Silicon Valley er blevet en kasinoøkonomi

En af de helt centrale skikkelser i den amerikanske IT-branche, Tim O’Reilly, langer hårdt ud efter den økonomiske logik, der har gjort det muligt for Silicon Valleys techgiganter at udvikle og udbrede deres tjenester til det meste verden. Logikken er i dag forfaldet til en jagt på profit snarere end værdi.

Peter Hesseldahl

Silicon Valleys IT-giganter er på afveje. For ti år siden revolutionerede de måden, vi kan samarbejde, finde information og udveksle produkter og tjenester på, og de nye værktøjer skabte værdi for både forbrugere, leverandører og selvfølgelig selskaberne selv. 

Der blev skabt ufattelige formuer, og virksomhedernes værdi vokser fortsat med milliarder, men i mange tilfælde tjener virksomhederne reelt ingen penge – og endnu værre: Deres fortsatte økonomiske vækst skyldes ikke længere, at de skaber værdi for verden, men at de er blevet skrappe til at udnytte deres markedsposition og deres data til at trække flere penge ud af kunder.

Den økonomiske model, der driver Silicon Valleys innovation, har efterhånden udviklet sig til en kasinoøkonomi, der kun gavner nogle få og forsømmer at udvikle nye løsninger.




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu