7 trends for 2019 - det handler om værdier

Hvis der er ét ord, der i 2019 vil præge forbrugernes krav og forventninger til  de produkter og tjenester de bruger, er det ”værdier”. Det skriver Fjord, konsulentvirksomheden Accentures designbureau, i deres årlige trendrapport.

Når Fjord taler om trenden i retning af større vægt på værdier, er det i betydningen ”værdier udover blot penge”, forstår man. Forbrugerne vil vælge de virksomheder, som gør noget godt for miljøet og klimaet, som ikke konstant distraherer og stjæler folks opmærksomhed, og som viser respekt for brugernes personlige data, forudser Fjord.
 
I deres trendanalyse for 2019 forsøger Fjord at omsætte deres obervationer af trends blandt forbrugerne rundt omkring på kloden til konkrete råd til virksomheder og organisationer, der vil designe deres ydelser, så de bedre møder brugernes nye krav.  
 
Trend 2019 rapporten kan downloades gratis, og er man interesseret i fremtiden, kan det bestemt anbefales. Det er interessant læsning, pænt præsenteret, og med masser af interessante eksempler til at illustrere de trends, der omtales.
 
I meget kort form ser Fjord de følgende 7 trends for det kommende år:
 
1. Stilhed

Vi vil have vores ro og stilhed tilbage. Forbrugerne vil have grej, der ikke konstant distraherer og kræver opmærksomhed. Vi vil udføre vores opgaver og nå vores mål i hverdagen, uden at blive lokket på afveje.

Fjord mener, at virksomheder kan tilpasse deres tjenester ved at være mere opmærksomme på, hvordan de kan gøre oplevelsen roligere og mere fokuseret for brugerne. Vægten skal lægges på at opbygge langvarig værdi for brugerne, snarere end at maksimere antal klik og den tid, brugerne bliver lokket til at bruge på en tjeneste.

Login