Bæredygtige kraftværker forklædt som kunst

Vi vil gerne have flere vindmøller og solceller, men ingen vil have dem i baghaven. Den udfordring har det amerikanske arkitek tog kunstnerægtepar Robert Ferry og Elizabeth Monoian taget op. De drømmer om en sammensmeltning af Apple-æstetik og Vestas-teknologi, der kan fremme kunstværker, der skaber debat om klimakrisen og strøm til vores stikkontakter – på en gang. I forrige uge var København vært for deres tredje internationale konkurrence The Land Art Generator Initiative Competition, der skal sætte problemerne til debat og give helt konkrete bud på løsninger. ”Hvis du ikke vil have vindmøller i baghaven, må vi finde ud af, hvordan vi kan gøre dem så interessante og smukke, at du får lyst til at stille dem i forhaven i stedet,” siger Monoian. The Land Art Generator Initiative Competition blev afholdt første gang i Dubai i 2010, i New York to år senere, og i år kom turen altså til København. Her var det afgående klimakommissær Connie Hedegaard, der løftede sløret for vinderskulpturen: The Solar Hourglass, der er en timeglasformet skulptur, der ved hjælp af allerede velafprøvet solcelleteknologi kan generere strøm til 1.000 danske hjem. Værkerne lever typisk videre efter konkurrencen er slut. Det er naturligvis en sejr. Men mest af alt måler Ferry og Monoian deres succes på, at konkurrencen siden starten har fået flere og flere deltagere. I København dystede over 300 værker.

Tiden er ved at løbe ud. Sådan kan man i hvert fald fortolke det enorme timeglasformede installationsværk, der måske en dag bliver sat op på Refshaleøen i København. Man kan også se det som et symbol på, at energi er flygtig. Det valgte afgående klimakommissær Connie Hedegaard at gøre, da hun forleden overrakte værket førsteprisen i den internationale konkurrence Land Art Generator Initiative.

Begge dele er rigtigt, mener konkurrencens ophavsmænd, amerikanerne Robert Ferry og Elizabeth Monoian. For det overdimensionerede timeglas er ikke kun et kunstværk, men også et kraftværk, der kan levere strøm til 1.000 hjem. Og ikke et hvilket som helst kraftværk, men et soldrevet et af slagsen. Det er humlen i projektet og konkurrencen Land Art Generator, og det er indbegrebet af, hvad arkitekten Ferry og kunstneren Monoian står for. Duoen vil skabe kunstkraftværker, der på en og samme tid pryder landskabet, får folk til at diskutere klimaforandringerne og leverer vedvarende energi. De vil sætte problemerne til debat og give helt konkrete bud på løsninger.

Idéen er i sig selv et svar på et problem, Perry og Monoian ikke kan få øjnene fra. Alle vil have flere vindmøller og solceller, men ingen vil have dem i baghaven. Hvis man spørger, om vi skal bygge flere anlæg til at producere vedvarende energi, er svaret ja. Hvis man spørger, om man må bygge dem i nærheden, er svaret nej. Solceller er noget, de andre må glo på, og vindmøller stjæler udsigten.

Login