ICDK i Israel: Nogle gange kommer den stegte due flyvende

DIGITAL OMSTILLING 95 procent af alle startups mislykkes, fordi der ikke er et marked for deres idé. Iværksættere kan blive fanget i en dødbringende forelskelse i deres egen tech og glemme det grundlæggende: kunderne. Israelske iværksættere kigger ud mod det globale marked og slår til, når interessen er der, skriver det danske innovationscenter i Tel Aviv.

Tel Avivs iværksættere er hurtige til at reagere på kundernes interesse - der er noget at lære for danske startups
Tel Avivs iværksættere er hurtige til at reagere på kundernes interesse - der er noget at lære for danske startups

Af Lasse Vinther-Grønning
Direktør, Innovation Centre Denmark, Tel Aviv

Det er trygt og godt at sidde i ens makerspace eller i ens laboratorium og udvikle ny viden, som man brænder for. Sammen med ens partnere bekræfter man hinanden dagligt i, at ens idé er skelsættende, og at verden ærefrygtigt vil hylde ens genialitet, når først den får nys om den.

Man holder selvfølgelig tilbage med at løfte sløret for meget, fordi man ikke er helt klar. Man skal lige dobbelttjekke en antagelse, prøve et eller andet fra en anden vinkel, teste i et andet miljø – bare for at være helt sikker.

Jeg har selv prøvet det, da jeg gik med iværksætteropstartstanker. Vi havde fået en gudsbenådet idé. Når nogle spurgte ind til den og borede i dens afgørende mellemregninger, kunne jeg nogle gange godt selv høre, at min mundtlige udredning måske ikke lød helt så overbevisende som de forklaringer, der kørte i mit eget hoved.

Ret frustrerende, skulle jeg hilse og sige. Både at de spurgte kritisk, og at jeg ikke kunne formidle idéen så tydeligt til andre, som jeg kunne til mig selv, og derfor befandt mig i et fornærmet og irriterende selvforsvarsmode.

Virksomheden blev til noget, men ikke helt som vi havde forestillet os, for markedet var ikke præcist der, hvor vi indledningsvist havde forestillet os.

Langt fra Slotsholmen

I otte strategisk udvalgte byer verden over ligger danske innovationscentre. Centrene er etableret i samarbejde med Udenrigsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet og bistår danske virksomheder og forskningsog uddannelsesinstitutioner med adgang til international viden, netværk, teknologi, kapital og markeder.

De otte centre skriver på skift til Mandag Morgen. Hver artikel sætter fokus på en vigtig udvikling i den del af verden, hvor centeret hører hjemme.

Innovationscentrene er placeret i Shanghai, Silicon Valley, Boston, München, São Paulo, New Delhi/Bangalore, Seoul og Tel Aviv.

Danske iværksættere har godt af en omgang hårdhændet behandling

På innovationscenteret i Tel Aviv gør vi meget for at få danske startups en tur forbi Tel Aviv for at prøve kræfter med et af de mest dynamiske innovationsøkosystemer i verden. Vi tror på, at danske iværksættere har godt af en omgang hårdhændet israelsk behandling.

Interessen er stor for at stifte bekendtskab med corporates, forskere, investorer og multinationale selskaber i det israelske økosystem.

Kombinationen af det høje videnskabelige niveau og det risikoparate investerings- og iværksættermiljø med mere end 6000 tech-startups har gjort, at Israel har tiltrukket 539 multinationale selskaber, der har lagt R&D-aktiviteter i landet.

De multinationale selskaber tæller blandt andre: Amazon, Cisco, Dell Technologies, eBay, General Motors, Google, Facebook, Intel, SAP, Merck, Nokia, Deutsche Telekom, Pfizer, Johnson and Johnson, Siemens, Mercedes Benz og så videre.

Sælg, når kunderne er der, ikke når produktet er klar

Den gode nyhed er, at den høje kvalitet blandt danske iværksættere naturligvis hurtigt vækker stor interesse blandt israelerne. Danskerne fremstår solide og systematiske, hvilket virker attraktivt på de hurtige og direkte israelere, der i mange tilfælde er klar på at teste de unge virksomheders idéer i et rigtigt miljø – en de facto investering. ”Lad os prøve det af” er den typiske israeler-reaktion på danske tech-startup-idéer.

Desværre ser vi igen og igen, at de danske iværksættere trækker i land, når israelerne melder sig klar på at validere den danske teknologi i et større miljø. Begrundelsen er næsten altid den samme: Vi er ikke helt klar endnu. Vi skal lige teste lidt ekstra hjemme i ”kælderen” ...

Husk blot på, at interessen måske ikke er der længere efter et år. Ny og bedre teknologi kan have vendt op og ned på ens antagelser. Tech-konkurrencen er benhård. Griber startups ikke chancen, når den spontant opstår i Israel eller andetsteds, mister de en international mulighed for at validere deres produkt og forlænger unødvendigt vejen til et ”minimum viable product” og et ”product/market”-fit, der holder globalt.

I Israel ser vi, at iværksætterne er meget markedsorienterede og starter salg endda inden, deres produkt er færdigudviklet. Paradigmet synes at være, at hvis der er mulighed for et salg, så sælger man – og skaber løsningen som en afledt nødvendighed.  

Hastighed i en startups liv er altafgørende. Får man en international valideringsmulighed, bør man naturligvis hægte sig fast i muligheden, skrue op for hastigheden i den interne udviklingsaktivitet og improvisere i takt med, at man bevæger sig fremad.

Lektien fra Israel er her, at man som startup skal turde at gribe chancen for at validere, selvom man ikke er helt klar. Nogle gange kommer den stegte due overraskende flyvende – og så napper man den, selvom den ikke var planlagt.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu