Co-working spaces er blevet big business

Den største kæde af co-working spaces er en global mastodont med en værdi på 125 mia. kr. Også de danske co-working spaces har travlt med at fusionere og udvide internationalt.

Co-working er blevet big business. Den største spiller er den amerikanske kæde WeWork, der i skrivende stund driver 242 spaces, kontorfællesskaber, i 21 lande, inklusive Frankrig, Tyskland, Kina, Japan, Mexico og Brasilien. Der er i alt 220.000 medlemmer, som betaler for adgang til faciliteterne. Det største af WeWorks kontorer ligger i New York og har plads til 4.500 medlemmer.

WeWork blev startet i 2010, og for et år siden blev virksomheden værdisat til 20 mia. dollar – 125 mia. kr. – på basis af de investeringer, de havde tiltrukket. WeWork er måske mindre kendt, men økonomisk er de oppe blandt de allermest værdifulde techstartups i verden, dvs. i liga med SpaceX, Uber og Airbnb. Og WeWork vokser hastigt.

Den store japanske techinvestor Softbank investerede sidste år 4,4 mia. dollar i WeWork, midler, som bl.a. skal bruges til at udvide aktiviteterne i Japan og Kina. I april købte WeWork den kinesiske konkurrent Nakedhub med 10.000 arbejdspladser i fem lande.

Login