Greenhushing – når virksomheder holder mund med grønne tiltag

GRØN OMSTILLING 'Greenwashing' og andre typer '-washing' er blevet CSR’s onde tvilling, og dommen over synderne er hård. Den hårde kritik gør, at nogle ligefrem vælger at holde lav profil med nye tiltag af frygt for anklager om hykleri, skriver Instituttet for Fremtidsforskning.

Af Nicklas Larsen & Casper S. Petersen
Hhv. seniorrådgiver og udgivelseschef, Instituttet for Fremtidsforskning

I 2019 lancerede sportsgiganten Adidas en storstilet markedsføringskampagne: Tøjproducenten lovede det år at sælge hele 11 millioner par sko produceret delvis af såkaldt ’ocean plastic’.

Det var en markant og ved første øjekast imponerende opjustering fra bare fem år før, hvor kun 1 million par Adidas-sko var produceret af plastik fra verdenshavene – for det er vel det, ’ocean plastic’ dækker over, eller hvad?

Login