BLOG: Når undersøgelser er noget kommercielt bullshit

Er hussælgere for grådige? Vil gør-det-selv-folket virkelig genbruge? Og giver de fleste forældre deres børn lommepenge? Arrgh..! Mit hoved sprænges af spænding. Hvor er Dolph, og hvor er hans kølle?

Om Kresten Roland Johansen

Af Kresten Roland Johansen, projektleder og underviser i kvantitativ metode, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Vi kender dem til bevidstløshed fra det daglige nyhedsflow. En ny undersøgelse viser. Men her er der ikke tale om tænketanke eller fagforeninger. Der er ikke tale om forskningscentre, myndigheder eller politiske aktører. Der er ikke tale om nogen, der har en samfundsagenda eller ønske om at belyse en væsentlig problemstilling. Fælles for disse undersøgelser er, at afsenderen er kommerciel: Rejsebranchen, ejendomsmæglerbranchen, forsikringsbranchen, bankerne, bilbranchen, datingsites og you name it. De har alle forstået, at letbenede undersøgelser med et tungt element af identifikation er en genvej til omtale. Til dig, der er forælder, lillesøster, husejer og forbruger. Til dig, der elsker rejser og god sex.

Og det skal de have lov til. Men man skal grave dybt i artiklerne efter spor af nyhedskriterier, kildekritik og selvstændig journalistisk bearbejdning. Opbygningen er typisk denne: Først præsenteres et par hovedkonklusioner fra undersøgelsen. Herefter inddrages 1-2 mundtlige kilder, som kommenterer på resultaterne. Hvor kommer disse kilder fra? Meget ofte fra den kommercielle afsender selv. Eller fra en samarbejdspartner. Det kan være relationschefer, kommunikationschefer, forebyggelseschefer eller økonomer og rådgivere i diverse afskygninger. Til sidst en faktaboks med gode råd og tips til dig, der selv står og har brug for en bank/forsikring/bolig/ferie eller genbrugsmaterialer. Og så er den historie fortalt.

Undersøgelsens resultater er i virkeligheden inderligt ligegyldige. Vinklen kan gnidningsfrit tilpasses ethvert tænkeligt resultat af undersøgelsen, som bare skal vise et eller andet. Et. Eller. Andet. Nå, mener 46 procent af Nykredits franchisetagere, at hussælgerne er grådige? Nå, giver 7 ud af 10 forældre deres 8-12 årige børn lommepenge? Dooolph!

For det handler om reklame. Ofte indirekte reklame. Men indimellem også fuldfed og eksplicit reklame for et nyt produkt eller en ny service. Vil du genbruge, så kan DBA hjælpe dig. Vil du give lommepenge på en ny og smart måde, så kan Danske Bank hjælpe dig. Vil du have videoovervågning af dit hus, så kan Tryg Forsikring hjælpe dig. Og er hussælgere for grådige? Jamen. Jamen… Arrgh! Skide ligegyldigt. Men Nybolig kan hjælpe dig.

Hvornår er undersøgelser bullshit?

Når resultatet af undersøgelsen er ligegyldigt. Når det i virkeligheden handler om noget helt andet. Når reklame forklædes som undersøgelser. Det er bullshit.

Men hvornår er det så et Kinderæg af bullshit?

Når afsenderen foregiver, at undersøgelsen er ”new research”. Foregiver at undersøgelsen er repræsentativ med udtryk som ”landsdækkende undersøgelse”, hvor der i virkeligheden er tale om en undersøgelse gennemført blandt egne kunder, egne forretninger og egne medlemmer. Når man går på fisketure i statistisk signifikante forskelle og afhængigheder og herefter kalder det årsagssammenhænge. Når der vinkles på ikke-signifikante forskelle. Og når resultaterne generaliseres vidt og bredt, uden at man overhovedet gør rede for stikprøvens sammensætning. Eller sagt på en anden måde: Når indholdet er ligegyldigt, når indpakningen er vildledende, og når overraskelsen aldrig indfinder sig, så er der tale om et Kinderæg af bullshit.

Undersøgelserne finder på forunderlig vis vej til avisernes spalter. Eksemplerne, som alle er aktuelle, er hentet fra lokalaviser, regionalaviser og landsdækkende dagblade. Jeg er sikker på, at meget ryger lodret i skraldespanden, rundt omkring på redaktionerne. Jeg er også sikker på, at det hænger mange journalister langt ud af halsen. Men ikke nok. Se blot dette eksempel fra Jyllands-Posten: Undersøgelse fra skraldespanden: Hvad hvisker danske kvinder i øret på deres elsker inden sex? Jamen kan de ligefrem bevæge sig baglæns op fra skraldespanden igen?

LÆS OGSÅ: Er storesøskende virkelig dårligere til at køre bil?

LÆS OGSÅ: Dumper kloge mennesker oftest køreprøven?

LÆS OGSÅ: Hvorfor styrtdykkede Dansk Folkeparti i meningsmålingerne?

LÆS OGSÅ: Der er systematiske forskelle i institutternes politiske målinger

LÆS OGSÅ: Journalister sjusker med usikre meningsmålinger

Forrige artikel BLOG: Deles 92% af danske nyhedshistorier på Facebook? BLOG: Deles 92% af danske nyhedshistorier på Facebook? Næste artikel BLOG: Forskerne har (heller) ikke patent på den absolutte sandhed BLOG: Forskerne har (heller) ikke patent på den absolutte sandhed
Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

I et facebookopslag udlodder oplevelsesvirksomheden Smartbox angiveligt gratis biografture til heldige vindere. Men opslaget er det rene fup. Svindlere står bag facebooksiden, der udgiver sig for at være Smartbox, men intet har med virksomheden at gøre. 

Det er altså stadig tilladt at klappe på Oxford University

Det er altså stadig tilladt at klappe på Oxford University

Det britiske Oxford University forbyder de studerende at klappe for ikke at genere studerende, der bruger høreapparat eller har en angstlidelse, beretter flere medier. Men det er forkert. Det anerkendte universitet tillader fortsat klapsalver. 

Får danske svin mindre antibiotika end svin i andre lande?

Får danske svin mindre antibiotika end svin i andre lande?

Danske grise får mindre antibiotika end grise i andre europæiske lande, hævder Landbrug & Fødevarer og henviser til en opgørelse over antibiotikaforbrug på dyr i Europa. Men man kan slet ikke drage den konklusion på baggrund af opgørelsen, siger forskere.

Hjælper det at hoste under et hjerteanfald?

Hjælper det at hoste under et hjerteanfald?

Bliver du ramt af et hjerteanfald og er alene, så skal du hoste kraftigt. Det kan redde dit liv, fremgår det af et kædebrev, der i øjeblikket deles på Facebook. Men eksperter advarer mod at tage påstanden for gode varer. Det kan faktisk forværre situationen.

Nej, gin og tonic er ikke en mirakelkur mod forkølelse

Nej, gin og tonic er ikke en mirakelkur mod forkølelse

Hvis du døjer med lidt vintersnue, er det bare i gang med at drikke gin og tonic. Det påstår en populær artikel, som har tusindvis af interaktioner på Facebook. Men påstanden er noget sludder, fastslår forskere. 

Mennesket er det bedste værn mod bots og lumske algoritmer

Mennesket er det bedste værn mod bots og lumske algoritmer

BLOGINDLÆG: Kampen mod falske nyheder – og deres negative indvirkning på samfundsdebatten og demokratiet – handler til syvende og sidst om dig og mig, og hvordan vi reagerer på de historier og påstande, der konstant dukker op i vores feeds og kalder på vores opmærksomhed.

Vi søger universitetspraktikanter til faktatjek

Vi søger universitetspraktikanter til faktatjek

Mandag Morgens faktatjekmedie TjekDet søger universitetspraktikanter, der vil være en del af redaktionen i første halvår 2020, og være med til at udfordre falske nyheder og påstande i den offentlige debat.

Vaccineskeptikere vildleder om dansk HPV-forskning: “Deres studie viser det modsatte”

Vaccineskeptikere vildleder om dansk HPV-forskning: “Deres studie viser det modsatte”

En gruppe danske forskere konkluderer, HPV-vaccinen virker. Men en kritisk artikel på en vaccineskeptisk hjemmeside hævder, at studiet benytter sig af en helt forkert metode, og at studiet faktisk dokumenterer, at vaccinen slet ikke virker. Kritikken er dog helt forfejlet, og vaccinen er ret effektiv, slår både forskere og myndigheder fast. 

To glas vin om dagen holder ikke kiloene fra bagen

To glas vin om dagen holder ikke kiloene fra bagen

Drik to glas vin om dagen og tab dig. Sådan lyder slankerådet i en artikel på netmediet Dagens.dk. Ifølge netmediet skulle det endda være videnskabeligt bevist. Men to forskere, TjekDet har talt med, kan ikke genkende deres forskningsresultater i det berusende slankeråd.    

Hvordan informationspåvirkning undergraver det liberale demokrati

Hvordan informationspåvirkning undergraver det liberale demokrati

BLOGINDLÆG: Debatten om, hvordan man skal håndtere informationspåvirkning, der undergraver og udnytter demokratiske processer, har kørt i over tre år nu. Men i forsøget på at værne om vores offentlige debat og demokratiet er det vigtigt at forstå, hvad der undergraves og hvordan.

Nej, Smartbox udlover ikke gratis biografbilletter

Nej, Smartbox udlover ikke gratis biografbilletter

Danske virksomheder har i den seneste tid oplevet et bombardement af falske konkurrencer. Denne gang er det endnu en biografkonkurrence, som tilsyneladende udloves af Smartbox på Facebook. Men ingen gratis popcorn denne gang; opslaget er løgn og latin. 

Her er verdens rigeste lande

Her er verdens rigeste lande

USA bliver ofte kaldt den største økonomi i verden, men størst er ikke nødvendigvis rigest. Og hvilket land, der har den største økonomi eller er rigest, kan være forskelligt, alt efter hvordan man gør det op.

Politiet i stormvejr: I fifler med indbrudsstatistikken

Politiet i stormvejr: I fifler med indbrudsstatistikken

Antallet af indbrud styrtdykker, og det har politiet illustreret i en graf på deres facebookprofil. Men brugerne er rasende og beskylder politiet for at snyde med både tal og graf. Vi tjekker, hvad der er op og ned.