Mediecheferne: Vi vil sikre transparens
Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.
Katrine Villarreal Villumsen
Journalist- Partistøtten er vokset med 40 pct. – det har givet partierne mulighed for at starte egne medier.
- Et voksende antal historier i medierne starter med et tweet eller et faceboookopslag.
- Nogle partier og politikere har flere læsere på deres egne kanaler end selv store aviser.
Politikere er blevet deres egne massemedier
Europas politikere er trætte af uafhængige journalister
Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen
Det er en klassisk journalistisk opgave at agere filter, når alle parter i en valgkamp naturligt vil forsøge at præge debatten under en valgkamp. Men mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Sådan lyder det fra fire medier, som Mandag Morgen har talt med. Her er rollefordelingen klar. Partierne og deres politikere vil og skal naturligvis skære deres budskaber, så de stemmeoptimerer, og i år er der ingen tvivl om, at særligt politikernes mange mediemuligheder giver et forspring. Men af samme grund vil medierne også være ekstra på vagt.
I år lancerer flere af dem initiativer, der skal monitorere politikernes kommunikation, ligesom flere af medierne vil opruste på medarbejderfronten under valget. Det skal sikre, at den klassiske journalistiske opgave løses, og at medierne endnu en gang sætter dagsorden.
TV 2
Ulla Pors, chefredaktør og kanalchef for TV 2 News, ser en stor opgave i at sortere i al støjen. Hun siger, at TV 2 skal være transparent i sin dækning. Læserne på tv2.dk vil derfor opleve, at stationen varedeklarerer, hvorfor de beskæftiger sig med en bestemt politisk historie under valget, og hvordan historien er opstået. Ulla Pors mener, det bliver en stor opgave for stationens journalister at skulle fange, hvem der gør hvad på de sociale medier, og derfor opruster kanalen også med medarbejdere, der skal sikre danskerne det samlede overblik i valgdebatten.
"Ved det seneste valg så vi de sociale medier som et fantastisk redskab til at skabe kontakt mellem danskerne og politikerne. Det gør vi stadig, men vi er også mere påpasselige med, hvem der sidder i den anden ende og drejer debatten i en bestemt retning," siger Ulla Pors.
DR Nyheder
DR Nyheders valgdækning bliver at sikre en fri og åben debat uden forcensur, men hvor det samtidig bliver de for vælgerne relevante emner, der ender i debatten, fortæller nyhedschef i DR Nyheder Thomas Falbe.
"Vi vil være opmærksomme på det tryk, partierne forsøger at sende afsted på blandt andet de sociale medier."
En af de måder, stationen konkret vil arbejde med det på, er ved at nævne i artikler eller valgprogrammer, at et emne debatteres, fordi det er et emne, der er opstået på baggrund af en historie, et bestemt parti har sendt i cirkulation på egne kanaler.
"Og så vil vores opmærksomhed være rettet mod at skulle foretage en væsentlighedsprioritering af emner i debatten, som er relevante for vælgerne, men også at skulle agere filter i alle de her tilbud," siger Thomas Falbe.
Berlingske
Berlingske ser to kerneopgaver under valget, siger chefredaktør Mette Østergaard: At afklare, hvad der bliver sagt og af hvem, og at afdække manipulation, fake news eller deciderede troldehære, som vil dreje debatten i en bestemt retning. Derfor har avisen lanceret et modsvar til politikernes kommunikation: ‘Berlingske nuancerer’. Her går avisen i dybden med en række emner, der ifølge gallupundersøgelser optager danskerne. Derudover vil avisen dedikere flere af sine bedste graverjournalister til at se på, hvordan budskaber spreder sig på sociale medier, og hvordan budskaberne kan ramme vælgerne.
"Vi skal være vores rolle som medie bevidst og ikke falde for at blive gjort til en part i den kommende valgdebat. I stedet skal vi være transparente i vores dækning og forklare læserne, hvordan historierne er blevet til hos os."
Politiken
Hos Politiken er de ikke så bekymrede for politikernes mange nye kommunikationsmuligheder, fortæller chefredaktør Anne Mette Svane. Hun ser kanalerne som en moderne pressemeddelelse, som partierne naturligvis skal benytte sig af i en valgkamp. "Men når partierne danner egne platforme, rykker vi naturligvis med. Vi skal også dække, hvad der sker her." Derfor opruster avisen på mandskab, der skal beskæftige sig med, hvad der sker på de sociale medier under folketingsvalget.