Smag på kreativitetens kulørte cocktail!

Virksomheder og organisationer står ofte konfronteret med komplekse problemer, såkaldte ’wicked problems’, der ikke bare løses gennem analyser og eksisterende viden. Det er problemer, der kræver kreativ tænkning, men den kommer ikke af sig selv. Vores bud: Mix en cocktail af ægte diversitet og uformel selvorganisering.

Foto: GettyImages

Det er i virkeligheden en gammelkendt sandhed: Mange brainstorming-teknikker er helt igennem elendige måder at fremelske kreativitet og nye veje til løsninger på. Hvorfor? Fordi de ansporer til ensartet eller middelmådig tænkning.

Skæve og vilde vinkler eller radikalt alternative perspektiver undertrykkes ubevidst, hvis man spørger én af Englands førende neuroforskere, Vincent Walsh, eller den anerkendte amerikanske professor i psykologi Charlan Nemeth.

Samtidig eksisterer der ofte en fejlagtig opfattelse af, at kreativitet er noget, man kan skabe eller på mekanistisk vis designe sig til gennem de rette processer og strukturer. Tænk her blot på kontorlandskabets sjældent brugte innovationsrum, der nærmest kun er i brug, fordi de andre møderum er optaget. Man kan ikke være kreativ på kommando. Kreativitet opstår ud af konteksten og rammerne i den.

Vil du have adgang til artiklen?
Så skal du have et abonnement
Mandag Morgen giver dig solid viden om de centrale spørgsmål, der forandrer samfundet. Her får du dybde og sammenhæng, så du kan læse mindre og forstå mere.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Mandag Morgen logo

Læs mindre - forstå mere

  • ChefredaktørAndreas Baumann
  • Adm DirektørAnne Marie Kindberg
  • CFOAnders Jørning
  • Ansv. ChefredaktørJakob Nielsen
  • Kommerciel direktørMichael Thomsen
  • Formand og udgiverRasmus Nielsen
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 93 93 23[email protected]CVR nr.: 38253395

Mandag Morgen leveres af Mandag Morgen ApS, der ejes af Alrow Media ApS.

Copyright © Mandag Morgen, 2024