Branding af Danmark mangler fokus

Mens debatten om den danske grænsekontrol har skabt hjemlig panik om Danmarks image i udlandet, lurer en anden og større fare: at Danmark helt bliver glemt. Nye tal tyder på, at Danmarks gennemslagskraft er svækket og giver dermed det røde kort til regeringens storstilede branding-projekt. Eksperter efterlyser en klar fortælling, flere erhvervspartnere og et wake-up call i forhold til at forstå, hvad der skal til for at får andre til at beundre et land. ”Ønsket om et bedre omdømme vil ikke skabe et bedre land. Men skaber man et bedre land, vil det positive omdømme også følge med”, lyder det fra nation-brandingens fader, Simon Anholt.

Lange bilkøer, tomme feriehuse, færre turister og – ikke mindst – et svækket omdømme, der skader dansk økonomi og erhvervsliv. Skræmmebillederne var mange, da regeringen tidligere på sommeren besluttede sig for at øge kontrollen ved den tyske grænse. Med tunge profiler som DI’s direktør Karsten Dybvad i spidsen gik politikere, eksperter og brancheforeninger til angreb på forslaget, som mange forudså “ville belaste landets image” og “blive dyrt for Danmark”. Senest har Det Radikale Venstre foreslået at bruge 10 millioner kr. på tiltag, der skal rette op på skaden ved at forbedre Danmarks image på nærmarkederne.

Halvanden måned efter at kontrollen er trådt i kraft, er de dramatiske konsekvenser svære at få øje på. Der er ingen ventetid ved grænsen, tyske turister har valfartet til de danske strande sommeren igennem, og feriehusene er mere fyldte end i fjor, viser opgørelser fra Feriehusudlejernes Brancheforening.

Figur 1 | Forstør

Login