10 ting enhver topchef bør vide om fodbold

Når fodbold-VM ruller over plænerne i Brasilien, skaber det en omsætning på over 20 milliarder kr. til det internationale fodboldforbund FIFA. Det er 66 pct. mere end VM for fire år siden. Prisen for tv-rettigheder er eksploderet, og nu må tv-selskaberne i f.eks. USA betale 4-5 gange mere for retten til at vise VM end for bare 8 år siden. Fodbold er ikke bare verdens mest populære sport. Det er også en af verdens mest succesfulde vækstbrancher.

Samtidig er VM i fodbold en global mediebegivenhed, som regeringer i nye demokratier som Sydafrika og Brasilien og i autokratiske regimer som Rusland og Qatar meget gerne vil bruge til at brande sig på.

Mandag Morgen kortlægger 10 tendenser i international fodbold på baggrund af bl.a. rapporter og analyser fra en række af verdens førende konsulenthuse som Goldman Sachs, Deloitte, EY og Forbes. 10 tendenser som enhver topchef – fodboldinteresseret eller ej – bør skrive sig bag øret, inden VM slutter om tre uger.

Pengemaskine. Mens mange virksomheder fortsat kæmper med økonomisk krise, har der aldrig været så mange penge i fodbold som i dag. VM giver alene FIFA en indtægt på 4 milliarder dollar – en stigning på 66 pct. i forhold til VM for fire år siden. Heraf bidrager tv-rettighederne med 1,7 milliarder dollar, mens marketingrettighederne udløser 1,35 milliarder dollar. Med en formue på 1,4 milliarder dollar er FIFA verdens rigeste sportsorganisation, kun overgået af Den Internationale Olympiske Komite.

Udviklingen vil fortsætte. Fox Sports måtte for nylig slippe 400-500 millioner dollar for tv-rettighederne til VM i 2018 og 2022. En hel del mere end de 100 millioner dollar, som ESPN betalte for at sende VM i 2010 og 2014.

Omsætningen i de 20 største fodboldklubber i Europa, som f.eks. Real Madrid, Barcelona og Bayern München, nåede ifølge Deloitte op på 5,4 milliarder euro i sæsonen 2012/13 – en stigning på 8 pct. på et år. Alene værdien af de 10 største klubber er på næsten 17 milliarder dollar.

Login