Coloplast er mester i globale værdikæder

Siden årtusindeskiftet har Coloplast-koncernen udviklet sig til et forbillede for fremtidens produktionsvirksomheder. Filosofien er, at produkter og maskiner udvikles og produceres i Danmark og USA, hvorefter de eksporteres som gennemprøvede produktionssystemer til Ungarn og Kina. Med den nye tilgang beviser Coloplast, at virksomheder kan drage nytte af offshoring, hvis de ved, hvor i værdikæden de skal lokalisere deres produktion.

Claus Kragh

Danske virksomheder skal ikke kun producere varer. Danske virksomheder skal udvikle varer og producere de maskiner, der kan eksporteres til de globale produktionscentre, hvor store volumener af produkter kan fremstilles mest fordelagtigt.

[quote align="right" author="Marcus Møller Larsen adjunkt, Copenhagen Business School"]Coloplast har vist, at man kan drage nytte af offshoring, hvis man har styr på sine processer og ved, hvor i værdikæden man skal lokalisere sin produktion.[/quote]

Denne øvelse har Coloplast-koncernen siden årtusindskiftet udviklet sig til en sand mester i. I perioden 2005-2011 eksporterede Humlebæk-virksomheden ikke færre end 542 maskiner fra Danmark og USA til Ungarn og Kina, der er blevet de nye hjemsteder for koncernens volumenproduktion af nicheprodukter inden for intim sundhedspleje.

Coloplast i Danmark er altså en virksomhed, der udover at kommercialisere sine produkter globalt, også producerer maskiner til brug i sin egen globale industriproduktion. Til gengæld er produktion i større skala af de konkrete varer i Danmark et kapitel, der hører Coloplasts fortid til. Coloplast har således lukket omkring 1.000 arbejdspladser for ufaglærte industriarbejdere på fire fabrikker i Danmark ned i den samme periode.

Men det betyder ikke, at Coloplast ikke længere har produktionsvirksomhed i Danmark. Den finder blot sted højere oppe i værdikæden. Således beskæftiger Coloplast fortsat industriarbejdere på de to tekniske kompetencecentre i Mørdrup ved Espergærde og i Thisted. Her udvikler og tester man produktionsmiljøer i fuldskala i samarbejde med virksomhedens forsknings- og udviklingsafdelinger. Først når maskiner og produktionsgange fungerer optimalt, eksporterer man systemerne til Ungarn og Kina, hvor den store volumenproduktion finder sted.

[graph title="Coloplasts nye eksportvare: Maskiner" caption="Figur 1  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/bb247-ck_fig01_coloplast-nye-eksportvare-maskiner.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/887ff-ck_fig01_coloplast-nye-eksportvare-maskiner.png" text="Organisering af produktion sikrer, at tidlige produktionsfaser gennemføres tæt ved forsknings- og udviklingsmiljøerne, og at volumenproduktion finder sted i lande med lave omkostninger."]Kilde: Coloplast [/graph]

Coloplast har altså valgt at fastholde de faser af et produkts udvikling fra idé over prototype til færdigt produkt med et sikkert og stabilt underliggende produktionssystem i Danmark og USA. Før i tiden havde Coloplast hele kæden af produktionsaktiviteter i henholdsvis Danmark og USA. Se figur.

Pilotproduktioner, opskaleringen af produktion til fuld skala og selve fuldskalaproduktionen fandt sted i de to vestlige lande med høje omkostningsniveauer. Den nye og succesrige filosofi er altså, at produkterne og maskinerne til fuldskalaproduktionen udvikles og produceres i Danmark og USA, hvorefter de eksporteres som gennemprøvede produktionssystemer til Ungarn og Kina.

Ifølge adjunkt Marcus Møller Larsen fra Copenhagen Business School er det en strategi, som andre danske virksomheder formentlig med fordel vil kunne kopiere.

”I de tidlige faser er der behov for stor interaktion mellem forskere, udviklere og de ingeniører, der skal udvikle maskinerne og det fulde produktionssetup. Mange virksomheder har i forbindelse med udflytning af produktion undervurderet de omkostninger, der er forbundet med den megen interaktion i de tidlige produktionsfaser,” siger Møller Larsen, som i 2012 gennemførte et grundigt casestudie af Coloplasts Global Operations.

Afdelingen i Coloplasts koncernledelse styres af Allan Rasmussen, der i sommer blev forfremmet til Executive Vice President. Han har tidligere i et foredrag med titlen ”10 years of successful offshoring” understreget, at man i en virksomhed som Coloplast ikke kan ignorere det faktum, at omkostningerne i Ungarn og Kina kun udgør henholdsvis 67 og 65 pct. af niveauet i Danmark. Men samtidig insisterer Coloplasts ledelse på, at det er af afgørende betydning for virksomhedens fremtid, at man fastholder de produktionskompetencer, som gør det muligt at udvikle nye succesrige produktionssystemer i fremtiden.

Ifølge Marcus Møller Larsen fra CBS er debatten om såkaldt reshoring – dvs. at man trækker produktion hjem til Vesten igen – meget mere politisk, end den er relateret til virksomhedernes virkelighed.

”Det er min opfattelse, at der i dag offshores og oursources mere end nogensinde før. Og Coloplast har vist, at man kan drage nytte af offshoring, hvis man har styr på sine processer og ved, hvor i værdikæden man skal lokalisere sin produktion,” siger Marcus Møller Larsen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu