Hun gør det blå Danmark grønnere

Marianne Kristensen Schacht
[graph title="Annette Stube, CSR-direktør, A.P. Møller-Mærsk" caption=" " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/ece6d-annette_foyer.PNG" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/cdb6a-annette_foyer.PNG" text="Født 1967, MA i organisationspsykologi fra Københavns Universitet."] [/graph]

Træning og undervisning af afrikanske avokadofarmere ligner ikke umiddelbart en naturlig del af kerneforretningen for verdens største containertransportør, Maersk Line.

Når en af selskabets afrikanske salgsansvarlige alligevel bruger tid på at lære vestafrikanske farmere at pakke deres høst efter internationale standarder, er det, fordi det også betyder vækst for Maersk Line.

Når de bliver trænet i logistik og internationale standarder, kan de afrikanske farmere koble sig op på internationale værdikæder. Tidligere nåede afgrøderne højst til Mellemøsten. I dag rammer de markedet i Europa, hvor de kan afsættes til langt højere priser.

Det er et eksempel på, hvordan Danmarks største virksomhed, A.P. Møller-Mærsk, fremover vil arbejde proaktivt med bæredygtighed. Selskabets kompetencer skal bruges til at fremme den økonomiske vækst i udviklingslande, fordi det også betyder vækst for Maersk Line.

Hjemme på Esplanaden i København er selskabets ansvarlige for bæredygtighed, Annette Stube, i fuld gang med at lægge sidste hånd på den nye bæredygtighedsstrategi, som selskabet lancerer i starten af det nye år. Den skal flytte fokus fra at få processer og systemer omkring bæredygtighed integreret i virksomheden til en dagsorden, hvor CSR er en vækstfremmer for kerneforretningen.

Risiciene forsvinder ikke – heller ikke fra strategien. A.P. Møller-Mærsk vil stadig fokusere på at minimere sin negative påvirkning på mennesker og miljø. Men den røde tråd i den nye strategi er at se på, hvordan selskabet også kan accelerere den positive indflydelse, virksomheden har på de samfund, den opererer i. Kompetencerne fra selskabets kerneforretning skal bruges til at løse samfundsmæssige udfordringer.

Størrelsen betyder noget

”Size matters,” konstaterer Annette Stube selv. For når A.P. Møller-Mærsk præsterer bare 1 pct. bedre inden for miljø, sikkerhed eller antikorruption, rykker det ikke bare for koncernens 121.000 ansatte, men sender dønninger langt ind i andre brancher, hos leverandører og kunder.

Et eksempel er bekæmpelse af korruption, som er en udfordring i en række af de lande, A.P. Møller-Mærsk opererer i, og som dagligt stiller medarbejderne i vanskelige dilemmaer. Som når en kaptajn fra Mærsk Line afkræves gaver fra lokale embedsmænd, som ellers vil tilbageholde skibet i havnen med store omkostninger til følge og risiko for besætningens sikkerhed. Sådanne udfordringer rapporteres der åbent om.

Transparens og åbenhed om dilemmaerne giver anerkendelse hos kunderne og dermed mening på bundlinjen. ”Det er med til at fremme et troværdigt image af virksomheden som en ansvarlig samarbejdspartner. Det er en vigtig konkurrenceparameter, når man laver aftaler, der måske strækker sig over årtier,” siger Annette Stube.  

Hendes rejsekuffert bugner af synlige beviser på, at åbenheden gør en forskel – fordi det er en god forretning.

”Det handler om at skabe en bedre fremtid. Den værdimæssige undertone i arbejdet virker meget stærkt på mig,” fortæller Annette Stube, når man spørger, hvorfor hun har kastet sit engagement ind i at transformere et af de store danske selskaber, der for fem år siden stod længst tilbage i arbejdet med bæredygtighed.

I dag er selskabet frontløber i branchen – og har vundet priser for det.

Annette Stube vil være med, hvor hun kan gøre den største forskel. Et drive, der går tilbage til hendes psykologistudium, hvor hun specialiserede sig i organisationspsykologi. For jo større grupper man engagerer sig med, desto større påvirkning, lyder hendes rationale.

Annette Stube er en af landets mest erfarne udi bæredygtighedsarbejdet. Hun var med, da Novo Nordisk i 1998 udgav sin første socialrapport og regnskab med tredobbelt bundlinje.

Hun var også med til at definere Novos krav til leverandører og til at definere strategien inden for anti-korruption og bæredygtighed generelt.

Det var denne solide bagage hun tog med til A.P. Møller-Mærsk i 2008. ”Det var en stor udfordring at tage på sig. Men jeg kendte feltet godt, og så handler det bare om at få et overblik og starte i den rigtige ende,” siger hun.

Selv mener hun, at hendes styrke består i, at hun er god til at fortælle, hvorfor bæredygtighed er et must, og hvad det bibringer forretningen. Og så er hun god til at gå systematisk til værks.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu