Historien i tal

Fakta: De geopolitiske spændinger er rykket ud på verdenshavene

Daglig handelsvolumen i transit målt i millioner tons ved hhv. Kap Det Gode Håb, i Suezkanalen og i Panamakanalen. 

Emma Brethvad Sunesen

Konflikter og klimaforandringer er begyndt at aftegne sig tydeligt i kurverne over den maritime verdenshandel. Normalt passerer omkring 15 procent af den maritime verdenshandel igennem Suezkanalen, men Houthiernes angreb på fragtskibe i det Røde Hav har betydet, at shippingfirmaer har måttet omdirigere deres skibe og sende dem syd om Afrika. Det har betydet en forsinkelse på omkring 10 dage og øgede fragtpriser.

Den daglige handelsvolumen i Suezkanalen er således faldet fra 5,48 millioner ton i november sidste år til 1,88 millioner ton i slutningen af februar i år. Det svarer til et fald på omtrent 66 procent. Samtidig er mængden af gods, der bliver sejler syd om Afrika via Kap Det Gode Håb, steget med omtrent 74 procent i forhold til sidste år.

Vil du have adgang til artiklen?
Så skal du have et abonnement
Mandag Morgen giver dig solid viden om de centrale spørgsmål, der forandrer samfundet. Her får du dybde og sammenhæng, så du kan læse mindre og forstå mere.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Mandag Morgen logo

Læs mindre - forstå mere

  • ChefredaktørAndreas Baumann
  • Adm DirektørAnne Marie Kindberg
  • CFOAnders Jørning
  • Ansv. ChefredaktørJakob Nielsen
  • Kommerciel direktørMichael Thomsen
  • Formand og udgiverRasmus Nielsen
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 93 93 23[email protected]CVR nr.: 38253395

Mandag Morgen leveres af Mandag Morgen ApS, der ejes af Alrow Media ApS.

Copyright © Mandag Morgen, 2024