Crowdfunding er den nye gatekeeper for iværksættere

Bankernes finansiering af nye virksomheder er afløst af crowdfunding, der muliggør ellers dødsdømte projekter. Med udviklingen inden for crowdfunding er der opstået en demokratisering på markedet. Banker og investorer er ikke længere gatekeepere for iværksætteres gode ideer.

Under og efter finanskrisen blev det mere end nogensinde svært for iværksættere og kunstnere at låne penge gennem de traditionelle lånemuligheder, f.eks. investorer og banker. Det skabte samtidig det problem i markedet, at det blev svært at rejse kapital uden om de traditionelle kilder.

Det løste man ved at lave online-platforme, hvor dem med ideerne kunne præsentere dem over for verden. Nu var det ikke længere banker og investorer, der skulle være smagsdommere og gatekeepere, for nu kunne enhver bruger i verden vælge at støtte de projekter og ideer, man fandt interessante.

Begrebet kaldes for crowdfunding, og det er en metode, mennesker har benyttet i mange hundrede år, når de havde behov for at samle ind fra sociale relationer og andre grupper for at få eksekveret en vision. Med internettet er der som så mange gange før skabt en endnu bedre platform for at aktivere grupperinger, da man langt lettere kan nå ud i verden gennem sociale netværk og de miljøer, der understøtter crowdfunding. Crowdfunding-sider som Indiegogo og Kickstarter gør det muligt for enhver at rejse penge ved at sprede deres idé, så privatpersoner rundt om i verden kan donere penge og få andele, gaver eller blot æren retur.

De typiske projekter man ser på crowdfunding-sider, er dokumentarfilm, kunstprojekter og ikke mindst software- og hardware-iværksættere. Det kan være en fysisk opfindelse eller fremtidens Facebook eller Twitter, som får kickstartet deres ideer vha. en mindre portion kapital, der som oftest ikke skal forrentes.

Danske virksomheder har også glæde af crowdfunding. En af virksomhederne er Airtame, der laver en HDMI-dongle, som man sætter ind i sin computer, der derefter trådløst streamer ens lyd eller computerskærm over på tv, storskærm eller projektor. Airtame havde et mål om at rejse 870.000 kroner, men det lykkedes dem at rejse over 6,5 mio. kroner på bare to måneder. Nu er de i fuld gang med at producere deres produkt, og de, der har doneret penge, har samtidig haft mulighed for at købe en Airtame-dongle gennem Indiegogo-kampagnen.

Eminent som markedsanalyse

Fordelen ved at anvende crowdfunding er ikke kun, at man kan rejse risikovillig kapital. Man sikrer samtidig en markedsanalyse – for hvis der er rigtig stor interesse om ens kampagne, får man testet sandsynligheden for, at man kan sælge sit produkt på sit marked. Denne interesse gør det også langt lettere at rejse investorkapital og få pressens opmærksomhed, for hvis masserne på forhånd har udvist interesse, minimerer det investorernes risiko, da de på forhånd kender markedets reaktion.

Me-Mover er en anden spændende dansk startup, som har opfundet et urbant transportmiddel, som samtidig er en skånsom men effektiv motionsform. De lancerede deres kickstarter-kampagne den 28. marts 2014, og kørte den i en måned. Deres mål var at rejse 500.000 kroner. Det lykkedes dem at rejse over 1,6 mio. kroner på bare 30 dage, hvor de, der donerede, kunne købe forskellige “rewards”, herunder en Me-Mover.

Crowdfunding løser det problem, mange lande oplever med mangel på tidlig finansiering og ikke mindst business angels, som typisk er private investorer, der investerer mindre beløb. Mange lande er derfor også i fuld gang med at regulere deres lovgivning, så man imødekommer behovet for, at privatpersoner kan investere, donere eller låne penge online til fremtidens iværksættere.

Demokratisering

Der er mange fordele ved crowdfunding, men der er også ulemper, som man skal sætte sig godt ind i, inden man enten søger eller giver penge. Det kan være patentforhold, arbejdsbyrden og ikke mindst udgifterne til at løfte kampagnen og give sine støtter det, man har lovet dem, i form af rewards, aktier eller anden belønning.

Det stiller store krav til ens evne til at engagere mennesker – ens crowd. For de skal løbende motiveres og engageres til dels at donere, men også til at være ambassadører for produktet både under og efter kampagnen.

Crowdfunding er endnu et eksempel på en demokratisering af et marked, der tidligere var forbeholdt banker og professionelle investorer. Nu kan alle få en lille aktie i fremtidens virksomheder eller en belønning, der vidner om, at man tog en chance og måske banede vejen for et produkt, der kom til at ændre verden for få eller mange kunder.

Læs flere af Natasha Friis Saxbergs indlæg her.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu