Coop vil gøre klimavenlige fødevarer til det nemme og attraktive valg, men er det nok?

Coop åbnede i sidste uge en Klima Kvickly, hvor de vil teste tiltag, der skal få flere klimavenlige varer ned i danskernes indkøbskurv. Primært fokus bliver salgsstyring og mærkning frem for fravalg af klimatunge varer. “Vælger vi oksekødet fra i vores sortiment, vil kunderne bare købe det andre steder,” siger Coops klimachef. 

Foto: Signe Goldmann/ Ritzau Scanpix

Vores madforbrug er en af de helt store udfordringer i klimaomstillingen. Vores ugentlige pasta bolognese, salaten fra Afrika i januar og de brune bananer, vi ikke nåede at spise, og som ender i skraldespanden.

Det er også et brandvarmt politisk emne. Et statskontrolleret klimamærke er under udvikling, klimavenlige kostråd er blevet lanceret, og den kommende adfærdsstrategi, som klimaminister Dan Jørgensen (S) har bebudet inden sommerferien, forventes at gøre klimavenlig mad til en hjørnesten.

Netop det at få danskerne til at spise mere klimavenligt er også en ambition for en af Danmarks største dagligvarekoncerner, Coop Danmark, som driver dagligvarekæderne Irma, Fakta, SuperBrugsen og Kvickly.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu