Danmark har brug for et grønt Kanslergadeforlig
Danmarks Naturfredningsforening og Landbrug & Fødevarer har begravet stridsøksen. Det åbner mulighed for et nyt historisk forlig som det fra Kanslergade i 1933. Måske kan det løse landbrugets dobbelte gældsbyrde – til klimaet og til banken.
Claus Kragh
Europaredaktør- Dansk landbrug er blandt verdens mest klima-effektive, men CO2-reduktionerne er gået i stå.
- De fleste partier melder nu klart ud, at landbruget ikke i længden kan friholdes for klimabyrden.
- Grønne aktivister og landbrugets top er for første gang i mange år gået i konstruktiv dialog.
- Kvælstofudledningen er et nøglemål. Det hjælper nemlig både på vandmiljøet og drivhusgasserne.
- Det er især den enorme produktion af dyr, der gør landbruget til en stor klimasynder.
- Et forslag er, at staten køber en del af jorden og kræver grøn omstilling til gengæld.
Danmark har brug for et grønt Kanslergadeforlig
Klimafreden er snart forbi for danske landmænd
Milliardgælden vil transformere dansk landbrug
Tænketanken Frej bygger bro mellem landmænd og miljøforkæmpere
Hvis dansk landbrug skal ud af sin dybe gældskrise, og sektoren samtidig skal levere større reduktioner i udledninger af klimaskadelige drivhusgasser, forudsætter det et bredt nationalt kompromis af et omfang, der kan måle sig med det historiske Kanslergadeforlig i 1933.
Ligesom dengang befinder landbruget sig i en dyb økonomisk krise, og ligesom dengang har hele Danmarks befolkning interesse i, at landbruget atter bliver bæredygtigt. Det er det i dag hverken i økonomisk eller klimamæssig forstand.
I løbet af det seneste tiår har landbruget hverken været i stand til at arbejde sig ud af en historisk høj gæld på over 300 mia. kr. eller at indlede den nødvendige reduktion af et samlet udslip af drivhusgasser svarende til godt 10 mio. ton CO2 om året.
Årtiers skænderier mellem landmændene og miljøforkæmpere i byer er for første gang i mange år ved at erstattes af konstruktiv dialog. By og land, bønder og arbejdere og blå og rød blok på Christiansborg begynder at indse, at dansk landbrugs klimamæssige og økonomiske udfordringer er så store, at de ikke kan løses gennem smalle politiske forlig og snæver interessevaretagelse, sådan som det skete med vedtagelsen af landbrugspakken i 2015. Der skal brede og langvarige forlig til.
Sådan lyder analyserne og opfordringerne fra en række af de kilder, Mandag Morgen har talt med i forbindelse med denne uges kortlægning af de økonomiske og klimamæssige udfordringer, som dansk landbrug står over for.
Maria Reumert Gjerding, præsident i Danmarks Naturfredningsforening, formulerer det sådan her:
"Vi har ikke tid til at skændes. Tiden er ved at rinde ud for at få løst de samfundsmæssige problemer, vi har med natur og klima," siger Reumert Gjerding, der kommer med en indtrængende opfordring til Danmarks bybefolkninger.
"Vi bliver som borgere nødt til at bakke landbruget op på en helt anden måde, end vi gør det i dag. Helt konkret skal vi støtte de landbrug, som gerne vil gå foran. Hvis man mener, at landbruget skal være klimaneutralt, kan man ikke samtidig vælge det billigste i køledisken. Vi bliver nødt til som fællesskab at tage ansvar for landbrugets grønne omstilling," siger Reumert Gjerding, der i april 2018 gik fra Enhedslistens folketingsgruppe til posten som formand for Danmarks Naturfredningsforening.
Bo Lidegaard, historiker og tidligere leder af Statsministeriets Klimasekretariat, mener, at det står klart for langt de fleste på Christiansborg, at man ikke fortsætte med lappeløsninger:
"Landbruget skal være fossilfrit om 30 år. Det er et skarpt mål. Hvis man fortsat skal have et blomstrende, veldrevet, indtægtsgivende erhverv, som tiltrækker nye generationer af landmænd, så skal man have en langsigtet strategi med bred opbakning," siger Lidegaard og fortsætter:
"Læren fra Kanslergade er, at når man har et stort erhverv, som er kørt sur i forhold til resten af samfundet, så bliver man på et tidspunkt nødt til at få alle elementer på bordet – se på helheden og få lavet et eller andet politisk forlig i en ny samfundskontrakt."
Martin Merrild, formand for Landbrug & Fødevarer, har også accepteret, at landbruget i de kommende år bliver nødt til at levere på klimadagsordenen, men han forventer også en klar accept af, at verdens klima ikke vinder ved, at klimaeffektiv produktion lukkes ned i Danmark på grund af skrappe nationale klimakrav.
"Vi erkender fuldstændig, at vi har en rolle at spille. Men vi anerkender ikke, at vi skal lukke vores produktion for, at den så bare dukker op i andre lande," siger Merrild.
Forlig mellem Venstre og regeringspartierne, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre, i januar 1933. Aftalen gik ud på at afbøde de økonomisk-sociale virkninger af verdenskrisen siden efteråret 1929. Forliget blev indgået hjemme hos statsminister Thorvald Stauning (S) i Kanslergade i København.
Forliget omfattede tre hovedområder:
Landbruget: Fik lettelser gennem en devaluering, nedsættelse af ejendomsskatter, konvertering af gæld, henstands- og akkordordninger samt opkøb af oksekød.
Arbejdsmarkedet: Vinterhjælp til arbejdsløse. Støtte til boligbyggeri og offentlige arbejder, arbejdsgivernes krav om 20 procent lønnedgang og trusler om lockout blev stoppet ved lovindgreb.
Socialområdet: Venstre lovede ikke at modsætte sig Socialdemokraternes planlagte socialreform.
Med Staunings ord havde man ofret nogle principper, men reddet landet. Forliget fik symbolsk betydning ved det datomæssige sammenfald med overdragelsen af magten til Adolf Hitler og nazisterne i Tyskland. Kanslergadeforliget er både i samtid og eftertid blevet opfattet som en demonstration af det parlamentariske demokratis handlekraft.
Demokratiets styrkeprøve
Ifølge Bo Lidegaard var der tre væsentlige grunde til, at Danmarks daværende socialdemokratiske statsminister og de ledende Venstre-folk i oppositionen i 1933 følte sig nødsagede til at indgå det omfattende kompromis, der tilgodeså både arbejdere, bønder og samfundets allerfattigste. Se tekstboks.
"Der var alvorlige problemer på tre områder. Krakket i 1929 havde ført til dyb krise med stor arbejdsløshed. Samtidig stod landbruget i en kolossal krise. Den tredje årsag var nok den mest afgørende for forliget," siger Lidegaard og fortsætter:
"I hele resten af Europa begyndte man at finde ikkedemokratiske løsninger. Det er ikke noget tilfælde, at Kanslergadeforliget blev indgået den nat, hvor Hitler blev udnævnt til kansler i Tyskland. Det, som tvang politikerne i Danmark sammen og til at kaste ideologien over bord, det var frygten for, hvad der kunne ske, hvis ikke man gjorde det."
"Man ville vise, at parlamentarismen kunne finde løsninger, kunne handle og gennemføre vidtgående reformer. Man talte i resten af Europa om, at man havde brug for en stærk mand. Måske har vi ikke den samme brændende platform i dag, men man har næppe oplevet større mistillid til demokratiet siden Anden Verdenskrig. Over hele Europa ser vi vælgervandringer fra de gamle midterpartier ud til begge fløje. Så det er klart, at det er påtrængende vigtigt, at de regeringsbærende partier viser, at de kan træffe beslutninger," siger Lidegaard.
Han fortæller, at politikerne fra Kanslergade i dagene efter kompromiset blev beskyldt for løftebrud og måtte forsvare sig hårdt.