BLOG: Når undersøgelser er noget kommercielt bullshit

Er hussælgere for grådige? Vil gør-det-selv-folket virkelig genbruge? Og giver de fleste forældre deres børn lommepenge? Arrgh..! Mit hoved sprænges af spænding. Hvor er Dolph, og hvor er hans kølle?

Om Kresten Roland Johansen

Af Kresten Roland Johansen, projektleder og underviser i kvantitativ metode, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Vi kender dem til bevidstløshed fra det daglige nyhedsflow. En ny undersøgelse viser. Men her er der ikke tale om tænketanke eller fagforeninger. Der er ikke tale om forskningscentre, myndigheder eller politiske aktører. Der er ikke tale om nogen, der har en samfundsagenda eller ønske om at belyse en væsentlig problemstilling. Fælles for disse undersøgelser er, at afsenderen er kommerciel: Rejsebranchen, ejendomsmæglerbranchen, forsikringsbranchen, bankerne, bilbranchen, datingsites og you name it. De har alle forstået, at letbenede undersøgelser med et tungt element af identifikation er en genvej til omtale. Til dig, der er forælder, lillesøster, husejer og forbruger. Til dig, der elsker rejser og god sex.

Og det skal de have lov til. Men man skal grave dybt i artiklerne efter spor af nyhedskriterier, kildekritik og selvstændig journalistisk bearbejdning. Opbygningen er typisk denne: Først præsenteres et par hovedkonklusioner fra undersøgelsen. Herefter inddrages 1-2 mundtlige kilder, som kommenterer på resultaterne. Hvor kommer disse kilder fra? Meget ofte fra den kommercielle afsender selv. Eller fra en samarbejdspartner. Det kan være relationschefer, kommunikationschefer, forebyggelseschefer eller økonomer og rådgivere i diverse afskygninger. Til sidst en faktaboks med gode råd og tips til dig, der selv står og har brug for en bank/forsikring/bolig/ferie eller genbrugsmaterialer. Og så er den historie fortalt.

Undersøgelsens resultater er i virkeligheden inderligt ligegyldige. Vinklen kan gnidningsfrit tilpasses ethvert tænkeligt resultat af undersøgelsen, som bare skal vise et eller andet. Et. Eller. Andet. Nå, mener 46 procent af Nykredits franchisetagere, at hussælgerne er grådige? Nå, giver 7 ud af 10 forældre deres 8-12 årige børn lommepenge? Dooolph!

For det handler om reklame. Ofte indirekte reklame. Men indimellem også fuldfed og eksplicit reklame for et nyt produkt eller en ny service. Vil du genbruge, så kan DBA hjælpe dig. Vil du give lommepenge på en ny og smart måde, så kan Danske Bank hjælpe dig. Vil du have videoovervågning af dit hus, så kan Tryg Forsikring hjælpe dig. Og er hussælgere for grådige? Jamen. Jamen… Arrgh! Skide ligegyldigt. Men Nybolig kan hjælpe dig.

Hvornår er undersøgelser bullshit?

Når resultatet af undersøgelsen er ligegyldigt. Når det i virkeligheden handler om noget helt andet. Når reklame forklædes som undersøgelser. Det er bullshit.

Men hvornår er det så et Kinderæg af bullshit?

Når afsenderen foregiver, at undersøgelsen er ”new research”. Foregiver at undersøgelsen er repræsentativ med udtryk som ”landsdækkende undersøgelse”, hvor der i virkeligheden er tale om en undersøgelse gennemført blandt egne kunder, egne forretninger og egne medlemmer. Når man går på fisketure i statistisk signifikante forskelle og afhængigheder og herefter kalder det årsagssammenhænge. Når der vinkles på ikke-signifikante forskelle. Og når resultaterne generaliseres vidt og bredt, uden at man overhovedet gør rede for stikprøvens sammensætning. Eller sagt på en anden måde: Når indholdet er ligegyldigt, når indpakningen er vildledende, og når overraskelsen aldrig indfinder sig, så er der tale om et Kinderæg af bullshit.

Undersøgelserne finder på forunderlig vis vej til avisernes spalter. Eksemplerne, som alle er aktuelle, er hentet fra lokalaviser, regionalaviser og landsdækkende dagblade. Jeg er sikker på, at meget ryger lodret i skraldespanden, rundt omkring på redaktionerne. Jeg er også sikker på, at det hænger mange journalister langt ud af halsen. Men ikke nok. Se blot dette eksempel fra Jyllands-Posten: Undersøgelse fra skraldespanden: Hvad hvisker danske kvinder i øret på deres elsker inden sex? Jamen kan de ligefrem bevæge sig baglæns op fra skraldespanden igen?

LÆS OGSÅ: Er storesøskende virkelig dårligere til at køre bil?

LÆS OGSÅ: Dumper kloge mennesker oftest køreprøven?

LÆS OGSÅ: Hvorfor styrtdykkede Dansk Folkeparti i meningsmålingerne?

LÆS OGSÅ: Der er systematiske forskelle i institutternes politiske målinger

LÆS OGSÅ: Journalister sjusker med usikre meningsmålinger

Forrige artikel BLOG: Deles 92% af danske nyhedshistorier på Facebook? BLOG: Deles 92% af danske nyhedshistorier på Facebook? Næste artikel BLOG: Forskerne har (heller) ikke patent på den absolutte sandhed BLOG: Forskerne har (heller) ikke patent på den absolutte sandhed
Det forkorter næppe dit liv at dele seng med en snorker

Det forkorter næppe dit liv at dele seng med en snorker

Hvis din kæreste eller ægtefælle snorker, lever du kortere. Sådan kan man læse i en artikel fra Se og Hør, der er kommenteret adskillige tusinde gange på sociale medier. Men intet tyder på, at din partners snorken koster år af dit liv, lyder det fra forskere.  

Nej, gluten ødelægger ikke raske menneskers tarme

Nej, gluten ødelægger ikke raske menneskers tarme

Gluten er skadeligt for alle menneskers tarmsystem. Sådan lyder det i en artikel, der florerer på Facebook, og som lægger et amerikansk studie til grund. Men gluten er ikke skadeligt for raske mennesker, lyder det fra flere forskere.  

Forestiller dette billede virkelig Australien i brand set fra rummet?

Forestiller dette billede virkelig Australien i brand set fra rummet?

Et satellitfoto, der viser Australien i omfattende flammer, florerer i stor stil på sociale medier. Folk fra nær og fjern bruger det skræmmende foto til at vise sympati for australierne og understrege naturbrandenes omfang. Men billedet er ikke en retvisende fremstilling af omfanget af de mange brande. 

Advarslen mod facebook-hackeren fra Skåne er det rene vås

Advarslen mod facebook-hackeren fra Skåne er det rene vås

Godkender du en anmodning om Facebook-venskab med Magnus fra Skåne, lænser han din bankkonto for penge. Sådan slår facebookbrugere i øjeblikket alarm på stribe. Men advarslen har intet på sig, og den har i øvrigt flere år på bagen.

Vi søger universitetspraktikant til faktatjek

Vi søger universitetspraktikant til faktatjek

Mandag Morgens faktatjekmedie TjekDet søger universitetspraktikant, der vil være en del af redaktionen i første halvår 2020, og være med til at udfordre falske nyheder og påstande i den offentlige debat.

Ny bølge af falske Ray-Ban-annoncer skyller ind over danskerne

Ny bølge af falske Ray-Ban-annoncer skyller ind over danskerne

Helt uden at være klar over det deler adskillige danskere på sociale medier lige nu reklamer for absurd billige Ray-Ban-solbriller. Og der skulle angiveligt være tale om den ægte vare. Men det hele er fup. De digitale spor fører os blandt andet til Kina.

PostNord advarer: Falske pakkebeskeder hitter i juletiden

PostNord advarer: Falske pakkebeskeder hitter i juletiden

Flere danskere modtager i øjeblikket sms'er og mails om, at de har en pakke liggende hos Postnord. Den kan de få udleveret, hvis bare de lige betaler 20 kroner. Men henvendelserne er fra svindlere, der forsøger at malke din bankkonto.