BLOG: Når undersøgelser er noget kommercielt bullshit

Er hussælgere for grådige? Vil gør-det-selv-folket virkelig genbruge? Og giver de fleste forældre deres børn lommepenge? Arrgh..! Mit hoved sprænges af spænding. Hvor er Dolph, og hvor er hans kølle?

Om Kresten Roland Johansen

Af Kresten Roland Johansen, projektleder og underviser i kvantitativ metode, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Vi kender dem til bevidstløshed fra det daglige nyhedsflow. En ny undersøgelse viser. Men her er der ikke tale om tænketanke eller fagforeninger. Der er ikke tale om forskningscentre, myndigheder eller politiske aktører. Der er ikke tale om nogen, der har en samfundsagenda eller ønske om at belyse en væsentlig problemstilling. Fælles for disse undersøgelser er, at afsenderen er kommerciel: Rejsebranchen, ejendomsmæglerbranchen, forsikringsbranchen, bankerne, bilbranchen, datingsites og you name it. De har alle forstået, at letbenede undersøgelser med et tungt element af identifikation er en genvej til omtale. Til dig, der er forælder, lillesøster, husejer og forbruger. Til dig, der elsker rejser og god sex.

Og det skal de have lov til. Men man skal grave dybt i artiklerne efter spor af nyhedskriterier, kildekritik og selvstændig journalistisk bearbejdning. Opbygningen er typisk denne: Først præsenteres et par hovedkonklusioner fra undersøgelsen. Herefter inddrages 1-2 mundtlige kilder, som kommenterer på resultaterne. Hvor kommer disse kilder fra? Meget ofte fra den kommercielle afsender selv. Eller fra en samarbejdspartner. Det kan være relationschefer, kommunikationschefer, forebyggelseschefer eller økonomer og rådgivere i diverse afskygninger. Til sidst en faktaboks med gode råd og tips til dig, der selv står og har brug for en bank/forsikring/bolig/ferie eller genbrugsmaterialer. Og så er den historie fortalt.

Undersøgelsens resultater er i virkeligheden inderligt ligegyldige. Vinklen kan gnidningsfrit tilpasses ethvert tænkeligt resultat af undersøgelsen, som bare skal vise et eller andet. Et. Eller. Andet. Nå, mener 46 procent af Nykredits franchisetagere, at hussælgerne er grådige? Nå, giver 7 ud af 10 forældre deres 8-12 årige børn lommepenge? Dooolph!

For det handler om reklame. Ofte indirekte reklame. Men indimellem også fuldfed og eksplicit reklame for et nyt produkt eller en ny service. Vil du genbruge, så kan DBA hjælpe dig. Vil du give lommepenge på en ny og smart måde, så kan Danske Bank hjælpe dig. Vil du have videoovervågning af dit hus, så kan Tryg Forsikring hjælpe dig. Og er hussælgere for grådige? Jamen. Jamen… Arrgh! Skide ligegyldigt. Men Nybolig kan hjælpe dig.

Hvornår er undersøgelser bullshit?

Når resultatet af undersøgelsen er ligegyldigt. Når det i virkeligheden handler om noget helt andet. Når reklame forklædes som undersøgelser. Det er bullshit.

Men hvornår er det så et Kinderæg af bullshit?

Når afsenderen foregiver, at undersøgelsen er ”new research”. Foregiver at undersøgelsen er repræsentativ med udtryk som ”landsdækkende undersøgelse”, hvor der i virkeligheden er tale om en undersøgelse gennemført blandt egne kunder, egne forretninger og egne medlemmer. Når man går på fisketure i statistisk signifikante forskelle og afhængigheder og herefter kalder det årsagssammenhænge. Når der vinkles på ikke-signifikante forskelle. Og når resultaterne generaliseres vidt og bredt, uden at man overhovedet gør rede for stikprøvens sammensætning. Eller sagt på en anden måde: Når indholdet er ligegyldigt, når indpakningen er vildledende, og når overraskelsen aldrig indfinder sig, så er der tale om et Kinderæg af bullshit.

Undersøgelserne finder på forunderlig vis vej til avisernes spalter. Eksemplerne, som alle er aktuelle, er hentet fra lokalaviser, regionalaviser og landsdækkende dagblade. Jeg er sikker på, at meget ryger lodret i skraldespanden, rundt omkring på redaktionerne. Jeg er også sikker på, at det hænger mange journalister langt ud af halsen. Men ikke nok. Se blot dette eksempel fra Jyllands-Posten: Undersøgelse fra skraldespanden: Hvad hvisker danske kvinder i øret på deres elsker inden sex? Jamen kan de ligefrem bevæge sig baglæns op fra skraldespanden igen?

LÆS OGSÅ: Er storesøskende virkelig dårligere til at køre bil?

LÆS OGSÅ: Dumper kloge mennesker oftest køreprøven?

LÆS OGSÅ: Hvorfor styrtdykkede Dansk Folkeparti i meningsmålingerne?

LÆS OGSÅ: Der er systematiske forskelle i institutternes politiske målinger

LÆS OGSÅ: Journalister sjusker med usikre meningsmålinger

Forrige artikel BLOG: Deles 92% af danske nyhedshistorier på Facebook? BLOG: Deles 92% af danske nyhedshistorier på Facebook? Næste artikel BLOG: Forskerne har (heller) ikke patent på den absolutte sandhed BLOG: Forskerne har (heller) ikke patent på den absolutte sandhed
Danmark er ramt: Word tester allerede den politisk korrekte stavekontrol

Danmark er ramt: Word tester allerede den politisk korrekte stavekontrol

I fremtiden vil stavekontrollen i dit Word-dokument angiveligt foreslå dig at skifte ordet politiMAND ud med det mere kønsneutrale politiBETJENT. Morten Messerschmidt (DF) raser og kræver, at staten opsiger sin aftale med Microsoft, når det sker. Men den identitetspolitiske stavekontrol er allerede virkelighed - for nogen.

Er du en klimaduks eller en af dem, der udleder allermest?

Er du en klimaduks eller en af dem, der udleder allermest?

Klimaet er havnet i toppen af politiske dagsordener, og den nye regering har som ambition at reducere Danmarks udledninger af drivhusgasser med 70 procent i 2030. Men hvor meget drivhusgas udleder danskerne egentlig i forhold til folk i andre lande?  

TV 2's single-tal har intet med singler at gøre

TV 2's single-tal har intet med singler at gøre

Antallet af danskere uden en partner er steget over de seneste 20 år, hævder TV 2 News, der mener at have fundet tal over singler hos Danmarks Statistik. Men sådan nogle tal har Danmarks Statistik aldrig haft. 

Du kommer ikke i bedre form af at se fodbold

Du kommer ikke i bedre form af at se fodbold

At se fodbold er lige så sundt for helbredet som at gå i halvanden time. Sådan lyder konklusionen på et nyt studie ifølge flere danske og udenlandske medier. Men det er noget vås, fastslår flere forskere. Og heller ikke forskeren bag studiet vil stå inde for den udlægning.  

Nej, øl er ikke en genvej til færre sygedage

Nej, øl er ikke en genvej til færre sygedage

Drikker du øl, har du færre sygedage end, hvis du holder dig på ædruelighedens smalle sti. Sådan konkluderer et finsk studie ifølge en lang række artikler i ind- og udland. Men det er totalt misforstået, siger forskeren bag studiet. 

Jyske biografer advarer: Deltag endelig ikke i denne konkurrence!

Jyske biografer advarer: Deltag endelig ikke i denne konkurrence!

Rækken af biografer landet over, der ufrivilligt lægger navn til falske konkurrencer på Facebook, er blevet endnu længere. Denne gang er det Biografcenter Fotorama Viborg, Kinorama i Aabenraa og Bio Silkeborg, der er ofre for konkurrencer, som de slet ikke står bag.