Danmark har brug for et nyt nationalt kompromis

I 20 år har det nationale kompromis og de fire forbehold dikteret dansk europapolitik. Med eurozonens planer om en bank­union og en langt tættere integration kan det betyde, at Danmark efterlades på sidelinjen i EU. De kommende 18 måneder vil skellet mellem ”inde- og udelande” blive stadig dybere. Folketinget og regeringen står foran et afgørende valg af Danmarks fremtidige EU-politik. Der er brug for et nyt nationalt kompromis, der definerer Danmarks rolle i det nye Europa. Mandag Morgen har skrevet et forslag til en aftaletekst mellem Folketingets pro-europæiske partier.

Andreas Bay-Larsen

Når statsminister Helle Thorning-Schmidt i morgen holder sin åbningstale i Folketinget, vil hun være presset af høj arbejdsløshed, svag vækst og lave meningsmålinger. Men hun har også udsigt til at få en kærkommen gave i løbet af den kommende folketingssamling: Et begyndende europæisk opsving – måske i foråret 2013. Alligevel kommer Europa kun til at fylde minimalt i statsministerens tale.

De gode nyheder fra Europa kommer nemlig ikke uden torne. Først og fremmest er regeringen i vildrede over, hvordan man skal forholde sig til den kommende bankunion, der er første skridt i den hastige integration, der er på vej i eurozonen.

Embedsmænd i fire ministerier arbejder i øjeblikket på højtryk med at opstille alle tænkelige scenarier og mulige politiske valg i forhold til bankunionen. Og samtidig har man reelt ikke noget overblik over, om Danmark overhovedet vil kunne tilslutte sig bankunionen uden at udløse en folkeafstemning – en løsning, der absolut ikke er appetit på i regeringens inderkreds.

4 fremtidsscenarier for Danmark i EU

1. Den britiske vej

Alle forbehold opretholdes. Danmark vælger at stå uden for bankunionen. Danmark vælger ligesom Storbritannien at sige nej til yderligere suverænitetsafgivelse. Beslutningen markerer et markant ryk væk fra Danmarks nuværende rolle som et land med et proeuropæisk flertal i Folketinget og en noget skeptisk befolkning. De danske banker vil blive testet af de finansielle markeder, som vil se større risici ved danske stats- og realkreditobligationer på grund af ny frygt for et opgør med fastkurspolitikken.

2. Livrem og seler

Danmark siger ja til alt i bankunionen under hensyn til euroforbeholdet. Det lykkes Danmark – og formentlig andre lande uden for euroen – at forhandle en aftale på plads, som ikke er et brud med euroforbeholdet. Rets- og forsvarsforbeholdet bevares. Danske banker underkastes overvågning af Den Europæiske Centralbank, som uddelegerer nogle af opgaverne til Nationalbanken. Danske banker vil ikke kunne rekapitaliseres direkte af krisefonden ESM, da Danmark ikke bidrager til fonden.

3. Opgør med forsvars- og retsforbeholdet

Regeringen vælger at gennemføre en folkeafstemning om rets- og forsvarsforbeholdet i indeværende valgperiode, sådan som man har lovet i regeringsgrundlaget, og som man har opbakning til fra Venstre og De Konservative. Euroforbeholdet består. Men Danmark deltager i bankunionen i det omfang og med de konsekvenser, der er beskrevet i scenarie nr. 2.

4. Europa-flertallet sætter alt på et bræt

Regeringen og VK sætter befolkningen kniven for struben, udskriver en folkeafstemning om alle EU-forbeholdene og vinder. Danmarks statsminister og finansminister sidder nu med ved eurogruppens møder. Nationalbankdirektøren indtræder i Den Europæiske Centralbanks styrelsesråd og har fremover indflydelse på ECB’s rentepolitik, der allerede i kraft af fastkurspolitikken styrer den danske rente. Danmark vil skulle lægge et tocifret milliardbeløb i eurozonens permanente krisefond European Stability Mechanism, ESM.

Under alle omstændigheder står det klart, at statsministeren på grund af de aktuelle forandringer i EU meget snart får brug for at mobilisere det europapolitiske flertal i Folketinget. De heftige integrationsplaner i eurozonen truer nemlig med at marginalisere Danmark i et sådant omfang, at det på længere sigt vil skade både økonomien og Danmarks politiske indflydelse i Europa.

Thorning har beskrevet Danmarks position som ikke-euroland med fastkurspolitik over for euroen som ‘komfortabel’. Men dette drejede sig om den situation, hvor euroen var i akut krise, og hvor Danmark slap for at skulle bidrage til eurozonens redningspakker.

Skal Danmark bevare sin politiske indflydelse og danske virksomheder fortsat være ligestillet med deres europæiske kolleger i eurozonen, er Thorning reelt nødt til at mobilisere det europapolitiske flertal i Folketinget og gøre op med de seneste to årtiers største tabu i dansk politik: Forholdet til EU.

Det viser Mandags Morgens analyse, der bygger på samtaler med danske EU-eksperter, Europa-parlamentarikere og tre af de centrale danske toppolitikere bag udarbejdelsen og implementeringen af Det Nationale Kompromis fra 1992.

Reelt står dansk EU-politik ved en korsvej: Enten indleder regeringen og de øvrige EU-positive partier et opgør med de sidste 20 års forbeholdne kurs. Eller også accepterer vi – i større eller mindre grad – en fremtid på den økonomiske og politiske sidelinje i fremtidens Europa. Grundlæggende kan man opstille fire udviklingsspor for Danmarks fremtidige position i EU – spændende fra det fuldtonede opgør med “udenforskabet” til en reel afkobling fra det politiske og økonomiske samarbejde. Se også tekstboks.

Kilderne er, med en enkelt undtagelse, enige om, at Danmarks stilling i EU i dag er svækket af de 20 år gamle forbehold, og at der er brug for at indlede forhandlinger om en ny og bred EU-konsensus i Folketinget.

Tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen mener, at det europapolitiske flertal i Folketinget bør gå efter at afskaffe samtlige EU-forbehold ved en folkeafstemning. Ellemann-Jensen sammenligner situationen med debatten om efterlønnen. Alle var enige om, at Danmark ikke havde råd til reelt at sende arbejdsduelige danskere på pension som 60-årige. Men da først daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen gjorde det klart, at Venstre var klar til at afskaffe efterlønnen, kom der hurtigt skred i sagerne.

“Der kræves i øjeblikket politisk lederskab og mod i hele Europa. Og det gælder så sandelig også i Danmark,” siger Ellemann-Jensen, som understreger, at også hans ‘gamle venner’ lurepasser i EU-debatten i øjeblikket.

Turbo på integrationen

Nu, hvor det ser ud til, at eurozonens ledere og Den Europæiske Centralbank har tæmmet de finansielle markeders spekulation mod statsgæld i Spanien og Italien, indledes en ny fase i europæisk politik. I denne fase taler man ikke længere om eurolande og ikke-eurolande, men slet og ret om  ‘inde-lande’ og ‘ude-lande’. Og for Danmark truer en meget ukomfortabel situation, hvor man kommer til at betale en høj pris for at stå uden for euroen.

Det Nationale Kompromis 2012

Efter Det Europæiske Råds vedtagelse 28. og 29. juni 2012 af rapporten ‘Hen imod en egentlig økonomisk og monetær union’ fra formanden for Det Europæiske Råd, Herman Van Rompuy, blev fem af Folketingets partier i december 2012 enige om den grundlæggende europapolitiske aftale “Det nationale kompromis 2012”. Aftalen skal danne grundlag for de kommende års brede folkelige debat og senere folkeafstemning om Danmarks fremtidige placering i Den Europæiske Union.

Danmarks rolle i det globaliserede Europa

A. Indledende bemærkninger

Fem af Folketingets partier – regeringspartierne Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti samt Venstre og De Konservative – konstaterer i december 2012, at det europæiske samarbejde i de kommende år vil undergå store forandringer, og at disse forandringer vil få afgørende indflydelse på Danmarks økonomi og hele samfundsindretning. De 17 lande i eurozonen har sammen med EU-Kommissionen, EU’s Ministerråd, Den Europæiske Centralbank og med bred opbakning i Europa-­Parlamentet gjort det klart, at man ønsker at gå videre i den økonomiske og monetære integration, end der er tilslutning til blandt EU’s 27 medlemmer.

Dermed bliver der nu tale om det EU i to hastigheder, som det europæiske samarbejdes traktater første gang åbnede mulighed for i Maastricht-traktaten, der trådte i kraft i 1993. Eurolandene vil i de kommende år flytte en række nationale politikker vedrørende økonomiske og monetære forhold til det europæiske niveau – i første omgang organiseret via mellemstatslige aftaler mellem de 17 medlemslande og i vid udstrækning under Den Europæiske Centralbanks myndighed. Senere er det planen, at de nye fællesskabskompetencer skal føjes ind i EU’s eksisterende traktatgrundlag. Derfor udviser Danmarks regering nu sammen med det europapolitiske flertal i Folketinget rettidig omhu og forbereder den danske befolkning på, at det af hensyn til den mest hensigtsmæssige varetagelse af nationale økonomiske og politiske interesser formentlig i de kommende år bliver nødvendigt at udskrive en folkeafstemning om, hvorvidt Danmark ønsker at deltage i dele af det forstærkede samarbejde mellem de europæiske lande.

Maastricht-traktaten blev ratificeret af Folketinget i 1993, efter at 56,7 pct. af danskerne 18. maj samme år havde stemt ja til den og til den medfølgende Edinburgh-aftale, som Danmark havde forhandlet sig frem til med de 11 øvrige medlemmer af det daværende EF. Edinburgh-aftalen kom i stand på baggrund den brede europapolitiske aftale “Det Nationale Kompromis’, som syv ud af otte partier i Folketinget vedtog 27. oktober 1992.

Edinburgh-aftalen indeholdt fire danske forbehold over for specifikke dele af det daværende europæiske samarbejde: 1. Forsvarspolitikken. 2. Retspolitikken. 3. Den økonomiske og monetære unions 3. fase – fysisk indførelse af euroen. 4. Unionsborgerskabet. Sidstnævnte forbehold anses i dag for at være irrelevant, eftersom EU-landene i 1998 traktatmæssigt fastslog, at unionsborgerskabet udelukkende er et supplement til og ikke en erstatning for det nationale statsborgerskab. De tre øvrige forbehold har i løbet af de 20 år, der er gået siden vedtagelsen, fået stadigt større betydning.

Partierne bag nærværende aftale er enige om, at forsvars- og retsforholdene bør afskaffes. Hvad angår euroforbeholdet, er der begrundede forhåbninger om, at en konsensus kan findes inden 2014 mellem partier bag nærværende aftale. Der er dog enighed om, at den pengepolitik, som føres af Den Europæiske Centralbank, er helt afgørende for dansk økonomi og om, at Danmarks fastkurs­politik over for euroen ligger fast. Der er ligeledes enighed om, at Finanspagtens krav til nationale finanspolitikker er nødvendige for at skærpe de enkelte EU-landes og det samlede Europas konkurrenceevne i den globale konkurrence, der i 2012 er radikalt anderledes, end den var i 1992, hvor magter som Kina, Indien, Brasilien, Sydkorea og Rusland endnu ikke for alvor havde gjort deres entré som vigtige aktører i verdensøkonomien.

Partierne bag aftalen er enige om, at Danmarks proaktive ageren i fremtidens Europa ikke længere kan bygge på ‘Det Nationale Kompromis’ fra 1992, der blev indgået i en fundamentalt anderledes politisk kontekst både i Danmark, Europa og resten af verden. Derfor er partierne enige om, at man i perioden frem til foråret 2014 vil træffe beslutning om, hvilke præcise spørgsmål der skal tages stilling til, når der i juni 2014 i forbindelse med afholdelsen af valg til Europa-Parlamentet bliver afholdt folkeafstemning om Danmarks fremtidige placering i EU. I perioden frem til juni 2014 skal Regeringen i samarbejde med Venstre og De Konservative, Europa-udvalget og hele Folketinget proaktivt arbejde for at udbrede en saglig og åben debat om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde.

Det kan i øvrigt konstateres, at det europæiske samarbejde anno 2012 opfylder en lang række af de ønsker, som partierne bag Det Nationale Kompromis fra 1992 formulerede. EU er i dag mindre bureaukratisk og arbejdsfordelingen mellem det nationale og det europæiske niveau fungerer på en lang række politikområder upåklageligt. Samtidig er arbejdet i EU’s institutioner præget af stor åbenhed. Den demokratiske legitimitet er øget i kraft af øget inddragelse af Europa-Parlamentet i den europæiske lovgivningsproces. EU-landenes 2020-målsætning om intelligent, bæredygtig og inkluderende vækst har bred opbakning blandt partierne bag nærværende aftale.

Partierne bag nærværende aftale anerkender, at det er legitimt, at andre partier i Folketinget har en anden opfattelse af, hvordan Danmark bør stille sig i forhold til det europæiske samarbejde. Ikke desto mindre er det partiernes opfattelse, at tiden er inde til, at danskerne i tiden frem til juni 2014 engagerer sig dybt og gør deres stilling op i debatten om Danmarks placering i Europa.

B. Danmarks forventninger til det europæiske samarbejde

Der må være en klar arbejdsdeling mellem EU og medlemslandene. Det må defineres, hvilke politiske områder, der skal forblive nationale anliggender. Det gælder f.eks. sundhedspolitik, national kulturpolitik samt uddannelsernes indhold og opbygning. EU skal ikke bevæge sig ind på områder, der bedre eller lige så godt varetages af de enkelte lande. Det må sikres, at EU’s reguleringer så vidt muligt har rammekarakter, således at medlemslandene kan fylde dem ud med konkrete regler, der stemmer overens med de særlige nationale forudsætninger. Det indebærer tillige at brugen af forordninger begrænses, hvilket ikke er sket i perioden 1992-2012. Tværtimod er den steget betragteligt.

Danmark konstaterer, at der er bred konsensus i EU-landene og EU’s institutioner om, at et frit aftalesystem er en styrke på hele det europæiske arbejdsmarked. Derfor bør EU gøre endnu mere for at opmuntre til styrkelse af både lønmodtageres og arbejdsgiveres organisering og for at styrke deres mulighed for frit og fleksibelt at aftale løn- og arbejdsvilkår. Danmark vil samtidig arbejde for, at EU’s medlemsstater opmuntres til at etablere de moderne og fleksible velfærdsordninger, der sikrer et maksimalt arbejdsudbud i en epoke, hvor erhvervsaktives andel af befolkningen vil falde betydeligt i takt med befolkningens aldring.

Danmark konstaterer samtidig, at miljøpolitikken generelt er blevet styrket i EU gennem langt flere afgørelser ved kvalificeret flertal. Danmark vil fortsat arbejde for bindende mindstekrav til miljøbeskyttelse på et stadig stigende niveau, da sådanne krav er væsentlig drivere af den omstilling til en ressourceeffektiv økonomi, som er grundlaget for fremtidig konkurrenceevne.

Det indre marked må fastholdes og forbedres. Sker det ikke, er der betydelig risiko for tilbagefald til protektionisme og egoistisk økonomisk politik. Begge dele vil ødelægge mulighederne for bedre beskæftigelse og økonomisk fremgang.

Partierne er enige om, at det af hensyn til danske pengeinstitutters muligheder for at konkurrere i EU’s indre marked og af hensyn til danske virksomheders adgang til kapital allerede nu er nødvendigt, at Danmark tilslutter sig den europæiske bankunion.

C. Danmarks vision for Europa

EU27 – og ikke eurogruppen – bør være den overordnede ramme om det fremtidige samarbejde i Europa – også selv om eurolandene på en række områder arbejdere tættere sammen. Omvendt er det også legitimt, at eurolandene arbejder tættere sammen, når de i kraft af oprettelsen af krisefondene EFSF og ESM har valgt at dele betydelige økonomiske ressourcer.

Demokratiet bør styrkes i EU gennem kraftigere involvering af de nationale parlamenter og styrkelse af såvel EU-Kommissionen som Europa-Parlamentet. Dette kan ske ved at sikre, at det er Europa-Parlamentet, der udpeger kommissionsformanden. Det er vigtigt, at Europas borgere i større antal end hidtil afgiver deres stemme ved valg til Europa-Parlamentet.

EU er Danmarks bedste vej til indflydelse på beslutning­erne vedrørende problemstillinger af global betydning som klimaforandringer, ressourceknaphed, folkevandringer og fred. I EU skabes resultaterne ikke kun i brydningen mellem nationale interesser, men også i brydningen mellem politiske holdninger på tværs af grænserne. EU er ikke et ideologisk projekt, men en fælles ramme for politisk indsats. Danmarks holdninger i det daglige arbejde i EU fastlægges gennem en politisk proces herhjemme. Den politiske proces er præget af de forskellige holdninger, som kendetegner partierne bag denne aftale og Folketingets øvrige partier.

EU bygger på mål og værdier om demokrati, frihed, retsstaten og ligestilling og på respekt for menneskerettighederne, herunder mindretalsrettigheder, og den menneskelige værdighed.

Vedtaget af Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre og Det Konservative Folkeparti 12. december 2012.

Referencer

Dette vil i første omgang kunne mærkes i forhold til den bankunion, som i disse uger er blandt regeringens største hovedpiner. Men det er blot begyndelsen. I løbet af de kommende 18 måneder venter endnu mere dybtgående reformer i EU.

Herman Van Rompuy, den faste formand for EU’s Ministerråd, har således på baggrund af en bred og dyb politisk konsensus i eurozonen og EU’s institutioner fremlagt planer om at styrke den fælles finanspolitik, arbejdsmarkedspolitik og skattepolitik i eurozonen. Disse skridt vil yderligere marginalisere Danmark.

Van Rompuy arbejder også tæt sammen med Tysklands kansler, Angela Merkel, der længe har ønsket, at EU skal have et nyt traktatgrundlag. Og hendes nærmeste europapolitiske rådgiver har i Bruxelles gjort Tysklands opfattelse klar: Allerede efter topmødet 13.-14. december skal EU i gang med at forberede en ny EU-traktat i et såkaldt konvent. I danske regeringskredse tror man ikke, at hverken bankunionen eller Merkels traktatændringer kommer på hurtigt, som man ønsker sig i Bruxelles og Berlin. Men man erkender, at momentet i forandringerne i hele det europæiske setup er betydeligt.

Frem til sommeren og efteråret 2014, hvor der er skiftedag i EU-Parlamentet og i EU-Kommissionen, ventes samarbejdet at undergå omfattende forandringer, der truer med at presse Danmark og andre ‘ude-lande’ ud i en politisk marginalisering. Den har allerede ramt Storbritannien, efter at premierminister David Cameron har gjort det klart, at landet ikke ønsker at deltage i yderligere europæisk integration.

Ny optimisme

Siden Francois Hollandes sejr ved det franske præsidentvalg i maj 2012 har Europas politiske ledere truffet en række beslutninger, som betyder, at det for første gang er til at se enden på den europæiske statsgældskrise.

Nu er renten på vej ned i de hårdest ramte lande. Det har fået statsministeren til at udtrykke optimisme på Europas og Danmarks vegne. Ved en tale i Kina i september sagde Thorning, at europæiske ledere har truffet beslutninger, som ville have været utænkelige for et år siden: “Når Europa viser de første tegn på et opsving, hvilket vi vil se til næste år, bør resten af verden støtte denne udvikling. Det vil ikke kun være til Europas fordel, men til fordel for hele verden,” sagde hun.

De mildere vinde fra Europa fyldte imidlertid ikke meget ved S-kongressen i Aalborg i forrige weekend. Dog indeholdt Helle Thornings tale en bemærkelsesværdig gestus over for det store oppositionsparti Venstre.

“Jeg har stor respekt for Venstre. Både Henning Christoffersen og Uffe Ellemann-Jensen forstod før de fleste, at Danmark har mere brug for Europa end omvendt. Anders Fogh Rasmussen var skarp, og han gør Danmark ære som NATO’s generalsekretær,” sagde statsministeren.

Hvor meget man skal lægge i statsministerens udmelding, er svært at afgøre. Men måske er den udtryk for en erkendelse af, at der er brug for et dybtgående opgør med de sidste 20 års europapolitik. Og en erkendelse af, at dét opgør kræver fælles fodslag mellem partierne i Folketingets europapolitiske flertal.

Danmark på sidelinjen

Danmarks problem er, at afgørende ændringer i EU-politikken har været tabu i nu 20 år. Derfor hviler den de facto på de ideer, der blev defineret i Det Nationale Kompromis, som blev underskrevet 27. oktober 1992.

For at holde Danmark inde i det europæiske samarbejde efter nejet til Maastricht-traktaten sommeren 1992, vedtog Socialdemokraterne, SF, De Radikale, Kristendemokraterne, CD og de daværende regeringspartier, Venstre og De Konservative, det kompromis, der kom til at danne grundlaget for de fire danske EU-forbehold.

De danske EU-forbehold har i udpræget grad virket. De har trukket Danmark længere og længere væk fra det forsvarspolitiske, det retspolitiske og ikke mindst det økonomiske og pengepolitiske samarbejde i EU. Det var netop målet hos SF – det centrale parti, som med kompromiset meldte sig ind i Folketingets europapolitiske flertal.

Men i den mellemliggende periode er EU vokset fra 12 til 27 medlemslande, og Danmark er blevet overhalet af lande som Finland og Estland, der i 1992 stadig var bundfrosne nationer efter den kolde krig. I dag sidder den finske og estiske statsminister, finansminister og nationalbankchef med som fuldgyldige medlemmer, når der træffes beslutninger om EU’s bankunion og andre banebrydende initiativer i eurozonen.

Danmark er derimod henvist til sidelinjen i en sådan grad, at økonomiminister Margrethe Vestager end ikke fandt det nødvendigt at deltage i debatten om bankunionen, da temaet var på dagsordenen blandt EU27’s finansministre på Cypern i september. Efter at have deltaget i et formøde med de ni andre ‘udelande’ fredag 14. september rejste Vestager hjem for at tale ved Det Radikale Venstres landsmøde lørdag 15. september.

Netop bankunionen får store konsekvenser for Danmark. Nationalbanken har ligesom storbankerne Nordea og Danske Bank gjort det klart, at bankunionens første skridt, oprettelsen af det europæiske banktilsyn, vil få afgørende betydning for alle Europas banker og virksomheder. Hvis Danmark ender med at stå uden for bankunionen, risikerer det at blive sværere og dyrere for danske banker og virksomheder at skaffe finansiering på de internationale lånemarkeder. Det vil forringe konkurrenceevnen og i sidste ende koste arbejdspladser.

I regeringen har man hidtil hældt til at stå uden for bankunionen. Både økonomiminister Margrethe Vestager og erhvervsminister Ole Sohn udtalte sig skeptisk i slutningen af juni, hvor bankunionen blev skudt i gang med ekspresfart ved EU-topmødet i Bruxelles. Statsminister Helle Thorning-Schmidt har sagt i et interview med BBC, at danske skatteydere ikke skal være med til at betale for gæld, som de ikke har været med til at stifte. Men hun gik ikke i detaljer med, om Danmark kan være med i dele af bankunionen.

Forud for næste uges finansministermøde i EU og det vigtige topmøde 18.-19. oktober kan man konstatere, at tonen er skiftet. Vestager taler nu om, at Danmark gerne vil være med i bankunionen, hvis man får indflydelse på beslutningerne. Det er der imidlertid ikke udsigt til, da bankunionens besluttende organer bliver styrelsesrådet i Den Europæiske Centralbank (ECB) samt stats- og finansministermøderne i eurozonen. Danmark sidder ikke med nogen af stederne. Samtidig spekuleres der i regeringskontorerne i København over en mængde andre detaljer vedrørende bankunionen. Vil det være muligt at oprette en ESM Plus-fond for ikke-eurolande på linje med den ESM-krisefond på op til 700 milliarder euro, der reelt kommer til at fungere som bagstopper for bankerne i eurozonen? Og er det overhovedet muligt med de aktuelle traktater at lave en model, hvorefter nationalbankdirektører fra ikke-eurolande kan få adgang til at deltage i beslutning i ECB’s styrelsesråd?

Forbeholdene har virket

I det nationale kompromis fra 1992 står, at “Danmark ikke skal isoleres, men spille en aktiv rolle i Europas fortsatte udvikling”.

Professor i europæisk politik ved Københavns Universitet Marlene Wind er ikke i tvivl om, at Danmark netop er blevet mere og mere isoleret: “Mange embedsmænd har gennem årene kæmpet for at fastholde Danmark centralt i beslutningsprocessen. Men der er simpelthen et udskilningsløb i gang,” siger hun.

Før Lissabon-traktaten kunne små lande som Danmark leve højt på, at der var krav om enstemmighed på mange områder. Dermed kunne man som lille skeptisk nation lukrere på, at konvojen var forpligtet til at vente på det langsomste skib. Men den tid er forbi, fordi stemmesystemet og EU’s traktatgrundlag er ændret. Det har ifølge Marlene Wind betydet, at Danmark ikke som i 1992 kan stille krav til de øvrige EU-lande. I dag kan eurolandene ufortrødent gå videre med integrationen i henhold til de regler om forstærket samarbejde, som eksempelvis blev brug i forbindelse med finanspagten.

“Samarbejdet har ændret karakter. Vi har fået et Europa i to hastigheder. Og Danmark fører en tilpasningsstrategi, som ikke på noget plan er proaktiv i forhold til at præge udviklingen,” siger hun.

EU-professor Peter Nedergaard, der også har sin daglige gang på Københavns Universitet, mener derimod godt, at Danmark kan føre en “selektiv” europapolitik. “Som et lidt forbeholdent og kritisk land, men med en professionel og aktivistisk holdning, er det den rigtige måde at gøre det på,” siger Peter Nedergaard. “Det kætterske spørgsmål er, om den danske europapolitik i virkeligheden ikke har det meget godt, hvor den ligger, og om de fire forbehold i virkeligheden ikke vil blive ved med at være der i en overskuelig fremtid,” siger han.

Nationalbankens direktør, Nils Bernstein, forholder sig ikke til de danske EU-forbehold eller Danmarks overordnede placering i Europa. Men han advarer helt konkret mod, at Danmark ender uden for bankunionen.

“Hvis konstruktionen etableres, kan den meget vel medføre en styrkelse af tilliden til euro-landenes banksektor, som kan gøre det vanskeligt for Danmark at stå udenfor. Med det perspektiv er det vigtigt, at vi fra dansk side engagerer os konstruktivt i forhandlingerne om forslaget med sigte på etablering af en sund og effektiv konstruktion og ligebehandling af de deltagende lande,” pointerede Bernstein i en pressemeddelelse 12. september.

En uholdbar position

Jens Rohde, der er leder af Venstres gruppe i Europa-Parlamentet, mener ikke, at den aktuelle danske EU-tilgang er holdbar i længden.

“Da finanspagten blev vedtaget, og man indførte automatiske sanktioner, gik statsministeren ud og sagde, at vi gerne ville være med i finanspagten, men vi vil ikke være med i de automatiske sanktioner. Dermed føjer hun jo reelt set et nyt forbehold til vores eksisterende forbehold,” siger Jens Rohde.

Han peger på, at Tysklands kansler, Angela Merkel, allerede nu taler om behovet for traktatændringer i EU – et arbejde, som formentlig vil blive indledt i begyndelsen af 2013.

“Spørgsmålet er, hvad vi skal gøre, når der kommer nye traktatændringer, som også kommer til at berøre hele den finanspolitiske verden. Skal vi så igen sidde og botanisere med lidt forbehold her og lidt forbehold der? Til sidst er der jo ikke nogen, der kan hitte rede i, præcis hvad vi er en del af,” siger Jens Rohde.

Dan Jørgensen, medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokraterne, erkender, at der i øjeblikket træffes vigtige beslutninger om euroen.

“Dér er vi udenfor. Det skal vi bare forholde os til som præmis. Spørgsmålet er, om det betyder, at vi er fuldstændig uden for indflydelse og slet ikke kan komme ind senere. Det mener jeg ikke, at det gør. I processen omkring finanspagten blev vi under formandskabet taget med på råd om de beslutninger, der blev truffet af eurolandene og for eurolandene. Så jeg synes, at der i indercirklen har været en vilje til at have alle lande med, bortset fra Storbritannien, som kørte sig selv ud på et sidespor,” siger Dan Jørgensen.

Behov for debat og beslutninger

En af hovedaktørerne bag kompromiset i 1992, daværende udenrigsminister og Venstre-formand Uffe Ellemann-Jensen, mener, at det “absolut” er på tide, at man tager forbeholdene fra 1992 op til revision.

“Situationen dengang var, at det var noget, der var formuleret af et flertal uden om os i den daværende regering,” siger Uffe Ellemann-Jensen, som ærgrer sig over, at dansk europapolitik siden 1992 reelt har været præget af lurepasseri.

“Det er ikke kun regeringen, men også mine egne gamle venner, der gør det. Og det hænger sammen med, at der bliver så meget ballade, hver gang nogen går ud og diskuterer EU. Så lader man hellere være,” siger han.

Danskerne utrygge ved euroen" caption="Figur 1  

 " align="center" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/5f794-ckr_tidslinje1.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/54e7e-ckr_tidslinje1.png | Forstør   Luk

Note: 1 Stikprøven er foretaget i de første to uger af september. Stikprøven er baseret på 882 svar., Kilde: Danske Bank, Danmarks Statistik. [/graph]

Marianne Jelved, der i 1992 var formand for de Radikale, er enig. “Der er en erkendelse af, at stemningen uden for Christiansborg ikke er særligt positiv over for EU. Årsagen er, at man kun hører om problemer, problemer og problemer, og at det er EU, der er skyld i alt muligt,” siger hun. “Derfor foreslår selv ikke De Radikale, at der skal laves en folkeafstemning om dansk deltagelse i euroen, selv om vi stadig mener, at Danmark skal være med,” siger Marianne Jelved.

Politikerne er låst i en position, hvor danskernes negative indstilling til euroen gør det politisk giftigt at åbne debatten om forbeholdene. Se figur 1.

Men den tilgang holder ikke, mener SF’s tidligere formand Holger K. Nielsen, der banede vejen for de fire forbehold og dermed reelt sikrede Danmarks forbliven i EU efter nejet i 1992.

“Vi må tage en generel diskussion om, hvordan Danmark skal placere sig i den rivende udvikling, EU gennemgår i øjeblikket. Vi skal finde ud af, hvordan vi kan manøvrere. Det kræver nogle diskussioner og formentlig nogle politiske beslutninger,” siger Holger K. Nielsen.

Kræver grundig forberedelse

Spørgsmålet er, om nogen tør tage livtag med det danske EU-tabu. Uffe Østergaard, professor i europæisk historie ved Copenhagen Business School, er pessimistisk. “Jeg kan ikke se nogen partier, der vil vove at diskutere det. Det vil være politisk selvmorderisk,” siger Uffe Østergård.

Uffe Ellemann-Jensen mener derimod, at Christiansborg-politikerne godt kan blive belønnet for at udvise mod og sætte det lange lys på.

“Det kræver en forberedelsestid. At politikerne begynder at fortælle vælgerne, at det, der sker i verden omkring os, er noget, der dramatisk ændrer på Danmarks situation og muligheder. Hvis man bare kommer farende og siger ‘Hu-hej, nu er vi nødt til det her’, så kan vælgerne med nogen ret sige ‘Hov, det har I glemt at fortælle os noget om. Hvad er der egentlig sket?’ Så det er et spørgsmål om politisk lederskab,” siger han.

“Jeg tror, at danskerne er så fornuftige, at de godt kan se, at der må ske noget,  sådan som verden ændrer sig omkring os. For et par år siden var sådan noget som krisebevidsthed stort set ikke-eksisterende herhjemme. Så holdt Lars Løkke sin nytårstale, hvor han pegede på behovet for at ændre helt grundlæggende ved noget, der havde været et tabu i mange år. Og så går der forholdsvis kort tid, før et stort flertal i Folketinget gennemfører det. Det viser jo, at når først man tager hul på bylden og udviser politisk lederskab, er folk villige til at gå langt,” siger Uffe Ellemann-Jensen.

[graph title="" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

 

" caption=" 

 " align="center" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/16e2d-ckr_tidslinje3.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/e7cb1-ckr_tidslinje3.png | Forstør   Luk

 

[graph title="" caption=" " align="center" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/03a9b-ckr_tidslinje4.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/72531-ckr_tidslinje4.png" text=""] [/graph]

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu