Coloplasts digitale vækststrategi: Stomiposer skal hitte på nettet

Coloplast har boostet salget gennem en stor digital satsning, der skal nå ud til to millioner slutbrugere. Efter fire års digitale erfaringer er Humlebæk-selskabet halvvejs og klar til at investere yderligere to milliarder kr. i nye væksttiltag, hvor af en stor del er øremærket til digital transformation.

Hver gang en person et sted i verden googler ord som stomi, problemer med at tisse eller øm hud, bliver vedkommende ført ind i det danske medikoselskab Coloplasts univers. Det er i hvert fald Coloplasts ambition. For selskabet har investeret massivt i at ryge til tops i enhver søgning på ord, der relaterer sig til Coloplasts produktportefølje, som består af stomiposer, katetre og pleje af sår og hud. En stor del af de 400 millioner kr., som Coloplast de sidste fire år har investeret i at skabe et nyt digitalt kundeunivers, er således gået til markedsføring på de sociale medier og til at købe de bedste søgeord hos Google.

Branchen henvender sig ellers normalt kun til professionelle købere og ikke til slutbrugerne. Men de digitale muligheder har åbnet for en ny direkte kontakt til dem, der bruger produkterne, og det slår tydeligt igennem i salget. Coloplasts omsætning vokser med næsten 8 pct., mens markedet generelt kun vokser med 5 pct. Så Coloplast øger markedsandele i øjeblikket. Det skyldes ifølge selskabets adm. direktør, Lars Rasmussen, i høj grad den digitale kanal til slutbrugerne. Konkurrenterne er begyndt at følge efter, og der er dyre auktioner på branchens mest relevante søgeord. Men presset fra de andre i branchen får ikke Humlebæk-selskabet til at ryste på hånden, hvad angår satsningen på at nå direkte ud til brugerne. For det er den, der skal sikre fremtidens vækst.

”Umiddelbart forestiller man sig nok ikke lige, at Coloplast ligger i toppen indenfor healthcare, når man søger på Google. Men det er det, vi betaler bl.a. Google for, og en del af det, vi investerer i for at være tilgængelige og relevante for vores brugere i det digitalt univers,” siger Lars Rasmussen.

Login