Unge talenter vil have en meningsfyldt og sjov arbejdsplads

Cand.merc. Kristine Ohm arbejder for Mærsk og beskriver sig selv som ’forelsket’ i shippingbranchen. Datalog Thomas Repsdorph forener hobby og faglig interesse i jobbet som it-konsulent. Begge ser virksomhedernes tilstedeværelse på uddannelserne som vigtig for at tiltrække ny arbejdskraft.

Kristine Ohm, 27 år.

Uddannelse: Cand.merc. i Applied Economics and Finance fra CBS, 2014.
Job: Assistant Trade Manager hos Mærsk Line.

Det lå ikke i kortene, at Kristine Ohm skulle arbejde hos Mærsk. Hendes første møde med virksomheden var under introforløbet på økonomistudiet. Alle de nystartede studerende var samlet i et auditorium, og en kvinde fra Mærsk præsenterede virksomheden med følgende ord:

“Mange af jer tror, I gerne vil arbejde for Mærsk. Men I skal ikke herind, fordi det lyder godt på papiret. Vores krav er kun at få de bedste.” Ordene fik Kristine Ohm til at tænke, at Mærsk satte barren skræmmende højt.

LÆS OGSÅ: Topvirksomheder kaprer fremtidens talenter allerede på studiet

”Min ambition var ikke at komme ind et sted, andre ikke kunne komme ind, men at være et sted, hvor jeg kunne gøre en forskel og være rigtig glad,” siger hun.

Efter en studietid med mange aktiviteter som vejleder, mentor og med studiejob i Nykredit og derefter Alm. Brand var Kristine Ohm ikke helt sikker på, hvilken vej hun ville gå. Hun valgte en kandidat med speciale i anvendt økonomi og finans, men først med sit speciale om virksomhedsopkøb fik hun øjnene op for shippingbranchen.

Valget om at søge Mærsks graduate-program skyldtes, at Kristine Ohm både var blevet interesseret i branchen og den hjælp, man kunne få gennem programmet:

”Man bliver holdt lidt i hånden og får nogle, der kan hjælpe med at finde ud af, hvad ens styrker er. Man får både en mentor, en ankerperson og mulighed for tæt kontakt med lederne,” siger hun.

Jobbet med blandt andet prissætning af transport af varer lever fuldt op til forventningerne. Samtidig kan Kristine Ohm identificere sig med virksomheden og dens værdier, og det betyder meget for hende.

”Jeg er forelsket i industrien, og det, Mærsk har gjort, er fantastisk. Det er inspirerende at arbejde for en virksomhed, der faciliterer handel mellem lande, forbinder verden og kan få varer som medicin og mad ud til uudviklede lande på den mest CO2-venlige måde.”

Thomas Repsdorph, 28 år.

Uddannelse: Kandidat med speciale i digitale medier fra DTU, 2015.
Job: Konsulent hos Netcompany.

Interessen for computere og it har fulgt datalog Thomas Repsdorph siden barndommen. Han har eksperimenteret med opsætning af hjemmesider og kodning gennem teenageårene. Allerede i gymnasiet lavede Thomas Repsdorph et program, der kunne løse andengradsligninger og vise mellemregningerne, hvilket var en stor hjælp for hans medstuderende. Valget af datalogistudiet kombinerede hobby med faglig interesse.

”Jeg syntes, at datalogi var sjovt, spændende, og jeg havde interesse for it. Det var en helt ny verden at komme ind på datalogi og møde en masse andre, der havde samme interesse. Jeg fandt for første gang min plads i skolesystemet.”

Thomas Repsdorph har ikke haft et studiejob, men har derimod engageret sig i studenterpolitik. Hans karakterer har været gradvist stigende, så jo mere han kunne specialisere sig i sine interesser, jo højere karakterer fik han. Med et 12-tal i computertasken for sit speciale i 2015 begyndte Thomas Repsdorph at se sig om efter et job. Han kontaktede virksomheder, han havde mødt på studiet og på jobmesser. Flere steder blev han kaldt til samtale, og hans valg faldt på it-konsulentvirksomheden Netcompany, der har mere end 750 ansatte.

”Jeg valgte virksomheden, fordi den tilbyder rigtig god efteruddannelse, de har en masse oplæring, samtidig med at man får lov at lave rigtige opgaver. Derudover sagde mine venner, at der var et godt socialt liv her,” siger Thomas Repsdorph.

Nu arbejder han med at assistere en stor, offentlig virksomhed med at håndtere data. Virksomheder med rekrutteringsambitioner har været meget synlige på datalogistudiet, fortæller han, og der har både været afholdt virksomhedsdage og givet virksomhedssponsorater til f.eks. finansiering af rusture og revyer. Thomas Repsdorph mener, at mulighederne for at møde virksomhederne undervejs i studiet har været et gode:

”Det er vigtigt at møde virksomhederne til en slags speeddating. Så kan man både møde de store virksomheder, men også de lidt mindre. Samtidig har det ikke været et problem for mig, at jeg f.eks. ikke har haft et studiejob, i og med at jeg har kunnet møde virksomhederne på studiet,” siger han.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu