Alibaba og Amazon – Kæmperne kommer!

Kinas største e-handelsvirksomhed blev i sidste uge børsnoteret i New York. Alibaba er den kinesiske version af Amazon, og diverse analytikere har allerede råbt vagt i gevær og mindet verden om dot com-boblen omkring 2000. Men modsat de børsnoteringer, vi så dengang, så tjener de virksomheder, der børsnoteres i dag, penge – rigtig mange penge.

I sidste uge blev Kinas største e-handelsvirksomhed, Alibaba, børsnoteret på New Yorks Stock Exchange under børssymbolet BABA. Alibaba er Kinas svar på eBay og Amazon, hvor man kan købe alt fra søm til et brugt Boeing 747-fly. Op til børsnoteringen blev markedsevalueringen boostet i takt med, at Alibaba tog på road-trip for at skaffe investorer.

Alibaba blev stiftet i Kina i 1999 af Jack Ma, en tidligere engelsklærer, som dengang havde svært ved at få finansiering til sin forretning i Silicon Valley. I 2005 lykkedes det dem at sælge 40 pct. af deres virksomhed til Yahoo, der som så mange andre techvirksomheder køber sig til nye innovative services frem for at skabe dem selv.

[quote align="left" author=""]Europæiske brands og e-handelsvirksomheder har i bedste fald et par år til at forberede sig på internetkæmpernes indtræden. Det er ikke lang tid.[/quote]

Alibaba Group står for over 60 pct. af alle pakker, der leveres i Kina, som også er deres primære marked. I november 2013 slog Alibaba alle salgsrekorder, da de på “Singles Day” – en anti-valentinsdag for enlige – blev besøgt af en tredjedel af Kinas voksne befolkning og solgte varer for 5,7 milliarder dollar.

Der er ingen tvivl om, at Alibaba er nødt til at fortsætte sin imponerende vækst, men aktieanalytikerne ser deres østlige dominans som en risiko for, at de ikke kan udvide deres marked til Vesten, hvilket historisk har været svært for kinesiske virksomheder. Selv om Alibaba ikke er stor i Vesten, skal man som mindre e-handelsvirksomhed forholde sig til, at der er store spillere på begge sider af Atlanten, der inden for få år banker på døren til Europa.

Amazon – e-handelshajen

Den anden væsentlige spiller er Amazon, som på mange måder ligner Alibaba – de sælger alt fra bøger og shampoo til dataopbevaring med udbud, pris og billig leverance som den væsentligste konkurrenceparameter. Amazons vækst er også stigende, men i modsætning til mange af deres konkurrenter bruger de deres omsætning til konstant at investere i nye virksomheder og udbygge deres eksisterende forretning. Aktieanalytikerne anser Amazon for en langsigtet investering, for de er ved at opbygge deres armeer til at indtage verden. Amazon sidder på 26 pct. af al e-handel i USA og 6 pct. globalt.

Både Amazon og Alibaba er for e-handel, hvad indkøbscentre er for detailhandlen. Deres succes er baseret på tre elementer. De har et bredt udvalg af alverdens varer, deres levering er hurtig og billig, og så har de algoritmer, der sikrer, at de konstant tilbyder de bedste priser på markedet. Amazon investerer rigtig mange penge i kundeloyalitet, blandt andet med deres Amazon Prime-abonnement, der giver kunderne adgang til film og TV-serier og ikke mindst gratis levering. De sørger for at proppe så mange digitale produkter som muligt ind i deres Prime-abonnement, som ikke koster dem noget udover data og adgang, hvilket de også selv udbyder. Dette sikrer, at deres kunder starter med at handle på Amazon uden at undersøge alternativerne – fordi det er bekvemt.

Mens Alibaba står stærkt i Østen, er Amazon førende på det amerikanske marked og i dele af Europa, herunder England. For dem ligger det resterende Europa til højrebenet, når de først har fået rodfæstet deres dominans på deres primære markeder. Hvis europæiske, herunder danske, e-handelsvirksomheder og globale brands, skal lære noget af Amazons indtog i USA, så er det at forberede en strategi for, hvordan man vil håndtere Amazon.

Man har typisk to valg: Man kan indgå et partnerskab, så ens varer kommer på deres lager og bliver solgt og distribueret fra deres platform. Det andet valg er at differentiere sig på ikke skalerbare ydelser såsom kundeservice og brugeroplevelsen og satse på at få en lille bid af markedet uden om Amazon. Det sidste alternativ er risikofyldt, hvis man er en global spiller, for der er Amazons strategi langt mere effektiv for bundlinjen. Estée Lauder er et eksempel på et brand, der ikke vil være med på Amazons distributionsplatform, men søger man på Amazon, finder man tusindvis af Estée Lauder-produkter, som i stedet leveres gennem 3. parts distributionskanaler. Alibaba har samme strategi og er samtidig udstillingsvindue for mange små handlende, der med Alibabas platform kan få en plads på den globale og især asiatiske markedsplads.

Tech-boble eller godt købmandskab?

Der er som vanligt analytikere og journalister, der råber “dot com boble”, men endnu flere, der maner den tese til jorden. Modsat de børsnoteringer, vi så inden dot com-boblen omkring år 2000, så tjener de virksomheder, der børsnoteres i dag, penge – rigtig mange penge.

Det kan godt være, at de ikke betaler så meget i udbytte, hvilket er Apples og Amazons strategi, men hvis man vil sikre sig en langsigtet investering, er det et godt tegn, at der konstant investeres i nye innovative tjenester, der kan sikre ens konkurrenceevne i fremtiden. Vi har oplevet det med Facebooks opkøb af Instagram og WhatsApp, Yahoos opkøb af Flickr, Tumblr og ikke mindst Alibaba. Udviklingen går så hurtigt i den teknologiske verden, at mange vælger en investeringsstrategi frem for en udviklingsstrategi.

Europæiske brands og e-handelsvirksomheder har i bedste fald et par år til at forberede sig på internetkæmpernes indtræden. Det er ikke lang tid. Opbygningen af en så stærk kundeloyalitet kræver en særlig indsats i kundeservice, logistik, købsvilkår, bruger- og købsoplevelse og et ægte engagement i kunderne, som de store spillere ikke i samme grad kan mønstre, da det ikke er ligeså skalerbart som gratis film.

Man skal kunne overgå fordelen ved at købe alle sine varer et sted, få de bedste priser på markedet, med fri levering og meget fordelagtige købsvilkår. Det er svært at hamle op med konglomeraterne, for når man ikke har gratis bøger, film og TV-serier, man kan forære som tak for loyaliteten, skal der andre originale midler til. At donere en del af handlen til et godt formål er allerede taget med Amazon Smile, hvor man vælger, hvilket formål man ønsker at støtte. Det kan i stedet være thought leadership, hvor man ikke alene deler sin ekspertise med kunderne, men også sætter visionerne for sin industri. Det kan være den helt unikke leverance og kundeservice, der gør, at folk har en god historie, de kan fortælle til venner og kolleger.

En ting er sikkert: Amazon og Alibaba sidder med hver deres globus og lægger planer for, hvordan de skal indtage nye dele af verden.

Forrige artikel Den gode ministers uddannelse Næste artikel Reboot den offentlige sektor

Professorer: Stærk politisk ledelse er mere end at tryne embedsmænd

Professorer: Stærk politisk ledelse er mere end at tryne embedsmænd

LEDELSE Mette Frederiksens oprustning med flere særlige rådgivere vil givetvis styrke det politiske lederskab. Men det må ikke fortrænge den faglige ekspertise, der findes i embedsværket, og de input, man kan få hos kritiske borgere og samfundsaktører, skriver Eva Sørensen og Jacob Torfing.

Sådan fungerer den cirkulære økonomi i praksis

Sådan fungerer den cirkulære økonomi i praksis

GRØN OMSTILLING Det er ikke mange år siden, at idéen om den cirkulære økonomi var noget, kun de mere fanatiske miljøforkæmpere talte om. I dag er begrebet blevet mainstream, og store og små virksomheder har travlt med at lægge deres forretningsmodeller om. Et stort nordisk forskningsprojekt har undersøgt, hvordan man kan gøre i praksis.

ICDK: Europamester i forskningsinvesteringer

ICDK: Europamester i forskningsinvesteringer

KOMMENTAR Den sydtyske delstat Baden-Württemberg er den region i Europa, der investerer mest i forskning og innovation. Hele 5,6 procent af BNP anvendes på F&U, fortæller Innovation Centre Denmark i München.

Fra tærende til nærende ledelse

Fra tærende til nærende ledelse

LEDELSE Essensen af verdensmålene er, at vi skal være nærende i stedet for tærende på vores omgivelser. Det gælder også i ledelse. Som leder skal du arbejde for at skabe rum og processer, der både for dig selv og andre skaber mere energi, end de bruger, skriver Flemming Andersen.

Coronavirus er en ulighedsvirus

Coronavirus er en ulighedsvirus

VERDENSMÅL 10 Forskellen mellem rige og fattige stiger i Danmark. Skiftende regeringers mange velfærdsreformer har bidrager til den øgede ulighed. Alligevel er Danmark fortsat et af verdens mest lige samfund sammenlignet med andre lande. Coronakrisen har øget den globale ulighed.

Vi skal øve os på at tænke de sociale mål med

Vi skal øve os på at tænke de sociale mål med

VERDENSMÅL 1 & 2 Fattigdom og sult er ikke længere kun en ulandsdebat men en alle-debat. Og det er der mange, der skal vænne sig til, mener formanden for Rådet for Socialt Udsatte, Vibe Klarup. For selv om Danmark har gode sikkerhedsnet, er der også udfordringer.

Klimaaktivist: Kulturændringer, ikke teknologi, får os i mål i 2030

Klimaaktivist: Kulturændringer, ikke teknologi, får os i mål i 2030

VERDENSMÅL 13 Formand for Klimabevægelsen Frederik Sandby har meget svært ved at sige noget positivt om politikernes klimahandling. Det kommer ikke til at gøre ondt at gennemføre den grønne omstilling, mener han. Tværtimod er det svært at se en lykkelig fremtid uden omgående forandringer.  

 Verdensmålene er den frivillige kamp  for den grønne omstilling

Verdensmålene er den frivillige kamp for den grønne omstilling

KOMMENTAR Verdensmålene er FN’s største succes nogensinde. Aldrig tidligere har verdensorganisationen været i stand til at samle så mange stater, virksomheder og borgere om den helt centrale dagsorden: At gøre verden til et bedre sted at leve. Det lyder nativt. Men det er det ikke. Det er politik, der virker. Og det er big business.

Cirkulær økonomi er stadig mest noget vi snakker om

Cirkulær økonomi er stadig mest noget vi snakker om

VERDENSMÅL 12 Trods bred erkendelse af den cirkulære omstillings potentialer, slæber Danmark sig fortsat langsomt afsted, mener en af de største fortalere for cirkulær økonomi herhjemme, Flemming Besenbacher. “Danmark skal op i gear,” lyder hans budskab.

Sådan kan en lille dansk virksomhed bruge verdensmålene

Sådan kan en lille dansk virksomhed bruge verdensmålene

VERDENSMÅL 8 Små og mellemstore virksomheder skaber mere end hvert andet af Danmarks private job. En af dem, Missionpharma, skaber også job i udlandet. Virksomheden har gjort en forretning ud af tre af FN’s verdensmål. 

Kan fri forskning være styret af verdensmål?

Kan fri forskning være styret af verdensmål?

VERDENSMÅL 4 Syddansk Universitet har netop gjort verdensmålene til sin grundlæggende fortælling. Et brud med traditionen for fri forskning, lyder kritikken. Nej, siger rektor Henrik Dam, der mener, at forskningen skal stille den viden til rådighed, som samfundet har brug for.

Sundhed er verdensmålenes afgørende globale test

Sundhed er verdensmålenes afgørende globale test

VERDENSMÅL 3 Mange års fremskridt på sundhedsområdet er bragt i fare på grund af coronakrisen. Nu skal verdens statsledere vise, at de tager verdensmålene alvorligt, mener professor i global sundhed. Gør de ikke det, kan det få katastrofale konsekvenser for millioner af mennesker.

Ligestillingen i Danmark er langt fra målet

Ligestillingen i Danmark er langt fra målet

VERDENSMÅL 5 Der er sket forbedringer af ligestilling mellem kønnene. Men ingen lande i verden kan prale med at have fuld ligestilling. Heller ikke Danmark. På en række områder står ligestillingen endda bomstille.

Danmark kan lære meget af Costa Rica

Danmark kan lære meget af Costa Rica

VERDENSMÅL 14 & 15 Biodiversiteten i Danmarks natur er under voldsomt pres. Landbrug, fiskeri, skovbrug og befolkningen som helhed slider hårdt på planter og dyr, der trænger til fred og tid til at regenerere. Danmark skal lære af lande uden for Europa, mener både Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Fiskeriforening.

Man skal have lyst til at bo i den bæredygtige by

Man skal have lyst til at bo i den bæredygtige by

VERDENSMÅL 9 & 11 Store skinnende skyskrabere i dristige udformninger, megabyer med førerløse biler, hvor alt og alle er forbundet til nettet, kolonier på Månen og på Mars – nå ja, og skibakker på Amager. Når Bjarke Ingels forestiller sig en bæredygtig fremtid, er det bekvemmelighed, sjov og lyst, der præger byerne.

ICDK: Forfærdelige førstepladser: Den største produktion med de værste bivirkninger

ICDK: Forfærdelige førstepladser: Den største produktion med de værste bivirkninger

KOMMENTAR: Den indiske medicinalindustri er vokset hastigt, og på mange områder er indiske producenter i dag blandt verdens førende. Men den indiske succes overskygges i stigende grad af den knap så attraktive førsteplads som det land, der har størst problemer med resistente bakterier, skriver Innovation Centre Denmark i Bangalore.

Jeff Sachs: Formålet med økonomien er at skabe trivsel for mennesker

Jeff Sachs: Formålet med økonomien er at skabe trivsel for mennesker

VERDENSMÅL 16 Der er behov for en ny økonomisk tankegang, som sigter mod at skabe trivsel og lykke for alle mennesker – snarere end at maksimere profitten for nogle få, mens resten af planeten forfalder, mener Jeffrey Sachs. Vi kan kun nå verdensmålene ved at tilføje en etik til den økonomiske tænkning, der gør samarbejde mere attraktivt end egoisme.

Netflix' CEO: “Der er ingen positive aspekter ved at arbejde hjemmefra”

Netflix' CEO: “Der er ingen positive aspekter ved at arbejde hjemmefra”

LEDELSE Reed Hastings, Netflix’ grundlægger og topchef, fortæller i en ny bog om en virksomhedskultur, der er benhård og helt åben. Han forklarer sine tanker i dette interview, hvor han skyder fordelene ved distancearbejde ned og sammenligner sine ansatte med elitesportsudøvere.

#MeToo: Som mediechef lover jeg …

#MeToo: Som mediechef lover jeg …

KOMMENTAR De seneste uger har jeg tænkt over, hvad jeg som chef i medieverdenen selv kan gøre ved sexisme på de arbejdspladser, jeg færdes på. Her er mine ti bud til mig selv. Ligesom dem fra Bibelen bliver de ikke nemme at overholde. Men jeg vil gøre mit bedste.

Bidens svære klimabalance

Bidens svære klimabalance

GRØN OMSTILLING USA oplever historisk lave energipriser, faldende CO2-udledninger og et boom i vedvarende energi. Energi- og klimapolitikken deler de amerikanske vælgere. Joe Biden har opprioriteret jobskabelse på bekostning af klima for at imødegå Trump-angreb i energitunge svingstater. 

Global grøn omstilling overlever Trump

Global grøn omstilling overlever Trump

GRØN OMSTILLING Den grønne omstilling har global medvind, selv om Donald Trump har trukket USA ud af FN’s klimapolitik, mener udenrigsminister Jeppe Kofod. Eksperter påpeger, at Trumps klimapolitik er nært forbundet til hans Kina-politik, og at det vil kunne svække nationale klimaløfter i Paris-aftalen fra 2015. 

Inflation i partier – deflation i antal medlemmer

Inflation i partier – deflation i antal medlemmer

KOMMENTAR Det vrimler med nye partier, men under fire procent af danskere gider deltage i partiarbejde. Holder det i længden ud fra et demokratisk synspunkt, at en lille snæver kreds bestemmer, hvem der skal stilles op som kandidater til valgene? 

Set, læst og hørt: Henning Thiesen

Set, læst og hørt: Henning Thiesen

DJØF-formand Henning Thiesen læser om den barske kolonisering af Grønland og har under lockdown genopdaget Bruce Springsteens album om den kuldslåede tid efter 9/11.

I Danmark ligger grøn til venstre for rød

I Danmark ligger grøn til venstre for rød

GRØN OMSTILLING Den seneste uges begivenheder i dansk politik sætter klimakampens indbyggede sociale skævheder på spidsen: Eldrup-kommissionens forslag om højere skatter på gamle biler blev den grønne omstillings første frontale sammenstød med borgernes privatøkonomi. Og fødslen af de Frie Grønne afslører store brudflader i venstre side af Danmarks klimapolitiske landskab. Der er lagt op til grøn klassekamp.

Velfærdsforskere: Gaveøkonomi giver mere velfærd for pengene

Velfærdsforskere: Gaveøkonomi giver mere velfærd for pengene

KOMMENTAR Vores velfærd står og falder med, at vi finder nye innovative måder at organisere os på. Såkaldt ’gaveøkonomi’ er en af dem, og den målelige værdi baner allerede vejen til mere og bedre velfærd, skriver forfatterne til bog om emnet.

Stop cookiemonsteret

Stop cookiemonsteret

DIGITAL OMSTILLING Hver gang vi åbner et nyt website, skal vi give samtykke til, at der bliver brugt cookies. Det skal beskytte vores privatliv – men i praksis er der ingen, der har kræfter eller indsigt til at tage bevidst stilling. En tysk forsker kalder det et ”skuespil om samtykke” – consent theatre.

Det digitale A- og B-hold klarer coronakrisen meget forskelligt

Det digitale A- og B-hold klarer coronakrisen meget forskelligt

KOMMENTAR Et samfund afhænger af gode veje for at borgerne kan få hverdagen til at fungere. Men den digitale infrastruktur er mindst lige så vigtig - ikke mindst i krisesituationer. I USA har den ulige adgang til digitale tjenester forstærket de svagestes vanskeligheder under coronakrisen, skriver Torben Orla Nielsen fra ICDK i Boston.

Gør kompleksiteten til din ven

Gør kompleksiteten til din ven

LEDELSE Forsøg på at reducere kompleksitet ender som regel med tunnelsyn, beslutningsdovne omgivelser og fyldte leder-indbakker. Vi skal lære ikke blot at navigere i kaos, men ligefrem at nyde den livgivende uforudsigelighed. Det starter på ledelsesgangen, skriver Mads Thimmer.

Coronakrisen rusker op i arbejdsgangene

Coronakrisen rusker op i arbejdsgangene

POLITIK OG VELFÆRD Da Mette Frederiksen lukkede store dele af Danmark ned i marts, fik kommuner og andre myndigheder en hidtil uset frihed til at afprøve nye løsninger – og til at begå fejl. Nu vil topledere overføre de gode erfaringer fra coronakrisen. Det er sværere, end det lyder. Vanens magt er stor.

Ledelse efter corona: Ryd op i målene

Ledelse efter corona: Ryd op i målene

POLITIK OG VELFÆRD På et enkelt punkt understreger erfaringerne fra coronakrisen et helt centralt budskab fra Ledelseskommissionen: Topledere skal sætte en retning – og begrunde den. Ekspert i offentlig ledelse vil bevare det fokus på retning og vision. Hun tror ikke på et opgør med nulfejlskulturen.

Nye løsninger hjælper udsatte

Nye løsninger hjælper udsatte

POLITIK OG VELFÆRD Coronakrisen har givet kommuner og regioner succesfulde erfaringer med at få fat i udsatte grupper, som de måske hidtil har haft svært ved at nå. Nu skal de gode løsninger ind i hverdagen.