Nordea: Tillid er stadig vigtigere end data

"Vi ved rigtig meget om rigtig mange kunder, og hvordan det er gået dem. Den viden kan vi bruge til at give skræddersyede råd til vores nuværende kunder,” siger Carmine Gioia, CDO hos Nordea, der understreger, at teknologien skal bruges med varsomhed. 

Finanssektoren er et af de erhvervsområder, hvor kunstig intelligens, AI, vil fylde allermest i de kommende år. Sektoren har i forvejen en høj grad af digitalisering, og den vigtigste råvare i driften er data, uanset om det gælder investeringer, bankforretninger eller forsikringer.

”Vi er bogstaveligt talt en bank af data. Derfor skal vi være gode til to ting, nemlig til at organisere og til at bearbejde data. Jo bedre vi bliver til de to ting, jo bedre kan vi hjælpe kunderne,” siger Carmine Gioia, CDO hos Nordea og leder af afdelingen for Group Data Management med ca. 400 ansatte.

Nordea har i en årrække arbejdet systematisk med at udvikle anvendelsen af kunstigt intelligens. Som mange andre store virksomheder ønsker Nordea at arbejde med big data, men det har været nemmere sagt end gjort, fordi data er spredt ud over hele virksomheden. 

Login