Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

For 70 år siden drog en håndfuld FDB-ledere til USA for at se på det nye hit i den amerikanske detailhandel: Supermarkedet med både fødevarer og nonfood-produkter.

FDB-lederne var begejstrede og tog konceptet med hjem til Danmark. FDB havde allerede åbnet de første butikker med selvbetjening, men konceptet med fødevarer og nonfood i én butik var nyt. Og i 1961 åbnede det første ”dobbeltsupermarked” i Danmark i Aalborg. Navnet blev Kvickly.

Det nye koncept blev hurtigt en succes og har været det i den danske detailhandel i årtier. Men nu er det slut. Konkurrencen fra især nethandlen og ændrede forbrugsmønstre hos danskerne er ved at underminere supermarkedskonceptet.

Login