Sådan tænker den global arbejdsstyrke

Stadig flere mennesker arbejder internationalt eller har lyst til at rejse ud for at få et job. Men selvom mange arbejder på kryds og tværs af landegrænser, er talenter verden over drevet af vidt forskellige faktorer, når de søger job i udlandet.

Der er både tydlige forskelle nationaliteterne imellem, når det kommer til, hvor stor udlængslen er, hvilke destinationer der lokker, og hvad folk mener, der skal til for at få et godt job. Forskelle som både arbejdsgivere og politiske beslutningstagere med et ønske om at tiltrække internationale talenter med fordel kan have for øje, når de udarbejder strategier, som skal lokke dem til landet.

Det viser en ny undersøgelse, som det internationale konsulentfirma The Boston Consulting Group og The Network, en global sammenslutning af jobportaler, har foretaget blandt 203.756 ansatte, arbejdsløse, studerende, praktikanter og selvstændige fra 189 lande – herunder 1.658 danskere.

At arbejde i udlandet er for mange blevet en helt naturlig del af karrierevejen. Hver femte respondent har allerede international erfaring, og 64 pct. er villige til at flytte til et andet land efter arbejde.

I et land som Pakistan, hvor den politiske ustabilitet er stor, svarer hele 97 pct., at de gerne vil rejse til udlandet for et job. Men også i mere stabile lande er interessen for omverdenen stor. Over 90 pct. af respondenterne fra Holland, Frankrig, Saudi Arabien og Jamaica er åbne for muligheden for at pakke kufferten og rejse ud i verden.

Tyskere, amerikanere og danskere er blandt de mindst begejstrede, når det gælder at arbejde andre steder end i hjemlandet. I alle tre lande har under halvdelen af de adspurgte en interesse for at søge ud.

Også blandt generationer er der forskelle på, hvor meget udlandet trækker. I USA er ungdommen eksempelvis langt mere rejselysten end de ældre generationer. Men i udvalgte lande som Grækenland, Kina og Vietnam er billedet imidlertid stik modsat – her er de unge mindre parate til at rejse ud end gennemsnittet af befolkningen.

USA trækker

Den amerikanske drøm lever stadig, i hvert fald blandt verdens globale talenter. 42 pct. af dem vil nemlig gerne til de forenede stater for at arbejde. Derefter kommer Storbritannien (37 pct.) og Canada (35 pct.). Det er særligt folk fra Mexico, Frankrig og Indien, der drømmer om at komme til USA, mens Kineserne helst vil til Storbritannien. Canada er favoritdestinationen blandt franskmænd, sydkoreanere og saudiere.

Længere nede på listen finder man Danmark på en 27. plads - langt efter vores nabolande Tyskland og Sverige, der indtager en henholdsvis fjerde- og tiendeplads.

På trods af deres imponerende vækstrater og lovende udvikling er landene i Sydøstasien og stillehavsregionen heller ikke så eftertragtede arbejdsmål blandt de internationale talenter, som man kunne forestille sig. Mange af dem ser den sproglige barriere, som en hindring for at få et vellykket ophold.

For en stor del af talentmassens vedkommende (ca. 66 pct.) handler det at arbejde i udlandet om personlig udvikling for både dem selv og deres familie. Der er noget horisontudvidende over at arbejde sig vej gennem verden og lade børnene gå i internationale skoler, hvor de lærer om forskellige levemåder og kulturer. Lige så mange ønsker at rejse ud eller er allerede af sted, fordi det giver dem en unik joberfaring, som kan bruges derhjemme eller til at rejse videre.

Det er mindre entydigt, hvor meget spørgsmålet om løn er en drivende faktor for at komme af sted. Knap en fjerdedel fra lande med velfungerende økonomier som Tyskland og Schweiz siger, at løn er et motivationsparameter, mens 56 pct. af hele respondentgruppen svarer, at højere løn er en lokkende faktor.  

Værdsættelse er vigtigst

Uanset hvor på kloden de kommer fra, er der en tendens til at talenterne prioriterer bløde værdier som anerkendelse og arbejdsmiljø højt, når de skal forklare, hvad der er vigtigst for et godt arbejdsliv, og derfor hvad de kigger efter, når de søger job i udlandet.

[graph title="Det vigtigste ved jobbet er…" caption="Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/e9ad0-next_fig01_det-vigtigste-ved-jobbet-er_0.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/ff673-next_fig01_det-vigtigste-ved-jobbet-er_0.png" text="Hvordan et drømmejob ser ud, afhænger af, hvor du kommer fra. Franskmænd mener, at et godt forhold til den overordnede er vigtigst, mens tyskere og danskere er mest optagede af at have et godt kollegaskab."]Kilde: “Decoding Global Talent”, The Boston Consulting Group og The Network, oktober 2014. [/graph]

På tværs af de 189 nationaliteter, der indgår i undersøgelsen, angiver flest, at det vigtigste for dem er at føle sig værdsat for det arbejde, de udfører. At arbejdspladsen påskønner deres indsats er med andre ord den enkeltstående faktor, som betyder mest for jobtilfredsheden. Derefter fremhæver respondenterne, at godt kollegaskab og muligheden for at balancere arbejde og fritid på fornuftig vis, er afgørende aspekter, som de kigger efter, når de overvejer at arbejde i udlandet.

Det betyder, at ting som jobsikkerhed og økonomisk kompensation er faldet i baggrunden og nu ligger på en henholdsvis ottende- og syvendeplads.

Alt efter hvilket land de kloge hoveder kommer fra, er der igen tydelig forskel på, hvad der er vigtigst for arbejdsglæden. Se figur. Behovet for at blive værdsat på arbejdspladsen er særligt vigtigt for talenter fra Italien, Taiwan, Tyrkiet og Brasilien, mens gode relationer til ens kolleger spiller den største rolle for briter, tyskere og danskere.

Spørgsmålet om godt kollegaskab er ikke på topfem blandt hverken amerikanere, indere eller russere. Til gengæld går både amerikanerne og russerne op i, hvorvidt deres arbejdsplads har en stabil økonomi. Belgierne er et af de folkefærd, hvor for hvem en god balance mellem arbejde og familieliv betyder alverden, mens de fra Sverige er mest optagede af, om der er et spændende indhold i de opgaver, de løser på arbejdet.

Kilde: ”Decoding Global Talent”, The Boston Consulting Group og The Network, oktober 2014.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu