Ellen Klarskov Lauritzen anbefaler

KULTURANBEFALING Ellen Klarskov Lauritzen værdsætter kunsten at fatte sig i korthed på arbejdet, men leder efter det modsatte, når hun har fri. Hun anbefaler en murstensroman, der dvæler ved detaljen, og forbereder sig på foråret med elektronisk dansk musik. 

På grund af corona hos en tæt relation måtte jeg desværre blive hjemme, da familien i november så Jane Tellers generationsfortælling ’Intet’ på Den Kongelige Opera. Det var første gang, mine børn var i Operaen, og på trods af lidt skepsis var det en ret overvældende oplevelse. ’Intet’ er en ret barsk historie, som dog alligevel rummer små stråler af håb i vores søgen efter mening. Det er godt, at Den Kongelige Opera har modet til at sætte forestillinger op, der i deres udtryk og fortælling også henvender sig til det lidt yngre publikum og gør operaformatet mere tilgængeligt for den generation. Takket være Det Kongelige Teaters gode muligheder for streaming under coronakrisen kunne jeg dele operaoplevelsen med min familie via skærmen.

Lige så længe jeg kan huske, har jeg hørt musik, når jeg var på farten – på cykel, i toget, i bilen – eller når jeg laver mad. Mine AirPods er et uundværligt gadget, og jeg hører især den lidt dystre elektronisk trip hop. ’Underworld’, ’Massive Attack’, ’Radiohead’, ’Tricky’ og ’Ghostpoet’ er stadig lige aktuelle at lytte til og har inspireret til at høre mange af de nye navne, jeg og mine teenagebørn lytter til i dag. Der er også meget god dansk musik – både etablerede navne og nogle nye på vej – og når jeg går til koncert, er det meget ofte dansk musik, jeg går efter. Når spillestederne i København forhåbentlig åbner igen til foråret, skal jeg høre ’Takykardia’, ’Efterklang’, ’Mikael Simpson’, ’Peter Wangel’ og ’Anna Scharling’.

Login