Klods-Hans: Fremtidens model for forretningsudvikling?

Måske var H.C. Andersen i sin fortælling om Klods-Hans i virkeligheden på forkant med vores tids organisations- og strategiorakler og smarte konsulenter.

Cirkulær økonomi, upcycling, disruption, blue ocean-strategi. De fleste tænker nok på disse buzzwords som moderne strategi- og forretningsbegreber. Men principperne bag er universelle.

De fleste kender til H.C. Andersens eventyr om Klods-Hans, den typiske underdog, der stik imod alles forventninger vinder prinsessen og det halve kongerige ved hjælp af en død krage, en gammel træsko og pludder af den fineste slags.

Tre umiddelbart helt ubrugelige ting, som Klods-Hans til sine to brødres store fornøjelse og senere fortrydelse tilsyneladende ser en stor værdi i.

Eventyret, der daterer sig tilbage til 1855, er i sin essens indbegrebet af cirkulær økonomi. Sat lidt på spidsen: Hvis ikke forvandlingen af en død krage til et royalt måltid, en ødelagt træsko til en stegepande, og pludder fra grøften forvandlet til brun sauce er upcycling af højeste karat, så ved jeg ikke, hvad det skulle være?  

Klods-Hans så værdi og nytte i de ressourcer, alle andre havde dømt ude som affald, og det gjorde ham til en overraskende vinder.

Fortællingen illustrerer ikke blot, at flertallet kan stirre sig blinde på åbenlyse potentialer og endda håne andre for at udfordre den gængse forståelse. Det er også en påmindelse om, at man selv med veletablerede og ressourcestærke modstandere kan trodse alle odds og vinde.

Visioner er vigtige

På den måde lærer H.C. Andersen os, at succes kommer af evnen til at se ud over de gængse forhold, magtstrukturer og normer, af en stor mængde gåpåmod og selvtillid og ikke mindst ved at have talegaverne i orden til at kunne forklare sin vision.

Visionen er ét og alt; at du har set en vej, som de fleste andre endnu ikke har fået øjnene op for. Har du det, skal du ikke lade dig slå ud af manglen på udstyr, finansiering osv.

I stedet skal du bruge det faktum, at du indtil nu har turdet stole på din vision og intuition og har haft modet til at gå din egen vej – det skal du fortsætte med. 

Tanken om Klods Hans opstod i forbindelse med fusionen af min virksomhed The Circular Way med Lendager Groups strategiske enhed efter et længerevarende samarbejde.

Her brugte Anders Lendager i et møde netop Klods-Hans som reference til den metode, der med succes er blevet brugt til at skabe nye byggematerialer ved at kortlægge affaldsstrømme og upcycle, hvad der ellers var affald til ny værdi og funktion.

Et eksempel er de luksuriøse træpaneler, Lendager Group lavede til kontorbygningen Copenhagen Towers II i Ørestaden. Panelerne blev lavet af gamle vinduesrammer, og her gik man specifikt efter de grimmeste vinduer. Dem, som ingen andre kunne se nogen værdi i og derfor var lige til at tage.

Det er de erfaringer, vi nu i fællesskab bygger videre på og fortæller om, så vi kan få aktiveret mange flere Klods-Hans’er.

For nok har virksomheder og politikere på det seneste fået øjnene op for potentialet i at skabe bæredygtig forretning til gavn for både virksomhed, samfund og klima gennem cirkulær økonomi, men alt for tit er afstanden fra den spirende ide til reel handling for stor en mundfuld for selv de mest ambitiøse virksomheder.

Gør barrierer til styrker

Desto mere jeg tænkte over det, desto tydeligere blev det, at sammenhængen mellem Klods-Hans og Lendager Groups succes stikker meget dybere end blot det at lave affald om til guld.

Det handler om at fejre sin forskellighed og se sin agilitet og vision som styrker. Derfor har vi nu indført månedens Klods-Hans som en hæder til den medarbejder, der har set muligheder frem for barrierer og taget et skridt ad gangen for at nå succes.

For er du vores tids svar på Klods-Hans, betyder det, at du er villig til at udfordre normerne og bryde de eksisterende rammer.

Skal det lykkes, kræver det, at du er opmærksom på risici og barrierer, men at du ikke ser dem som stopklodser. Tværtimod.

De skal ses som fundamentet for, at din forretningsidé får succes. Du skal forstå de eksisterende strukturer, normer og reguleringer for at kunne ændre dem.

Kun sådan kan du skabe bæredygtig forandring og forretning og positionere dig i det såkaldte ’blue ocean’, hvor din unikke idé løser et hidtil ikkeerkendt behov, og der derfor ingen reel konkurrence er – for nu at bruge Insead-professorerne Kim og Mauborgnes udtryk i deres udvikling af teorien om Blue Ocean Strategy. 

Accepterer du de nuværende spilleregler, der er med til at opretholde den eksisterende sociale orden, har du med stor sandsynlighed tabt på forhånd.

Der er brug for Klods-Hans’er

Verden, som vi kender den, er under forandring, og der er brug for radikal nytænkning.

Digitalisering, globalisering og urbanisering er blot et par af de megatrends, der i øjeblikket revolutionerer vores samfund.

Samtidig vokser den globale befolkning, og flere og flere går fra fattigdom til at blive en del af middelklassen.

Det betyder, at efterspørgslen på mad, elektricitet og boliger stiger. Vores klima er også under forandring. Stigninger i temperatur og vandstand er blot et par eksempler herpå.

Lige nu påvirker disse tendenser hinanden negativt. Øget forbrug medfører øgede klimaforandringer, og de øgede klimaforandringer skaber nye problemer og tendenser, som vi har svært ved at tilpasse os.

Men sådan behøver det ikke at være. Problemer kan gøres til løsninger ved hjælp af den cirkulære økonomi, men det kræver, at vi tør tro på transformationen, og tør sætte spørgsmålstegn ved det eksisterende.

Også når vi måske er de første, der gør det.

Som den store amerikanske forfatter F. Scott Fitzgerald tilbage i 1936 så rammende beskrev det i novellen ’The Crack-Up’:

"The test of a first-rate intelligence is the ability to hold two opposed ideas in the mind at the same time, and still retain the ability to function. One should, for example, be able to see that things are hopeless and yet be determined to make them otherwise."

I et samfund under forandring, hvor traditionelle segmenter og markeder ikke er, som de var engang, hvor grænser konstant brydes, teknologien når nye højder med hidtil uset hastighed, er det netop essentielt at kunne se ud over normerne, sætte spørgsmålstegn ved det, alle andre tager for givet, og stole på egen intuition. 

Når mit team og jeg i samarbejde med resten af Lendager Group hjælper andre virksomheder med recirkulation, dvs. at gøre deres affaldsstrømme til nye produkter, ser vi det derfor som en fordel, at vi er en lille, men visionær spiller.

Vigtigst af alt giver vi ikke op. Vores udgangspunkt er, at det kan lykkes, og vi skal overbevises om det modsatte – ikke omvendt, som det desværre alt for ofte er tilfældet, hvilket er ualmindelig hæmmende for udviklingen i dag.

Kommunikér som Klods-Hans

Transformative løsninger skal efterspørges. Er der ingen aftagere til dine løsninger, vil din gennemslagskraft være begrænset, uanset hvor god din ide er.

Dermed er vi tilbage ved Klods-Hans’ evne til at kommunikere og fortælle sin historie, så prinsessen bliver overbevist om, at det netop er ham, hun skal vælge – at det er ham, hun skal dele kongeriget med.

Det kan selvsagt ikke stå alene, men storytelling er den altafgørende medhjælper til at sikre både intern og ekstern opbakning. Nærværende klumme er et eksempel på dette. 

Det er også derfor, at mit team og jeg sammen med resten af Lendager Group nu for anden gang har sat Wasteland-udstillingen op.

På Wasteland viser vi på bedste Klods-Hans-vis, hvordan affald gøres til ressourcer og genanvendt som byggematerialer.

Det gør vi med et brændende ønske om at gøre bæredygtighed nærværende og forståelig for hele den danske befolkning. 

Og vigtigst af alt, for at fremhæve, at vi kan gøre tingene anderledes. For at give håb og inspirere alle – høj som lav – til at skabe forandringer, hvor end de har mulighed for at gøre det.

Jeg tror på, at virksomheder gennem innovation skal drive transformationen mod et regenerativt samfund, hvor forretning og miljø er hinandens forudsætninger frem for modsætninger.

Men hvis det skal blive til virkelighed, er vi nødt til at tage nye metoder i brug og begynde at designe både forretningsmodeller, materialer og produkter på helt nye måder, så vi kan skabe bæredygtige løsninger uden at gå på kompromis med pris, kvalitet eller æstetik. 

Det kræver mod, selvtillid, tro på egen intuition og evnen til at fortælle omverdenen, hvorfor netop din vision er vigtig.

Forrige artikel Ungdirektøren har ordet Ungdirektøren har ordet Næste artikel Luk Kvickly Luk Kvickly
  • Anmeld

    Thomas Johansen · MacMann Berg, direktør

    Velskrevet, inspirerende og konkret!

    Er vild med din sammenligning med disruption og Klodshans. Gode stærke metaforer. Meget inspirerende skrevet. Tak for det!

  • Anmeld

    Ditte Lysgaard Vind

    Tak

    Selv tak Thomas, altid dejligt med feedback!

  • Anmeld

    Heidi Graff · Interplay

    Herligt med Klods Hans

    Klods Hans som metafor og direkte hverdagspraksis er skøn. Ikke kun i relation til bæredygtighed men også ift evnen til at kunne få øje på det betydningsfulde i det umiddebart ubetydelige, at kunne anvende det forhåndenværende på nye og kreative måder og ikke være så nervøs for det "uperfekte".


Danskernes værdier anno 2019: Lighed, tillid, frisind – og nej til snyd

Danskernes værdier anno 2019: Lighed, tillid, frisind – og nej til snyd

”Hvem vil vi være? Hvad vil vi kendes for?” spurgte Lars Løkke Rasmussen, da han udskrev valget. Nu har vi en del af svaret: Vi vil være mere lige, vi orker ikke skattesnyd, vi vil have et samfund med frisind – og vi savner tillidsvækkende politikere. Det viser en stor undersøgelse af danskernes værdier.

Betal din skat, og ryg din hash

Betal din skat, og ryg din hash

Tre ud af fire danskere finder det nu totalt uacceptabelt at snyde i skat, hvilket er en historisk høj andel. Når det gælder personlige forhold som brug af hash eller seksuel adfærd er danskerne til gengæld blevet mere tolerante og frisindede. Regeringen bør se på de forbudte, men bredt accepterede handlinger, mener forsker.

Politikernes krisehåndtering har udhulet danskernes tillid

Politikernes krisehåndtering har udhulet danskernes tillid

Mens danskernes tillid til en række institutioner såsom Forsvaret og uddannelsessystemet stiger, står det anderledes til med tilliden til medier og de politiske systemer, der de sidste ti år har lidt et knæk. Sund skepsis er godt, men mistillid kan underminere vores institutioner, og derfor skal udviklingen tages alvorligt, advarer forskere. 

Set, læst og hørt: Bjørn Bredal

Set, læst og hørt: Bjørn Bredal

Bjørn Bredal anbefaler det nyoversatte epos Gilgamesh, hvis man lider af undergangsbevidsthed og så skal du høre Herbert Pundiks livshistorie som podcast.  

Volvos nye liv som succesrig kineser

Volvos nye liv som succesrig kineser

Lone Fønss Schrøder har som næstformand i Volvos bestyrelse oplevet sammenlægningen af et aldrende svensk ikon og en kinesisk opkomling i bilindustrien på tæt hold. En lektion i markedsforståelse, forenkling og eksekvering – og hvordan ’goldplating’ kan være en fælde for de kvalitetsbevidste.

Meditation breder sig fra hjørnekontoret

Meditation breder sig fra hjørnekontoret

Meditation er det nye sort blandt internationale topledere. I den danske virksomhed Able praktiserer stifter og CEO Martin Bjergegaard det hver dag – og hans ansatte kan gå til det hver fredag, mens de er på arbejde. Forskning taler positivt om meditations gavnlige effekter.

Fremtidens europæiske socialdemokrati: dansk eller spansk?

Fremtidens europæiske socialdemokrati: dansk eller spansk?

Mette Frederiksen præsenteres som en model for Europas socialdemokrater med stram udlændingepolitik og offensiv velfærdspolitik. I Spanien har partikammeraten Pedro Sanchez succes med en anden vej, der appellerer til unge og kosmopolitiske vælgere. Sanchez er stærkt EU-engageret, mens såvel Frederiksen som store dele af Danmark har store forbehold.

Klimaet kræver lederskab, Mette!

Klimaet kræver lederskab, Mette!

KOMMENTAR: Danmark skal gennemføre en bæredygtig transformation, der kræver historisk lederskab. Hvis Mette Frederiksen vil og tør, kan hun danne verdens første verdensmålsregering og blive et forbillede for resten af kloden. En væsentlig mission for ’børnenes statsminister’.

Degrowth: En verden uden vækst

Degrowth: En verden uden vækst

Vi har travlt, hvis kloden skal være beboelig i år 2100. Derfor må vi stoppe udvindingen af naturressourcer, stoppe forbruget og stoppe stigningen i BNP. Væksten må aflyses, bremsen skal i bund. Det er ekstremt, men ekstremt nødvendigt, lyder det fra degrowth-bevægelsen og de økologiske økonomer, der står bag dem.

10 veje til en vækstfri verden

10 veje til en vækstfri verden

Det kan ikke lade sig gøre at bremse væksten uden fundamentale ændringer af hele den måde, vi har indrettet vores samfund på, påpeger degrowth-folket.

Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Økonomisk vækst og CO2-reduktioner er ikke modsætninger – tværtimod. Verden har brug for, at det går ekstremt stærkt med omstillingen af energien, transporten, byggeriet, landbruget osv. Derfor skal speederen i bund nu, lyder det fra både ngo'er, McKinsey og World Economic Forum.

12 teknologier  der kan redde klimaet

12 teknologier der kan redde klimaet

Skal vi redde klimaet gennem grøn vækst, bliver en række nuværende og fremtidige teknologier helt afgørende for, om det lykkes. Her er 12 af dem.

Derfor bør Frederiksen støtte Vestager nu

Derfor bør Frederiksen støtte Vestager nu

KOMMENTAR: Mette Frederiksen vil tjene Europas, Danmarks, Socialdemokratiets og sine egne interesser ved at støtte Margrethe Vestagers realistiske bestræbelser på at blive formand for EU-Kommissionen, skriver europaredaktør Claus Kragh.

Sådan ligger landet for de 13 partiledere

Sådan ligger landet for de 13 partiledere

ANALYSE: Mette Frederiksens sejr er den største til rød blok i næsten 50 år. Udfordringerne ved at danne en S-regering synes overskuelige. Imens er fremtiden for flere blå partiledere usikker. Mandag Morgen analyserer valgets konsekvenser for samtlige 13 partiledere.

Dansk Folkepartis storhed og fald

Dansk Folkepartis storhed og fald

ANALYSE: Dansk Folkeparti bløder vælgere til både højre og venstre og har udsigt til sit tredje valgnederlag i træk. Deres nedtur er den væsentligste årsag til, at syv ud af ti storkredse har udsigt til at blive røde efter valget.

Kvinder, højtuddannede og unge trækker Danmark mod venstre

Kvinder, højtuddannede og unge trækker Danmark mod venstre

En storsejr til Socialdemokratiet kan blive enden på en æra med Venstre som statsministerparti. En omfattende analyse af strømninger i vælgerhavet viser, at den kommende statsminister, uanset farve, skal stå i spidsen for en befolkning, der i stigende grad er politisk opdelt på køn, uddannelse og alder.

De kortuddannede trækker mod blå blok

De kortuddannede trækker mod blå blok

Vælgernes uddannelsesniveau er den største skillelinje i dansk politik. Næsten hver tredje kortuddannede vælger stemmer på Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige eller Stram Kurs. Blandt de højtuddannede er det mindre end hver tiende.

Set, læst og hørt: Kigge Hvid

Set, læst og hørt: Kigge Hvid

Kigge Hvid fortæller Mandag Morgens læsere, hvad hun har set, læst og hørt for nylig. Hun anbefaler blandt andet en bog om planter og Netflix-serien 'Queer Eye'.

Mød Socialdemokratiet og kom til debat om cybersikkerhed

Mød Socialdemokratiet og kom til debat om cybersikkerhed

Mandagens valgarrangementer hos Mandag Morgen og Altinget byder på et morgenmøde om truslen fra cyberspace, hvor forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen deltager. Senere overtager Socialdemokratiet gården til et valgmøde.