Smag på kreativitetens kulørte cocktail!

Virksomheder og organisationer står ofte konfronteret med komplekse problemer, såkaldte ’wicked problems’, der ikke bare løses gennem analyser og eksisterende viden. Det er problemer, der kræver kreativ tænkning, men den kommer ikke af sig selv. Vores bud: Mix en cocktail af ægte diversitet og uformel selvorganisering.

Foto: GettyImages

Det er i virkeligheden en gammelkendt sandhed: Mange brainstorming-teknikker er helt igennem elendige måder at fremelske kreativitet og nye veje til løsninger på. Hvorfor? Fordi de ansporer til ensartet eller middelmådig tænkning.

Skæve og vilde vinkler eller radikalt alternative perspektiver undertrykkes ubevidst, hvis man spørger én af Englands førende neuroforskere, Vincent Walsh, eller den anerkendte amerikanske professor i psykologi Charlan Nemeth.

Samtidig eksisterer der ofte en fejlagtig opfattelse af, at kreativitet er noget, man kan skabe eller på mekanistisk vis designe sig til gennem de rette processer og strukturer. Tænk her blot på kontorlandskabets sjældent brugte innovationsrum, der nærmest kun er i brug, fordi de andre møderum er optaget. Man kan ikke være kreativ på kommando. Kreativitet opstår ud af konteksten og rammerne i den.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu