Bredt optag skaber A- og B-universiteter

I 1988 blev der optaget 5.000 studerende på de danske universiteter. I 2014 var tallet steget til i alt 29.000, altså næsten seks gange flere. Det er muligvis godt til at bryde den negative sociale arv, men det større optag på universiteterne påvirker også kvaliteten af uddannelserne og rammer landets otte universiteter skævt.

Et nyt notat fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, viser, at København, Aarhus og DTU skummer fløden af studerende med topkarakterer, mens Aalborg og SDU sidder med store grupper af fagligt tungere studerende. Med andre ord samles eliten på bestemte universiteter, mens studenter med svagere forudsætninger på samme måde finder sammen på andre universiteter. Forskellene er kun blevet forstærket i takt med det stigende optag op gennem 00’erne. Vi er for alvor på vej mod A- og B-universiteter.

Når der kommer flere studerende på universiteterne, kommer der også flere, der ikke har de bedste forudsætninger for at tage en videregående uddannelse. Det gælder i høj grad på Aalborg Universitet, hvor kvaliteten af uddannelserne løbende er blevet udfordret, dokumenterer nyt speciale.

Eksperter mener, at politikerne kunne overveje en udligningsordning, som den kendes fra kommunerne, folkeskolerne og gymnasierne. Men det afvises blankt af uddannelsesministeren.

"De videregående uddannelser skal ikke drive socialpolitik. Når man har bestået en gymnasial ungdomsuddannelse, så har man, uanset den sociale baggrund, forudsæt­ningerne for at gennemgå en videregående uddannelse,” siger Esben Lunde Larsen (V).

Det er en smuk og demokratisk tanke, at flere skal have en universitetsgrad, så det ikke kun er elitens børn, der får adgang til de hellige haller. Sådan er det nu heller ikke længere i Danmark. Tværtimod. I 1988 blev der optaget ca. 5.000 studerende på de danske universiteter. I 2014 rundede optaget 29.000 studerende, eller næsten seks gange så mange som for 27 år siden. Det betyder, at grupper, som tidligere kun i begrænset omfang fik en videregående uddannelse, nu indtager universiteterne i stor stil. Vi har med andre ord skabt masseuniversiteter. Se figur 1.

Boom i antal studerende" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/628ce-frans_fig02_ku-au-og-dtu-skummer-floede.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/9c46b-frans_fig02_ku-au-og-dtu-skummer-floede.png | Forstør   Luk

Universiteterne har ikke lige mange ansøgere med topkarakterer. KU, AU og DTU har flest, mens RUC, SDU og AAU har færrest. CBS og IT-Universitetet har klart stigende andele og befinder sig i dag imellem de to grupper af A- og B-universiteter.  

Note: 1 N = 366.180, Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut på baggrund af Danmarks Statistik. [/graph]

Den udvikling er der bred politisk opbakning til, ikke mindst fordi universiteterne er med til at bekæmpe den negative sociale arv. Og det politiske krav indskærpes hele tiden. I januar i år skrev de videregående uddannelses­institu­tioner under på de nye udviklingskontrakter for 2015-17, hvor man forpligter sig til at ”tiltrække og fastholde mønsterbrydere”.

Men samtidig forpligter universiteterne sig til også at styrke internationaliseringen og hæve kvaliteten af uddannelserne. De forskellige krav kan vise sig overordentligt svære at kombinere. Det brede optag rammer nemlig de forskellige universiteter skævt, og det presser uddannelsernes kvalitet, ligesom vi risikerer at udvikle A- og B-universiteter, viser ny kortlægning, som offentliggøres i dag.

De bedste søger bestemte universiteter

Kvalitets­udvalget nåede tidligere i år frem til, at stigningen i optaget samlet set ikke havde ført til en øget diversitet blandt studerende på de videregående uddannelser. Men man kom ikke med bud på, hvordan det stigende optag har været med til at ændre vilkårene på de enkelte universiteter.

Det bringer et notat, som Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, offentliggør i dag, derimod en del af svaret på. EVA har kortlagt, hvordan udviklingen i det brede optag har ændret studenterpopulationerne på landets otte universiteter målt på adgangsgivende eksamenskvotient og socioøkonomisk baggrund.

Kortlægningen afslører, at der er stor forskel på, hvilke studerende de forskellige universiteter optager. Men ikke nok med det. Forskellene er kun blevet forstærket i takt med det stigende optag op gennem 00’erne, hvor de universiteter, der i forvejen optog de største andele studerende med høje karakterer, har øget deres andele af dygtige studerende fra de gymnasiale uddannelser markant.

[graph title="KU, AU og DTU skummer fløden" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Note: 1 N = 50.878, Note: 2 Karakterspændet mellem 9 og 12 svarer til spændet mellem 9,4 og 13 på den gamle karakterskala. , Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut på baggrund af Danmarks Statistik. 

Specielt Københavns Universitet, Aarhus Universitet, CBS, DTU og IT-Universitetet har haft en kraftig stigning i andelen af studerende med høje gennemsnit, hvorimod RUC, Aalborg Universitet og Syddansk Universitet ikke har kunnet tiltrække lige så mange af de dygtigste. Se figur 2.

Aalborg og SDU har omvendt haft en markant stigning i andelen af studerende med lave karakterer, mens sådanne udfordringer kun spiller en meget lille rolle i København, i Aarhus og på ITU, DTU og CBS. Se figur 3.

Med andre ord samles eliten på bestemte universiteter, mens studenter med svagere forudsætninger på samme måde finder sammen på andre universiteter.

På vej mod A- og B-universiteter

Evalueringskonsulent Bjarke T. Hartkopf fra EVA står bag notatet, og han siger, at der er tale om markante tal.

”Det er evident, at der er tale om nogle meget forskellige studenterpopulationer – f.eks. på Aalborg og Københavns Universitet. Og det er især tydeligt i forhold til de studerende med de højeste karakterer, hvor København, DTU og Aarhus har været gode til at tiltrække de dygtigste studenter, mens Aalborg, Syddansk og Roskilde ikke på samme måde har fået fat på denne gruppe, til trods for at andelen af studenter fra denne gruppe er blevet større,” siger Bjarke T. Hartkopf.

Aalborg og SDU har flest med lave karakterer" caption="Figur 3  

Figur 4  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/ce198-frans_fig04_a-og-b-universiteter.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/8e524-frans_fig04_a-og-b-universiteter.png | Forstør   Luk

Næsten 42 pct. af de studerende, der bliver optaget på Københavns Universitet, har topkarakterer med i bagagen fra deres gymnasiale uddannelse. Kun 3 pct. har bundkarakterer. På Aalborg Universitet har langt de fleste et karaktergennemsnit under 7.

Note: 1 N = 9.540, Note: 2 Karakterspændet mellem 2 og 4 svarer til spændet mellem 6 og 7,05 på den gamle karakterskala, Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut på baggrund af Danmarks Statistik. [/graph]

Samtidig har Aalborg, Syddansk og RUC siden år 2000 nærmest fået fordoblet deres andele af studerende med lave karakterer, mens dette ikke er tilfældet for de øvrige fem universiteter.

”Vi vidste godt, at der var visse forskelle, men at tendensen er så tydelig, kommer lidt bag på os. Forskellige universiteter har forskellige profiler, og i Aalborg har de f.eks. haft en klar målsætning om, at de gerne vil give regionen et uddannelsesløft. Alligevel er tallene overraskende markante,” siger evaluerings­konsulenten.

Dermed er vi på vej mod en opdeling i A- og B-universiteter. Se figur 4.

Det har selvsagt konsekvenser for kvaliteten, siger professor på Institut for Naturfagenes Didaktik Lars Ulriksen, som bl.a. forsker i universitetspædagogik, frafald og fastholdelse på universiteterne.

”Hvis man kun kigger på det statistisk, er der en større risiko for at falde fra, hvis man har et lavt studentergennemsnit. Derfor vil kvaliteten rent statistisk falde, når der er flere, der har et lavere ind­gangs­niveau,” siger han.

Det er Bjarke T. Hartkopf fra EVA enig i.

”Vi har nogle solide kvantitative analyser, der viser, at studerende med lave karakterer generelt er mere udfordrede på universiteterne end studerende med højere karakterer. De har højere frafald, og det er mindre sandsynligt, at de går videre til en ph.d.”

[graph title="A og B-universiteter" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut på baggrund af Danmarks Statistik. 

”Efterfølgende har de forhøjet risiko for at havne i dimittendledighed. Det tyder på, at universiteter, der optager mange studerende med lave karakterer, står over for en større udfordring i forhold til at opretholde et højt fagligt niveau end universiteter, der ikke gør det,” siger Bjarke T. Hartkopf.

Men Lars Ulriksen påpeger, at der stadig er 75 pct. af dem med et karaktergennemsnit på under 6 fra studentereksamen, der gennemfører deres studie.

”Så der er stadig mange, der godt kan gennemføre studiet og løfte sig. Men den meget bredere rekruttering stiller nogle store pædagogiske krav. Og de universiteter, der har flest studerende med lave adgangskarak­terer, står naturligvis over for en større udfordring med at holde niveauet end de universiteter, der kun har dem med de høje gennemsnit.”

Kvaliteten udfordres

To specialestuderende fra Aalborg Universitet har i samarbejde med EVA undersøgt det afgørende spørgsmål om, hvorvidt det bredere optag så også påvirker kvaliteten af uddannelserne negativt. Det tyder meget på.

En af konklusionerne i specialet er eksempelvis, at det brede optag – med Aalborg Universitet som case – præger de fysiske faciliteter og undervisningsressourcerne på en meget negativ måde, ligesom kvaliteten udfordres voldsomt. Se tekstboks.

”Der er på Aalborg Universitet eksempler på, at niveauet i højere grad sænkes, således at studerende med svære forudsætninger ikke hægtes af i undervisningen,” skriver de to specialestuderende, Tina Michler Bujakewitz og Tinemarie Husted.

”Flere studerende har simpelthen ikke forberedt sig, så underviserne føler sig pressede til at reducere forberedelsesmaterialet og det faglige niveau i lektionerne. Samtidig oplever de, at de studerende er mindre motiverede, og det har naturligvis også en negativ indvirkning på undervisningen og dermed på kvaliteten. Alt i alt peger underviserne på, at det er noget, der udfordrer kvaliteten på universitetsuddannelserne,” siger Bjarne T. Hartkopf på baggrund af specialet.

Sådan påvirker det brede optag Aalborg Universitet

Når der kommer flere studerende på universiteterne, kommer der også flere, der ikke har de bedste forudsætninger for at tage en videregående uddannelse. Det gælder i høj grad på Aalborg Universitet, AAU. Her har man en stigende andel af studerende med lave adgangskarakterer og en ikke-akademisk baggrund. Disse forhold påvirker tilsammen – på tværs af tre fakulteter – dagligdagen på universitetet mht. de fysiske faciliteter, undervisningsressourcerne og det faglige niveau.

De fysiske faciliteter:

  • På fem år er størrelsen af undervisningsholdene blevet fordoblet.
  • Flere hold er blevet meget store eller slået sammen.
  • Mere undervisning foregår i auditorier, selv om indholdet ofte ikke egner sig til denne undervisningsform, fordi det er seminar- eller diskussionspræget.
  • Mere undervisning placeres på ydertidspunkter.
  • Undervisningen spredes til forskellige dele af universitetet.
  • Projektbaseret læring er meget udbredt, men det kræver, at der er grupperum til rådighed. Det er der ikke altid. Desuden er grupperne ofte for store til disse rum. 

Undervisningsressourcerne:

  • Underviserne påføres ekstra undervisning.
  • De skal samtidig vejlede stadig flere og stadig flere ’tunge’ studerende.
  • Det påvirker arbejdsmiljøet. Og det indebærer, at der er mindre tid til forskning.

Det faglige niveau:

  • Flere uforberedte og umotiverede studerende gør det svært at fastholde et højt, fagligt niveau.
  • Underviserne sænker deres forventninger til de studerende.
  • Derfor vælger underviserne ofte at lægge undervisningen på et lavere niveau, end de burde.
  • I enkelte tilfælde går man på kompromis med pensum.

Kilde: ”Er kvaliteten fulgt med optaget? En analyse af universiteternes stigende optag og de kvalitetsmæssige konsekvenser heraf,” Tina Michler Bujakewitz og Tinemarie Husted. Speciale, Politik og Administration, Aalborg Universitet, august 2015.

I specialet sammenlignes udtalelser fra undervisere på Aalborg Universitet med udtalelser fra undervisere på tilsvarende uddannelser på Københavns Universitet, hvor det står bedre til.

”Her oplevede underviserne i langt de fleste tilfælde ikke de samme udfordringer, og flere af dem fremhævede omvendt de studerendes stærke engagement i undervisningen som en positiv ting. Et af de interessante fund i specialet var faktisk, hvor tæt sammenhængen så ud til at være mellem studentergrundlaget og ovennævnte udfordringer,” siger Bjarke T. Hartkopf.

Det har konsekvenserne for universiteterne. Som de to speciale­skrivende nøgternt konstaterer om forskellene mellem de studerende på Aalborg og København Universitet:

 ”AAU optager ’bunden’, mens KU tiltrækker ’toppen’.”

Det synspunkt udbygger Bjarke T. Hartkopf:

”Konklusionen om, at vi er på vej mod et A- og et B-hold på universiteterne ligger snublende nær. Det er tydeligt, at nogle er rigtig gode til at optage de bedste, mens andre har stigende andele af studerende med lave karakterer og en mindre privilegeret baggrund. Det ligner en polarisering i to grupper.”

Underviserne skal være bedre

Bjarke T. Hartkopf vurderer, at det ”samlet set betyder, at nogle universiteter er mere udfordrede på kvaliteten af deres uddannelser end andre alene på grund af deres studenterpopulationer.”

Det er professor Lars Ulriksen ikke helt enig i.

 ”Selvfølgelig giver det nogle problemer. Men det er ikke min opfattelse, at man kan sige, at kvaliteten falder, alene fordi man får flere ind med lave karakterer,” siger han.

Det er ikke, fordi han ikke kan se problemer, men fra sin udkigspost som ekspert netop i universitetspædagogik retter han søgelyset mod underviserne.

 ”Der er tale om en stor udfordring, men man skal tilpasse sin undervisning efter deltagerne. Ikke ved at sænke niveauet, som det beskrives,” siger han.

”Måske skal den faglige læringskurve stige lidt langsommere end ellers, men uden at ende lavere. Det kan også være, at underviseren skal trække på nogle andre typer af eksemp­ler og erfaringer. Hvis man bruger de samme metoder – uanset hvem man underviser – vil det have en konsekvens,” siger Lars Ulriksen.

Han peger på, at underviserne i højere grad skal tage bestik af, hvilke studerende de har med at gøre. De skal ikke nødvendigvis sænke det faglige niveau, men de skal måske forsøge at nå målet på en anden måde. Der vil ofte være behov for, at underviserne virkelig strammer sig an, og det vil være nødvendigt, at de bruger flere ressourcer på feedback og vejledning.

”Men det er det, der bliver skåret ned på i øjeblikket,” konstaterer han.

”Og vel er det sværere, og vel er der en større risiko for, at der kommer kandidater ud på den anden side, der ikke har fået nok ud af det, men det betyder ikke, at det nødvendigvis kommer til at gå sådan. Når studenter klarer sig dårligt, skyldes det ofte, at de ikke ved, hvad de skal kunne.”

Udligningsordning kunne overvejes

Og når nu ånden er lukket ud af flasken, kunne man spørge, om en anden økonomisk model kunne hjælpe på nogle af de beskrevne problemer.

Kommunerne har en udligningsordning, der bl.a. kompenserer kommuner med mange såkaldt ”tunge borgere”. Der foregår også en udligning på folkeskoleområdet. Og senest er der indført et såkaldt socialt taxameter på ungdomsuddannelserne. Det betyder, at der overføres 60 mio. kr. fra de almene gymnasier til er­hvervs­skolerne. Skal man gøre det samme på universitetsområdet?

”Det er en overvejelse, man kunne have,” siger Bjarke T. Hartkopf fra EVA.

Professor Lars Ulriksen understreger, at det grundlæggende er et politisk spørgsmål. 

”Hvis man fortsat vil have endnu flere folk og endnu flere mønsterbrydere ind på de videregående uddannelser, og hvis man er interesseret i at få en mere jævn, social og regional fordeling af dem med de bedste karakterer på universiteterne, kunne det være, at man ville konkludere, at nogle af de uddannelser og nogle af de universiteter, der i særlig grad rekrutterer folk med særlige baggrunde, skal have nogle ekstra midler til deres undervisningsdel, så de kan gå ind og støtte med mere feedback og vejledning.”

”Men det skal ikke bare være mere af det samme. Man skal ind og arbejde med nogle andre pædagogiske greb, så man kan løfte opgaven på en ny og bedre måde,” foreslår professoren og tilføjer:

”Men det bryder jo voldsomt med universiteternes selvforståelse, hvor man mener, at man kun tager højde for de faglige kompetencer og de faglige talenter. Det ville spille ind i hele debatten om, hvad der er universiteternes formål,” siger professor Lars Ulriksen.

Det bekræftes af uddannelsesminister Esben Lunde Larsen (V), da Mandag Morgen præsenterer ham for forslaget.

”Det vil jeg meget gerne sige klart og entydigt nej til. Vi bruger ikke de videregående uddannelser til at drive socialpolitik. Og det kommer man ikke til i min tid som minister,” siger Esben Lunde Larsen

Men det gør man så i folkeskolen og på gymnasierne?

”Jeg kan kun sige, at på de områder, hvor jeg har været ordfører de sidste fire år, ligger holdningen fast,” siger ministeren.

Minister: Fint med forskellige universitetsprofiler

Uddannelsesminister Esben Lunde Larsen (V) er ikke bekymret for kvaliteten på universiteterne – heller ikke på de universiteter, hvor der er mange studerende med lave karakterer og tung socioøkonomisk baggrund.

”De videregående uddannelser skal ikke drive socialpolitik. Når man har bestået en gymnasial ungdomsuddannelse, så har man, uanset den sociale baggrund, forudsæt­ningerne for at gennemgå en videregående uddannelse.”

Men de sidste 27 år er optaget vokset med 600 pct. Det støtter I vel?

”Ja, det gør vi. Vi går bare ikke ind og ser på, hvilken baggrund folk har.”

Men når der kommer mange flere ind, kommer der også flere ind med en lidt tungere baggrund.

”Hør her, den præmis anerkender jeg ikke. Har man bestået en studentereksamen, er man hverken let eller tung.”

Men alle har ikke det samme gennemsnit?

”Nej, men der kan også være en student med en solid baggrund, der har sjoflet den i gymnasiet og har et dårligt gennemsnit. Når folk er kommet ind på universiteterne, må de hanke op i sig selv.”

Synes du, det er godt eller skidt, at vi er på vej mod A- og B-universiteter?

”Det er vigtigt at holde sig for øje, hvad kvalitet er. Er det som KU at score højt i rankings, mens de studerende til gengæld bruger 7,2 år på at blive færdige? Eller er det en kvalitet som i Aalborg, hvor man har en stigende ranking, og hvor de studerende bliver færdige på 5,1 år? Hvis man taler om det erhvervsnære, det forskningsomsættelige og det, at de studerende kommer igennem hurtigere, ja, så må man rose Aalborg for den øvelse. Det er godt, at vi har forskellige universiteter med forskellige måder at gøre tingene på.”

Hvordan vil du sammenfatte din holdning til kvaliteten på de danske universiteter?

”Grundlæggende lever de op til lovens krav om kvalitet. Det er klart, at man kan arbejde med forskellige parametre, og alt efter hvilke kvalitetsparametre man opstiller, f.eks. ratings eller gennemførelsestid, vil der være forskelle på universiteterne. Men overordnet set er jeg tilfreds med kvaliteten på universiteterne.”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu