Digitaliseringens vinde rammer vindmøllebranchen

Alle virksomheder risikerer at nå et punkt, hvor hele den gamle forretningsmodel fundamentalt skal udskiftes – og det er ikke givet, at man er i stand til det. Vindmølleindustrien er aktuelt et skoleeksempel på, hvordan spillereglerne og logikken skifter.

Det er ikke længere siden end midt i 1980’erne, at vindmøller overhovedet begyndte at blive regnet som andet en nicheindustri. Siden da har branchen taget rejsen i fast forward fra industriproduktion til digitale tjenester. Alligevel banker nye grundlæggende udfordringer allerede på.

Ser man på de største fabrikanter i dag, er det ikke længere produktion og salg af møller, der er hovedparten af forrentningen. Over halvdelen af indtjeningen udgøres nu af tjenester som vedligeholdelse, styring og optimering. 

Men det stopper ikke der, for den type tjenester, man leverer, er også under udvikling. Forandringen afspejler, dels hvordan flere og flere data, sensorer og avancerede analyseværktøjer bliver en del af værdiskabelsen, og dels af hvordan markedsvilkår for forsyningsselskaber ændrer sig.

Login