Den globale appetit på israelske startups er umættelig

2021 burde egentlig være et kriseår for den israelske økonomi på grund af den globale pandemi og forårets opblussen af konflikten med Gaza – men det internationale investeringsflow til landets startups vokser og vokser og slår egne rekorder kvartal efter kvartal. Så hvad sker der?

Show me the money - Israels startups er gode til tal, når de trækker investorer til
Show me the money - Israels startups er gode til tal, når de trækker investorer til

10,5 milliarder dollar har de israelske startups hevet hjem siden årets start, ifølge Startup Nation Finder. Det er imponerende, faktisk svarer 2021-hjemtaget indtil dags dato til det samlede hjemtag for hele 2020. Appetitten på israelske tech-startups vokser således fortsat blandt internationale investorer.

Der er her to forhold, man skal holde sig for øje.

Det første er, at Nordamerika, Europa og store dele af Asien, ikke mindst Golfstaterne, bugner af private penge, der rastløst strejfer rundt på den globale markedsplads og leder efter investeringsobjekter, der kan generere mere rigdom.

Israelske startups ved tilsyneladende, hvor man skal placere sig på markedspladsen, og hvordan man tiltrækker investorernes opmærksomhed. Israels startups har været strategisk formidable til at vinde topinvestorers tillid og positionere det israelske innovationsøkosystem som en sikker investering. Mere om det senere.

En af innovationscenterets tætte samarbejdspartnere, Nimrod Cohen fra TAU Ventures, Tel Aviv Universitys investeringsarm, karakteriserer den intensiverede investeringsstrøm til Israel således:

”Det sidste år har vi set en eksplosion i fundraising, både hvad angår beløb og værdi. Nogle vil måske sige, at det er en boble, men jeg tror, det afspejler en erkendelse i hele verden af, at teknologi er overalt og er kritisk for alle brancher. Og det sidste år er det blevet fremskyndet af covid-19.”

Hans formodning understøttes af, at de internationale investeringer aktuelt strømmer til startups især inden for cybersikkerhed og fintech, hvor Israel brillerer. Det er sektorer, der oplever stor international efterspørgsel efter løsninger netop som følge af de massive fremskridt inden for digitalisering i kølvandet på covid-19.

Måske det endda er ved at blive for meget af det gode.

 ”Markedet er helt klart rødglødende med penge, der strømmer til virksomheder i både tidlige og sene faser. Det resulterer i værdiansættelser, der ikke altid giver mening. Virksomheder, der rejser kapital nu, bør forvalte deres penge på en smart måde og balancere mellem ønsket om at skubbe fremad og nå en konkurrencefordel og samtidig gemme penge til en regnvejrsdag,” udtaler den israelske investeringsekspert Lior Handelsman fra General Partner hos Grove Ventures til netmediet NoCamels.

Tal, tal, tal

Hvad er det andet forhold, der gør sig gældende? Jeg spurgte en erfaren israelsk venture-investor, hvad det særlige er, som israelerne kan, når de overbeviser investorer om at sende kæmpe summer i favnen på deres nogle gange ”early stage”-startups.

Svaret var nærmest skuffende banalt: Tal.

Israelerne pitcher tal på en overbevisende måde. De sandsynliggør igennem dataindsamling og markedsanalyser, at der er et globalt marked for deres teknologi. De starter ikke med, hvordan de vil gøre verden til et bedre sted. De starter med at fortælle investorerne, hvorfor de kan tjene penge på deres vegne, og hvordan de vil gøre det, og hvor hurtigt de kan gøre det.

Investoren, jeg talte med, var iskold.

”Det første, jeg kigger efter, er tal. Show me numbers and only numbers. Resten er underordnet”, fortalte han med et smil på læben.

”Et slide med tal er tilstrækkeligt for mig, og sådan fungerer mange globale investeringsfonde”, understregede han og beklagede sig over, at alt for mange pitch decks er fyldt med overflødig lyrik og i øvrigt bygget ens op, hvilket gør dem svære at skelne fra hinanden.

Samlet set er den globale appetit på israelske startups en god nyhed for danske iværksættere.  Den viser, at konjunkturerne er gunstige for at tiltrække internationale investeringer. Markedet er rødglødende. Der er fomo – Fear Of Missing Out – blandt investorer, og covid-19-krisen har udløst nye markedsbehov.

Danske iværksættere skal – så at sige – blot finde den rigtige plads på markedspladsen og pitche tal, tal og tal, hvis vi skal tage den israelske investors noget karikerede bud på en startups finansieringssucces for gode varer.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu