Silicon Valley er blevet en kasinoøkonomi

En af de helt centrale skikkelser i den amerikanske IT-branche, Tim O’Reilly, langer hårdt ud efter den økonomiske logik, der har gjort det muligt for Silicon Valleys techgiganter at udvikle og udbrede deres tjenester til det meste verden. Logikken er i dag forfaldet til en jagt på profit snarere end værdi.

Placeholder image

Silicon Valleys IT-giganter er på afveje. For ti år siden revolutionerede de måden, vi kan samarbejde, finde information og udveksle produkter og tjenester på, og de nye værktøjer skabte værdi for både forbrugere, leverandører og selvfølgelig selskaberne selv. 

Der blev skabt ufattelige formuer, og virksomhedernes værdi vokser fortsat med milliarder, men i mange tilfælde tjener virksomhederne reelt ingen penge – og endnu værre: Deres fortsatte økonomiske vækst skyldes ikke længere, at de skaber værdi for verden, men at de er blevet skrappe til at udnytte deres markedsposition og deres data til at trække flere penge ud af kunder.

Vil du have adgang til artiklen?
Så skal du have et abonnement
Med Mandag Morgen bliver du klædt godt på til fremtiden indenfor vores fem fokusområder:
Mandag Morgen giver dig solid viden om de centrale spørgsmål, der forandrer samfundet. Her får du dybde og sammenhæng, så du kan læse mindre og forstå mere.
  • Læs frit alt indhold på mm.dk
  • Søg i arkivet og gem artikler i Mit MM
  • Få det trykte ugebrev leveret til din adresse
  • Bliv inviteret til MM Live og digitale events
  • Få adgang til læsernes digitale samtalerum
  • Få et personligt nyhedsbrev fra Mandag Morgens fagredaktører