Når bankerne bliver usynlige

Kunderådgivning leveret af robotter, pinkoder styret af vores hjerterytme og kontaktløse pengeoverførsler via mobilen. Det vælter frem med nye digitale bankbetalingstjenester, der alle har det til fælles, at vi snart ikke behøver vide, hvem der står bag.
Jens Jørgen Madsen

Hvis der er et tema, der lige nu optager langt størstedelen af alle banker i verden og de mange nye fintech-virksomheder, så er det fremtidens betalingstjenester. Altså hvordan vi som almindelige kunder i en meget nær fremtid får helt nye muligheder for at shoppe, overføre penge og investere.

Overalt på kloden investeres der i det såkaldt kontantløse samfund, hvor transaktionerne helst skal foregå så gnidningsløst, sikkert og usynligt som muligt. Helst skal vi ikke kunne mærke teknikken bag og dermed heller ikke selve banken eller leverandøren, der bliver mere og mere anonym – ja næsten usynlig.

Det gjorde sig tydeligt gældende på verdens største betalings- og fintech-konference, Money2020 Europe, der fandt sted i København i slutningen af juni, og hvor stort set alle verdens førende banker, pengeinstitutter og fintech-selskaber var repræsenteret.

Her stod over 1.000 virksomheder fra det meste af Europa, USA og Asien i kø for at præsentere hver deres bud på teknologiske nyskabelser, som lige om lidt vil være standard: fra kontaktløse betalinger i supermarkeder, hvor vi lægger varerne direkte ned i vores egen taske og tjekker ud uden nogen form for kassedame, til biometriske kreditkort, der på et splitsekund aflæser vores fingeraftryk. Eller nye fitness- og armbåndsure med indbyggede betalingsløsninger, hvor det er vores egen hjerterytme, der fungerer som selve pinkoden.

Samtidig pibler det frem med såkaldte neobanker, fra Apple Pay og Google Wallet til Lunar Way, der gør klar til at lukrere på de eksisterende bankers systemer og kundedata og snart gør alle mellemled som f.eks. vores nuværende bank eller NETS overflødige. De bygger samtidig bankoplevelsen ind i apps og sociale medier, så vi kan gennemføre selv de mest avancerede transaktioner som investeringer og lån direkte fra telefonen.

Fokuserer på teknik

Fælles for alle de nye tiltag er, at virksomhederne bag – hvad enten det er klassiske pengeinstitutter eller nye teknologiselskaber – stort set alene fokuserer på den tekniske side af kundeoplevelsen. Fuldstændig modsat en bank som hollandske Rabobank, der i disse år skiller sig ud ved at påtage sig en aktivistisk rolle som samfundsbevidst aktør med et erklæret mål om at understøtte bæredygtig udvikling, fremme cirkulær økonomi og sikre fødevaresikkerhed i verden.

Ifølge Mastercards vicedirektør og chef for Digital Payments i Vesteuropa, Johan Lindström, der har ansvaret for udviklingen af Mastercards strategi, hvad angår digital handel, er det dog en dagsorden, som Rabobank står temmelig alene med. Han og kollegerne i den finansielle branche er derimod alle optaget af fremtidens betalingssystemer og har brugt alt krudtet i de seneste år på primært at tale om ’en fremtid helt uden kontanter’.

”Længe har det handlet om skiftet fra kontanter til plastik. Nu er det næste store udviklingskridt i den finansielle verden at slippe af med alle plastikkortene for så i stedet at lade alle transaktioner ske via en app i mobiltelefonen,” siger han og understreger, at her er det Mastercards job at sikre den bagvedliggende infrastruktur.

I den nærmeste fremtid lancerer kreditkortgiganten eksempelvis et nyt mobil- og onlinebetalingssystem, Masterpass, hvor man kan bruge sit fingeraftryk til at gennemføre transaktioner.

”Vi står for alt det kedelige, som ingen lægger mærke til, men som sikrer, at betalingerne udføres og sker sikkert,” siger han.

Johan Lindström tilkendegiver dog, at han synes rigtigt godt om perspektivet i, at traditionelle banker som Rabobank bidrager til samfundet i en bredere bæredygtig forstand end blot via betalinger og forvaltning af folks penge.

”Og jeg er overbevist om, at det er en god måde for bankerne at levere reel værdi til deres kunder, hvilket jo er det afgørende i sidste ende. Kunder i dag efterspørger ting og servicer, som betyder noget for dem. Og de sociale medier leverer allerede fantastiske brugeroplevelser, som har stor værdi. Derfor er både bankerne, vi og andre spillere i branchen – nye som gamle – nødt til at finde nye måder at levere værdi på. Og det kan være alt fra at tilbyde ekstra kontrol, sikkerhed eller større socialt samfundsansvar. Men for os er det primære mål at sikre, at overførslen af penge blot fungerer,” siger Mastercards vicedirektør.

LÆS OGSÅ: Interview: ”Banker bør påtage sig et socialt samfundsansvar”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu