Topvirksomheder kaprer talenter allerede på studiet

De største virksomheder i Danmark går målrettet efter at tiltrække de bedste studerende så tidligt som muligt. Ved at være massivt til stede på uddannelserne gennem messer, gæsteforelæsninger og konkurrencer for de studerende, håber virksomhederne på, at de kvikkeste hoveder vælger netop dem.

Hvor skal timerne på CBS foregå? Er det i British American Tobacco Auditorium, eller er det i Carlsberg eller Nordea Auditorium? Landets største virksomheder gør en mere massiv indsats for at være til stede på uddannelsesinstitutionerne end tidligere. De formulerer konkrete fortællinger om sig selv, laver case competitions og gæsteforelæsninger og gør i det hele taget, hvad de kan for at profilere sig overfor de studerende. Alle anstrengelserne skyldes, at kampen om de klogeste hoveder er indædt.

Det kommer efter det, som Økonomisk Råd i deres nyeste rapport beskriver som et ’igangværende, forsigtigt opsving i international økonomi’, der har øget jobskabelsen. Det betyder, at de unge, nyuddannede har mere at vælge imellem end tidligere, og virksomhederne må derfor kæmpe hårdere for at tiltrække de bedste hoveder. Og tendensen er global. Ifølge en rapport fra konsulentbureauet Mercer melder 91 pct. af mere end 1.700 HR-direktører fra 15 lande herunder bl.a. USA, Brasilien, Indien, Sydafrika, Australien, Japan, Tyskland, Frankrig og Sverige om, at kampen om talenterne spidser til.

Samtidig er flere virksomheder i vækst. Herhjemme oplever medicinalproducenten Novo Nordisk høj årlig vækst, og det skaber et stort konstant stigende behov for nye medarbejdere.

Login