Fakta: De geopolitiske spændinger er rykket ud på verdenshavene
Daglig handelsvolumen i transit målt i millioner tons ved hhv. Kap Det Gode Håb, i Suezkanalen og i Panamakanalen.
Emma Brethvad Sunesen
redaktionsassistentKonflikter og klimaforandringer er begyndt at aftegne sig tydeligt i kurverne over den maritime verdenshandel. Normalt passerer omkring 15 procent af den maritime verdenshandel igennem Suezkanalen, men Houthiernes angreb på fragtskibe i det Røde Hav har betydet, at shippingfirmaer har måttet omdirigere deres skibe og sende dem syd om Afrika. Det har betydet en forsinkelse på omkring 10 dage og øgede fragtpriser.
Den daglige handelsvolumen i Suezkanalen er således faldet fra 5,48 millioner ton i november sidste år til 1,88 millioner ton i slutningen af februar i år. Det svarer til et fald på omtrent 66 procent. Samtidig er mængden af gods, der bliver sejler syd om Afrika via Kap Det Gode Håb, steget med omtrent 74 procent i forhold til sidste år.