10 ting enhver topchef bør vide om fodbold

Når fodbold-VM ruller over plænerne i Brasilien, skaber det en omsætning på over 20 milliarder kr. til det internationale fodboldforbund FIFA. Det er 66 pct. mere end VM for fire år siden. Prisen for tv-rettigheder er eksploderet, og nu må tv-selskaberne i f.eks. USA betale 4-5 gange mere for retten til at vise VM end for bare 8 år siden. Fodbold er ikke bare verdens mest populære sport. Det er også en af verdens mest succesfulde vækstbrancher.

Samtidig er VM i fodbold en global mediebegivenhed, som regeringer i nye demokratier som Sydafrika og Brasilien og i autokratiske regimer som Rusland og Qatar meget gerne vil bruge til at brande sig på.

Mandag Morgen kortlægger 10 tendenser i international fodbold på baggrund af bl.a. rapporter og analyser fra en række af verdens førende konsulenthuse som Goldman Sachs, Deloitte, EY og Forbes. 10 tendenser som enhver topchef – fodboldinteresseret eller ej – bør skrive sig bag øret, inden VM slutter om tre uger.

Torben K. Andersen

1) Fodbold for milliarder

De 10 mest værdifulde fodboldklubber i verden (vækst på et år i pct.) - mia. kr." caption=" 

 " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/54cbf-fodbold_fig02_antal-seere-som-har-set-mindst-20-minutter-af-vm-i-2010-og-andel-af-befolkninge.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/847c0-fodbold_fig02_antal-seere-som-har-set-mindst-20-minutter-af-vm-i-2010-og-andel-af-befolkninge.png | Forstør   Luk

 

Globalt. Ved sidste VM fulgte knap 1 milliard mennesker finalen, og over 3 milliarder mennesker så en eller flere kampe. Den rekord bliver slået i år takket være ny teknologi, som kan danne skole for den fremtidige globale tv-produktion, og et kampprogram, der tilgodeser fans på tværs af tidszoner i bl.a. Europa, Afrika og Mellemøsten.

Denne gang vil flere af kampene for første gang nogensinde blive sendt i ultra high definition, så seerne kan se alle detaljer i superskarp biografstandard.  De enkelte kampe bliver streamet, så seerne kan få live-dækning på smartphones og tablets.

3) Branding for milliarder

Sponsorer. 910 millioner mennesker kloden rundt så med på tv, da den sidste VM-finale blev spillet. Fodbold er et unikt udstillingsvindue for globale virksomheder. Carlsberg tjener guld på sine sponsorater af bl.a. EM, den engelske Premier League og den kinesiske superliga. Den danske bryggerikoncern har ifølge Jyllands-Posten betalt omkring 450 millioner kr. for at sponsere EM i Frankrig i 2016, hvilket er dobbelt så meget som sponsoratet for EM i 2012.

VM udløser en indtægt på 1,4 milliarder dollar til FIFA fra 22 forskellige firmaer som Adidas, Sony, Visa og Cola-Cola. Det er næsten 50 pct. mere end ved VM for 8 år siden.

Luftfartsselskaber elsker fodbold – 7 af de 20 største klubber i Europa har et luftfartselskab fra Mellemøsten som Qatar Airways og Emirates som sponsor. Og syv af klubberne som Manchester United, Paris Saint-Germain og Arsenal er i dag ejet eller kontrolleret af pengestærke ejere fra USA, Mellemøsten og Asien.

I det store pengecirkus optræder også det danske frøfirma DLF-Trifolium, som har fået den prestigefulde ordre på at udvikle og levere græsset til samtlige 64 kampe under VM.

4) Dyre stænger

Verdens seks højest betalte fodboldspillere, mill. kr." caption=" 

 " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/61c69-fodbold_stigning-i-antal-registrerede-kvindelige-spillere-1985.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/36ffe-fodbold_stigning-i-antal-registrerede-kvindelige-spillere-1985.png | Forstør   Luk

Lønninger. Hver dag året rundt løber der i gennemsnit 1,2 millioner kr. ind på Cristiano Ronaldos bankkonto. En del af pengene kommer fra den danske undertøjsfabrikant JBS. Portugals superstjerne er med sin årlige indtægt på ca. 440 millioner kr. verdens højest betalte fodboldspiller. Han har tegnet en 5-årig rekordkontrakt med Real Madrid til over 200 millioner dollar. Dertil kommer de mange sponsorpenge fra firmaer som Tag Heuer, Nike og så danske JBS, der med Ronaldo som frontfigur har et mål om at fordoble sin omsætning på 200 millioner kr. de kommende par år.

Nummer to på Forbes’ pengeliste er argentinske Lionel Messi med knap 360 millioner kr. efterfulgt af svenske Zlatan Ibrahimovic med 220 millioner kr. Til sammenligning tjente danske topchefer som Lars Rebien Sørensen fra Novo Nordisk knap 20 millioner sidste år, og Carlsbergs Jørgen Buhl Rasmussen fik ca. 16 millioner kr.

5) Alle mener noget om VM

Krystalkuglen. Brasilien vinder finalen 3-1 over Argentina. Det konkluderer Goldman Sachs i en stor fodboldøkonomisk analyse. Den globale investeringsrådgiver har udarbejdet en statistisk model til at forudsige resultaterne af samtlige 64 kampe ved VM.

Modellen er baseret på en regressionsanalyse, der tager højde for alle internationale kampe siden 1960, antal scorede mål, landenes placering på FIFA’s rangliste og tusindvis af andre data. Den bliver løbende justeret i takt med resultaterne af de enkelte kampe. Brasilien er også favorit hos andre toneangivende aktører som Deutsche Bank, The Economist og førende internationale bookmakere.

6) Fodbold vasker sorte penge hvide

Kriminelt. 140 milliarder dollar. Så mange sorte penge bliver hvert år vasket hvide gennem den globale spilleindustri, hvoraf 80 pct. af virksomhederne er hjemmehørende i skattely rundt om i verden. Langt størstedelen af disse lyssky aktiviteter er relateret til fodbold. Det var den opsigtsvækkende konklusion på en omfattende rapport, som blev fremlagt i maj af ICSS International Centre for Sport Security.

OECD’s særlige vagthund for de finansielle markeder, Financial Action Task Force, konkluderede i en 2009-rapport, at fodboldverdenen siden 1990’erne i massivt omfang bruges af organiseret kriminelle til hvidvaskning af penge gennem spil, handel med spillere, handel med klubber og skatteunddragelse. FIFA’s sikkerhedschef Ralf Mutschke har bekræftet over for BBC, at matchfixere allerede har kontaktet spillere og dommere ved VM i et forsøg på at påvirke kampe.

7) Fodboldkvinderne kommer

[graph title="Stigning i antal registrerede kvindelige spillere 1985-2013, tusinde" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

 

Ligestilling. USA er en global stormagt i den hastigt voksende kvindefodbold. Ifølge FIFA er antallet af registrerede spillere over de seneste 30 år seksdoblet til 1,2 millioner kvindelige fodboldspillere på verdensplan. Samtidig stiger medieinteressen. Således så flere end 700.000 danske tv-seere med, da Danmark i sommeren 2013 spillede semifinale mod Norge ved EM i Sverige.

FIFA satser i samarbejde med FN og en række kvindeorganisationer på at bruge fodbolden som murbrækker for udvikling blandt piger og kvinder i den tredje verden. I foråret 2014 ophævede FIFA sit forbud mod hovedtørklæder i kvindefodbold. VM i Canada 2015 bliver det hidtil største for kvinder.

8) Fodbold er verdenspolitik

Ledelse. Fodboldens globale styringsorgan, FIFA, er set ud fra en ledelsesmæssig synsvinkel både et eksempel til efterfølgelse for erhvervsledere verden over og samtidig en veritabel katastrofe. Forretningsmæssigt var det meget fremsynet af FIFA’s ledelse tidligt at ekspandere i Asien, og det har givet stor kommerciel og mediemæssig medvind. Omvendt er FIFA’s præsident siden 1998, Sepp Blatter, i dag skydeskive for en meget hård kritik fra lederne af nationale fodboldforbund i lande som Tyskland, Holland, Storbritannien og Danmark. Mens europæerne vil have Blatter ud af vagten, har han tilsyneladende godt styr på de nødvendige stemmer fra mindre fodboldforbund i Afrika, Asien og Sydamerika. Forskere ved universitetet i Lausanne har udarbejdet en oversigt over demokratiet og åbenheden i FIFA. Og det ser ikke godt ud.

10) VM er en klimabelastning

Bæredygtighed. Mens VM-græsset er grønt, kniber det langt mere med det grønne, når det gælder begivenhedens miljø- og klimamæssige profil. VM i Sydafrika udgjorde en samlet klimabelastning på 2,753 millioner ton CO2. Flytransport af spillere, officials og fans udgjorde over to tredjedele af miljøbelastningen i Sydafrika, hvor også bygningen af stadioner, veje og anden infrastruktur gav en væsentlig højere belastning end ved VM i Tyskland i 2006. Omvendt er nybyggeri i både Sydafrika og Brasilien tænkt bæredygtigt. VM i Tyskland var i øvrigt det første, der havde en officiel miljø- og klimaprofil, og denne trend har bredt sig til eksempelvis OL, da London byggede en OL-by, som bagefter kunne indgå som en organisk del af den britiske hovedstad.

Kilder:

”Football Money League”, Deloitte, 2014.

”The billion-dollar business of the World Cup”, Forbes, 2014.

The World’s Most Valuable Soccer Teams”. Forbes, 2014.

 ”2010 Fifa World Cup South Africa – Television Audience Report”, FIFA, 2011.

”FIFA expects World Cup to break TV records”, Reuters, 2014.

”The World Cup and Economics 2014”, Goldman Sachs, 2014.

”If you don’t want to know the result, look away now”, The Economist, 2014.

Protecting the Integrity of Sport Competition: The Last Bet for Modern Sport”, The International Centre for Sport Security, ICSS, og Université de Sorbonne.

Money Laundering through the Football Sector”, OECD’s Financial Action Task Force, 2009.

Basic Indicators for Better Governance in International Sport (BIBGIS): An assessment tool for international sport governing bodies”, Swiss Graduate School of public Administration at the University of Lausanne, 2013.

Sustainable Brazil – Social and Economic Impacts of the 2014 World Cup”, Ernst & Young, 2014.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu