Blue Oceans moder advarer dansk erhverv: Glem ikke kreativiteten

Danmark skal passe på ikke at fokusere for ensidigt på produktivitet. Det er en umulig kamp, der i sidste ende vil sende al aktivitet til lavtlønslande. Det mener INSEAD-professor og moder til Blue Ocean-strategien Renée Mauborgne: ”Uden kreativitet har højomkostningslande som Danmark intet at sælge,” advarede hun danske erhvervsledere samlet til VL-døgnet i København.

Produktiviteten skal op! Det har i fem år været mantraet for at trække dansk konkurrenceevne op af den nedtur, som blev indledt med den globale finanskrise i 2007. Igen og igen har politikere, erhvervsorganisationer og ledende erhvervsfolk givet det høje danske omkostningsniveau og den lave produktivitetsvækst skylden for Danmarks efterhånden kroniske vækstproblemer.

I øjeblikket venter alle på 1. marts og regeringens udspil til forbedring af konkurrenceevnen og på, at regeringens Produktivitetskommission til sommer giver sine anbefalinger til at øge produktiviteten og dermed løse Danmarks vækstproblemer. Og så sent som i sidste uge lød opfordringen fra topchefen for Danmarks største virksomhed, Mærsk-bossen Nils Smedegaard Andersen, til, at de lavestlønnede danskere skal gå ned i løn.

”Med de lønninger, vi betaler i Danmark, er der nogle, som ikke er konkurrencedygtige med indere, tyskere eller svenskere. Derfor forsvinder job ud af landet,” advarede Smedegaard i et interview med avisen Berlingske.

Login