Danmarks royale handelskammer indtager Tyskland
Kongehuset er blevet en døråbner i udlandet for danske virksomheder. Der er langt mere fokus på vækst og erhvervsfremme, når regentparret er på statsbesøg. I næste uge deltager 75 danske virksomheder i et handelsfremstød i Tyskland, som Kronprinsparret står i spidsen for.
Andreas Baumann
Ansv. chefredaktør, Mandag MorgenAnna Fenger Schefte
Kongekronen åbner døre på verdens eksportmarkeder. Det er både politikere, diplomater og virksomheder udmærket klar over, og derfor er det en stor triumf, at Kronprins Frederik og prinsesse Mary har sagt ja til at stå i spidsen for et af de største danske handelsfremstød i Tyskland i nyere tid, der om præcis en uge skydes i gang i Hamborg og efter halvandet døgn fortsætter i München.
[quote align="right" author="Martin Marcussen Professor, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet"]Statsbesøg og andre besøg fra det danske kongehus er blevet mere business. Det er en god mulighed for den danske udenrigstjeneste til at åbne døre for danske virksomheder.[/quote]75 danske virksomheder deltager i handelsfremstødet og har gladelig betalt deltagergebyret på 23.800 kr., som Udenrigsministeriet opkræver for hver deltagende virksomhed. Oveni det kommer hotel- og rejseomkostninger. Men så er der også garanti for royal glamour, og eksportfremstødet har ganske sigende fået sin egen hjemmeside med den passende webadresse danishroyalvisit2015.de.
Besøget bekræfter Kongehusets centrale rolle i Udenrigsministeriets satsning på økonomisk diplomati, hvor diplomater og kongelige forsøger at bane vejen for danske virksomheder på verdens eksportmarkeder. Det har medlemmer af kongehuset godt nok stillet op til i mange år, men på det sidste er der sket en intensivering.
”Vi har fået langt mere fokus på vækst. Når vi planlægger statsbesøg, sker det i tæt samarbejde med Udenrigsministeriet og virksomhederne, og derfor ligger fokus i høj grad på virksomhederne og på at sikre nye ordrer og nye samarbejdsaftaler. Kongehuset åbner dørene,” siger Kim Kristensen, ceremonimester i Kongehuset.
Han er ansvarlig for at planlægge regentparrets statsbesøg, der sidste år både gik til Kroatien og Kina.
”De kongelige er deres rolle enormt bevidst. De knokler og har et vanvittigt hårdt program. De er virkelig på arbejde for Danmark,” siger ceremonimesteren.
At kongehuset er blevet mere erhvervsfokuseret, bekræftes også af professor på Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet, Martin Marcussen, der har skrevet bogen ”Dansk diplomati – Klassiske træk og nye tendenser”.
”Statsbesøg og andre besøg fra det danske kongehus er blevet mere business. Det er en god mulighed for den danske udenrigstjeneste til at åbne døre for danske virksomheder,” siger Martin Marcussen.
Den kongelige ældrestyrke
Med et millionbudget og deltagelse fra 75 danske virksomheder er det aktuelle handelsfremstød i Tyskland et af de helt store af slagsen. De seneste år er det kun overgået af statsbesøget i Kina sidste år, hvor Dronning Margrethe og Prinsgemal Henrik ledte en dansk handelsdelegation på 161 virksomheder på et fem dages besøg, som i den grad markerede, at Kina er blevet en af de helt store danske eksportdestinationer. I forrige uge kunne Udenrigsministeriet passende fortælle, at den danske eksport til Kina på 10 år er vokset med næsten 174 pct.
Besøgene illustrerer en meget aktiv og målrettet brug af Kongehuset til eksportfremme, hvor Udenrigsministeriet anvender den danske kongekrone som en rambuk til at sikre danske handelsordrer. Det voksende fokus på vækst og på danske virksomheder fylder i dag mere end nogensinde i samarbejdet mellem Udenrigsministeriet og Kongehuset.
”Vi starter flere måneder før med at planlægge besøgene i samarbejde med Udenrigsministeriet og virksomhederne. Og der kigger vi på, hvordan vi kan bruge et statsbesøg strategisk til at skabe værdi for danske virksomheder. I Kina var det eksempelvis Prinsgemalen, som taler Mandarin, som indledte møder mellem kinesiske investorer og danske virksomheder. Her spillede han en afgørende rolle til at facilitere dialog,” siger ceremonimester Kim Kristensen.
Også fra politisk side lyder den klare melding, at de kongeliges tilstedeværelse i handelsfremstød kan åbne for danske virksomheders ordrebøger.
”Vi har et fremragende samarbejde med Kongehuset. De stiller gerne op til officielle handelsfremstød, og det er virkelig en døråbner for danske virksomheder. Vi kan også som ministre åbne nogle døre, men der kommer ekstra saft og kraft, når de er med,” siger handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) og fortsætter:
”De kongelige fremmer en positiv handelssituation, fordi det at have kongehuset med giver en positiv stemning. I flere af de udviklingslande, som vi har været i, kan man mærke, at de er positive over for historien om det lille kongerige, der har en historie, der går mange hundrede år tilbage. Det har stor effekt i lande som eksempelvis Kina og Vietnam,” siger Mogens Jensen.
Netop rollen som døråbner er også, hvad der driver virksomheder som Novozymes i armene på kongehusets udlandsrejser.
”Det at have et kongeligt overhoved er noget, der i de fleste udviklingslande er med til at skabe respekt og tillid. De kongelige skaber relationer og åbner dørene for os virksomheder,” siger Peder Holk Nielsen.
Fra Kongehuset selv har man samme analyse af brugen af kongelige i vækst- og eksportøjemed.
”Kongehuset er en del af en større storytelling om Danmark som en lilleputnation af lykkelige mennesker og med en stærk sammenhængskraft. Det, at vi rykker ud sammen med politikere, erhvervsliv og kulturliv, understøtter den fortælling. Og det giver lettere adgang til de centrale aktører på markederne. Det skaber et momentum for danske virksomheder på et marked. Og det kan oversættes til gevinster på virksomhedernes bundlinje,” siger Kim Kristensen.
Svært at måle effekten
Trods de positive meldinger fra virksomheder og myndigheder er det svært at finde frem til den konkrete økonomiske værdi af Kongehusets tilstedeværelse på eksportfremstød. Det forklarer professor i økonomi på Aarhus Universitet Philipp Schröder, som er en af landets førende eksperter i eksportfremme.
”Der er ikke nogen seriøse beregninger af, om det giver større eller mindre værdi at have en kongelig repræsentant til stede på et eksportfremstød end f.eks. en præsident eller en højtstående minister. Det afhænger i sidste ende af virksomhedernes opfattelse af det, fordi det så har betydning for, hvem der dukker op,” siger Philipp Schröder.
Hvis tilstedeværelsen af kongelige også får store og købekraftige virksomheder til at deltage i arrangementerne, så løfter det også eksportfremstødene, så man lettere kan få lukket nogle handelsaftaler.
”Men man kunne forestille sig samme effekt ved deltagelse af en præsident eller en popstjerne,” siger han.