sker angiveligt for at tv-stationens fotograf kan få dem med i billedet. Og det er tilsyneladende her, at rygtet om, at CNN har iscenesat hele demonstrationen, opstår. Personen, der har uploaded videoen på YouTube, kalder hele optrinet fake news, og på de sociale medier følger flere brugere trop og bakker op om anklagerne. CNN afviser anklagerne og henviser til, at det var politiet, der lod demonstranterne tage opstilling foran den fremmødte presse. Det taler til tv-stationens fordel, at det ikke var tilfældige personer, der demonstrerer. Til stede er iflg. BBC blandt andet formanden for en lokal muslimsk organisation, der tidligere har kritiseret terrorangrebene, og som til mediet Mediaite fortæller, at de var mødt frem på eget initiativ. Hvad der foregik er reelt vanskeligt at afgøre, men det er ikke ualmindeligt, at tv-hold beder personer stille sig på en måde, så de bedst fanges af kameralinsen. Også det danske netmedie Den Korte Avis har omtalt historien. Det samme har faktatjeksitet snopes.com m.fl.

 


7. juni 2017


 

Monica Lewinsky er ikke død

lewinsky

Monica Lewinsky, der havde en affære med den tidligere præsident Bill Clinton, er blevet myrdet under et røveri, påstår en artikel fra netsiden America’s Last Line of Defense. Men historien har ikke noget på sig, hvilket ikke mindst bekræftes af, at hun i et opslag på Twitter erklærer sig lyslevende. Hjemmesiden, der bringer den ‘opsigtsvækkende’ nyhed, er angiveligt kendt for at bringe tvivlsomme historier, der ofte er af satirisk karakter. Monica Lewinsky kom i offentlighedens søgelys i 1995, hvor det blev afsløret, at hun i en periode havde haft et forhold til den daværende præsident, mens hun var praktikant i Det Hvide Hus. Bill Clinton benægtede forholdet, men efter hårdt pres erkendte han, at der var noget om snakken. Fortielsen af forholdet udløste en rigsretssag imod ham. Artiklen fra America’s Last Line of Defense hævder i øvrigt også, at affæren fortsatte efter, at den var blevet afsløret.

 


31. maj 2017


 

Miley Cyrus er ikke død

overdos

Et viralt rygte om, at sangeren Miley Cyrus skulle være afgået ved på grund af en overdosis af et receptpligtigt lægemiddel, har intet på sig. Det er i øvrigt ikke første gang, at det rygte steder sangerinden til hvile. Onlinemediet Now8News skrev en “breaking news”-artikel om hendes død i november 2015. Men netop det site er kendt for at skrive falske nyheder, der typisk er af sensationel karakter. For eksempel om en skeløjet mand, der blev dræbt, fordi hans kone var træt af, at han aldrig kiggede hende i øjnene. Eller kvinden, der blev anholdt for at have stjålet seks øl, som hun forsøgte at gemme i sin ædlere del.

 

Gav Donald Trump den italienske premierminister fingeren?

Et par dage efter, at statsledere i det såkaldte G7-samarbejde havde været samlet til topmøde den 26. og 27. maj, dukkede en video op på nettet, der angiveligt viser, at den amerikanske præsident Donald Trump diskret giver den italienske premierminister Paolo Gentiloni skråt-op-fingeren (se video). Umiddelbart kan man godt få den opfattelse og flere hjemmesider, der åbent har erklæret sig i opposition til Trump, har da også benyttet lejligheden til at gøre grin med præsidenten. Omvendt kan det lige så godt være helt tilfældigt, at Donald Trump bruger netop den finger til at klø sig på hovedet. Og ser man en lidt længere originaloptagelse fra mødet, så ser det hele da også temmelig tilforladeligt ud.

 

Falske Bilka-SMS-gavekort

bilka23

Dansk Supermarked advarede for bare to uger siden mod en SMS, som adskillige danskere havde modtaget. SMS’en gav sig ud for at være et gavekort til Bilka. SMS’en er stadig i omløb. Blandt andet har vi modtaget den her på redaktionen i dag. SMS’en er et forsøg på at lokke kreditkortoplysninger ud af modtagerne. “Der er ikke tale om en SMS fra Bilka. Vi advarer imod den på Facebook, hvor vi den seneste uge har modtaget henvendelser om den. Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt, at nogle trælse typer forsøger at narre uskyldige mennesker ved at bruge vores brands troværdighed,” sagde Mads Hvitved Grand, der er pressechef for Dansk Supermarked, den 17. maj til BT. Han opfordrede modtagere af SMS’en til at slette den omgående.

 


30. maj 2017


 

Vappede paven Trump en over fingrene?

En meget kort video, der angiveligt viser pave Frans undvige den amerikanske præsident Donald Trumps hånd under et pressemøde i Vatikanet, er blevet delt adskillige gange på de sociale medier siden 24. maj i år. På videoen ser det ud som om, at Trump forsøger at tage paven i hånden. Men seancen er fup og lavet med henblik på satire i det amerikanske tv-talkshow Jimmy Kimmel Live. Klippet indgår i denne udgave af programmet ca. 1:30 inde i videoen. Skulle du ikke være overbevist, vil den opmærksomme læser blandt andet bemærke, at ærmlængderne på pavens og præsidentens påklædning er forskellig fra originaloptagelserne.

 


29. maj 2017


 

Kvinde fundet død hjemme hos familien Clinton?

coroner

En kvinde er fundet død og tortureret i en ejendom, der tilhører Bill og Hillary Clinton, fremgår det af en artikel på hjemmesiden “The Last Line of Defense”. Men den ellers opsigtsvækkende nyhed er opspind, skriver blandt andet faktasitet snopes.com. The Last Line of Defense var også under sidste års amerikanske præsidentvalg helt fremme i skoene med at skrive falske nyheder og politiske satirehistorier.

Det er til gengæld korrekt, at ejendommen, som der henvises til i artiklen, er ejet af Clinton-parret. Den ligger i amtet Westchester i delstaten New York og har været i familiens besiddelse siden 1999.

 

Betaler NASA dig en høj løn for at ryge hash i et forsøg?

solexchange

NASA søger deltagere, der vil deltage i et forsøg, hvor deltagerne skal hvile i 70 dage – og i den forbindelse skal de også ryge hash, hedder det i et opslag på blandt andet hjemmesiden Solexchenge. Deltagerne vil ifølge opslaget få en belønning på 18.000 dollar, der svarer til omkring 120.000 kr. Efterlysningen har vakt stor interesse blandt ikke mindst amerikanere, hvor nogle formentlig bliver skuffede. Opslaget er nemlig falsk. I NASAs beskrivelse af forskningsprojektet står der ikke noget om, at forsøgspersonerne skal ryge cannabis på livet løs. Projektet indgår som en del af rumfartsorganisationens løbende forskning i, hvordan kroppen opfører sig i vægtløstilstand. Det kan på jorden angiveligt sammenlignes med at ligge i sengen i længere tid.

 

Aalborg Karneval blev ramt af terrorrygte

aalborgkarneval

Nordjyllands Politi måtte før weekenden undersøge et rygte på de sociale medier om, at nogen havde planer om en terrorhandling under Aalborg Karneval, der fandt sted i den forgange weekend.

Men i en pressemeddelelse den 25. maj, slog politiet fast, at “Politiet har efterforsket det konkrete forhold, og man har ikke fundet grund til at tro, at der skulle være hold i dette rygte”.

I samme åndedrag opfordrede politiet til ikke at dele rygtet på de sociale medier, der konkret gik på, at en navngiven nylig afdød person skulle være involveret i planer om en større hændelse op til karnevallet i Aalborg.

 


24. maj 2017


 

Rygte: Film om Jesus' liv som bøsse får premiere til august

jesus

Adskillige brugere på de sociale medier deler i øjeblikket et opslag om en forestående premiere på en film, der har titlen “Corpus Christi”, hvor Jesus hævdes at have været homoseksuel. Men filmen eksisterer ikke og får derfor heller ikke premiere til august, som flere skriver på Facebook. Der er tale om en fupopslag – eller rettere viralt rygte – der med mellemrum er dukket op på de sociale medier. Hver gang reagerer nogle brugere med hårde kommentarer om den ‘kommende’ film.

Der er altså ikke en film på vej om Jesus’ liv som homoseksuel, men i 1998 havde et teaterstykke premiere i New York, hvor Jesus og hans disciple blev fremstillet som homoseksuelle. Der blev i øvrigt lavet en tv-dokumentar om skuespillerne og teaterstykket i 2012.

 

Fysiker: Fidget spinnere kan forstyrre tyngdekraften

fidget-2304681_960_720

Den 10. maj i år skriver hjemmeside Focus Times en artikel, hvor en “højt respekteret fysiker” hævder, at den voldsomme udbredelse af det stærkt populære legetøj fidget spinner kan ødelægge jordens tyngdekraft. Men påstanden er falsk.

Focus Time er i forvejen kendt for at skrive falske historier om legetøjet, skriver det amerikanske faktatjeksite snopes.com.

Focus Times har tidligere fabrikeret en artikel om en mand, der angiveligt var blevet indlagt efter at have eksperimenteret med at skubbe en fidget spinner op i anus, hvor den så sad fast.

 


22. maj 2017


 

Kan mandlige immigranter få penge for at gifte sig med en islandsk kvinde?

islandskekvinder

Da der er for få mænd i Island, så vil staten betale mandlige immigranter 5.000 dollar for at gifte sig med en islandsk kvinde. Sådan lyder påstanden i en artikel, der blev delt i juni 2016 af en række især afrikanske hjemmesider, hvor det i øvrigt blev fremhævet, at manglen på mænd er et generelt problem i de nordiske lande. Men den islandske regering betaler ikke for sådanne “arrangerede” ægteskaber. Det falske tilbud spredte sig hurtigt på de sociale medier og lever fortsat. Påstanden har ifølge det islandske magasin The Reykjavík Grapevine udløst en sand storm på islandske kvinders Facebookprofiler, hvor udenlandske mænd byder sig til for at få belønningen på 5.000 dollar. Da den falske nyhed opstod første gang sidste sommer, skrev magasinet en artikel, hvor påstanden om den statslige ægteskabsbelønning blev afkræftet.

 

Artikel erklærer countrysanger for død

msmbc

Den amerikanske countrysanger Willie Nelson er død. Sådan beretter en artikel, der umiddelbart ser ud til at stamme fra det etablerede amerikanske medie MSNBC.com. Men sangeren lever i bedste velgående oplyser blandt andet faktatjeksitet snopes.com. Artiklen figurerede på en hjemmeside med www-adresse MSMBC.co. En netadresse, der formodentlig bevidst skal kunne forveksles med det ‘rigtige’ MSNBC, der har .com som domænenavn. Den falske artikel er i skrivende stund ikke længere tilgængelig.

 

Historie om en-øjet ged mødt med skepsis

I denne måned dukkede en video op på YouTube, som fortæller historien om en en-øjet ged.

I videoen oplyses det, at den lider af sygdommen cyclopia, som er en sjælden medfødt lidelse, der gør, at øjenhulerne ikke vil dele sig i to.

Flere forholder sig skeptisk til historien, men den er nu god nok.

Geden blev født den 10. maj i år i den indiske by Assam, og videoen på lagt på YouTube den 16. maj.

 


18. maj 2017


 

Nej, nummeret 777888999 får ikke din telefon til at eksplodere

mobile-phone-2198770_960_720

Ifølge en advarsel på blandt andet WhatsApp, Facebook og SMS skal man for alt i verden ikke tage telefon, hvis der ringes op fra telefonnummer 777888999. På Facebook kan vi finde opslaget på engelsk og flere asiatiske sprog, hvor det hævdes, at nogle mennesker er blevet dræbt eller såret, fordi deres telefon eksploderede efter at have besvaret et opkald fra telefonnummeret. Men der er dog ingen pålidelige billeder og beretninger om, at det rent faktisk er sket eller kan ske. Igen er der tale om et fjollet forsøg på at lave sjov.

 

Rygte: Putins mandlige elsker fundet dræbt i Schweiz

elsker

Adskillige hjemmesider har genoplivet en gammel falsk nyhed om, at en assistent til den russiske præsident Vladimir Putins er blevet myrdet. Med til (den falske) historie hører, at assistenten i 2011 hævdes at have udgivet en bog om sit liv som præsidentens hemmelige elsker, skriver blandt andet det amerikanske faktatjeksite snopes.com. Det var det angivelige nyhedsmedie How Africa, der den 18. april skrev en artikel om, at en forfatter med navnet Louri Michaelevitch var blevet fundet død i en lejlighed i den schweiziske by Zürich. Og ifølge artiklen havde Michaelevitch tidligere hævdet at være statslederens elsker. Men manden på billedet, der ledsager artiklen, hedder ikke Louri Michaelevitch, men derimod Peter Tchernyshev – og han er kunstskøjteløber. Den falske nyhed dukkede op i 2014 på hjemmesiden World News Daily Report – en hjemmeside der i øvrigt ikke lægger skjul på, at alt indhold på siden er ment som satire, og at historierne på hjemmesiden er det pure opspind.

 


17. maj 2017


 

Bilka advarer mod falsk SMS-gavekort

bilkalogo

Dansk Supermarked advarer mod en SMS, som adskillige danskere har modtaget. SMS’en giver sig ud for at være et gavekort til Bilka. Men der er et tale om forsøg på at lokke kreditkortoplysninger ud af modtagerne. “Der er ikke tale om en sms fra Bilka. Vi advarer imod den på Facebook, hvor vi den seneste uge har modtaget henvendelser om den. Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt, at nogle trælse typer forsøger at narre uskyldige mennesker ved at bruge vores brands troværdighed,” siger Mads Hvitved Grand, der er pressechef for Dansk Supermarked, til BT. Han opfordrer modtagere af SMS’en til at slette den omgående.

 

Mand blev ikke indlagt med populært legetøj i numsen

fidget-2304681_960_720

En historie om en mand, der angiveligt er blevet indlagt efter at have stukket en fidget spinner op i numsen, er falsk. Historien har ellers givet anledning til en del morskab på Facebook. Faktatjeksitet snopes.com har sporet historien til to amerikanske hjemmesider, hvor artiklernes ordlyd stort set er identiske, men den ene hævder, at manden er fra den amerikanske by Boise, mens bynavnet er skiftet til Louisville i den anden artikel. En fidget spinner er i øvrigt særdeles populær blandt børn, men sælges også til voksne som et redskab mod rastløshed.

 


16. maj 2017


 

Lance Armstrong afkræfter sin egen død

doed

Den tidligere legendariske cykelrytter Lance Armstrong tog fredag til genmæle på Instagram efter en falsk nyhed erklærede ham for død. Genmålet kunne næsten ikke gøres mere overbevisende. I en video på det sociale medie Instagram ser man Lance Armstrong vise en af artiklerne, der påstår, at han ikke længere er i blandt os, på sin mobiltelefon samtidig med at han ryster på hovedet som en reaktion på dødsdommen.

 

Du behøver ikke være bange for Christopher og Jessica

delikke

Et opslag med en falsk advarsel om ikke at acceptere “en venneanmodning fra en Christopher Davies og Jessica Davies” er de seneste dage blevet delt heftigt på Facebook. Opslaget har cirkuleret på det sociale medie i flere år – endda i forskellige versioner og på flere sprog. “I må endelig ikke acceptere en venneanmodning fra en Christopher Davies og Jessica Davies, de er hackere. Fortæl hver 1 på din liste, fordi hvis nogen på din liste tilføjer ham, vil han være på din liste også. Han skal nok finde ud af din computer er id og adresse, så kopiér og indsæt denne besked til alle, selv hvis du er ligeglad med, tak for advarslen, sig det videre,” fremgår det af opslaget på noget ubehjælpeligt dansk. Selv om du skulle modtage sådan en anmodning om venskab, så kan selv den dygtigste hacker ikke overtage din computer, bare fordi du accepterer en venneanmodning på Facebook. Det kræver, at du for eksempel lokkes til at gemme en fil på din computer. Først der kan det gå rigtig galt. Derfor er det som udgangspunkt en god ide at ignorere venneanmodninger fra brugere, du overhovedet ikke ved, hvem er. Her kan du i øvrigt læse mere om, hvorfor sådanne advarsler ofte opfordrer dig til at kopiere teksten ind på din egen væg i stedet for bare at klikke på Facebooks deleknap.


15. maj 2017


 

Muslimsk mand, der er kristen, anklages fejlagtigt for voldtægt

manmv

Den 26. april 2017 delte hjemmesiden RedInfo.us en artikel med et billede har en slemt tilredt mand i en hospitalsseng. Artiklen indeholdt kun en enkelt sætning, der i øvrigt havde flere grammatiske fejl og skrevet på hjælpeløst engelsk (her direkte oversat): “Breaking: Dette er amerikansk muslim som voldtage 13 års gammel pige i Ohio han blev tævet af Trump-støtter”. Men historien er falsk, og manden på billedet er slet ikke muslim, oplyser flere amerikanske faktatjeksites. Han hedder Amir Ayad og er koptisk kristen. Ifølge andre kilder blev han tævet af radikale muslimer i år 2013 i den egyptiske hovedstad Cairo. Ayad blev omtalt i adskillige nyhedsartikler om hændelsen, der fandt sted under optøjer den 22. marts 2013 mellem medlemmer af det Muslimske Broderskab og modstandere. Hjemmesiden RedInfo.us er i øvrigt registreret som hjemmehørende i byen Veles, der er en lille by i det østeuropæiske land Makedonien, viser et opslag i domæneregistret. Netop byen Veles er tidligere blev anklaget for at huse personer, der driver adskillige hjemmesider, som spreder falske nyheder.

 

Den dansende pave er ikke en virus

Vatican City, Rome, Italy - October 09, 2013: Pope Francis on the popemobile blesses the faithful in St. Peter's Square.

“Pas på! Hvis nogen sender dig en video, der hedder “pavens dans”, så slet den omgående. Det er en virus. Klikker du på linket bliver din telefon formateret og alt forsvinder”. Det er nogenlunde budskabet i et opslag, der i øjeblikket deles på de sociale medier. Men det er fup. Og endda et gammel fupnummer. Ifølge faktatjekhjemmesiden snopes.com dukkede advarslen – eller rygtet – op i april 2015, hvor mange hævdede, at “the Dance of the Pope” var inficeret med en virus rettet mod mobiltelefoner – ofte i form af en billedfil (.jpg.) eller en video. Angiveligt findes videoen slet ikke, og der er alene tale om et rygte om dens eksistens. Også i Sverige spredes advarslen i øjeblikket på de sociale medier. Rygtet ændrede i øvrigt senere navn til Hillary Clintons dans. Heller ikke den video findes – og advarslen er grundløs. Læs mere her.

 


9. maj 2017


 

PÅSTAND: Obama havde islamiske skrifter på væggene

obamahvidehus

Ikke mindst amerikanske Facebookbrugere deler enslydende artikler fra onlinemedier, der hævder, at flere rum i det Hvide Hus under den tidligere præsident Barack Obamas embedsperiode var beklædt med islamiske bønneskrifter. Nogle af historierne ledsages af tre billeder, der angiveligt viser tre rum i præsidentboligen. Det første billede hævdes at vise en særlig håndvask, der især bruges af muslimer til at vaske sig før en bøn. Men billedet stammer fra en netbutik, der blandt andet sælger vasken. Det andet billede skal forestille et soveværelse i Det Hvide Hus, hvor der er skrevet en bøn over sengen. Men billedet stammer fra en reklame for ‘vægklistermærker’, såkaldte wallstickers, som man blandt andet kan købe på Amazon. Det tredje billede påstås at vise et bederum i præsidentboligen. Der er rigtig nok tale om et bederum, men det tilhører Princeton University, skriver det amerikanske faktatjeksite snopes.com. Ifølge faktamediet kan den falske historie spores tilbage til onlinesitet “America’s Last Line of Defence“.

 

Pige kaldte ikke Trump en skændsel

videopige

På Twitter spredte sig hurtigt nyheden om en pige, der på en video kalder den amerikanske præsident Donald Trump for en skændsel – lige op i hans åbne ansigt. Videoen var 7. maj blevet delt 175.000 gange, og pigens besked vakte både begejstring og bestyrtelse. Men videoen stammer fra programmet “The Presidents Show“, der sendes på den amerikanske comedy-tv-station Comedy Central, hvor Trump spilles af skuespilleren Anthony Atamaniuk, skriver faktatjeksitet snopes.com. Skuespilleren har i øvrigt efterfølgende også bekræftet, at det er ham, der ses på videoen.

 


8. maj 2017


 

Tog astronauterne hjelmene af på månen?

maanen

Et billede af tre astronauter uden hjelme på månen beviser, at den amerikanske månelanding i 1972 aldrig har fundet sted, lyder påstanden i opslag på de sociale medier. Billedet er sådan set ægte nok, men er taget i februar 1972 på landjorden under en øvelse på den amerikanske rumfartsorganisation NASAs opsendelsesbase, Kennedy Space Center, i delstaten Florida, skriver det amerikanske faktatjeksite snopes.com. Da månelandingen rent faktisk fandt sted i april 1972 bar astronauterne hjelme. Der eksisterer adskillige konspirationsteorier om, at månelandingen aldrig har fundet sted, men blev “transmitteret” fra et sted på landjorden.

 

Nej, en barnepige forsøgte ikke at stikke barnet op i vagina

babysitter

Mange amerikanske Facebookbrugere deler og undrer sig over en artikel om en babysitter fra byen Cincinnati i delstaten Ohio, som måtte hastes på hospitalet, fordi hun forsøgte at proppe barnet, hun passede, op i sin vagina. Ifølge artiklen sad barnet pludselig fast. Barnepigen nævnes endda ved navn, og det hævdes i artiklen, at hun selv ringede efter en ambulance. Men historien har ikke noget på sig, oplyser de to faktatjeksites snopes. com og thatsnonsens.com. Artiklen stammer fra World News Daily Report, der er storleverandører af falske nyheder – og det holder hjemmesiden i øvrigt heller ikke hemmeligt: “Alle karakterer i artiklerne på denne hjemmeside – endda dem, der er baseret på virkelige mennesker – er aldeles fiktive og ethvert sammenfald mellem dem og andre personer, levende eller døde, er et mirakel,” fremgår det af hjemmesiden.

 


5. maj 2017


 

Censurerede saudisk tv Merkels hår?

merkelhår

“Ikke en vittighed: Det nyeste medlem af FN’s kommission for kvinderettigheder censurerede den tyske kanslers hår, da hun blev vist på saudisk tv i dag.” Sådan lyder teksten i et opslag, der blev delt på Twitter i går, og som blev ledsaget af et foto, hvor kansler Angela Merkels hår rigtig nok er sløret, da hun besøgte den saudi-arabiske konge Salman bin Abdul Aziz forleden. Men billedet er manipuleret og stammer fra satiresitet “Khase News”. Billedet kan ses på sitets Facebookside, og i følgeteksten på billedet står der da også “bare for sjov”. På billedet er også indsat et logo for en tv-station, men ifølge det svenske faktatjeksite Viralgranskaren findes der ikke en nogen arabisk tv-station med det logo. Når billedet har vakt så stor opmærksomhed, skyldes det, at Merkel på forhånd havde afvist at bære hovedbeklædning, da hun mødtes med den saudiske konge og andre fremtrædende personer i landet. Videoen, hvor billedet er hentet fra, kan ses i sin fulde længde her.

 


4. maj 2017


 

Google advarer mod intensivt hackerangreb

Gmail

Google udsendte den 3. maj en advarsel mod hackere, der tilsyneladende forsøger at skaffe sig adgang til brugeres Gmail-konto. Adskillige brugere har modtaget en email, der ser ud til at komme fra Google Docs. Klikker man på et link i mailen sendes man til en anden side, hvor hackere forsøger at fravriste brugeren sit bruger-id og password til Gmail. Da de første meldinger om hackermailen blev spredt på de sociale medier, opstod spekulationer om, at det især var journalister, der var målgruppe for mailen. Men det har Google afkræftet skulle være tilfældet, og opfordrer sine brugere til at tjekke sikkerhedsindstillingerne i Gmail, skriver det amerikanske faktatjekmedie snopes.com.

 


3. maj 2017


 

And med kniv i hovedet er væk

and

Dyreværnsforeningen RSPCA i Australien opfordrer offentligheden til at hjælpe med at finde frem til en and, der angiveligt befinder sig i Adelaide Hills-parken nær byen Adelaide, og som svømmer rundt med en kniv i hovedet. RSPCA har udsendt sin efterlysning via foreningens Facebookside. Straks efter opslaget var lavet, begyndte adskillige Facebookbrugere at stille sig tvivlende over for billedets ægthed, og at der var tale om billedmanipulation. RSPCA har efterfølgende meddelt, at foreningen har modtaget billederne fra tre privatpersoner, som foreningen også har været i kontakt med, og ikke ser nogen grund til at betvivle, at billederne er rigtige. RSPCA har selv ledt efter anden, men foreløbig uden resultat, skriver onlinemediet BuzzFeed News.

 

Den dansende pave er ikke en virus

Vatican City, Rome, Italy - October 09, 2013: Pope Francis on the popemobile blesses the faithful in St. Peter's Square.

“Pas på! Hvis nogen sender dig en video, der hedder “pavens dans”, så slet den omgående. Det er en virus. Klikker du på linket bliver din telefon formateret og alt forsvinder”. Det er nogenlunde budskabet i et opslag, der i øjeblikket deles på de sociale medier. Men det er fup. Og endda et gammel fupnummer. Ifølge faktatjekhjemmesiden snopes.com dukkede advarslen – eller rygtet – op i april 2015, hvor mange hævdede, at “the Dance of the Pope” var inficeret med en virus rettet mod mobiltelefoner – ofte i form af en billedfil (.jpg.) eller en video. Angiveligt findes videoen slet ikke, og der er alene tale om et rygte om dens eksistens. Også i Sverige spredes advarslen i øjeblikket på de sociale medier. Rygtet ændrede i øvrigt senere navn til Hillary Clintons dans. Heller ikke den video findes – og advarslen er grundløs. Læs mere her.

 


2. maj 2017


 

Advarer mod falske gavekort

biografer

Nordisk Films biografkæde i Norge advarer imod en falsk annonce om gratis gavekort. Ifølge reklamen, der spredes på mail og SMS, skal man ‘blot’ oplyse kreditkortoplysninger for at få fingrene i gavekortet.

Men biografkæden understreger på sin hjemmeside, at man ikke står bag annoncen, og at man aldrig kunne finde på at bede biografgængerne om at udlevere personlige oplysninger af den karakter.

 


27. april 2017


 

Er det her Donald Trumps numse?

trumps

En læser har gjort os opmærksom på et opslag på Facebook, der angiveligt viser den amerikanske præsident Donald Trump, som sidder på sit landsted og skriver tweets (billedet til højre). Men billedet er en manipulation. Billedet til venstre er originalbilledet, der er cirkuleret på de sociale medier siden år 2008. Donald Trump oprettede først sin Twitterkonto i år 2009, og i øvrigt ligner det bestemt ikke en smartphone, der kan bruges til at gå på nettet,  som manden sidder med. Det er vores faktatjekkolleger på snopes.com, der allerede har faktatjekket sagen.

 


25. april 2017


 

Nej, Eddie Murphy er ikke død

rygteEM

Et gammelt viralt rygte om, at den amerikanske skuespiller er død, er begyndt at cirkulere igen på Facebook.

Den falske historie kommer kort tid efter, at skuespillerens bror, Charlie Murphy, døde tidligere på måneden.

En artikel fra 2015 hævdede, at Eddie Murphy er omkommet ved en trafikulykke.

Men der er – som nævnt – kun tale om en falsk nyhed. Læs mere her.

 


18. april 2017


 

Par, der fandt ud af, de er tvillinger, er tilsyneladende en falsk historie

artikel12

Netmediet Mississippi Herald kunne i sidste uge fortælle om et ægtepar, som havde svært ved at få børn, og derfor gik i IVF-behandling. I den forbindelse fik de lavet en DNA-test, der afslørede, at de var tvillinger. Ifølge Mississippi Herald var de begge blevet bortadopteret til hver sin familie, da de var små. Historien blev citeret af flere aviser verden over. Blandt dem var også danske. Flere medier har efterfølgende forsøgt at faktatjekke historien, og de når alle frem til samme resultat, nemlig at historien er opdigtet. Blandt andet den britiske avis The Mirror har forgæves forsøgt at komme i kontakt med Mississippi Herald. Der er ingen kontaktinformationer på hjemmesiden – hverken telefonnummer, fysisk adresse eller en emailadresse. The Mirror har talt med en redaktør ved avisen Mississippi Sun-Herald, der har eksisteret siden 1884, som oplyser, at de kun kender Mississippi Herald som et fiktivt medie, der pludselig dukkede op på internettet forleden. Artiklen om ægteparret bringer en række citater, men nævner ikke navne på kilder, ligesom der heller ikke fremgår et navn på journalisten, der har skrevet historien. Mississippi Herald har tidligere skrevet andre “vilde” historier, som for eksempel manden, der blev seksuelt forført af en hest. Det er i øvrigt ikke første gang, at artiklen om ægteparret dukker op. For et år siden kunne man læse en næsten identisk udgave af historien på et andet angiveligt netmedie. Men her foregik historien i en helt anden by. Også et af de ældste amerikanske faktatjeksites snopes.com har tjekket historien.

 


11. april 2017


 

Det svenske flag var ikke forbudt under mindehøjtidelighed

svenskflag

Flere tusinde mennesker samledes søndag i Stockholm for at mindes ofrene for det formodede terrorangreb på et hovedstrøg og varehus i den centrale del af den svenske hovedstad. I flere Facebookgrupper cirkulerer nu rygtet, at arrangørerne havde frabedt sig, at deltagerne medbrangte det svenske flag, for ikke at provokere etniske minoriteter, som ønskede at deltage. Men påstanden er falsk, skriver den svenske avis Metro, der har faktatjekket oplysningen. Ifølge det virale rygte havde arrangørerne meddelt, at “vi ser helst, at deltagerne ikke bærer det svenske flag, da det kan indebære ubehag for de minoriteter, som vil deltage”. Men Metro har gennemgået arrangementets omtale på Facebook og har ikke kunne finde citatet – heller ikke i redigerede versioner af invitationen. Arrangørerne bekræfter da også over for Metro, at man ikke har bandlyst flaget.

 

Kan du få den nye iPhone for 5 kroner?

ipphone71

Flere opslag på Facebook hævder, at Apple vil forære alle danskere en iPhone 7 for kun 5 kr. Men den gode pris er ren fup, og der er i virkeligheden tale om et særdeles udspekuleret forsøg på at få dig til at tegne abonnement på, hvad der ligner en auktionsside. Beløbet trækkes løbende direkte på din konto. Af opslaget fremgår det blandt andet, at tilbuddet er lavet i samarbejde med Apple. Men sidstnævnte oplyser til TjekDet.dk, at man man absolut ikke har lavet en sådan aftale. Der er i øvrigt i virkeligheden tale om et forsøg på at få dig til at tegne et abonnement på 800 kr. om måneden på en auktionshjemmeside. I første omgang er budskabet, at du kan købe telefonen, men senere hen i bestillingsprocessen tales der i stedet om en konkurrence. Læs mere om tilbuddet, der næsten er for godt til at være sandt – og som også er det.

 


9. april 2017


 

Eiffeltårnet mindedes ofre i Stockholm - men ikke i gult og blåt

Eifel

Et billede af Eiffeltårnet iklædt det svenske flags farver cirkulerer på de sociale medier. Billedet hævdes at være taget fredag den 7. april 2017 om aftenen – samme dag som den svenske hovedstad Stockholm blev ramt af et angiveligt terrorangreb, hvor fire blev dræbt og flere såret. Den svenske udsmykning af det franske vartegn hævdes at være et sket til minde om ofrene for angrebet. Billedet er dog fra sidste år i forbindelse med EM i forbold. Tårnets lysudsmykning blev dog slukket fredag aften til minde om ofrene, som det også fremgår af tårnets Twitterprofil.

 


6. april 2017


 

McDonalds sælger naturligvis ikke menneskekød

mcd

“Skandale: McDonalds busted i at sælge menneskekød!” Sådan lyder overskriften på en noget hjælpeløs skrevet artikel, der kan findes på mindst to danske clickbait-medier, nemlig enyhed.dk og wLaugh.dk. Men historien er falsk og er en dansk version af en artikel, som det amerikanske satire-site huzlers.com står bag.

De to danske hjemmesider, der omtaler historien, er typiske eksempler på falske medier, der forsøger at tjene penge på reklamer ved at lokke brugere til at læse artikler, der fremsætter uhyrlige, uhyggelige eller morsomme påstande. Huzlers.com skriver i øvrigt selv på deres side, at alt indhold er ment som satire, at og artiklerne ikke har hold i virkeligheden.

 


5. april 2017


 

Facebook vil ikke vise dine data for alle

opslagvers2

”Alt hvad du nogensinde har slået op, bliver offentligt fra og med i morgen. Sågar meddelelser, som du har fjernet og alle billeder.” Sådan lyder indledningen i et opslag, der i den forløbne uges tid er blevet delt igen og igen på Facebook. Men budskabet er uden hold i virkeligheden. Påstanden opstod første gang i 2012, hvor et viralt rygte antydede, at Facebook ville ændre brugernes rettigheder til deres indhold, så for eksempel dine billeder ikke længere kun kunne ses af vennerne. Dengang meddelte Facebook officielt, at rygtet ikke havde noget på sig. Og det sociale medies afvisning kan stadig læses på en Facebookside. Læs mere om denne påstand her.

 


31. marts 2017


 

Skat advarer mod fupmails

skat.dk

1. og 2. april sender Skat mails ud til 1,4 millioner borgere, som ikke har tjekket deres årsopgørelse digitalt, med en påmindelse om, at de skal huske at gøre det. I den forbindelse forventer Skat, at hackere eller andre svindlere samtidig vil sende falske skattemails. Målet er oftest at franarre modtagerne penge, oplyser Skat til TV2.dk. I de falske mails vil svindlerne for eksempel forsøge at lokke kontonumre, kreditkortnumre og passwords ud af email-modtageren. Men sådanne oplysninger vil en offentlig myndighed aldrig bede om at få udleveret via mail, SMS og lignende. En Twitter-bruger har delt et billede af en mail, der kunne være et eksempel på svindel.Læs mere på TV2.dk.

 


30. marts 2017


 

Hysterisk opslag advarer mod kosmiske stråler i nat

kosmisk

I nat må du ikke have din mobiltelefon eller tablet liggende på natbordet. I det mindste bør du slukke dem. Jorden rammes nemlig af kosmiske stråler fra Mars, der kan være farlige for mobile enheder. Det er budskabet i et opslag, der de seneste dage har cirkuleret på de sociale medier. Men vi kan sove ganske roligt. Påstanden er falsk, oplyser sitet Hoax-Slayer, der siden 2003 har jagtet virale falske rygter. Ifølge sitet kan Mars slet ikke “udsende” sådanne stråler. Desuden beskytter jordens atmosfære i vid omfang os mod kosmiske stråler. Opslaget blåstempler i øvrigt sig selv ved at henvise til, at den britiske tv-station også har skrevet og advaret om nattens hændelse. Men BBC har slet ikke skrevet en sådan historie. Endelig foreligger der ikke videnskabeligt belæg for at sige, at kosmiske stråler kan ødelægge mobiltelefoner, skriver Hoax-Slayer.

 


28. marts 2017


 

Er en container fyldt med kvinder blevet fundet i USA?

container

Rygtestrømmen på de sociale medier vil vide, at en container fyldt med med sorte og latinamerikanske kvinder er fundet i den amerikanske by Savannah. Ifølge rygtet skulle containeren sendes ud af landet med skib til en ukendt destination, hvor pigerne ville blive tvunget til prostitution. Angiveligt er der tale om teenagepiger, der tidligere er blevet meldt savnet i hovedstaden Washington DC.  Adskillige opslag på både Facebook og Twitter fremhæver, at de etablerede medier ‘nægter’ at omtale afsløringen af containeren, og at det sikkert skyldes racisme og ligegyldighed. Men historien er endnu ikke dokumenteret og bekræftet, hvorfor den ikke har fundet vej til de store mediehuse endnu, skriver faktatjekmediet snopes.com. Også den amerikanske tv-station NBC har forgæves forsøgt at forfølge historien.

 

Er Michael og Thomas virkelig mere sexlystne end Morten og Kim?

sexlystnenavne

Onlineshoppen Sexshop.dk har kåret de 20 mest sexlystne mandenavne i Danmark. Det er Michael, Thomas og Martin, der har købt mest sexlegetøj hos netbutikken. Sexshop.dk har taget alle fornavne, som optrådte på virksomhedens ordresedler sidste år, og talt, hvor mange gange navnene optrådte. Opgørelsen er naturligvis lavet for sjov, og den skal heller ikke tages som udtryk for virkeligheden.

Det er heller ikke helt tilfældigt, at netop de navne optræder på listen. 14 ud af de 20 navne er nemlig blandt de mest hyppige mandenavne i Danmark. Det ville være straks mere mærkværdigt, hvis de 20 navne på sexbutikkens liste var blandt de mest sjældne.

I grafikken vises en sammenligning mellem Sexshop.dks opgørelse og en oversigt fra Danmarks Statistik over de 20 mest forekommende mandenavne i Danmark. Sexshop.dk har også lavet en liste over de angivelige mest sexlystne kvindenavne.

 


27. marts 2017


 

Interview med tigger er satire

ikketigger

En video som blev slået op på Facebooksiden “Worldstar Sverige” i februar, og som påstås at være et interview med tiggere, er blevet delt over 1.200 gange. Men videoen, som mange tror er sand, viser egentlig et interview med en spansk komiker i 2007, skriver det svenske faktatjeksite Viralgranskaren.

“I Sverige tjener tiggere mere end dem som arbejder, det er sandheden. Og svenskerne synes, det er synd for os og tror, at vi er fattige,” siger komikeren blandt andet ifølge underteksterne på videoen. Og videoen har da også overskriften “Interview med tiggere – fortæller sandheden”.

På Worldstar Sveriges Facebookside fremgår det i øvrigt, at der er tale om et “underholdningssite”.

 


24. marts 2017


 

Stærkt budskab på falsk skilt

skilt2

Efter onsdagens skudepisode ved det britiske parlament i London,gik et billede af et skilt, der angiveligt tilhørte og var placeret en station i Londons undergrundsbane, hastigt viralt.

På skiltet stod et trodsigt budskab til terrorister:

”Alle terrorister mindes høfligst om, at dette er London, og hvad end I gør mod os, vil vi drikke te og sgu fortsætte [vores liv, red.].

Men billedet er fup og konstrueret med et billedbehandlingsprogram.

Det er da heller ikke svært at se, at selve budskabets tekst fremtræder mere tydeligt end resten af teksten på skiltet.

Der findes i øvrigt flere hjemmesider, hvor man kan skrive sit eget budskab på for eksempel et skilt, en lagkage eller en bus. Her er TjekDet for eksempel blevet til en ketchup.

 

Du behøver ikke være bange for Christopher og Jessica

delikke

Et opslag med en falsk advarsel om ikke at acceptere “en venneanmodning fra en Christopher Davies og Jessica Davies” er de seneste dage blevet delt heftigt på Facebook. Opslaget har cirkuleret på det sociale medie i flere år – endda i forskellige versioner og på flere sprog. “I må endelig ikke acceptere en venneanmodning fra en Christopher Davies og Jessica Davies, de er hackere. Fortæl hver 1 på din liste, fordi hvis nogen på din liste tilføjer ham, vil han være på din liste også. Han skal nok finde ud af din computer er id og adresse, så kopiér og indsæt denne besked til alle, selv hvis du er ligeglad med, tak for advarslen, sig det videre,” fremgår det af opslaget på noget ubehjælpeligt dansk. Selv om du skulle modtage sådan en anmodning om venskab, så kan selv den dygtigste hacker ikke overtage din computer, bare fordi du accepterer en venneanmodning på Facebook. Det kræver, at du for eksempel lokkes til at gemme en fil på din computer. Først der kan det gå rigtig galt. Derfor er det som udgangspunkt en god ide at ignorere venneanmodninger fra brugere, du overhovedet ikke ved, hvem er. Her kan du i øvrigt læse mere om, hvorfor sådanne advarsler ofte opfordrer dig til at kopiere teksten ind på din egen væg i stedet for bare at klikke på Facebooks deleknap.

 


21. marts 2017


 

Nej, du skal ikke sige 108 til iPhone

siri

Flere opslag på de sociale medier opfordrer til, at man prøver at sige tallene 1-0-8 til den digitale assistent Siri på en iPhone. Det skulle ifølge opslagene udløse en sjov oplevelse. Men vi kan kun advare imod at følge opfordringen. Tallene er telefonnummeret til alarmcentralen i Indien – ligesom for eksempel 1-1-2 er det i Europa. Når Siri hører de tal – uanset om du bruger engelsk- eller dansksproget udgave af Siri – så ringer telefonen automatisk til alarmcentralen. Det er både strafbart at ringe til nummeret uden formål og det kan bringe andres liv i fare, da du så optager en telefonlinje. I flere af opslagene på Twitter står der: “Sig “108” til Siri… du vil takke mig senere”. Den sidste del af teksten er lokkemaden, der da også har udløst sure reaktioner hos andre Twitter-brugere.

 

Billedet viser ikke flygtninge ved den fransk-italienske grænse

sosracisme

Et billede af en større gruppe af flygtninge, der angiveligt går på en vej i retning mod Frankrig, er blevet delt over 2.000 gange i løbet af den forgange weekend. Det er Facebookgruppen “SOS anti-white-racism”, der tilsyneladende er ophavsmand til påstanden om, at tusinder af flygtninge prøver at krydse den fransk-italienske grænse den 17. marts i år. Men i virkeligheden er billedet to år gammelt, nemlig fra den 18. september 2015 og blev taget nær byen Edirne i Tyrkiet, skriver det franske faktatjeksamarbejde CrossCheck.

Da billedet blev taget var flygtningekrisen i Europa på sit højeste, hvor blandt andet mange syrere og afghanere forsøgt at komme til de europæiske lande. Det er en fotograf fra nyhedsbureauet Reuters, der fulgte mængden og tog billedet.

Billedet afslører i øvrigt sig selv, da teksten på vejskiltene viser vej til tyrkiske byer og i øvrigt indeholder tyrkiske ord.

 


20. marts 2017


 

Opstand blandt sorte i Sydafrika er opspind

falske

Et opslag, der i de seneste dage er blevet delt massivt på blandt andet Facebook og WhatsApp, opfordrer sydafrikanerne til at holde sig indendørs den 6. april. I opslaget hævdes det nemlig, at “de sorte har planlagt noget meget stort i PTA og JHB”. Her formodes PTA og JHB at være en forkortelse for de to store sydafrikanske byer Pretoria og Johannesburg. Men påstanden er formodentlig opspind, fastslår hjemmesiden Thats Nonsens, der løbende faktatjekker virale rygter. En anden version af samme opslag hævder, at advarslen er udsendt af en sydafrikansk menneskerettighedsorganisation kaldet AfriForum. Men selv samme organisation har meddelt, at de ikke har udsendt en sådan påstand, og opfordrer i øvrigt til, at man ikke deler opslaget.

 

Nej, Mr. Bean er ikke død

MrBean

De seneste døgn er den britiske skuespiller og komiker Rowan Atkinson – også kendt som Mr. Bean i tv-serien af samme navn – løjet død. Ifølge opslagene havde han begået enten selvmord eller var omkommet i en trafikulykke. Det er ikke første gang, at skuespilleren udsættes for den påstand. Et lignende opslag gik viralt i juli sidste år. I nogle opslag er der da en række forhold, der vækker mistanke om, at der er tale om en falsk nyhed. Rowan Atkinsons fødselsår angives som 1995. I så fald ville han være i tyverne i dag. I et andet tilfælde oplyses, at han døde 58 år gammel, men i virkeligheden er han 62 år. Den falske historie er i øvrigt heller ikke blevet omtalt i de etablerede medier – eller rettere jo, historien er blevet dementeret. Til gengæld findes rundt omkring på nettet forskellige opslag, hvor der henvises til artikler fra, hvad der ligner etablerede medier. I ét af opslagene ser det ud som om, at den amerikanske nyhedsstation Fox News omtaler begivenheden. I opslaget kan man klikke på en video, hvor en oplæser begynder at sige: “Og vi har nogle triste nyheder at fortælle jer…”, men herefter afbrydes videoen, hvor man får besked på, at man kun kan se videre, hvis man deler den. Et typisk trick for at få fat i dine brugerdata, som bagmænd herefter kan udnytte til kommercielle formål. Som nævnt er tricket ikke nyt, og oftest vil man efter at have delt opslaget slet ikke kunne se resten af en video. Den falske video fra Fox News kan ses her, men for alt i verden bør den ikke deles. Flere medier har omtalt den falske påstand på Mr. Beans bortgang.

 


16. marts 2017


 

Politiet advarer om bølge af hacker-mails

discountpoliti

I den seneste uges tid har Syd- og Sønderjyllands Politi flere gange advaret mod hackermails. På Twitter oplyser politikredsen, at man har modtaget et større antal anmeldelser end normalt fra borgere, som har modtaget en mail, der ligner en faktura. Men en vedhæftet fil har i flere tilfælde vist sig ikke at være en faktura, men derimod en virus, der blokere computeren, hvorefter der ikke er adgang til data.  Gerningsmanden – eller gerningsmændene – kræver herefter penge for at lukke computeren op igen. TV Syd berettede om de mange anmeldelser i fredags, mens BT den 15. marts talte med en specialkonsulent fra politikredsen.

 


13. marts 2017


 

Facebook vil ikke kræve betaling

facebook-gaar-jo-ikke-vaek

Et Facebookopslag skrevet på engelsk hævder, at du fremover skal betale penge for at bruge Facebook. Men af opslaget fremgår det også, at du kan undgå det, hvis du beviser, at du er en ivrig bruger af det sociale medie. Og det kan du, hvis du deler opslag til mindst ti af dine Facebookvenner, hvorefter din Facebooklogoet på din skærm vil skifte til farven blå. Dermed skulle du være sikker på også at kunne bruge Facebook gratis i fremtiden. Men opslaget er fup. Facebook har ikke officielt meddelt, at mediet nu skal koste penge at bruge. Det er langt fra første gang, at den påstand er i omløb. Derimod har rygtet cirkuleret med jævne mellem i adskillige år. Læs mere her.

 


8. marts 2017


 

Shampoo giver ikke sære gevækster

gevaekster

Et opslag på Facebook hævder, at shampoo-mærket Head and Shoulders er skyld i, at en person har fået en uhyggelig hudreaktion på skulderen. I følgeteksten til opslaget indgår den lokkende formulering: “Du vil aldrig bruge Head and Shoulder Shampoo igen, når du har set dette …” Opslaget hævdes endda at være en advarsel fra myndighederne. Men der er tale om et klassisk eksempel på manipulerende lokkemad, der vil trække brugere over til en hjemmeside, hvor hovedformålet for ophavsmændene til opslaget er kommercielt. Du bliver opfordret til at dele opslaget med dine venner, men før du kan gøre det, skal du deltage i en online undersøgelse. Og det er her bagmændene kan tjene sine penge, fordi du reelt deltager i en undersøgelse, som andre virksomheder har købt sig adgang til. Det er i øvrigt langt fra første gang, at opslaget cirkulerer på Facebook. Læs mere om det falske opslag her.

 


28. februar 2017


 

Hverken Timberlake eller Cyrus blev anholdt

arresteret

En artikel på noget, der ligner et amerikanske medie, påstår, at indtil flere kendte skuespillere og musikere blev anholdt, da politi gennemførte en narkoaktion mod en fest, der blev holdt efter Oscar-filmprisuddelingen søndag aften (amerikansk tid). Ifølge artiklen, der er gået viralt blandt amerikanske Facebookbrugere, var Allison Janney, Bradley Cooper, Bette Midler, Seth Rogan, Drew Barrymore, Miley Cyrus and Justin Timberlake blandt de anholdte. Men historien er falsk. Og “mediet”, der bringer den falske nyhed, thelastlineofdefense.org, er netop kendt for at være fast leverandør falske nyheder, skriver det amerikanske faktatjekmedie snopes.com. Klikker man  på “Om os“, fremgår det nederst i teksten, at alt indhold hviler på kilder, der kan være upålidelige, ligesom artiklerne bør betragtes som satire.

 


27. februar 2017


 

Du behøver ikke være bange for Christopher og Jessica

delikke

Et opslag med en falsk advarsel om ikke at acceptere “en venneanmodning fra en Christopher Davies og Jessica Davies” er de seneste dage blevet delt heftigt på Facebook. Opslaget har cirkuleret på det sociale medie i flere år – endda i forskellige versioner og på flere sprog. “I må endelig ikke acceptere en venneanmodning fra en Christopher Davies og Jessica Davies, de er hackere. Fortæl hver 1 på din liste, fordi hvis nogen på din liste tilføjer ham, vil han være på din liste også. Han skal nok finde ud af din computer er id og adresse, så kopiér og indsæt denne besked til alle, selv hvis du er ligeglad med, tak for advarslen, sig det videre,” fremgår det af opslaget på noget ubehjælpeligt dansk. Selv om du skulle modtage sådan en anmodning om venskab, så kan selv den dygtigste hacker ikke overtage din computer, bare fordi du accepterer en venneanmodning på Facebook. Det kræver, at du for eksempel lokkes til at gemme en fil på din computer. Først der kan det gå rigtig galt. Derfor er det som udgangspunkt en god ide at ignorere venneanmodninger fra brugere, du overhovedet ikke ved, hvem er. Her kan du i øvrigt læse mere om, hvorfor sådanne advarsler ofte opfordrer dig til at kopiere teksten ind på din egen væg i stedet for bare at klikke på Facebooks deleknap.

 


23. februar 2017


 

Politiet advarer mod hackermail

polismail

Hackere er igen på spil, advarer Nordsjællands Politi. Flere har ifølge politiet modtaget en mail, hvoraf det fremgår, at nogle varer er blevet pakket, og at detaljerne om indkøbet kan ses på en faktura, der er vedhæftet mailen. Afsenderen ser umiddelbart ud til at være faktura.dk, men det er svindel. Klikker man på den vedhæftede fil,  ser man ikke en faktura, men derimod en trussel om, at filerne på ens computer er blevet låst. Afsenderne kræver derefter en løsesum for at låse filerne op igen. Politiet har rundsendt en skærmkopi af mailen. På billedet har mail-programmet selv markeret den som spam, men det er ikke alle, der får vist en sådan advarsel. Hvis du modtager en mail som den på billedet, så slet den med det samme, skriver politiet.

 


22. februar 2017


 

Fotovognen er hollandsk - ikke dansk

12687860_1276277635720867_1174935392916611103_n

En gammel traver cirkulerer på Facebook igen. Billedet af en fotovogn, hvor fartmåleren er placeret ved en vej, mens selve vognen er parkeret på en cykelsti, så bilisterne ikke ser den, dukkede op for første gang for ét år siden på den danske del af Facebook. Opslaget var blandt andet suppleret med teksten “I jagten på bødeindtægter gør det ikke noget at bryde færdselsloven.” Men det er ikke en dansk fotovogn. Billedet er taget i Holland og kan ved en søgning i Google Billeder blandt andet spores til en artikel fra den hollandske avis Noordkop Nieuws, ligesom det er blevet delt på både Facebook og Twitter af hollandske Facebookbrugere. Kigger man på nummerpladsen er det tydeligt, at den ikke er dansk.

 


20. februar 2017


 

Mette Blomsterberg offer for falsk nyhed

ekstrabladet

”Blomsterberg: Den virkelige grund til det pludselige bagedyst exit”. Sådan lød overskriften på en artikel, der i løbet af weekenden blev delt på Facebook. Ved første øjekast så det ud som om, at Ekstra Bladet stod bag artiklen. Men afsenderen var en helt anden, og historien var frit opfundet. Artiklen hævdede, at den egentlige årsag til, at den kendte konditor Mette Blomsterberg forleden valgte at trække sig som dommer i DR-programmet ”Den Store Bagedyst”, var, at hun tog for meget på i vægt. Herefter hævdede artiklen, at Mette Blomsterberg har kastet sig ud i en slankekur, som hun har fået anbefalet af ernæringseksperten Christian Bitz. Der er dog tale om en falsk nyhed, der samtidig er en reklame for et slankemiddel, som hverken Christian Bitz eller Mette Blomsterberg har kendskab til.

 

Starbucks inviterer dig ikke til at træde på Trump

starbuck22

Twitterprofilen @TrumpThe45th har delt et billede (det øverste), hvor man ser indgangen til en nyåbnet Starbucks café. På gulvet inden for døren ses en dørmåtte, hvor USAs nyvalgte præsidents ansigt pryder tæppet. Opslaget er ledsaget af teksten “Starbucks is shame of our nation :(“. Med andre ord er @TrumpThe45th forarget.

Men billedet er manipuleret – og på originalfotoet (nederst) kan man da heller ikke se den i opslaget omstridte dørmåtte.

Det oprindelige billede er taget i marts 2014 – altså omkring tre år før Donald Trump blev valget til præsident – foran en Starbucks i Disneyland i den amerikanske delstat Californien.

Den nævnte Twitterprofil har tidligere delt falske historier om blandt andet præsident Obama, hvor der blev påstået, at han ville hæve pensionsalderen, og et opslag, hvor Putin angiveligt kritiserer Obama, skriver faktatjeksiden snopes.com.

 

 


17. februar 2017


 

Du kan ikke frasige dig Facebooks brug af dine billeder

FBregler

En ny variant af en tekst, der hævder, at Facebook-brugerne kan forbyde Facebook at videreudnytte for eksempel personlige data, fotografier, tekster mv., hvis blot brugeren slår teksten op på sin egen profilside, er igen begyndt at cirkulere på især den amerikanske del af Facebook. Tilsyneladende har nye variant endnu ikke ramt de danske Facebookbrugere i stort omfang, men tidligere er dette sket i kølvandet på, at opslaget er gået viralt blandt amerikanske brugere, som det sker lige nu. Faktum er, at det er nytteløst at gengive opslaget. Rent juridisk kan man ikke frasige sig Facebooks videreudnyttelse af de data – personlige oplysninger og billeder – som man slår op på sin Facebookside. Når man opretter en profil på Facebook, skal man acceptere en lang række af betingelser, som Facebook stiller, og det disse betingelser – og kun dem – der gælder. Bryder man sig ikke om dem, så må man slette sin profil og forlade Facebook. Den aktuelle tekst, der er gået viralt, forsøger at øge sin troværdighed ved at tilføje, at en ikke navngiven advokat opfordrer Facebookbrugere til at kopiere teksten og indsætte den på egen væg. Vi har i øvrigt tidligere forklaret, hvorfor sådanne tekster ofte er ledsaget af opfordringen om ikke at bruge Facebooks deleknap, men kopiere teksten med musen.

 


16. februar 2017


 

Nej, olivenolie kan næppe gøre bryster fastere

olivenolie

Den 12. februar delte Facebooksiden “GreenYatra” et billede, hvor det hævdes, at olivenolie kan forebygge eller behandle “hængebryster”, som det hedder i teksten. Et opslag, der også er blevet delt af danske Facebook-brugere. Men der er ikke videnskabeligt belæg for at påstå, at olivenolie har den effekt, skriver faktatjeksitet snopes.com. Billedet er ikke ledsaget af et link til en side, hvor påstanden udbygges eller fremlægger et bevis. I kosmetiker-kredse bliver det, ifølge snopes.com, ofte diskuteret, hvorvidt tropiske frugter kan øge eller forebygge hudens elasticitet. Tidligere forskning har antydet, at det måske er muligt, men videnskabelige studier har ikke kunne endeligt bekræfte påstanden.

 


12. februar 2017


 

Tv-station beklager fyring af Bundesliga-træner

traenerfyring

Tv-stationen Sky skrev forud for en kamp mellem de tyske Bundesliga-klubber Bayer Leverkusen og Eintracht Frankfurt, at førstnævnte klubs træner, Roger Schmidt, var blevet fyret.

En historier, der også cirkulerer blandt danske brugere af sociale medier. Men påstanden er falsk. Tv-stationen har derfor beklaget historien.

Også Bayer Leverkusen har tilbagevist, at man skulle have fyret træneren.

“Vi har begået en fejl og har allerede efter kampen undskyldt overfor klubledelsen på stadion”, oplyser Sky.

 


9. februar 2017


 

E-boks ramt af fup-mails

eboksfup

E-boks, der er den elektroniske postkasse, der især anvendes til skriftlig kommunikation mellem myndigheder, borgere og virksomheder, advarer på deres Facebookside mod emails, der foregiver at komme fra e-Boks. Der er tale om svindel, hvor nogen forsøger at franarre modtagerne personlige oplysninger. Det kan for eksempel være koder til NemID og CPR-nummer, som bagmændene herefter kan anvende i kriminelt øjemed. E-Boks opfordrer modtagere af en sådan mail til at slette den og undlade at klikke på det medfølgende link. Advarslen kommer efter, at e-Boks har modtaget mere end 200 henvendelser fra brugere.

 


8. februar 2017


 

Lennon-citat 'om Trump' er formodentlig falsk

lennon

Forudsagde den britiske musiker, sanger og komponist John Lennon, at en erhvervsmand en dag ville blive valgt som USAs præsident? Det antyder et citat, som i de seneste uger er blevet delt på de sociale medier. Men citatet må være falsk, skriver faktatjekmediet snopes.com. Ifølge opslaget mente John Lennon, at landet trængte til en uafhængig statsleder, der ikke var politiker. Og måske ville den rette kandidat være en præsident med baggrund i erhvervslivet. Der er dog flere forhold, der peger på, at citatet er opdigtet. For det første fremgår det, at Lennons udtalelse faldt i 1981, men det er umuligt, idet han døde i december 1980. For det andet er det ikke lykkedes snopes.com at finde citatet efter en gennemgang af utallige interviews, som Lennon gav i sit voksenliv. For det tredje havde Lennon endnu mindre sympati for forretningsmænd end han havde for politikere, konkluderer snopes.com i sit faktatjek. Da Beatles-medlemmerne i 1969 forsøgte at få fuld kontrol over ejerskabet af deres pladeselskab Northern Songs, sagde Lennon blandt andet, at “jeg vil ikke kneppes af mænd i jakkesæt, der sidder på deres fede æsler i byen!”.

 


7. februar 2017


 

Fik journalist et grineflip over alternative fakta?

Da Donald Trumps personlige rådgiver, Kellyanne Conway, den 22. januar i år over for den amerikanske tv-station MSNBC forsøgte at forklare, hvordan præsidenten når frem til, at der var lige så mange mennesker til hans indsættelsesceremoni, som da Barack Obama blev indsat i 2009, selv om billeder og videooptagelser antydede det modsatte, forklarede rådgiveren det med “alternative fakta”. Den forklaring udløste et grineflip hos MSNBCs journalist. Det viser en video, der i de seneste dage har cirkuleret på de sociale medier. Men videoen er manipuleret. For det første blev Kellyanne Conway interviewet af værten Chuck Todd og ikke Anderson Cooper, der ellers ses som studieværten i den falske video. For det andet er optagelsen af den grinende Anderson Cooper godt nok ægte, men stammer fra en udsendelse på tv-stationen CNN i 2011, hvor Cooper beretter om den franske skuespiller Gerard Depardieu, der forsøgte at urinere i en flaske, da hans fly skulle lette fra Paris. Men det blev opdaget, og skuespilleren blev smidt af flyet. (RETTELSE: Noten er blevet rettet, da den tidligere fejlagtigt angav, at interviewet med den personlige rådgiver blev bragt på CNN).

 


6. februar 2017


 

Profiltjekker kan ikke tjekke noget

pr0file

Et opslag, der hævder, at du kan få et overblik over, hvem der har nærstuderet din Facebook-profil, er fup. Et lignende budskab er cirkuleret på det sociale medie flere gange før, men du bliver snydt, hvis du klikker på det medfølgende link. Klikker du på linket, bliver du ført til at Facebookside, som beder om at må få adgang til dine personlige profiloplysninger, som bagmændene kan misbruge på forskellig vis. I nogle tilfælde kan funktionen generere opslag på din profil. I andre tilfælde kan du blive lokket til at installere virus på din computer. Det er slet ikke muligt at få en oversigt over, hvem der har kigget på din profil. Den service tilbyder Facebook ikke, men findes for eksempel på LinkedIn.

 


31. januar 2017


 

Nej, Donald Trumps mor var ikke illegal indvandrer

marytrump

De sidste par dage har et rygte, der får Donald Trump til at fremstå yderst hyklerisk floreret på de sociale medier: Nemlig at hans mor, hvis pigenavn var Mary Anne Macleod, indvandrede illegalt til USA fra Skotland i 1929. Men det passer bare ikke.

Det amerikanske faktatjeksite Snopes.com har kastet et blik på Mary Annes rejse- og opholdspapirer, og der er ikke noget ulovligt at finde i dem. Selvom Mary Anne først i 1942 fik indfødsret i USA, viser de forskellige dokumenter, at hun har haft de fornødne visa, de gange hun er rejst ind og ud af landet.

Du kan selv se nærmere på papirerne hos Snopes her.

 


31. januar 2017


 

Stol ikke blindt på nyheder fra In The Now

12246898_546260908857616_6953205105936086007_n

Hvis du i dit Facebook-feed falder over en video eller en nyhed fra nyhedsmediet In The Now skal du være på vagt. Mediet beskrives som “en global digital platform for dem på farten. Nyheder serveret med et smil.” Selvom det ikke fremgår af In the Nows Facebookside, er det ifølge det svenske medie Metro og det amerikanske medie BuzzFeed et projekt under det russiske medie Russia Today (RT), der er finansieret af den russiske stat og oprettet med det formål at bedre Ruslands image udadtil. RT kritiseres ofte for at være en propagandakanal for den russiske regering, selvom mediet selv benægter at være styret af den russiske stat.

In The Nows videoer på Facebook, YouTube, Snapchat og Instagram har op mod flere millioner visninger. Mange af videoerne er hurtig underholdning, mens andre berører mere seriøse emner. For eksempel er et budskab i en af videoerne, at Dalai Lama skulle have været CIA-agent. En anden, som TjekDet også tidligere har skrevet om, viser et pressemøde med en canadisk journalist, der hævder, at massemedierne lyver om, hvad der virkelig foregår i Syrien.

 


25. januar 2017


 

Pas på lidt for godt TV-tilbud

imax

Adgang til mere end 500 kanaler i ubegrænset tid for et engangsbeløb på kun 394 kroner? Det lyder næsten for godt til at være sandt, og det er det også. For tiden florerer en reklame for en TV-pakke fra “TV-distributøren” Flimmeren.org, der kalder sig selv “den største succes inden for TV nogensinde”. Tjenesten går også bl.a. under navnene Flimmeren.net, Live iMax TV og Live iNet TV.

Men den såkaldte succesfulde TV-distributør har før været i mediernes søgelys og er blevet kaldt det rene svindel. De TV-kanaler, du får adgang til, når du har betalt for tjenesten, skulle angiveligt kun være kanaler, som du i forvejen kan finde gratis på nettet. Af tjenestens egen hjemmeside fremgår det også, at man, for at kunne se en del af de danske kanaler, skal have abonnement hos udbyderen i forvejen. Du kan f.eks. kun se TV3 med tjenesten, hvis du i forvejen har abonnement hos TV3.

“Den nemmeste vej til de bedste TV kanaler er der her”, som tjenestens Facebookside hedder, indeholder stort set ingen information om produktet, men er til gengæld fyldt med dyrevideoer og sjove billeder, der ikke har noget med de udbudte TV-kanaler at gøre. Sådan en Facebookside bør altid få dine alarmklokker til at ringe.

Flere brugere på Facebook fortæller også i statusopdateringer, at tjenesten er ubrugelig og “fake”.

Hvis du allerede har betalt til Flimmeren.org, så hold nøje øje med din konto og forsøg evt. at få din bank til at stoppe overførslen.

 


24. januar 2017


 

Politiet advarer mod falsk SMS-konkurrence

politiadvar

Har du fået en SMS om, at du kan vinde en iPhone 6S? SMS’en, der har Apple-butikskæden Humac som afsender, er falsk. Nordsjællands Politi har udsendt en advarsel, hvor myndigheden opfordrer til at slette SMS’en omgående. “SMS’en fremstår ganske troværdig med HUMAC som afsender, modtagerens navn i den første linje, ligesom SMS’en ikke indeholder de sædvanlige sprogfejl, som svindel-sms’er og svindel-mails ellers plejer at indeholde. Klikker man på linket, bliver man ført til en hjemmeside, hvor man skal afgive noget information for at deltage i den påståede lodtrækning. Vi ved ikke, hvad der sker, hvis man udfylder informationen, men vi ved, at SMS’en og hjemmesiden er fup, ” skriver Nordsjællands Politi.

 


24. januar 2017


Nej, Obama tog ikke Melania Trump på bagdelen

trumobama

Tog Barack Obama den nye amerikanske præsidentfrue, Melania Trump, på bagdelen, da Trump-parret officielt indtog Det Hvide Hus den 20. januar? Svaret er nej. Billedet, der i øjeblikket deles på de sociale medier, er manipuleret.

Tv-optagelser af samme begivenhed afslører da også, at Obamas hånd slet ikke befandt sig på de nedre dele. Billedet kan angiveligt spores tilbage til Facebooksiden “No Lapdog Media II”, skriver faktatjeksitet thatsnonsens.com. Opslaget har overskriften “Hvordan vil Obama forklare dette?”. En anden version af opslaget har følgeteksten “Hvad vil feministerne sige om dette?).

Manipulationen er i øvrigt dårligt udført, da man kan skimte Obamas “rigtige” arm.

 

 

 


20. januar 2017


 

Skam-skuespiller afkræfter viralt rygte

skam

Et opslag på Instagram har skabt debat mellem fans af den norske tv-serie Skam. Ifølge opslaget, der senere vandrede videre til andre sociale medier, afslørede en af skuespillerne, Ulrikke Falch, der spiller Vilde i serien, at hendes karakter har hovedrollen i næste sæson af serien, der også har fået stor mange seere i Danmark. Opslaget henviste til et angiveligt manipuleret billede af Ulrikke Falchs Instagramprofil, hvoraf “afsløringen” fremgår. Ulrikke Falch har efterfølgende lavet et opslag på sin profil, hvor hun afkræfter at være ophavsmand til påstanden.

 


19. januar 2017


 

Nej, Johanne Schmidt-Nielsen er ikke død

Fundet

“Johannes Smidt-Nielsen blev fundet død på en adresse på Brostykkevej i indre Aarhus, og politiet undersøger dødsfaldet som mistænkeligt.” Det kunne man tidligere på dagen læse på hjemmesiden newsa.dk. Men Enhedsliste-politikeren lever skam i bedste velgående, skriver hun både på sin egen Facebook-profil og bekræfter hun overfor Metroexpress. Der er tale om et fuldbyrdet eksempel på en falsk nyhed, der giver detaljerede oplysninger om “nyheden” og som samtidig antyder, at hjemmesidens skribent eller skribenter har været i kontakt med politiet. Newsa.dk ligner til forveksling et traditionelt nyhedssite, der især indeholder sensationsprægede artikler. Der er umiddelbart ingen oplysninger om, hvem der står bag hjemmesiden, og hvorfor den er sat i verden. Men sidens webadresse er blevet registreret den 13. november 2015 af en person med navnet Martin Pallesen. På dk-hostmaster, der administrerer danske de www-adresser, er han registreret på en adresse i den sydtyske by München. Historien om politikerens påståede død er nu blevet fjernet fra newsa.dk, men TjekDet tog en kopi af skærmbilledet, hvor dele af indholdet kan læses her.

 


19. januar 2017


 

Gennembanker Donald Trump her en mand for åben skærm?

En video, hvor man ser USAs kommende præsident Donald Trump gennemtæve en anden mand, har cirkuleret på de sociale medier i et stykke tid. Men ynder præsidenten in spe virkelig at banke andre i fuld offentlighed? I dette tilfælde er der tale om skuespil. Videoen er omkring halvandet år gammel og er optaget under en amerikansk brydekamp – på engelsk kaldet wrestling, der er en blanding af underholdning og sport. Og der er i høj grad tale om underholdning og aftalt spil.

Trump har i øvrigt længe haft et nært forhold til den amerikanske wrestling-sport, hvor han har deltaget i flere shows.

Desuden er han en del af wrestlingforbundets “Hall of Fame”.

 


18. januar 2017


 

Gmail ramt af password-hackere

gmail-1162901_640

Har du en Gmail-konto? Svindlere forsøger at narre ofre til at afsløre deres password til mailkontoen, oplyser IT-sikkerhedsorganisationen DK-CERT. Metoden har været kendt i et års tid. Den går ud på, at svindleren sender en e-mail fra en hacket Gmail-konto til personer i offerets kontaktliste. Modtageren får en mail, der øjensynlig indeholder en vedhæftet fil. Men i virkeligheden fører linket til en forfalsket Gmail-loginside, hvor brugeren kan indtaste sin mail-adresse og password. URL’en til den falske loginside begynder med “data:text/html,https://accounts.google.com/ServiceLogin”. Det kan narre modtagerne til at tro, at de går ind på den ægte loginside for Gmail. Men hele indholdet af den falske loginside er gemt i URL’en, der er af typen data.

 


16. januar 2017


 

Er tredje mandag i januar årets mest triste dag?

opslagfb

Især i denne tid plejer der at cirkulere historier om, at netop den tredje mandag i januar ifølge matematiske beregninger skulle være den mest triste dag på året i lande på den nordlige halvkugle. Dagen har fået navnet ”Blue Monday”, der i denne forbindelse kan oversættes til ”trist mandag”. Begrebet kan spores tilbage til år 2005. En pressemeddelelse, der havnede på mediernes skriveborde, henviste til en matematisk formel udarbejdet af en doktor Cliff Arnall ved Cardiff Universitet i Wales. Men det var et PR-bureau, der for over ti år siden fostrede ideen om at udpege årets mest triste dag. Og ifølge forskere er Arnalls beregninger ikke et tilstrækkeligt videnskabeligt bevis for at kunne påstå, at mennesket er i dårligere humør på en helt bestemt dag på året. Læs mere i vores faktatjek her.

 


12. januar 2017


 

Falsk CNN-nyhed hævder Twitter sletter Trumps konto

twitter23

Et viralt rygte hævder, at det sociale medie Twitter vil slette den kommende amerikanske præsident Donald Trumps Twitterkonto. Angiveligt fordi han tweeter racistiske kommentarer. Nyheden kan findes hos cnn.com.de. Selv om hjemmesiden vitterligt ligner CNN, så er der tale om en falsk kopi af nyhedsstationens site, ligesom nyheden ikke har noget på sig. Første alarmklokke er hjemmesidens www-adresse, der tydeligvis ikke er CNNs-adresse. Samtidig ville det være en meget stor nyhed, hvis det sociale medie vitterligt ville slette den kommende præsidents Twitterkonto, men historien fremgår heller ikke på andre etablerede mediers hjemmesider. Artiklen er ellers velskrevet og citerer angiveligt både en talsmand fra Twitter og en medarbejder hos Trumps stab. Sidstnævnte oplyser, at man allerede har oprettet en ny Twitterkonto, som kan tages i brug, hvis Twitter sletter Trumps nuværende konto.

 


10. januar 2017


 

Mon nogen sender usynlige og lumre beskeder i dit navn?

paadansk

En advarsel mod “Syg, syg onde mennesker” er blevet delt heftigt det seneste døgns tid. Opslaget påstår, at hackere på magisk vis kan bryde ind på din Facebookkonto eller på anden måde kan sende beskeder i dit navn til dine Facebookvenner via det sociale medies chat-funktion, der har fornærmende og/eller pornografisk indhold. Vel at mærke uden, at du selv kan se beskederne. Mange har derfor delt advarslen, der nemlig også indeholder en sætning, hvor brugerne beklager overfor deres venner på Facebook, hvis en sådan besked skulle dukke op. Men igen er der tale om en falsk advarsel. Selv den dygtigste hacker kan ikke uden videre overtage en Facebookkonto, når han eller hun har lyst til det. Det kræver