7 tyske ord, som danskerne skal lære

Næste måneds valg til den tyske Forbundsdag er på mange måder vigtigere for resten af Europa end for den enkelte tysker. Tysklands næste kansler bliver den centrale politiske retningsgiver i en periode, hvor EU vil være tvunget til at træde i karakter som en reel verdensmagt, også militært. Danske virksomheder og beslutningstagere nyder godt af nærheden til det økonomisk og politisk stærke Tyskland, men vi mangler forståelse for den politiske, økonomiske og historiske tænkning, der driver det tyske samfund. Mandag Morgen har talt med en række førende tysklandskendere og præsenterer 7 tyske ord og begreber, som er nødvendige at forstå for at navigere i forhold til det nye Tyskland.

Claus Kragh

Når tyskerne går til valg om blot en måned, er det ikke bare en national politisk begivenhed, men også en begivenhed af international og global vigtighed. Faktisk er valget til den tyske Bundestag 22. september i en række henseender vigtigere for Danmark og resten af verden, end det er for den enkelte tysker. 

Tyskland er i økonomisk topform og definitivt trådt ind i rollen som Europas førende magt. Frankrig og Storbritannien har reelt opgivet tidligere tiders ambitioner om at være toneangivende i Europas politiske udvikling. De politiske ledere i Paris og London har indset, at det indiskutabelt er Tyskland, der bestemmer den politiske fart. 

Derfor bliver Tysklands næste kansler også Europas centrale lederskikkelse og politiske retningsgiver de næste fire år, en periode, hvor EU skal træde i karakter som en politisk, økonomisk og militær verdensmagt.

Danmarks vigtigste eksportmarked" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/291d8-ckr_fig01_merkel-forer-sikkert.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/05e92-ckr_fig01_merkel-forer-sikkert.png | Forstør   Luk

Angela Merkels konservative partikoalition CDU/CSU ligger klart i front med en vælgertilslutning på 40 pct. Regeringspartneren FDP står derimod til at få sin vælgeropbakning halveret. På venstrefløjen ligger SPD på samme niveau som ved sidste valg, mens De Grønne går frem med nogenlunde lige så meget, som Die Linke går tilbage. Hverken Piratpartiet eller det nye eurokritiske Alternative für Deutschland står til at klare spærregrænsen på 5 pct.

Kilde: Danmarks Statistik. [/graph]

Tyskland er med en pæn margen Danmarks største eksportmarked. Se figur 1. Og Danmark har i mange henseender en privilegeret stilling som nabo og mangeårig partner for Tyskland. Det ses også i regeringens relationer til den tyske politiske ledelse: Statsminister Helle Thorning-Schmidt står sig godt med Merkel, selv om de ikke tilhører samme parti. Og udenrigsminister Villy Søvndal er på lige så god fod med sin tyske kollega, Guido Westerwelle. Både stats- og udenrigsministeren har været inviteret til at deltage i Merkels og Westerwelles diskrete brainstorm-møder om Europas fremtid.

Men en række danske kendere af tysk politik, økonomi, historie og kultur, som Mandag Morgen har talt med, fremhæver, at danskernes indsigt i tyske samfundsforhold slet ikke står mål med den kolossale betydning, det store naboland har for vores økonomiske og politiske handlerum. 

Tilsammen opstiller de 7 tyske ord, som danske beslutningstagere bør kende, hvis de i de kommende år vil drage fuldt udbytte af Danmarks nærhed til det nye Tyskland. Et Tyskland, som nok er magtfuldt, men også er tøvende over for lederrollen og meget åbent over for at involvere sine naboer i udviklingen af det nye Europa. 

Wettbewerbsfähigkeit 

Konkurrenceevne: Få lande i verden har som Tyskland blikket stift rettet mod konkurrenceevnen. Både den makro- og den mikroøkonomiske konkurrenceevne er i Tyskland genstand for omfattende analyser og debatter i en medieverden præget af høj journalistisk kvalitet. 

Lige nu svækker Tyskland i realiteten sin konkurrenceevne – med fuldt politisk overlæg. Både gennem højere offentlige og private lønstigninger, der ligger væsentligt over udviklingen i resten af Europa, og gennem det opadgående pres på energipriser og afgifter, som landets grønne omstilling, die Energiewende, medfører. 

Denne udvikling er ifølge Jan Størup Nielsen, makroøkonomisk senioranalytiker i Nordea, godt nyt for Danmark. 

”På kort sigt er det godt for dansk eksport til Tyskland, at der nu er kommet gang i tyskernes indenlandske forbrug. Samtidig er det på 5-10 års sigt godt for Danmark, at vores lønkonkurrenceevne over for Tyskland styrkes,” siger Størup Nielsen, der forudser, at Tyskland om nogle år kan blive en solid aftager af dansk arbejdskraft, på samme måde som Norge er det i øjeblikket. 

Et ofte overset aspekt af Tysklands markante skærpelse af sin konkurrenceevne er landets succes med at effektivisere den offentlige sektor. Ifølge Reiner Perau, direktør i Det Tyske Handelskammer i København, har Tyskland reduceret antallet af offentligt ansatte fra 6,7 millioner personer i 1991 til 4,6 millioner i 2010. 

Ordoliberalismus

Ordensliberalisme er en særlig tysk skole inden for økonomisk teori, der kort fortalt går ud på, at den frie markedsøkonomi skal kombineres med en velordnet statslig styring, der sikrer, at markedsøkonomien ikke skævvrides af eksempelvis manglende konkurrence. 

En stærk retsorden er ifølge den ordoliberalistiske tænkning en forudsætning for, at økonomien kan fungere hensigtsmæssigt. Ordoliberalismen opstod som reaktion på den utæmmede kapitalisme, som i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet skabte utallige økonomiske kriser. Den betragtes som en af de væsentligste inspirationskilder til udviklingen af den aktuelle tyske økonomi, der af tyskerne selv beskrives som en ”social markedsøkonomi”. 

Denne tyske økonomiske tænkning præger store dele af Tysklands politiske elite, hvilket eksempelvis topchefen i Den Europæiske Centralbank, Mario Draghi, er sig helt bevidst. Derfor holdt han i juni en tale, hvor han forsikrede, at ECB’s virke er forankret i ordoliberalismens to grundprincipper: Dels skal der være en klar arbejdsdeling mellem de instanser, der fastsætter målene for den økonomiske politik, og de instanser, der har magtbeføjelser til at påvirke den. Dels skal økonomien være en åben markedsøkonomi med fri konkurrence, fordi dette sikrer den mest effektive ressourceallokering.

Ambassadørens fem gode råd

Danmarks ambassadør i Tyskland, Per Poulsen-Hansen, har fem gode råd til, hvordan Danmark og danskerne kan blive bedre til at drage nytte af vores store nabolands voksende politiske og økonomiske betydning.

  • Lær tysk. Skoler, universiteter og virksomheder bør styrke indlæringen af tysk, fordi tyskkundskaber gør det muligt for borgere og virksomheder både at udnytte væksten i Tyskland og at drage nytte af den viden, der cirkulerer i Europas vigtigste land.

  • Kig på hele Tyskland. Dansk eksport til Tyskland er meget fokuseret på den nordlige del af det store sydlige naboland. Der er stort potentiale i de velhavende syd- og vesttyske delstater.

  • Se mindretallene som en ressource. Det danske mindretal i Nordtyskland og det tyske mindretal i Sønderjylland udgør en attraktiv tosproget arbejdskraftreserve.

  • Udnyt tyskernes velvilje. Danmark og de andre nordiske lande har et usædvanligt godt omdømme i Tyskland. Dette kan give danske virksomheder en fordel i det første møde med potentielle tyske kunder.

  • Forstå de tyske omgangsformer. Tyskerne er generelt mere formelle end danskerne – både i påklædning, samtale og omgangsformer. Respektér dette ved de første kontakter. Men husk senere i samarbejdet, at mange tyskere omvendt har en svaghed for mange danskeres uformelle omgangstone.

Die Energiewende 

Energivendingen betegner i Tyskland det store ressourceøkonomiske projekt, som i Danmark kaldes den grønne omstilling. Merkel satte turbo på projektet i 2011, da hun nærmest personligt besluttede, at Tyskland skal udfase sin brug af atomkraft i løbet af 10 år og på sigt erstatte den med vedvarende energi. 

Merkels beslutning betyder højere energipriser for tysk industri, hvilket industrien gør højlydt opmærksom på. Når Merkel alligevel har markant folkelig og erhvervsmæssig opbakning til projektet, skyldes det ifølge Adam Paulsen, ph.d. ved Syddansk Universitet og ekspert i Tysklands grønne bevægelser, at ideer om naturbeskyttelse og bæredygtighed siden slutningen af 1800-tallet har haft stor udbredelse i Tyskland. 

Denne såkaldte ”livsreformbevægelse” forfægtede ideer som naturbeskyttelse, kritik af industrialisering, vegetariske kostvaner og kropslighed, hvilket blandt andet kom til udtryk i det nazistiske kernebegreb Blut und Boden (blod og jord), der blev lanceret af bondelederen og den senere landbrugsminister Walther Darré. Nazipartiet vedtog i 1936 den mest avancerede naturbeskyttelseslov, verden endnu havde set – om end de grønne tanker siden gik under i industriel krigsoprustning. 

Siden 1978 har det grønne Tyskland været nært knyttet til partiet Die Grünen, der opstod som et pacifistisk miljø- og antiatomkraftparti, men som siden har udviklet sig til et pragmatisk regeringsbærende parti, både på føderalt niveau og i flere tyske delstater. 

De grønne tanker har i dag stor udbredelse i samtlige tyske partier, og miljøministerposten har været en vigtig mellemstation for senere tyske ledere, heriblandt Angela Merkel.

Das europäische Deutschland

Siden Anden Verdenskrig har Tysklands størrelse, styrke, centrale placering og historiske ageren vakt uro og bekymring rundtom i nabolandene. Derfor forsikrer tyske ledere igen og igen, at naboerne kan være sikkert forvissede om, at fremtiden byder på et europæisk Tyskland og ikke et tysk Europa. 

Dette europæiske imperativ betyder, at der i Tyskland er en langt stærkere og dybere proeuropæisk konsensus end i noget andet land i Europa. 

Kun perifere kredse i venstrefløjspartiet Die Linke og det nye Alternative für Deutschland er EU- og/eller eurokritiske, mens politikere fra CDU/CSU, FDP, SPD og Die Grünen øjeblikkeligt bliver kaldt til orden af egne partifæller, hvis de forfalder til letkøbt antieuropæisk propaganda. 

Tysklands kommende kansler bliver den centrale politiske leder i Europa i perioden frem til 2017, hvor det er givet, at det europæiske samarbejde vil se store integrationsspring på en række ”indenrigspolitiske” EU-områder som finanspolitik, skattepolitik, erhvervspolitik og beskæftigelsespolitik. 

Tyskland har som et føderalt land væsentlig lettere ved at flytte kompetence mellem nationalt, delstatsligt og europæisk niveau end gamle nationalstater som Frankrig, Storbritannien og Danmark. 

Derfor vil Tysklands kansler i de kommende fire år presse de øvrige EU-lande med en offensiv europapolitisk dagsorden. Til gengæld vil man også se et Tyskland, som imødekommer resten af Europa ved at have højere lønstigninger end resten af kontinentet, og som accepterer at føre en lempelig pengepolitik i ECB, fordi en lav rente er vigtig for de kriseramte lande. Selv kan Tyskland ifølge Helge Pedersen, cheføkonom i Nordea, snart få brug for en højere rente. 

Det tyske valgsystem

Valget til den tyske Forbundsdag er en hybrid mellem forholdstalsvalg og flertalsvalg i enkeltmandskredse. Hver vælger har to stemmer: én personlig stemme på en kandidat i valgkredsen og én partistemme. 299 pladser i Forbundsdagen går til de kandidater, der har fået flest personlige stemmer i deres valgkredse. De 299 resterende pladser bruges til at ”udjævne” mandatfordelingen, så den svarer til andelen af partistemmerne.

Det enkelte parti kan dog ende med et eller flere Überhangmandate, hvis antallet af vundne valgkredse er større end det antal mandater, partistemmeandelen berettiger til. Dermed kan Forbundsdagen også ende med at tælle mere end 598 medlemmer. ”Udhængsmandaterne” gavner typisk de store partier. 

Ligesom i Danmark kan den tyske regering kun sidde i fire år, før den skal udskrive nyvalg.

På det politiske plan vil tyskerne gøre meget for at holde eksempelvis Storbritannien inde i EU, ligesom man i Berlin ser de nordiske og baltiske lande som naturlige frihandelsorienterede partnere.

Europäische Streitkräfte 

Europæiske stridskræfter: Tysklands politiske elite er sig meget bevidst, at Europa i de kommende år har brug for at styrke sin militære dimension markant. Dette stiller store krav til Tyskland, som er nødt til i langt højere grad at arbejde sammen med Frankrig og Storbritannien, som i dag er ene om at have militære styrker af et sådant omfang, at de kan bruges til at håndhæve Europas sikkerhedspolitiske interesser. 

USA har gjort det klart, at man ikke i fremtiden vil tage det samme ansvar for sikkerheden i Europas nærområder, Mellemøsten og Afrika, som man har gjort siden Anden Verdenskrig. 

Både amerikanerne og de øvrige europæiske lande respekterer, at den historiske bagage gør det svært for Tyskland at træde i karakter rent militært. Men omvendt har både amerikanerne og europæerne f.eks. været vrede over, at Tyskland som midlertidigt medlem af Sikkerhedsrådet afstod fra at stemme for den militære indgriben i Libyen i foråret 2011. Dermed lagde Tyskland sig på linje med Rusland og Kina. Siden har Tyskland dog både politisk og økonomisk støttet den franske intervention i Mali. 

Netop udviklingen af fælles militære kapaciteter står højt på EU-dagsordenen i løbet af efteråret og skal diskuteres af stats- og regeringscheferne ved topmødet i december. 

Blandt militærfolk i Europa er der i øjeblikket en hastigt voksende bevidsthed om, at USA’s dalende engagement betyder, at EU må styrke sin militære dimension. Denne udvikling accelereres kraftigt af, at USA formentlig allerede i 2020 vil være selvforsynende med energi og derfor ikke længere vil være afhængig af olie fra Mellemøsten og Afrika. 

”Europa og Tyskland kommer ikke uden om at skulle overtage ansvaret for egen sikkerhed i løbet af ganske få år,” siger professor Gorm Rye Olsen, Roskilde Universitet. 

Vergangenheitsbewältigung 

Det moderne Tyskland er skabt på de fysiske og moralske ruiner af Nazi-Tyskland og dets monstrøse forbrydelser. Begrebet historiebearbejdning dækker over den individuelle og kollektive proces, hvor man gør op med den negative, belastende eller fortrængte fortid. 

Denne etiske fordring har præget tysk samfundsliv siden 1945, og derfor spiller historien ofte en central rolle i den offentlige debat. 

I den forløbne valgkamp er Angela Merkel blevet beskyldt for at slå politisk plat på historien ved at aflægge et besøg i KZ-lejren Dachau. Hendes socialdemokratiske modstander, Peer Steinbrück, har tillige kritiseret hende for at mangle engagement i den europæiske sag, hvilket angiveligt skulle hænge sammen med det faktum, at hun levede de første 35 år af sit liv i det kommunistiske DDR. Endelig er Die Grünen her midt under valgkampen i gang med at gennemføre en opsigtsvækkende undersøgelse af partiets fortid, hvor man i slutningen af 1970’erne og begyndelsen af 80’erne plæderede for afskaffelse af visse af straffelovens forbud mod sex med børn. 

Den systematiske tyske bearbejdelse af fortidens synder betyder, at mange tyskere bliver dybt sårede, når de oplever den antityske retorik bygget på stereotyper og fordomme, som er dukket op mange steder i Europa i forbindelse med eurokrisen.

Soliditätsunion / Solidaritätsunion

Er EU-samarbejdet først og fremmest en soliditetsunion eller en solidaritetsunion? I Tyskland er hverken CDU eller SPD i tvivl. EU, særligt eurosamarbejdet, må først og fremmest bygge på soliditet – at medlemslandenes regeringer forpligter sig til at føre en økonomisk politik med bæredygtige offentlige finanser og lav gældsætning. 

[graph title="Merkel fører sikkert" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Valgprognosen er et gennemsnit af fire af de seneste tyske meningsmålinger foretaget i denne uge af prognoseinstitutterne Allensbach, Forsa, INSA og GMS. 

Ganske vist kritiserer de tyske socialdemokrater i SPD ofte den konservative Merkel for at føre for stram en økonomisk politik, der lægger bånd på væksten i de sydeuropæiske eurolande. Men SPD’ernes vilje til at skabe en europæisk ”solidaritetsunion” rækker i realiteten ikke langt. Også de tyske socialdemokrater er modstandere af eksempelvis at kollektivisere eurolandenes statsgæld, sådan som en række af de kriseramte eurolande ønsker sig. 

Det er givet, at de eurolande, der i dag betaler 5 eller 6 pct. i rente på deres statsgæld, ville slippe væsentligt billigere, hvis den tyske statskasse på den ene eller den anden måde garanterede for det enkelte lands gæld. Men det længste Tyskland ser ud til at ville strække sig på dette område, er at skabe en gældsafviklingspagt – Schuldentilgungspakt. De tyske økonomiske vismænd har udarbejdet et forslag til, hvordan man kan gennemføre den nødvendige statslige gældsnedbringelse i eurolandene, sådan at landene har ansvaret for afvikling af egen gæld, mens de samtidig nyder godt af de lavere renter, som en kollektiv garantistillelse vil give.

Mulige koalitioner

Alt tyder på, at den konservative Angela Merkel også efter 22. september vil være Tysklands kansler. Se figur 2. Spændingen knytter sig aktuelt til, om hun skal fortsætte sit aktuelle regeringssamarbejde med de liberale i FDP eller bliver tvunget til at danne en koalitionsregering hen over midten med enten socialdemokraterne i SPD eller det stadig mere moderate miljøparti Die Grünen. Se figur 3.

[graph title="De fire koalitionsmuligheder" caption="Figur 3  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/cdfc1-ckr_fig02_de-fire-koalitionsmuligheder.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/df500-ckr_fig02_de-fire-koalitionsmuligheder.png" text="CDU/CSU vil med knap halvdelen af parlamentspladserne højst sandsynligt danne regering med Angela Merkel som kansler. Spørgsmålet er, hvem koalitionsmakkeren bliver. Kun helt ekstraordinært kan der blive tale om en venstrefløjskoalition, hvor SPD samarbejder med De Grønne og inviterer Die Linke indenfor."]Note: 1 Partiernes høje andel af pladserne i Forbundsdagen set i forhold til deres forventede stemmetal skyldes det stemmespild, der affødes af spærregrænsen på 5 pct., Kilde: Valgprognosen er et gennemsnit af fire af de seneste tyske meningsmålinger foretaget i denne uge af prognoseinstitutterne Allensbach, Forsa, INSA og GMS. [/graph]

Men uanset hvilken regeringskoalition der bliver tale om, vil valget næppe udløse dybtgående forandringer af den økonomiske politik, erhvervspolitikken, energi- eller miljøpolitikken. 

Til gengæld kommer den kommende regering til at stå i spidsen for de meget betydelige politiske og institutionelle forandringer af det europæiske samarbejde i perioden 2013-2017.

I et essay med titlen ”The New German Question” i The New York Review of Books beskriver den britiske historiker og kommentator Timothy Garton Ash Tyskland som ”noget nær det mest solide borgerligt-liberale demokrati, der findes på denne jord”, men konstaterer samtidig, at Tyskland har brug for hjælp fra resten af Europa til at finde sig til rette i sin nye politiske lederrolle.

”Kun hvis vi samarbejder, kan vi skabe den politik og de institutioner – men også det friske pust af poesi – som kan få det europæiske skib til at sejle igen. Løsningen på dette nye tyske spørgsmål kommer ikke fra Tyskland alene,” skriver Garton Ash, der er professor i europæiske studier ved Oxford University.

Omtalte personer

Angela Merkel

Fhv. forbundskansler, Tyskland (CDU)
Fysiker, doktorgrad i kvantekemi


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu