Det kræver grundig forberedelse at finde venturekapital i Silicon Valley

DIGITAL OMSTILLING Silicon Valley er indbegrebet af venturekapital, men skal det lykkes for startups at skaffe investeringer og nyde godt af den støtte, som den rette investor kan tilbyde, kræver det grundig forberedelse. Det fortæller det danske innovationscenter i Silicon Valley.

At få den rette investor handler ikke kun om penge
At få den rette investor handler ikke kun om penge

Af Daiana Fobian Nielsen
Senior Innovation Officer, Innovation Centre Denmark, Silicon Valley

Mange danske startups drømmer om at rejse venturekapital, men jagten på pengene kan ofte overskygge, at det ikke blot handler om at finde en VC-investor, men at finde den rigtige VC-investor, der kan tage virksomheden sikkert og kompetent gennem skaleringsrejsen.

To ud af tre VC-støttede startups mislykkes, og for at øge chancerne for succes er det afgørende at gøre et grundigt forarbejde for at forstå, hvordan forskellige VC-investorer tænker, så man bedre kan finde frem til den rette. 

Venturekapital er mere end bare dollars

Nogle VC-fonde tilbyder som en del af pakken services, der inkluderer blandt andet strategisk rådgivning, introduktion til andre investorer og kunder og hjælp til anskaffelse af bestyrelsesmedlemmer eller support i forbindelse med ansættelse af nye medarbejdere. VC-fonde som for eksempel Andreessen Horowitz og GV (Google-moderselskabet Alphabets VC-afdeling) tilbyder også deres porteføljevirksomheder en bred palet af blandt andet regnskabs- og marketing-services.

En nylig undersøgelse med data fra over 900 VC’er har vist, at 60 procent af dem interagerer med deres porteføljevirksomheder mindst én gang om ugen og 28 procent flere gange om ugen.  

En VC-investor/fond køber egenkapital i en startup i håbet om at indløse nogle eller alle deres aktier, når en fusion, overtagelse, børsintroduktion (IPO) eller anden likviditetshændelse opstår.

I mellemtiden skal værdien af den unge virksomhed helst været vokset betragteligt.

Det gjorde den, da den Silicon Valley-baserede VC-fond Accel Partners i 2005 købte en ti procent aktiepost i Facebook til 12,7 millioner dollars. Da Facebook i 2012 gik på børsen, tjente Accel ni milliarder dollars på investeringen. 

De fleste investorer har derfor en naturlig interesse i at hjælpe deres portefølje af virksomheder bedst muligt videre med de ressourcer, der kan stilles til rådighed.

Den kapital, en VC-investor tilbyder, bør derfor ses som et middel til succes og ikke et mål for succes, for den størsteværdi ligger ofte i den ekspertise, det netværk og de ressourcer, VC’en kan bringe på banen, og som kan være svær for en ung startup at få adgang til. 

Find den rette investor

For at finde den rette VC-investor er det dog ikke kun interessant at se på de services rundt om finansieringen, en VC kan tilbyde. En grunding screening af relevante VC’er kan også identificere en person og fond med den faglige ekspertise og det netværk, der bedst muligt matcher virksomhedens behov.

Nogle af de spørgsmål, en startup bør undersøge i den indledende fase, er:

- hvilke andre startups VC’en har investeret i

- hvor meget der er blevet investeret, og under hvilke vilkår

- hvilket netværk VC’en har adgang til

- hvordan VC’en har været med til at hjælpe sine porteføljevirksomheder videre

- er VC’en indstillet på at ”skrive flere checks” for at øge investeringen, om nødvendigt

Det er desværre de færreste startups, der har fokus på de spørgsmål, når de ser sig om efter en investor. En VC/startup-relation kan ses som et længevarende ægteskab, og det er ærgerligt senere at finde ud af, at man ikke opfylder hinandens behov og ikke er et match for den videre proces. 

Sådan beslutter VC’er, hvem de skal investere i

Et grundigt forarbejde kan udmønte sig i en bruttoliste af relevante, potentielle VC’er – men den er naturligvis ingen garanti for, at interessen er gensidig. 

Kampen om pengene er hård og ud af 100 startups, der fanger en VC-investors interesse, opnår kun omkring 30 procent at komme til et møde med management-teamet, cirka 10 procent kommer til møde med partnerne i VC-fonden, cirka 5 procent fortsætter til en due diligence-proces, cirka 1,5-2 procent indgår i forhandling om en kontrakt (term sheet), og alt i alt vil kun én ud af 100 startups opnå at blive finansieret. 

Det tager i gennemsnit 83 dage at lukke en aftale, og VC’er bruger cirka 118 timer på selve due diligence-processen, herunder at ringe til cirka 10 referencer i snit.

For en ung, ambitiøs startup, der ønsker at få en bid af kagen, er det derfor vigtigt at forstå, hvordan VC’er opererer og træffer beslutninger.

Netværksbaserede henvisninger

En investors fornemmeste opgave er at generere ”high quality deal flows” – altså at komme i kontakt med en startup, der på sigt kan bringe et højt afkast. Hovedparten af VC-investorers deal flow kommer fra henvisninger fra kolleger, andre investorer eller startups i VC’ens egen portefølje. 

Kun 10 procent kommer fra ”kolde henvendelser”, hvor en startup selv rækker ud til en VC. Det er med andre meget sjældent, at en startup kommer i kontakt med en VC uden den rette introduktion. En grunding investor screening og en systematisk opbygning af et relevant netværk rundt om investoren, kan derfor gøre vejen til pengene nemmere. 

Jockey vs. hest

Men hvordan udvælger VC’er så den ene startup, de ønsker at investere i?

VC’en favoriserer enten ”jockeyen” eller ”hesten”, hvor teamet i startuppen er jockeyen, og hvor virksomhedens strategi og forretningsmodel er hesten.

Både jockey og hest er en nødvendighed, men i sidste instans er founder-teamet den vigtigste faktor. Hele 95 procent af VC’er opfatter founder-teamet som en vigtig faktor i en investeringsbeslutning sammenlignet med faktorer som virksomhedens forretningsmodel (74 procent), markedet (68 procent) og den industri, som virksomheder opererer i (31 procent).

Da founder-teamet udgør så stort et element i en VC’s beslutningsproces, er det derfor vigtigt, at man som startup er forberedt og tænker over, hvordan man bedst muligt præsenterer sit team og sine styrker overfor relevante investorer.

Dette gælder ikke kun under pitch-sessioner og konkrete dialoger med investorer, det starter med opbyggelsen af en digital tilstedeværelse for både virksomhed og team. 

En gunstig tid for venturekapital

Selvom VC-vejen kan synes lang og hård, er timingen for at søge venturekapital i USA aldeles gunstig.

Trods et år med stor global usikkerhed grundet coronapandemien var 2020 et rekordår for VC-investeringer med over 130 milliarder dollars investeret i amerikanske startups – en stigning på 14 procent i forhold til 2019.

Der har dermed aldrig været så meget venturekapital som i øjeblikket, og venturefondene kæmper hårdt om de bedste startups og deals. 

Dette er også afspejlet i årets første kvartal, hvor US-baserede VC-støttede startups samlet har rejst mere end 62 milliarder investerede dollars – en stigning på 117 procent i forhold til første kvartal 2020 og en stigning på 62 procent i forhold til fjerde kvartal sidste år.

I første kvartal af 2021 er der dermed rejst næsten lige så meget venturekapital som i halvdelen af 2020, og det sætter retningen for et stærkt 2021 i venturekapitalens tegn. Det kan forhåbentlig også gavne danske startups, der søger kapital.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu