Californien vil have elektriske biler, men infrastrukturen mangler

GRØN OMSTILLING Delstaten har for nylig kæmpet med nødvendige planlagte strømafbrydelser på grund af svigtende strømforsyning. Hvis Californien udelukkende skal have elektriske biler på gaden om 15 år, vil det øge efterspørgslen på strøm dramatisk. 

<span>Efterspørgslen på strøm i Californien vil vokse med helt op til 25 procent, hvis alle personbiler og lastbiler skal køre på el. Delstaten står derfor over for grundlæggende ændringer i infrastrukturen, hvis ambitionerne om grønne køretøjer på vejene skal lykkes.&nbsp;</span>
Efterspørgslen på strøm i Californien vil vokse med helt op til 25 procent, hvis alle personbiler og lastbiler skal køre på el. Delstaten står derfor over for grundlæggende ændringer i infrastrukturen, hvis ambitionerne om grønne køretøjer på vejene skal lykkes. 

Af Russell Gold,
Wall Street Journal

Den californiske guvernør Gavin Newsom stod lænet op ad køleren på en skinnende rød elektrisk Ford Mustang, da han den 23. september underskrev et dekret, der skal sætte en stopper for salg af nye benzinbiler i delstaten om 15 år.

Nu kommer den svære del af arbejdet.   

Energieksperter og akademikere vurderer, at det vil øge efterspørgslen på strøm med helt op til 25 procent, hvis alle personbiler og lastbiler skal køre på elektricitet. Det er en kæmpe udfordring for en delstat, der i forvejen kæmper med periodiske, planlagte strømafbrydelser i sin hurtige overgang til vedvarende energi.

Vi har en allerhelvedes stor opgave foran os i hele landet. Selv Californien som er klart længst fremme på det her område, har stadig pokkers langt igen.

Chris Nelder
Forsker ved energi- og miljøorganisationen Rocky Mountain Institute, der er fortaler for vedvarende energi.

Det vil være nødvendigt for Californien at øge elektricitetsproduktionen markant, udvide sit netværk af opladningsstationer og udvide sit elektricitetsforsyningsnet for at kunne håndtere den øgede efterspørgsel, og delstaten skal så yderligere håbe på, at batteriteknologien bliver ved med at udvikle sig så meget, at millioner af amerikanere i USA’s folkerigeste delstat kan gennemføre lange pendlerture til skoler og kontorer uden problemer.

“Vi har 15 år til at få udført arbejdet,“ siger Pedro Pizarro, som er direktør i Edison International, der ejer energiselskabet Southern California Edison – leverandør af energi til 15 millioner mennesker i delstaten. ”Vi må være ærlige og sige, at de statslige agenturer også skal levere deres del. Vi skal gennemføre alle de nødvendige processer med tilladelser og godkendelser. Alt det arbejde skal udføres langt hurtigere, hvis vi skal kunne nå det erklærede mål,” siger Pizarro.  

Strømforsyning under pres

Overgangen fra fossile brændstoffer til elektricitet for at udfase den klassiske forbrændingsmotor sker ikke på én gang – Newsoms dekret gælder salg af nye biler, så ældre benzindrevne biler kommer til at køre rundt på de californiske veje mange år endnu – men dekretet betyder, at delstaten står over for en øget efterspørgsel på megawatt.   

Californien vil i forvejen blive presset på strømforsyningen i løbet af de kommende år. Problemet blev tydeligt i sidste måned, da en hedebølge ramte hele det vestlige USA, og delstatens forsyningsnet ved to lejligheder gennemførte planlagte strømafbrydelser.

“Det er for tidligt at sige, hvilken effekt aftalen vil få på vores energiforsyningsnet, og vi ligger ikke inde med nogen specifikke analyser eller fremskrivninger,” siger Anne Gonzalez, som er talskvinde for California Independent System Operator, der har ansvaret for forsyningsnettet.

Lige nu er det især svært for Californien at få strømforsyningen til at slå til først på aftenen, når solenergien fader ud, og efterspørgslen på strøm til klimaanlæg fortsat er relativt høj. Opladning af biler udgør et nyt potentielt problem: Hvad sker der, når mange chauffører allesammen vil have en hurtig opladning samtidig?  

Fra køretøjer til elnettet

Caroline Winn er direktør for San Diego Gas & Electric. Selskabet ejes af Sempra Energy, der leverer elektricitet til 3,6 millioner mennesker. Winn siger, at det vil blive nødvendigt at indføre regler og bestemte rater, som gør det attraktivt for folk at oplade deres biler på bestemte tidspunkter af døgnet. I selskabets forsyningsområde er der kontinuerligt energi tilovers midt på dagen. Hvis forbrugerne får et tilbud, der gør det attraktivt at lade op midt på dagen eller i løbet af natten, vil det nedbringe omkostningerne ved at nå det erklærede mål.   

“Vi er nødt til få udformet de rigtige regler og tilpasse os markedet, så vi kan få løst problemet, for det er tydeligt, at Californien bevæger sig i retning af elbiler,” siger Caroline Winn.

Hele forsyningsnettet skal moderniseres, hvis det skal være klar til flere millioner nye elbiler. Størstedelen af elbilejerne lader dem op derhjemme, hvilket betyder, at opladningsstationerne og fordelingskredsløbene skal tilpasses for at kunne forsyne mange hjem i samme kvarter, når de bruger strøm til at genoplade bilernes batterier. Delstatens tre investorejede forsyningsselskaber poster flere milliarder dollar i at styrke netværket for at forhindre, at udstyret udløser katastrofale skovbrande. 

“Vi har en allerhelvedes stor opgave foran os i hele landet. Selv Californien, som er klart længst fremme på det her område, har stadig pokkers langt igen,” siger Chris Nelder, som forsker i integrationen af elbiler i forsyningsnettet på energi- og miljøorganisationen Rocky Mountain Institute, der er fortaler for vedvarende energi.  

Chris Nelder mener, at investeringen vil være pengene værd, fordi forbrændingsmotorer genererer så meget overskudsvarme og udleder uforbrændte kulbrinter fra bilernes udstødningsrør. Hvis energieffektiviteten bliver forbedret via en modernisering af det elektriske system, kan det betyde, at kunderne får lavere regninger. ”Vi har til hensigt at tage en svimlende mængde rent spild ud af energisystemet og gøre det langt mere effektivt,” siger Chris Nelder.  

Nogle ser væksten i antallet af elbiler som en mulighed snarere end en udfordring. Om eftermiddagen, når elforbruget er højt, men solen er ved at gå ned, så solenergien forsvinder hurtigt, kunne man sørge for, at batterier i personbiler, busser og andre køretøjer frigjorde energi og sendte det tilbage i forsyningssystemet, siger Matt Petersen, som er formand for den delvis offentlige og delvis private organisation Transportation Electrification Partnership, som arbejder for at fremskynde indførelsen af elbiler.

Idéen hedder “køretøj til net” og er blevet debatteret i en række af de lande, som har planer om at øge antallet af elbiler, såsom England og Danmark.

“Vi kan ende med at have rullende batterier, der kan frigive energi, når det er nødvendigt,” siger Matt Petersen og tilføjer: “Jo flere elbiler vi føjer til nettet, desto mere vedvarende energi kan vi føje til nettet.”

Bedre og billigere batterier i vente

En stor hindring for massiv udbredelse af elbiler er problemet med at nedbringe prisen på batterier så meget, at bilerne bliver til at betale. Midt i september sagde Teslas topchef Elon Musk, at han forventer, at Tesla omkring 2023 kan producere en elbil, der koster 150.000 kroner.

Direktør for The Sustainable Power and Energy Center på University of California i San Diego Shirley Meng vurderer, at batterierne vil blive stadig bedre med færre omkostninger.  

“Jeg tror på, at batteriteknologien er ved at modnes,” siger hun. Det forventes, at produktionsomkostningerne vil falde, efterhånden som nye materialer og metaller kan anvendes i batteriernes kemiske sammensætning, så priserne falder. ”Batterierne er allerede gode nu, og de vil blive endnu bedre i løbet af de næste ti år,” siger Shirley Meng.

John Eichberger er øverste leder af Fuels Institute, som er en nonprofit-researchorganisation stiftet af den amerikanske sammenslutning for supermarkeder. Han siger, at han håber, at California Air Resources Board, der har ansvaret for at udvikle de nye regelsæt, som skal være med til at føre guvernør Newsoms aftale ud i livet, vil flytte deadlinen for projektet, hvis markedet og udbygningen af strømforsyningssystemet ikke kan følge med.

“Vi er nødt til at tænke meget grundigt over de her helt centrale problemer med infrastrukturen, for det er altså ikke frivilligt, om vi vil transportere os rundt,” siger han. ”Hvordan udvikler vi et system, der kan give forbrugerne en garanti for, at de kan få leveret energi, når de har brug for det?”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu