Computere hyrer medarbejdere

Computere ansætter timelønnede i stadig flere amerikanske virksomheder. Det sker ud fra Big Data, analyser af store mængder data om nuværende og tidligere medarbejdere. Computerne ansætter bl.a. mere stabile medarbejdere.

I den amerikanske virksomhed Xerox ansætter computere alle nye medarbejdere til virksomhedens call-
centre. Det sker på baggrund af en 30 minutters test, der screener ansøgernes personlighed og deres reaktion på typiske job-scenarier.

Ud over testen bearbejder Xerox’ computere også en lang række andre data om den enkelte ansøger. Målet er at ansætte personale, der bliver så længe i virksomheden, at investeringen i oplæring på ca. 30.000 kr. når at tjene sig hjem.

Her skiller en enkelt faktor sig ud. På baggrund af data fra tidligere ansatte ved Xerox, viser det sig, at medarbejdere, der bor langt væk fra deres arbejdsplads, oftere siger hurtigt op, end medarbejdere, der bor tæt på. Ud fra bl.a. den oplysning opdeles ansøgerne i røde, gule og grønne bunker. Xerox ansætter stort set kun ansøgere fra den grønne bunke, og det har reduceret de hurtige opsigelser med omkring 20 pct.

[graph title="Computere ansætter nye medarbejdere" caption="Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/6a1c0-jre_next2_computere-ansaetter-nye-medarbejdere.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/0be42-jre_next2_computere-ansaetter-nye-medarbejdere.png" text="Amerikanske virksomheder analyserer i stigende grad store mængder data om deres medarbejder. Sådan bliver de i stand til at styre uden om ansøgere, der statistisk set vil  forlade arbejdspladsen hurtigt eller have et særlig højt sygefravær."]Kilde: Wall Street Journal. [/graph]

Xerox er kun en af en række amerikanske virksomheder, der analyserer store mængder data for at finde de mønstre, der kan forklare et problem og også udpege en løsning. Under overskriften Big Data har virksomhederne skåret toppen af de hurtige opsigelser, reduceret sygefravær og fundet ud af, at lønstigninger ikke altid er det bedste redskab til at holde på medarbejderne. Se figur.

Renovationsvirksomheden Richfield Management noterede et højt sygefravær blandt sine ansatte og gennemanalyserede data om både nuværende og tidligere medarbejdere. Virksomheden fandt en sammenhæng mellem højt sygefravær og højt forbrug af alkohol. Efter analysen spurgte virksomheden alle nye ansøgere om deres holdning til og ikke mindst deres forbrug af alkohol. Det reducerede sygefraværet med 68 pct.

En bank forsøgte at holde på deres frontmedarbejdere i kassen og i deres servicediske ved at sætte lønnen op. Det virkede tydeligvis ikke, for medarbejderne forsvandt stadig. En analyse viste, at lønstigninger på 10 pct. kun reducerede antallet af opsigelser med 0,5 pct. Det viste sig, at problemet ikke var lønnen, men tilfredsheden. Jobrotation blev løsningen på medarbejdernes utilfredshed, og resultatet var, at flere medarbejdere med kundefunktioner blev i deres job.

De hurtige opsigelser har nået et ret omfattende niveau blandt timelønnede medarbejdere i USA. Alt efter branche ligger gennemstrømningen mellem 25 og 150 pct. på årsbasis, et omfang, der stiller spørgsmålstegn ved værdien af selv kortere oplæringskurser.

En række virksomheder tilbyder specialiseret software, der kan analysere data om de ansatte. Med analyserne  kan virksomhederne både ansætte de medarbejdere, der passer bedst til virksomheden og tilbyde medarbejderne de løn- og arbejdsvilkår, der får dem til at blive.

Analysefirmaet Gartner vurderer ifølge Wall Street Journal, at globale investeringer i den såkaldte talentmanagement-software steg fra omkring 3 mia. dollar i 2010 til 3,6 mia. dollar i 2011. De store softwarehuse opruster i hurtigt tempo. Både IBM, Oracle og SAP har netop foretaget milliardovertagelser af mindre softwarehuse med speciale i talentmanagement.

Men selv om fordelene ved rekruttering via computer er store for virksomhederne, kan medarbejderne opleve de standardiserede test som problematiske. Computerne tager f.eks. ikke højde for ansøgere med bestemte handicap. Et eksempel var en amerikansk kvinde med et høre-handicap, som havde svaret, at hun havde problemer med at lytte efter, forstå og huske.  Hun fik ikke jobbet og har klaget til den amerikanske ligestillingskommission, U.S. Equal Employment Opportunity Commission (EEOC).

I sin strategiske handlingsplan for de næste fire år prioriterer EEOC overvågningen af online-ansøgninger som sit første indsatsområde for at undgå diskrimination over for f.eks. borgere med et handicap.

Kilder

  • EEOC
  • Evolvondemand.com
  • The Wall Street Journal: Meet the New Boss: Big Data

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu