7 gyldne veje til eksportsucces

Anders Rostgaard Birkmann

Danmarks nye eksportkanon løfter sløret for nogle af hemmelighederne bag landets største eksportsucceser. I alt 30 virksomheder er blevet målt og vejet af et ekspertudvalg. Se tekstboks. I den nye kanon åbner de dørene til det maskinrum, der gør det muligt for dem at deltage i en intens global konkurrence – i modsætning til mange af Danmarks hjemmemarkedsfokuserede virksomheder.

Eksportkanonens virksomheder, der er udvalgt på baggrund af knap 300 nominerede, repræsenterer en samlet global omsætning på knap 868 milliarder kr. og beskæftiger samlet knap 700.000 ansatte, hvoraf godt 75.000 har adresse i Danmark.

Mandag Morgen har på baggrund af 95 konkrete best practice-erfaringer fra de 30 virksomheder samlet syv nøgleegenskaber, der især kendetegner virksomhederne. Med disse erfaringer i baghovedet er det formålet med kanonen, at den skal inspirere endnu flere til at rykke ud på det globale marked.

Følg Danmarks Eksportkanon på Twitter

Du kan følge lanceringen af Danmarks Eksportkanon og offentliggørelsen af navnene på de 30 virksomheder på Twitter.

Du kan også kommentere kanonen og komme med dine bud på, hvad der kan styrke dansk eksport ved at bruge hashtag #eksportkanon. Lanceringen foregår onsdag mellem 14-17.

Navnene offentliggøres også her på mm.dk. Du kan se navnene på alle de 30 virksomheder og downloade hele Danmarks Eksportkanon fra onsdag kl. 16.10.

I dag er det stadig kun en yderst beskeden del af landets virksomheder, der kaster sig ud i konkurrencen på markederne uden for lille Danmark. Selv om knap hvert fjerde job – dvs. 700.000 – er afhængigt af eksport, er det kun 7,5 pct. af de danske virksomheder, der når ud over hjemmemarkedet, viser tal fra Danmarks Statistik. Og blandt disse virksomheder er det en ganske lille elite, der hiver langt størstedelen af eksportkronerne hjem: Godt 2.200 af landets knap 300.000 virksomheder står for 90 pct. af al dansk eksport, viser beregninger fra forskere på Aarhus Universitet.

7 insidertip fra de bedste

Hver af de 30 virksomheder peger selv på 3-5 faktorer som afgørende for netop deres eksportsucces. Især 7 erfaringer går igen hos en lang række af succesvirksomhederne:

1. En stærk og dygtig ledelse er yderst afgørende for succes.

Uden risikovillighed, beslutningsdygtighed og et målrettet strategisk fokus i topledelsen når man ikke langt, og de allerdygtigste har vedholdende arbejdet med at knække koden på selv de sværeste og mest krævende markeder. Virksomhederne er typisk præget af et meget langsigtet fokus, hvilket bl.a. forudsætter evnen til at se bort fra kvartalsvise op- og nedture. At holde fast i de lange målsætninger trods bump på vejen kræver typisk også et ejerskab med en vis risikovillighed, da eksportmarkederne sjældent giver en snorlige vej mod målet.

2. Gearet til omstilling.

Agilitet og hurtig omstillingsevne definerer forskellen på de succesrige og mindre succesrige virksomheder. Flere selskaber har været nødt til at genopfinde sig selv eller hurtigt teste nye forretningsmodeller for at øge væksten og erobre nye markeder, for uden agilitet og omstillingsevne taber man let i konkurrencen. Sådanne kamæleonagtige skift kræver benhård ledelse, hvor evnen til at træffe risikable beslutninger, skabe nye strukturer og holde stædigt fast i en ny strategi er afgørende for, at det lykkes. Netop behovet for og evnen til at omstille sig bliver stadig vigtigere parametre i en tid, hvor nye teknologier dukker frem og sender gamle forretningskoncepter til tælling.

3. Lokal forankring.

Lokalisering og nationale styrkepositioner står ikke i modsætning til globaliseringen, men er centrale forudsætninger for at opnå succes i de fleste markeder. De succesfulde eksportvirksomheder har typisk en konstant strøm af informationer frem og tilbage mellem den nationale base og de internationale datterselskaber på andre markeder. På den måde er de konstant i bevægelse og tilpasser sig nye globale vinde. Særligt på de nye vækstmarkeder, ikke mindst i Kina, har flere af dem etableret komplette virksomheder med egen udvikling, forskning og produktion for at forstå de særlige lokale behov.

4. Vær tæt på kunderne.

Et indgående kendskab til kunderne, og meget gerne et meget tæt partnerskab med dem, er en fundamental forudsætning for eksportsucces. Og den fysiske tilstedeværelse er ofte helt afgørende for at fornemme og forstå grundfortællingen på de enkelte markeder. Alle ved, at det ofte er let at kende naboens behov, fordi de afspejler ens egne. Men at forstå kundernes præferencer på forskellige markeder er ofte en så stor udfordring, at man simpelthen ikke får succes uden stærke, lokalt funderede salgsorganisationer, der forstår at omsætte produkter til de nye kunders kultur og æstetik.

5. Vær ambitiøs i alle led.

Uden tårnhøje ambitioner og krav til medarbejderne, lederne, produkterne, serviceydelserne, designet, forskningen og udviklingen kan man ikke konkurrere med de allerbedste i verden. Nye undersøgelser viser, at de danske eksportvirksomheder typisk har en produktivitet, der ligger 35 pct. højere end deres konkurrenter på hjemmemarkedet. Forklaringen er ifølge eksperterne, at eksportvirksomhederne i langt højere grad konfronteres med en intens global konkurrence, der holder dem skarpe i alle led i værdikæden.

6. Hav et konstant blik for fremtidens trends og morgendagens markedsbehov.

De store samfundsmæssige udfordringer og markedsbehov – f.eks. for bæredygtige løsninger, gode fødevarer, sundhed eller velfærdsteknologi – rummer store vækstpotentialer for både firstmovers og secondmovers. En række af eksportvirksomhederne i Danmarks Eksportkanon tog tidligt nogle skridt i retning af bæredygtig produktion, men erkender også, at de først nu – mange år senere – for alvor høster gevinsterne.

7. Ikke alle behøver at outsource for at få global succes.

Det er stadig muligt at producere og udvikle nye innovative produkter fra Danmark. En stribe af de bedste eksportvirksomheder viser, at man gennem produktivitet og innovation i verdensklasse kan konkurrere og producere fra dansk jord på trods af høje omkostninger. Det gør sig typisk gældende for virksomheder, der drager stor nytte af den viden, der findes i bestemte danske klynger, ligesom virksomheder, der producerer produkter med en lille lønandel, typisk ikke er så berørt af en høj omkostningsbase.

Se, hvem der har fået plads i eksportkanonen

De 30 virksomheder i Danmarks Eksportkanon er blevet udvalgt blandt ca. 300 virksomheder, som er blevet nomineret fra hele landet. Eksperterne i kanonudvalget indsnævrede i første omgang feltet til 50 semifinalister for til sidst at udpege de 30, der får plads i kanonen.

Kanonudvalgets medlemmer

Thomas Bustrup, direktør, Dansk Industri

Philipp Schröder, professor ved Institut for Økonomi, Aarhus Universitet

Lone Fønss Schrøder, bestyrelsesmedlem, Aker Solutions, Handelsbanken, Volvo m.fl.

Christian T. Ingemann, direktør, Dansk Erhverv

Per Jenster, professor, Nordic International Management Institute i Kina og Nyenrode Universiteit i Holland

Helle Søholt, partner og administrerende direktør, Gehl Architects

Christian Stadil, medejer af Hummel og Thornico.

Læs mere om Danmarks Eksportkanon her

Et af udvælgelseskriterierne har været, at virksomhederne kunne fremvise ekstraordinære eksportresultater i tiden efter 1989 – det år, hvor Berlinmuren faldt og et forandret verdenskort satte turbo på globaliseringen.

De 30 virksomheder bliver hædret, når Danmarks Eksportkanon offentliggøres i Børssalen i København på onsdag. Her taler bl.a. handels- og europaminister Nick Hækkerup (S), og en række førende topledere fra erhvervslivet debatterer eksportens dna og vilkår med forskere og repræsentanter for erhvervsorganisationerne.

Mandag Morgen og Udenrigsministeriet er sammen med Dansk Erhverv værter for arrangementet, der bl.a. kan følges på TV 2, som også har portrætteret mange af de nominerede virksomheder gennem de seneste måneders opløb.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu