Kommentar af 
Lars Thinggaard

Få styr på din virksomhedskultur – den er grundlaget for alt andet

KOMMENTAR: Det kan være en udfordring at holde fokus og retning, når man samtidig gerne vil pleje en åben og eksperimenterende tilgang til sin i virksomhed. Det afgørende er at fremelske og pleje en virksomhedskultur, der understøtter begge dele. Her er, hvordan vi gør det i Milestone Systems.

Lars Thinggaard er adm. direktør i Milestone Systems, der laver software til videoovervågning.
Lars Thinggaard er adm. direktør i Milestone Systems, der laver software til videoovervågning.Foto: Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix

The Scissor Jump, the Western Roll, the Straddle Jump.

Kært barn har mange navne, og det samme har det olympiske højdespring. Forskellige teknikker er igennem årene kommet til og har løbende skabt mærkbare forbedringer for udøverne af den samme basale øvelse, nemlig at springe forlæns over en barre.

Men rent fysisk er der grænser for, hvor højt et menneske kan springe, altså forlæns. Og så var det, at en vis Dick Fosbury fik den på daværende tidspunkt opsigtsvækkende ide at springe baglæns over barren. Med den beslutning øgede han rekorden med hele syv centimeter til en højde på 2,24 meter og vandt guld ved de Olympiske Lege i Mexico i 1968.

I dag bruger alle højdespringere the Fosbury Flop. Det kalder jeg disruption: Dick Fosbury forbedrede ikke bare det eksisterende, men var med til at sætte sit aftryk på fremtiden.

Men når man nu som virksomhedsleder godt ved, hvilke resultater det er muligt at skabe ved konstant at tænke nyt og innovativt (som Dick Fosbury gjorde), hvordan får man så medarbejderne til at forstå og omfavne ideen om at udfordre det bestående og komme på nye, banebrydende ideer?

Og er det muligt samtidig at udstikke og fastholde en retning for virksomheden – uden at gå på kompromis med den innovative tankegang?

Det tror jeg på, og det hele starter – og ender for den sags skyld – med virksomhedskulturen. Det er jeg meget bevidst om i min egen virksomhed.

Kultur hviler på værdier

Vi har i de seneste måneder taget vores virksomhedskultur op til revision. Vi kom til verden for 20 år siden og er selv af den opfattelse, at vi dengang disruptede en, kan jeg godt sige, relativt konservativ industri med vores åbne softwareplatform og vores partner community-tankegang. 

Og jeg kan med hånden på hjertet sige, at vi stadig tænker disruptivt. Vi udfordrer i hvert fald stadig den industri, vi opererer i med vores forretningsmodel og de produkter, vi sætter på markedet. Og denne måde at være på afspejles hos vores medarbejdere og er derfor vores kultur. Det er ikke en kultur, vi gerne vil have. Det er en kultur, vi har – og som vi har haft lige fra starten. En can do-kultur, hvor man udfordrer det bestående (og ledelsen), og hvor man har ret til at begå fejl. Og det er fedt.

Men udfordringen ved en sådan kultur, hvor alle får lov, og det gør de i mere eller mindre grad hos os, til hele tiden at afprøve nye ideer og udfordre det bestående, er, at man ofte ender med langt flere projekter, end der er ressourcer til at eksekvere, og retning og fokus risikerer at blive utydelig. Det er en af de erkendelser, vi er nået frem til i arbejdet med vores virksomhedskultur.

Så hvad gør man, når man vil sikre fokus og retning, men samtidig fastholde og pleje en åben og eksperimenterende kultur? 

Svaret er et stærkt og dybt forankret værdisæt. I vores virksomhed arbejder vi med fem værdier: reliability, openness, innovation, flexibility og independence. Forskellige virksomheder har og må nødvendigvis have forskellige værdier, men disse fungerer for os.

Åbenhed som eksempel

Lad mig forklare, hvorfor f.eks. værdien openness er så kendetegnende for, hvem vi er som virksomhed og som medarbejdere (og her mener jeg mennesker), og hvorfor vi mener, det er en af grundene til, at det går godt for vores forretning:

Det starter egentlig med det helt grundlæggende, nemlig vores forretningsmodel. Vores kerneprodukt er en åben videomanagementplatform, hvortil alle kamera- og softwarepartnere kan integrere deres produkter og dermed levere den bedste løsning til kunderne. Åbenhed gør sig i den grad også gældende i vores daglige arbejdsliv.

Mange af vores teams giver feedback til hinanden, hver gang de holder møde; det sikrer transparens, ærlighed, og at medarbejderne hele tiden har et incitament til at gøre det bedre. Et andet eksempel: Da vi i 2014 var på vej mod en børsnotering (som vi siden gik bort fra), var vi kun en meget lille og meget lukket gruppe, der arbejdede med projektet. 

Som det altid er tilfældet med en mulig børsnotering, var vi bundet af en række fortrolighedsklausuler, og det var bestemt ikke noget, der huede mig. Det føltes grundlæggende forkert ikke at kunne diskutere den kommende børsnotering åbent. Så det gjorde jeg.

Efter en længere snak med vores eksterne rådgivere, fik jeg grønt lys til at dele nyheden med mit nærmeste ledelsesteam. Det var afgørende for mig på denne måde at vise, at jeg som leder udlevede den for mig og vores virksomhed så vigtige værdi, nemlig åbenhed. Men det kræver en særlig adfærd i virksomheden, herunder måske særligt det at have tillid, hvis en værdi som openness skal fungere.

Adfærden skal demonstrere værdierne

Vi har selv forsøgt, både i ledelsen og blandt medarbejderne, at definere retningslinjer for, hvilken adfærd der skal til for, at vi kan leve op til vores værdier.

Et af nøgleordene for os er empowerment. Slår man det op, lyder oversættelsen til dansk blandt andet ’selvstændiggørelse’ eller ’bemyndigelse’. Jeg oversætter det gerne til det at løfte og skubbe fremad, ligesom det kan operationaliseres i sætninger som ’stol på, at dine kolleger træffer de rigtige beslutninger’, ’tag ansvar’, ’tilskynd samarbejde’ og ’udfordr status quo’.

Det er det, vi gør, når det gælder vores medarbejdere, og det kræver tillid. Tillid til, at vores medarbejdere træffer de rigtige beslutninger, fx hvad angår nye ideer, produkter og servicer – og hvordan vi bedst muligt driver vores virksomhed.

Et eksempel fra vores virkelighed: I 2016 samlede vi hele vores globale organisation i København, hvor ledelsen præsenterede vores nye vækststrategi. Vi fortalte vores medarbejdere, at vækststrategien i den grad handlede om deres fremtid, og at vi derfor havde brug for deres input til, hvordan strategien kunne blive en succes. Og at vi særligt gerne ville have feedback på de svagheder, de så i strategien.

Dernæst ringede vi til Dick Fosbury (den olympiske højdespringer) via Skype og bad ham fortælle om hans synspunkt på, hvorfor passion er så vigtigt, når det gælder om at disrupte det marked, man opererer i.

Resultatet var fantastisk: 500 medarbejdere producerede 4.000 ideer og 150 af dem så interessante, at vi besluttede os for efterfølgende at arbejde videre med dem i vores strategiarbejde. Det er for mig essensen af begreber som openness og empowerment.

Siden 2016 har vores planer nogenlunde holdt stik, og vi er nu tæt på 800 medarbejdere. Det er blandt andet resultatet af vores vækstplan, men endnu vigtigere af, at vi har formået at udvikle vores virksomhed uden at tabe kulturen på gulvet.

Vores ånd, kultur, DNA er den samme som for 20 år siden, men med erkendelsen af, at vi i dag er en moden virksomhed, gentænker vi nu vores adfærd. Vores værdier ændrer sig ikke, men det gør måden, vi bør udleve dem på. Og jeg tror, det er muligt for de fleste organisationer. Det ene udelukker ikke det andet.

Der venter masser af nye højdespring derude – det gælder bare om at være de første til at udføre dem.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu