Banker sender hvidvaskregning videre til kunderne

Flere af landets største banker indfører i stigende grad gebyrer, når virksomheder skal have oprettet erhvervskonti. Bankerne forklarer de nye gebyrer med, at de skal bruge flere ressourcer, fordi de bl.a. skal sørge for at undersøge for hvidvask. Håndværksrådet er kritisk.

Morten Johnsen

Tidligere var det ganske gratis for virksomheder og erhvervsdrivende at oprette en konto i bankerne, men på det seneste er flere af landets største banker begyndt at opkræve tusindvis af kroner i gebyrer for den service.

En rundringning til en række af de største hjemlige banker viser således, at hovedparten af de største banker i dag opkræver flere tusinde kroner for ydelser, der indtil for nylig var gratis.

Det gælder bl.a. Danske Bank, der kræver 4.000 kr., hvis en potentiel kunde skal have oprettet en konto til sin virksomhed, mens eksisterende kunder slipper med 2.000 kr., hvis de vil have oprettet en konto til en nemkonto til deres virksomhed, hvilket alle danske selskaber i dag er forpligtet til at have.

Hos Nordea er gebyret, der kaldes 'etableringsomkostninger', 1.200 og 2.400 kr. for henholdsvis eksisterende kunder og nye kunder, men samtidig opkræves kunderne oveni en månedlig ydelse, der varierer, alt efter hvilke ydelser kunden ønsker, samt hvor omfattende deres forretningsengagement med banken er.

Fra rådgiverne i begge banker lyder forklaringen bag gebyrerne, at de som bank i dag bruger langt mere tid på at dokumentere forventede pengestrømme, kortlægge ejerstrukturer og lignende, hvilket sker som følge af, at bankerne i dag skal tage aktiv del i at forebygge hvidvask.

En konto kunne tidligere oprettes på ganske kort tid, hvor det i dag tager en enkelt medarbejder flere timer at dokumentere de mange ting, der nu kræves, lyder bankernes forklaringen.

Også Jyske Bank kræver nu penge for at oprette en erhvervskonto. Her skal kunderne af med 5.000 kr., men banken hæfter sig dog ved, at man som kunde kan forhandle om udgiften, hvis man f.eks. har flere forretninger med banken. Den mulighed har man ikke hos Danske Bank.

Gebyrer rammer de forkerte

Hos Håndværksrådet har man svært ved at forstå, hvorfor bankerne nu vælger at sende omkostningen videre til kunderne.

”Vi finder det urimeligt, at bankerne på den her måde sender regningen direkte videre til kunderne, hvor især små og mellemstore virksomheder samt de nyetablerede bliver ramt hårdt. Man er nødt til at være realistisk og konstatere, at erfaringen er, at det sjældent er eksempelvis mindre håndværksvirksomheder, der bliver brugt til hvidvask,” siger direktør i Håndværksrådet Ane Buch.

Hun erkender, at bankerne sagtens kan have stigende udgifter ved at oprette en erhvervskonto i dag i forhold til for blot et par år siden, men hun mener stadig, at bankernes nye gebyrer rammer skævt.

”De store virksomhed, der ofte har store kreditter og lignende, vil som regel være i stand til at forhandle om denne type gebyrer. Det har de små og nystartede virksomheder ikke. Set i det lys virker det her ikke rimeligt,” siger Ane Buch.

Små banker går den anden vej

Hos Danske Bank peger man på, at de nye gebyrer ikke kun skyldes bankernes stigende omkostninger.

”Etableringsgebyret til erhvervskonti skal bl.a. ses i sammenhæng med de stigende dokumentationskrav, der er for bankerne til at kunne dokumentere, hvem vores kunder er, forretningsformål, forventet transaktionsomfang, mv. Men det afspejler også, at vi over de senere år har investeret meget i digitalisering. Hvor det tidligere kunne tage flere uger, før man havde sin konto klar til brug, kan det i mange tilfælde nu ske inden for nogle få dage,” skriver pressechef Kenni Leth i en mail.

Mens mange af de store banker nu i stigende grad opkræver gebyrer, når selskaber skal etablere en konto, har flere af landets mindre banker valgt at gå i den modsatte retning.

Det gælder eksempelvis Sparekassen Kronjylland og Fynske Bank, hvor direktør Petter Blondeau understreger, at man ser på helheden og ikke kun på de umiddelbare omkostninger ved at etablere en konto for en virksomhed.

"Vi mener, at man bør kigge på, hvilke øvrige forretninger kunden bringer med sig ind i banken. Og her er vores filosofi, at hvis det er en kunde, vi gerne vil have, så skal det ikke koste dem noget, da vi har en forventning om, at vi på sigt kan udvikle et stærkt kundeforhold til glæde for både kunden og os," siger han.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu